مراد از حرکت سیر و سلوک باطنی برای رسیدن به قرب الهی است
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۰۸۰۰۴
به گزارش خبرنگار مهر، شیخ اشراق حکیم شهاب الدین سهروردی در رساله عقل سرخ میگوید: گفتم: راه از کدام جانب است؟ گفت: از هر طرف که بروی، اگر راه روی راه بری. سعدی هم میگوید: به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل / و گر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم. حافظ هم میفرماید: تکیه بر تقوی و دانش در طریقت کافریست / راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: نکتهای که باید توجه داشت این است که برای فهمیدن پاسخ، توجه به سوال و ظرف و شرایط مهم است. ممکن است منظور سوال کننده این باشد که مثلاً از میان سلسلههای گوناگون فرق صوفیه و اهل عرفان کدام درست است؟ پاسخ شیخ اشراق این است که آنچه مهم است رفتن است، و بین این فرقهها چندان تفاوت جدی نیست.
فنایی اشکوری تصریح کرد: این سلوک و رفتن نیز عبارت است از معرفت و خودسازی یا علم و عمل. اگر تفکر کنیم و خودسازی کنیم، راه درست را خواهیم یافت و به مقصد خواهیم رسید. «الذین جاهدو فینا لنهدینهم سبلنا» کسانی که در راه خدا با نفس خود مجاهده کنند خداوند راه هدایت را نشان شأن خواهد داد.
وی تأکید کرد: پس اگر دنبال معرفت و تربیت خود باشیم ما در مسیر درستی قرار داریم و نگرانی نخواهیم داشت، اما اگر مانند اهل ظاهر حرکت نکنیم و بنشینیم و فقط درباره راه بحث کنیم، البته به جایی نمی رسیم.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: سعدی هم در مقام تأکید بر عمل است. میخواهد بگوید حتی اگر در بیابانی باشیم که راه و سمت مقصد را ندانیم باز حرکت کردن بهتر از نشستن است، چون وقتی به یک جهتی میرویم امکان اینکه از یک آبادی سر در بیاوریم هست. اما اگر به بهانه ندانستن راه بنشینیم و حرکتی نکنیم قطعاً هلاک خواهیم شد.
وی با اشاره به اینکه اما سخن حافظ دارای نکتۀ دیگری است، گفت: حافظ میگوید حتی در جایی که راه را درست میدانیم و از پیچ و خم و خطرات آن آگاهیم و قدرت طی کردن آن را هم داریم، نباید به علم و قدرت خود بسنده کنیم و خود را بی نیاز از هدایت و امداد الهی بدانیم. دانش و توان ما محدود است و بدون عنایت الهی کاری نمیتوان از پیش برد. از این رو در هر کاری علاوه بر علم و دانش و طرح و نقشه و هر آنچه در امکان داریم، به توکل نیاز داریم. حافظ نمیگوید فقط توکل کافی است، بلکه توکل هم در کنار اقدامات خودمان لازم است. هم کوشش این سوئی لازم است، هم کشش آن سوئی. در سلوک وادی قرب امداد الهی هماره روزیتان باد.
کد خبر 4564568منبع: مهر
کلیدواژه: فلسفه اسلامی عرفان اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۰۸۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گوزن سفید
قضیه از این قرار بود که انسانها به قصد گسترش مناطق شهرنشینی اقدام به قطع درختان جنگل کرده بودند. به پیشنهاد گورکن رهبری حیوانات را روباه قرمز عهده دار شد که از همه باهوشتر بود.
مسئولیت هدایت گروه به قورباغه محول شد چرا که به پیشنهاد او، حیوانات قصد داشتند، جنگل را به قصد رسیدن به یک زیستگاه طبیعی محافظت شده به نام «گوزن سفید» ترک کنند.
در فصل اول کارتون، حیوانات در تلاش برای رسیدن به پارک گوزن سفید بودند.
در فصل دوم، وقایع دشمنی بین حیوانات و روباه آبی به نام صورتزخمی، همسر و توله شان روایت میشد و در فصل سوم، شاهد حملۀ موشها به پارک گوزن سفید و تلاش حیوانات در مبارزه با آنها بودیم.
گوزن سفید، (با عنوان انگلیسی: The Animals of Farthing Wood) به معنای حیوانات جنگل فارتینگ، یک مجموعهٔ کارتونی بریتانیایی بود که به سفارش اتحادیهٔ پخش برنامههای اروپایی بین سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ تولید شد.
این اثر بر اساس مجموعه کتابهایی از نویسندهٔ انگلیسی «کالین دن» به کارگردانی «فیلیپ لکلرک» و «الفین لوید جونز» ساخته شده است.
جهت مشاهده اینجا کلیک کنید.