Web Analytics Made Easy - Statcounter

گلاب زاده مدیر مرکز کرمان شناسی در خصوص تبدیل شدن هفت شین به هفت سین گفت: بعد از اینکه دین اسلام رواج پیدا کرد و اسلام مراسم نوروزی را پذیرفت و به دلیل اینکه یکی از هفت شین ها شراب بود هفت شین برداشته شد و به جای آن هفت سین گذاشته شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛سید محمد علی گلاب زاده مدیر مرکز کرمان شناسی در گفتگو با خبرنگار راه آرمان اظهار داشت :هفت سین به عنوان یک سنت نوروزی که از نیاکان ما و هزاره های دور به ارث رسیده است و در هر روزگاری نشان  و موقعیت خاص خود را داشته است قبل از دوره ی هخامنشیان هفت چین بوده و در دوره ی ساسانیان هفت شین بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص تبدیل شدن هفت شین به هفت سین عنوان کرد:بعد از اینکه  دین اسلام رواج پیدا کرد و اسلام مراسم نوروزی را پذیرفت و به دلیل اینکه یکی از هفت شین ها شراب بود هفت شین برداشته شد و به جای آن هفت سین گذاشته شد .

مدیر مرکز کرمان شناسی با اشاره به اینکه عدد هفت از دیرباز یک عدد مقدس به شمار می رفته بیان کرد: وقتی به کتاب ها و ادیان همه ملت ها نگاه می کنیم دیده می شود که هفت یک عدد مقدس بوده و تقدس عدد هفت موجب شد نیاکان ما این عدد را برای این سفره انتخاب کنند.

گلاب زاده در خصوص اهمیت قرآن در کنارسفره هفت سین عنوان کرد  :یکی از چیزهای که ملزم می دانیم به جز سین ها بر سر سفره هفت سین باشد قران کریم است که همه ی مسلمان ها  این کتاب اسمانی را به عنوان حیات جامعه و خود تلقی می کنند و اعتقاد دارند  که هر آنچه را که خارج از دستورات خداوندی و قران کریم در زندگی ها ساری و جاری باشد مردود است.

این مقام مسئول با اشاره حیات بخشیدن ماهی قرمز به سفره هفت سین افزود : چند سده است که ماهی قرمز هم در تنگ بلور از جمله چیزهایی است که به سفره هفت سین اضافه شده است ماهی قرمز نشانه حیاتش حرکتش در آب است آن  لحظه که ماهی بی حرکت بماند یعنی مرده است که انسان هم همین وضعیت را دارد انسان و زمانی که از تحرک ایستاد و عملا یک انسان بلا استفاده ای است و دیگر معنی حیات را نمی توان در وجود این انسان جست و جو کرد .

وی در ادامه عنوان کرد: یکی از سین هایی که برای سفره هفت سین استفاده می شود ساعت است؛ چرا که نشان دهنده ی زمان است و ما اعتقادمان بر این است که فرصت ها و زمان مثل ابر در گذر هستند یعنی اینکه با هر تیک تیک ساعت ما هر لحظه از عمر خود را از دست می دهیم پس وقتی زندگی اینقدر کوتاه است باید ان را دریابیم یکی دیگر از سین ها سیب است

گلاب زاده با بیان اینکه سفره هفت سین نشان دهنده حکمت و اندیشه نیاکان ما است که توانسته اند هفت پدیده را انتخاب و به این سفره زینت ببخشند افزود :از جمله مواد های  خوراکی  که در سفره هفت سین گذاشته می شود سیب، سرکه ، سمنو ، سیر ، سماق و سنجد است که هر یک از  خواص و ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند .

مدیر مرکز کرمان شناسی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از سین های دیگر سکه است که ارزش و اهمیت اقتصادی  بالایی دارد با توجه به اینکه اقتصاد بخشی از ایمان و باور ما است بنابراین خود سکه می تواند یک ارزش و اهمیتی را نشان  بدهد.

انتهای پیام

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۰۷۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی

در این فصل از سال انواع گیاهان کوهی با خاصیت‌های غذایی و دارویی از دامن طبیعت برداشت و برای تهیه انواع غذا‌های سنتی استفاده می‌شود.

هر سال از اردیبهشت بازارچه‌ای برای عرضه گیاهان کوهی در مراغه راه اندازی و ده‌ها گونه توسط روستاییان حاشیه مراتع از دامن طبیعت چیده و عرضه می‌شود.

علاقه مردم مراغه و شهر‌های منطقه به تهیه غذا‌های محلی و سنتی از جمله آش، آبگوشت، بورانی با این گیاهان رونق این بازار را دو چندان کرده است.

در این بازار بیشتر از ۱۵ نوع انواع تره کوهی از جمله قارترسی، کنگر، ریواس، قازی یاغی، سورولو، گل آقا و بزگوش به فروش می‌رسد.

البته برداشت و فروش بی رویه و غیر اصولی این گیاهان سالهاست دوستداران طبیعت و محیط زیست را نگران کرده است.

برداشت بیش از ظرفیت با گذشت زمان موجب کاهش سطح رویش و جمعیت این گونه ها‌ی باارزش گیاهی در مراتع و طبیعت سهند شده است.

در بیشر موارد بهره برداران به علت بی توجهی به اهمیت این گیاهان آنها را از ریشه برداشت می‌کنند و با پیاز از خاک بیرون می‌آورند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه گفت: برداشت بی رویه و غیر اصولی این گیاهان در طول سال‌های گذشته موجب به خطر افتادن تنوع گیاهی مراتع سهند شده است.

زارع افزود: میزان بالای برداشت این گیاهان موجب وارد آوردن آسیب‌های جبران ناپذیر به ذخایر ژنتیکی سهند شده است. با مدیریت در بهره برداری می‌توان فرصتی فراهم کرد تا این گونه‌های باارزش برای نسل‌های آینده نیز حفظ شود.

در مراتع سهند بیش از یک هزار گونه گیاهی شناسایی شده که از این گیاهان ۵۰ گونه آن خوراکی است و خاصیت غذایی و دارویی دارد.

کوه سهند با ۱۲۹ هزار هکتار مرتع در شمال شرقی شهرستان مراغه در آذربایجان شرقی واقع شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • تبدیل افکار خاموش ذهن به گفتار| ابزاری که اندیشه را واژه می‌کند!
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه : کم کم می خواهند شنبه را به روز اصلی تعطیل تبدیل کنند/ اینکه گفته می شود باید با دنیا هماهنگ شویم یک پیام پنهان دارد
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟
  • سفره همدانی‌ها با نان سبوس‌دار کامل می‌شود
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی پیرامون حضور وزیر علوم در این دانشگاه: آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید! شما اخراج اساتید ضد انقلاب و اسلام و دین از دانشگاه‌ را، تبدیل به ابزاری برای تسویه‌حساب‌های شخصی کردید
  • امنیت لازمه توسعه است/لزوم رسیدگی به مسکن محرومان در کردستان