Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@13:44:17 GMT

شورای مرکزی و بازرسان خانه احزاب انتخاب شدند

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۱۱۸۲۷

شورای مرکزی و بازرسان خانه احزاب انتخاب شدند

تهران - ایرنا - مجمع عمومی خانه احزاب در دوره هفتم برگزار و اعضای شورای مرکزی و بازرسان این نهاد انتخاب شدند.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار سیاسی ایرنا، مجمع عمومی خانه احزاب ایران در دوره هفتم صبح پنجشنبه با حضور شماری از دبیران کل 105 حزب تایید صلاحیت شده توسط کمیسیون ماده 10 در وزارت کشور برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در شروع مراسم، حسین کمالی رییس خانه احزاب سخنرانی و محمد جواد محمدی نوری گزارش بازرسان را قرائت کردند و در ادامه با رسمیت یافتن جلسه، از هر فراکسیون 2 نماینده در جایگاه هیات رئیسه موقت قرار گرفتند و 3 فراکسیون اصلاح طلب، اصولگرا و اعتدالیون برای انتخاب اعضای شورای مرکزی و بازرسان تشکیل جلسه دادند.
پس از رای گیری فراکسیون ها، از میان اصلاح طلبان افرادی چون حسین کمالی با 60 رای، مصطفی کواکبیان با 53 رای، یدالله طاهرنژاد با 51 رای به عنوان نفرات اول تا سوم انتخاب شدند و احمد حکیمی پور، حسین کاشفی، مهدی علیخانی، فرج کمیجانی، شهیندخت مولاوردی، علی صوفی و فاطمه راکعی به عضویت شورای مرکزی خانه احزاب درآمدند و مجید بهمن زاده و علی ظفرزاده به عنوان بازرسان انتخاب شدند.
در فراکسیون اصولگرایان، حسن غفوری فرد با 62 رای، فهیمه محمدزاده با 41 رای و قدرت ملکی به عنوان نفرات اول تا سوم برگزیده شدند و عبدالحسین روح الامینی، محمد مهدی مفتح، حبیب الله بوربور، میثم نیک فر، سید محمد حسینی، محسن پیرهادی و سید مهدی جولایی به عضویت شورای مرکزی خانه احزاب درآمدند و ولی زاده و کرمی در جایگاه بازرسان خانه احزاب در انتخاب شدند.
از میان فراکسیون اعتدالیون (مستقلین) محمد تبرایی با 55 رای، شهاب الدین صدر با 51 رای و جمشید ایرانی با 50 رای نفرات اول تا سوم شدند و مهدی پورنامدار، قدرتعلی حشمتیان ، محسن صفرپور، محمد نیشابوری، بهنود نادری، سیاوش میرزایی و محمد فومنی به عضویت شورای مرکزی خانه احزاب در آمدند و میرعطایی و خداقلی زاده به عنوان بازرس برگزیده شدند.
از حاشیه های این نشست می توان به اعتراض محمد فومنی و نرگس خبازان 2 تن از دبیران کل احزاب به نحوه شمارش آرای فراکسیون مستقلین اشاره کرد.
به گزارش ایرنا، حمید ملانوری مدیرکل سیاسی کشور و دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب در این باره روز سه شنبه گفته بود: براساس مصوبه کمیسیون ماده 10 قانون فعالیت احزاب و گروههای سیاسی صرفاً احزابی که خود را با قانون فعالیت احزاب و گروههای سیاسی مصوب بیست و دوم آبان ماه سال 1395 مطابقت داده اند، می توانند در این جلسه شرکت کنند.
مدیرکل سیاسی وزارت کشور افزوده بود: براساس مفاد اساسنامه خانه احزاب ایران، هر کدام از احزاب و گروههای سیاسی می‌توانند صرفاً یک نماینده برای حضور در جلسه مجمع عمومی به شکل کتبی معرفی و اعزام کنند.
سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور سه شنبه گذشته (چهاردهم اسفندماه) در حساب توییتری خود، اسامی 98 حزب شناسنامه دار و دارای مجوز برای حضور در مجمع عمومی دوره هفتم را اعلام کرده بود که با اضافه شدن 7 حزب دیگر توسط ملانوری، شمار تشکل ها به 105 حزب رسید که می توانند یارانه دریافت کرده و در انتخابات مجمع عمومی خانه احزاب حضور داشته باشند.
خانه احزاب ایران؛ عنوان سازمانی مردم نهاد متشکل از احزاب و تشکلهای سیاسی سه جریان اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل (اعتدالیون) است که با هدف نزدیک تر کردن احزاب در سال 1379 خورشیدی تاسیس شد.
سید حسین موسوی تبریزی روز بیست و دوم اسفندماه 1379 به عنوان رئیس دوره نخست خانه احزاب انتخاب شد و پس از آن، به ترتیب حسن غفوری فرد (1382)، موسوی تبریزی در دو دوره 1384 و 1386، حسین کاشفی (1388)، حسن غفوری فرد (1394)، قدرتعلی حشمتیان (1395) و در سال سوم دوره ششم حسین کمالی به ریاست این سازمان برگزیده شدند.
به گفته ملانوری، دستور جلسه امروز مجمع عمومی شامل گزارش رئیس خانه احزاب ایران و انتخاب اعضای شورای مرکزی و بازرسان است. 
قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی مصوب چهارم بهمن ماه 1394 مجلس شورای اسلامی در تاریخ هشتم آبان ماه 1395 از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام تأیید و در تاریخ بیست ودوم آبان ماه 1395 جهت اجرا ابلاغ شد.
این قانون از تاریخ لازم الاجرا شدن جایگزین قانون «فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته‌شده»، مصوبه هفتم شهریورماه 1360 مجلس شورای اسلامی شد. براین اساس همه احزاب مکلف شدند که خود را با قانون جدید تطبیق دهند.
سیام**3202**1751

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي مجمع عمومي خانه احزاب كميسيون ماده 10

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۱۱۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات در حزب بعث؛ گام نخست سوریه برای ورود به دوره پساجنگ

انتخابات داخلی حزب بعث سوریه حکایت از تغییر در ساختار سیاسی این کشور دارد. اغلب ۱۲۵ عضو وارد شده به کمیته مرکزی حزب بعث را نیروهای جوان و چهره های نوظهور تشکیل می دهند و تنها ۱۵ درصد از کادرهای سابق این حزب، در مناصب خود باقی مانده اند. - اخبار بین الملل -

به گزارش سایت عربی خبرگزاری تسنیم، سوریه طی یک دهه اخیر به دلیل گرفتار شدن در جنگ داخلی از روند تغییرات دموکراتیک و توسعه سیاسی عقب ماند. دمشق در مقایسه با اغلب کشورهای خلیج فارس که با حمایت از تروریسم جنگ داخلی را به راه انداختند، وضعیت بهتری از نظر توسعه سیاسی داشت؛ بطوری که از زمان به قدرت رسیدن بشار اسد گام های جدی در این زمینه برداشته شده بود و به آرامی نشانه‌هایی از ارتقای توسعه سیاسی در این کشور هویدا می شد، لکن جنگ داخلی و همه چیز را تغییر داد.

 

.

 

با این همه، اکنون با توجه به کاسته شدن از خطر نظامی تروریسم در سوریه و بهبود فضای حیات اجتماعی، طلیعه تغییرات در این کشور در حال نمایان شدن است. حزب بعث در طی 60 سال گذشته ستون سیاسی دولت سوریه بوده که طی سال های بعد از جنگ، انتخابات های مربوط به کادرها و کمیته مرکزی آن برگزار نگردید.

بشار اسد، رئیس حزب حاکم در سوریه در آخرین نشست کمیته مرکزی خواستار فعال شدن روندها جهت نوسازی بدنه و کادر مرکزی این حزب شده و در همین راستا زمینه اولین دور از انتخابات داخلی شاخه های حزب در مناطق مختلف سوریه برگزار شد که مقدمه انتخابات کمیته مرکزی حزب می باشد.

در همین زمینه «موفق الباشا»، کمیته عالی انتخابات حزب بعث به خبرنگار تسنیم در دمشق گفت که تمهیدات لازم برای برگزاری این انتخابات براساس توصیه های دبیرکل حزب انجام شده است که دلیلی بر تقویت مسیر دموکراتیک در داخل حزب می باشد.

براساس برنامه ریزی به عمل آمده قرار است بعد از برگزاری نشست کمیته مرکزی پس از انتخابات کمیته مرکزی و رهبری، کمیته نظارت و بررسی و دبیر کمیته مرکزی برگزار گردد تا از این طریق حزب حاکم ضمن افزایش جنبه مردمی بتواند در عرصه سیاسی هم نقش فعال تری داشته باشد.

«مهند حاج علی»، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در دمشق با اشاره به اینکه این انتخابات گامی بلند در زمینه تقویت مبانی دموکراتیک در حزب است، تصریح کرد که امروز جوامع تغییر کرده اند و قابل قبول نیست که رهبران توسط افراد محدودی انتخاب شوند. انتخابات جدید در حزب حاکم این فرصت را به افراد می دهد که برای ریاست بر این حزب آماده شوند.

«عارف الرشراش»، دبیر دفتر هماهنگی حزب بعث سوریه هم در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم در سوریه گفت که حزب حاکم به اصول دموکراتیک و رقابت متعهد باقی خواهد ماند و به دنبال کنترل بر گلوگاه های قدرت نیست.

اهمیت این روندها در این امر نهفته است که این انتخابات در واقع در راستای تمهید برای ورود سوریه در دوره «پساجنگ» می باشد تا نخبگان سیاسی جوان و جدید وارد روندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری شوند و کشور را برای شرایط جدید آماده نمایند. برکسی پوشیده نیست که سوریه بعد از موفقیت در ناکام‌گذاشتن توطئه چند وجهی برای سرنگونی دولت، اکنون وارد دوره ای جدید شده که مقتضیات خود را دارد.

این انتخابات داخلی در شرایطی برگزار شد که طی دو دهه اخیر این اولین انتخابات داخلی حزب در چنین وسعتی می باشد که امری بی سابقه است. نکته قابل توجه در اینجاست که در این انتخابات همه اعضای حزب اعم از کادرهای مرکزی و نیروهای سطح پائین در انتخابات شرکت کردند؛ درحالی که در گذشته کادرهای مرکزی در چنین رقابت هایی شرکت نمی کردند.
همچنین نتایج این انتخابات حاکی از آن است که اغلب 125 عضو وارد شده به کمیته مرکزی حزب نیروهای جوان و جدید هستند و حدود 15 درصد از کادرهای سابق در سمت خودشان باقی ماندند.

همکاری قضایی ایران، عراق و سوریه علیه تروریسممخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است

 

این درحالی است که بشار اسد، به عنوان نفر نخست حزب بعث در آخرین کنگره این حزب خواستار افزایش صلاحیت های کمیته مرکزی با تاکید بر نقش سیاست گذاری و نظارتی این کمیته شده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقش انتخابات در بهبود رشد فرهنگ و زندگی اجتماعی جامعه
  • انتخاب اعضای سومین دوره هیات مدیره صنف تماشاخانه‌های ایران
  • احزاب آذربایجان‌ شرقی در دور دوم انتخابات از چه کسانی حمایت می‌کنند؟
  • انتخاب اعضای سومین دوره هیات‌مدیره صنف تماشاخانه‌های ایران
  • آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم است
  • آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم/ باید کار نیمه‌تمام انتخابات را تمام کنیم
  • آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم/ باید کار نیمه کاره انتخابات را تمام کنیم
  • احزاب آذربایجان‌ شرقی لیست‌های انتخاباتی خود را اعلام کردند
  • دبیران احزاب در رقابت انتخاباتی کمیسیون ماده ۱۰ حضور دارند
  • انتخابات در حزب بعث؛ گام نخست سوریه برای ورود به دوره پساجنگ