Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  بیشترین افت بارندگی نسبت به بلندمدت مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده که نسبت به متوسط نیم قرن اخیر معادل ۲۲ درصد کاهش یافته است؛ با این حال، این استان در سال آبی جاری یکی از بهترین سال‌های خود را سپری می‌کند.

میانگین بارندگی در ۲۵ استان کشور از اول مهرماه تاکنون، بالاتر از متوسط ۵۰ سال گذشته طی مدت مشابه بوده و استان ایلام بیشترین افزایش میزان بارندگی نسبت به متوسط درازمدت و معادل ۱۱۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷ درصد را دارا بوده است.

علاوه بر این متوسط بارندگی در حوضه آبریز مرزی شرق کمتر از نرمال بوده و کاهشی معادل هشت درصد نسبت به میانگین نیم قرن گذشته را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر با توجه به آمار ثبت شده در ایستگاه‌های مبنای وزارت نیرو، میزان بارش تجمعی کشور در سال آبی جاری معادل ۲۰۰.۹ میلی‌متر تخمین زده شده و متوسط بارش کشور در مدت مشابه سال گذشته معادل ۹۰ میلی‌متر و متوسط بلندمدت آن معادل ۱۶۱.۹ میلی‌متر بوده است.

همچنین از مجموعه ۱۰۴ ایستگاه مبنای باران سنجی تحت عملکرد وزارت نیرو، بیشترین میزان بارش ثبت شده از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۰ اسفند، مربوط به ایستگاه چلگرد استان چهارمحال و بختیاری معادل ۱۳۴۶.۸ میلی‌متر و کمترین آن مربوط به ایستگاه امور آب سیستان معادل ۲۲ میلی‌متر است.

بیشترین تأثیر جبهه بارشی در افزایش مقدار بارندگی طی یک هفته گذشته مربوط به حوضه آبریز تالش مرداب انزلی و معادل ۳۳ میلی‌متر بوده که این جبهه بارشی سبب افزایش متوسط میزان بارندگی در حوضه مرزی غرب از ۶۹۵ میلی‌متر در تاریخ ۱۳ اسفند به ۷۲۸ میلی‌متر در تاریخ ۲۰ اسفند شده است.

همچنین جبهه بارشی ظهور یافته طی یک هفته گذشته سبب افزایش شش میلی‌متری متوسط بارندگی کشور شده است.

طبق آمار منتشر شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران میانگین بارندگی استان تهران در همین مدت، معادل ۲۲۴.۵ میلی‌متر بوده که نسبت به متوسط ۵۰ سال گذشته، ۳۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بر اساس ظهور جبهه بارشی طی یک هفته گذشته، میانگین بارندگی استان تهران معادل ۰.۷ میلی‌متر افزایش یافته است.

این در شرایطی است که امسال شاهد افزایش ۲۰ درصدی منابع آبی حاصل از ذخایر برف هستیم و مساحت پوشش برفی کشور تا هفته پایانی بهمن‌ماه با افزایش ۱۹ هزار کیلومتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود ۲۷۵ هزار کیلومتر رسیده است که حجم آب معادل این میزان برف، دو میلیارد و ۷۴۸ میلیون مترمکعب برآورد می‌شود.

بر این اساس، مساحت سطح پوشش برفی ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشدی هشت درصدی را نشان می‎‌دهد، همچنین ارتفاع معادل آب این میزان پوشش برفی معادل ۱۰ میلیمتر تخمین زده می‌شود که این رقم نیز در مقایسه با وضعیت مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۱ درصدی داشته است.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

کدام استان‌ها در بارش باران کم آوردند؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آب و هوا بارش باران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۲۰۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مختاران سربیشه با ۷۳ میلیمتر رکورددار بارندگی‌های شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، سرپرست اداره کل هواشناسی استان گفت: از پنجشنبه تا صبح امروز همچنین در مناطق حصاردار، بیشه و فریز شهرستان خوسف ۵۵ میلیمتر، در علی آباد زارعین ۴۲ میلی‌متر، در سربیشه ۳۹ میلیمتر، قاین و خوسف ۲۵ میلیمتر، زهان ۲۴ میلیمتر، بیرجند ۲۳ میلیمتر، دهسلم ۷ میلی‌متر، بشرویه ۵ میلی‌متر، حاجی آباد زیرکوه ۱۸ میلی‌متر، سرایان ۱۷ میلی‌متر، نهبندان ۱۶ میلیمتر، فردوس ۱۵ میلی‌متر، طبس ۱۱ میلی‌متر، اسدیه ۲۲ میلیمتر و درح سربیشه ۲۰ میلی‌متر باران باریده است.


نخعی افزود: برای امروز نیز ناپایداری‌های جوی و بارندگی‌ها در استان به ویژه در نواحی شمالی ادامه دارد و وقوع رعد و برق و رگبار نیز پیش‌بینی می‌شود که در شهرستان زیرکوه علاوه بر جاری شدن رواناب احتمال سیلابی شدن مسیر‌ها نیز وجود دارد.


وی گفت: فردا شرایط جوی در استان به نسبت پایدار است، دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری افزایش ابر در استان محتمل است و همچنین به لحاظ دمایی تا دوشنبه و سه‌شنبه افزایش ۵ تا ۱۰ درجه دما را در استان داریم.

دیگر خبرها

  • بارندگی‌های بی سابقه در استان یزد
  • بارندگی‌های استان در ۲۵ سال اخیر بی سابقه بوده است 
  • کاهش ۱۰۰ میلیمتری بارش برف و باران در تهران/ لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب
  • استان های غرب، شمال غرب، شمال و شمال شرق کشور بارانی می شوند
  • نگاهی آماری به بارش‌های امسال کرمانشاه
  • شوط پربارش‌ترین شهر آذربایجان‌غربی در ۲۴ ساعت گذشته بود
  • ۴۸ میلی متر میانگین بارش در استان کرمانشاه/ روانسر با ۱۰۰ میلی متر رکورددار است
  • بارش ۴۸ میلی متری باران برای کرمانشاه
  • مختاران سربیشه با ۷۳ میلیمتر رکورددار بارندگی‌های شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی
  • سامانه بارشی اخیر میانگین ۴۸ میلی مترباران در استان کرمانشاه  برجای گذاشت