Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@11:27:58 GMT

آناج: کسب نان حلال، جانکاه اما شیرین

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۱۴۱۰۹

آناج: کسب نان حلال، جانکاه اما شیرین

تبریز - ایرنا - پایگاه خبری آناج در گزارش با عنوان «کسب نان حلال جانکاه اما شیرین» به خوب و بدهای دستفروشی در گفت ‌و گو با فروشندگان پرداخته است.

به نوشته آناج؛ برغم وعده‌ها برای ایجاد بازار شب دست فروشان همچنان این وعده محقق نشده و هیاهوی دست فروشان در روزهای پایانی سال در پیاده‌روهای بازار تبریز ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عید و شادی‌هایش را که دوست داشته باشیم باز هم خیلی‌هایمان از ازدحام بازار و توقف‌های ثانیه به ثانیه برای عوض کردن مسیر جهت رد شدن از خریدارانی که جلوی بساط ‌ها ایستاده‌اند، متنفریم.
اسفند با همه تلاطم‌ها و نگرانی‌هایش اگرچه برای بسیاری شیرین است و به معنای تازگی و خریدهای شب عید است اما برای برخی دست فروشان شیرین‌تر است. همان‌هایی که دم عید می آیند تا شاید شب عیدی سفره خانه‌شان را که در طول سال بی‌فروغ بوده، رنگی ببخشند.
امسال، اما نه تنها جمعیت دست فروشان به یک باره چندین برابر شده بلکه حتی زمان آغاز خریدهای عید و پهن شدن بساط دست فروشان نیز بیشتر شده است و از روزهای ابتدایی بهمن ماه تبریز بود و یک بازار و انفجار جمعیت!گویی گرانی تاثیر گذاشته اما تاثیری مثبت! البته نباید فراموش کنیم این تاثیرهای مثبت ترس از گران تر شدن کالاها بود که خانواده‌ها را راهی بازار کرده بود تا هرچه زودتر خرید کنند و به گرانی بیشتری برنخورند.
سعی می‌کنم از میان آدم‌های رنگ به رنگ جایی پیدا کنم و از شلوغی‌ها فرار کنم تا جایی خلوت پیداکنم و با دست فروشان گپی کوتاه بزنم. البته در میان لایی کشیدن‌ها و اعصاب خوردی‌هایم برای این همه شلوغی نگاهی گذرا به بساط دست فروشان هم می‌اندازم.
در یک کلمه می‌توان گفت همه چیز خریدار دارد؛ از چسب زخم و پادری گرفته تا پوشاک و دمپایی؛ بساط اسباب‌بازی فروش‌ها هم داغ داغ است و التماس‌های کودکانه به خانواده جواب می‌دهد و گاهی یک عروسک و گاهی یک بادکنک نصیب کودکان می‌شود.
بالاخره در پیچ نزدیک به دارایی یکی از دست فروشان را به صحبت می‌گیرم.،سرش خلوت است و عجله‌ای برای رد کردنم ندارد؛ هی می‌گوید این پادری 15 هزار تومان آن یکی 25 هزار تومان، خیالش را که راحت می‌کنم بابت خرید از وضعیت کار و بار می‌پرسم که گلایه‌ها شروع می‌شود.
فروشنده جوان عنوان می‌کند که نقاش خانه است و به خاطر نبود کار ساختمانی مجبور به دست فروشی در روزهای پایانی سال شده است: از بیکاری رو به دست فروشی آورده‌ام جنس را از یکی از آشناها که مغازه ‌دارد می‌گیرم و در هر پادری هزار تومان هم به او می‌دهم؛ بازار خرید و فروش خوب است اما با این گرانی‌ها سودمان بیشتر از سال گذشته نیست، پارسال هم دم عید دست فروشی می‌کردم چون کار نبود.
با دست پادری‌ها را مرتب می‌کند و ادامه می‌دهد: خدا نکند که گیر ماموران شهرداری بیافتیم؛ تمام وسایل مان را جمع می‌کنند و به این فکر نمی‌کنند که امانت مردم است و با بردن آنها بیچاره‌مان می‌کنند. دزدی و غارت که نمی‌کنیم از سر نداری و بیچارگی این کار را می‌کنیم.
وقتی می‌پرسم که گیر ماموران شهرداری افتاده یا نه، خدارا شکر می‌کند و می‌گوید: تا بحال این اتفاق نیفتاده چون اگر بدانم می آیند سریع جمع می‌کنم اما به خدا خسته شدیم؛ دزد که نیستیم با ما این طور می‌کنند اگر ما نباشیم خیلی از مردم هم توان خرید از مغازه‌ها را ندارند. به رفت و آمدها نگاه نکنید مشتری داشتم که دوبار برای خرید آمده اما پشیمان شده چون می‌گوید پوشاک و خوراک اولویت است.
خریدم را انجام می‌دهم و سراسیمه خودم را به اتوبوس می‌رسانم تا مبادا در این شلوغی‌ها جا بمانم و ترافیک سنگین اوضاع را بدتر کند. از شیشه‌های اتوبوس به رفت و آمدها نگاه می‌کنم؛ برخی لبخند به لب و پلاستیک به دست، برخی در حال جر و بحث و مردی که گاری خالی را به سمت خیابان دارایی هل می‌دهد و گویی بار کل جهان بر روی گاری‌اش سنگینی می‌کند تمام توجهم را جلب می‌کند.
شهرداری‌ مدت‌هاست وعده ساماندهی به دستفروشان داده و عده‌ای پیشنهاد بازار شب را داده‌اند اما به مانند بسیاری از وعده‌های دیگر هنوز این مساله محقق نشده است و نه بازر شبی برای دست فروشان ایجاد شده و نه تمهیداتی برای آنها اندیشیده شده است.
هنوز هم غوغای دستفروشان و مشتریانی که در حال چانه زدن هستند ادامه دارد و نمی‌دانم کسب روزی حلال با سختی‌هایش چقدر زحمت از آنان می‌برد اما هرچه که هست مطمئنم شب‌ها با وجدان راحت سر به بالش می‌گذارند.
6132/3071

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي رسانه ها پايگاه خبري آناج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۱۴۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت شهید مطهری از کلاس درس متفاوت امام

به گزارش خبرنگار جماران، مرتضی مطهری(1) همو که کنار اسمش پیشوندی ناگسستنی نشسته است و همه او را بیشتر با استاد مطهری می شناسند، در میان خاطراتی که از امام خمینی (س) نقل کرده به بیان شیرین امام به هنگام بازگو کردن الهیات اشاره کرده طوری که با بیان مدعیان این رشته بسیار متفاوت است. او گفته است: 

 

‌‌آن ایام، تازه با حکمت الهی اسلامی آشنا شده بودم و آن را نزد استادی ‌‌[‌‌امام‌‎ ‎‌خمینی‌‎ ‎‌]‌‌که برخلاف اکثریت قریب به اتفاق مدعیان و مدرسان این رشته، صرفاً‌‎ ‎‌دارای یک سلسله محفوظات نبود، بلکه الهیات اسلامی را واقعاً چشیده و‌‎ ‎‌عمیق ترین اندیشه های آن را دریافته بود و با شیرین ترین بیان آنها را بازگو می کرد،‌‎ ‎‌می آموختم، لذت آن روزها و مخصوصاً بیانات عمیق و لطیف و شیرین استاد از‌‎ ‎‌خاطره های فراموش ناشدنی عمر من است.‌‎

 

برشی از کتاب سلسله موی دوست؛ ص 208

1. شهید مرتضی مطهری در سیزدهم بهمن ماه سال 1298 شمسی در قریه فریمان از توابع مشهد متولد شد و سال ها بعد یعنی زمانی که انسانی وارسته، باتقوا، استادی مسلم بود در روز سه شنبه یازدهم اردیبهشت 1358 ساعت ده و بیست دقیقه شب به وسیله گروهک تروریستی فرقان به شهادت رسید.

پیکر این شهید بزرگوار به دستور امام به قم منتقل و در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد و آیت الله العظمی گلپایگانی بر او نماز گزارد.

 

 

 

دیگر خبرها

  • چالش تازه طلا فروشان با ثبت اطلاعات
  • روایت شهید مطهری از کلاس درس متفاوت امام
  • تاکید ماموستا رستمی بر توجه به معیشت و زندگی کارگران
  • جشنواره عدالت و رسانه برگزار می‌شود/ سند تحول قضائیه حلال مشکلات عدلیه
  • گیاهی مفید برای مشکلات معده
  • نصرالله شیرین‌آبادی، نوازنده موسیقی درگذشت
  • کاهش هزینه‌های ازدواج جوانان اولویت طرح وصال شیرین
  • آیا خوردن جوش شیرین خطرناک است؟
  • مصرف زیاد نوشابه رژیمی ما را به کدام سرطان مبتلا می‌کند؟
  • آبشک به‌دنبال اتفاقی شیرین در قلب اهواز