Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-07@16:10:52 GMT

شـکوفایی سـرود در بهـار شعر

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۲۰۷۴۶

شـکوفایی سـرود در بهـار شعر

حوزه فرهنگ و هنر یکی از موضوعات مهم در دوره تولیت سه ساله حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در آستان قدس رضوی است. چه در حوزه ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و افزایش سرانه فضاهای فرهنگی و تربیتی نظیر تغییر کاربری باغات و موقوفات و چه در حوزه تولید آثار فرهنگی و هنری و همچنین برگزاری رویدادها و جشنواره‌های هنری در سطح ملی و منطقه‌ای.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رویدادهایی که به اذعان هنرمندان و فرهیختگان این حوزه توانسته ردی مشهود در اثر هنر کشور برجای بگذارد.در ادامه نگاهی می‌اندازیم به برخی از جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری که بین سال‌های 95 تا 97 در آستان قدس رضوی اجرا شده است و نظر برخی هنرمندان در خصوص این برنامه را نیز جویا می‌شویم.

رنگ‌آمیز طوسی/ حوزه فرهنگ و هنر یکی از موضوعات مهم در دوره تولیت سه ساله حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در آستان قدس رضوی است. چه در حوزه ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و افزایش سرانه فضاهای فرهنگی و تربیتی نظیر تغییر کاربری باغات و موقوفات و چه در حوزه تولید آثار فرهنگی و هنری و همچنین برگزاری رویدادها و جشنواره‌های هنری در سطح ملی و منطقه‌ای. رویدادهایی که به اذعان هنرمندان و فرهیختگان این حوزه توانسته ردی مشهود در اثر هنر کشور برجای بگذارد.در ادامه نگاهی می‌اندازیم به برخی از جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری که بین سال‌های 95 تا 97 در آستان قدس رضوی اجرا شده است و نظر برخی هنرمندان در خصوص این برنامه را نیز جویا می‌شویم.

 شب‌های شعر «ملکوت هشتم» 
شب‌های شعر «ملکوت هشتم» یکی از برنامه‌های مؤسسه آفرینش‌های هنری است که همزمان با دهه کرامت سال 95 در شهرهای قم، طبس، تبریز و مشهد با حضور شاعران آیینی شروع شد. در سال 96 طبق سال‌های پیش در شهرهای قم، مازندران، شیراز، اهواز، بوشهر، سبزوار و مشهد و در سال 97 در شهرهای قم، بهبهان، شیراز، سبزوار، نیشابور و مشهد با حضور شاعران برجسته آیینی سراسر کشور و همچنین شاعرانی از کشورهای هند و پاکستان برگزار شد. شب‌های شعر ملکوت هشتم علاوه بر تأثیرگذاری که در ذات خود دارد، می‌تواند به گسترش شعر رضوی در میان جامعه و شاعران هم کمک کند. با توجه به آنچه در سیره امام رضا(ع) خوانده‌ایم، این امام رئوف به مسئله شعر و شاعر اهمیت زیادی می‌دادند بنابراین توجه به شعر در دستور کار آستان قدس رضوی قرار گرفته است.

 شب‌های شعر «ریحانه» 
شب‌های شعر «ریحانه» یکی دیگر از مجموعه شب شعرهای این مؤسسه است که همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا(س) و با هدف اشاعه سیره اهل بیت(ع) با بهره‌گیری از ابزار شعر و ایجاد انگیزه و نشاط معنوی در میان بانوان اهل شعر و ادب با همکاری تعدادی از بانوان خادمیار شعر و ادب رضوی در سه سال گذشته برگزار شده است. این برنامه در سال 95 در شهرهای مشهد، ایلام، تهران، تبریز، هویزه و قم، در سال 96 در شهرهای کرمانشاه، زابل، تهران، بوشهر، طبس، ساری، مشهد و شیراز و در سال 97 نیز اکنون در مشهد مقدس و چندین شهر کشور از جمله بوشهر، اهواز و طبس با حضور شاعران آیینی خانم و آقا از سراسر کشور در حال برگزاری است.

 جشنواره شعر «بقا» 
جشنواره شعر «بقا» از دیگر برنامه‌های آستان قدس رضوی در حوزه شعر است که با موضوع دفاع مقدس در اردیبهشت 96 با همکاری حوزه هنری کشور و خراسان در مشهد و خوزستان برگزار شد. 

 پنجمین کنگره بین‌المللی 
شعر «بانوان عاشورایی»
پنجمین کنگره بین‌المللی شعر «بانوان عاشورایی» نیز یکی از برنامه‌های بین‌المللی آستان قدس رضوی در حوزه شعر و ادبیات بود که با حضور شاعرانی از کشورهای یمن، پاکستان، افغانستان و ایران (تهران، قم، شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد) در 7 آبان 96 در سالن بنیاد پژوهش‌های اسلامی برگزار شد. 951 اثر از شاعران زن و مرد به دبیرخانه بین‌المللی شعر بانوان عاشورایی رسید که بیش از 20 اثر از این تعداد مربوط به شاعران عرب‌زبان، افغانستانی و پاکستانی بود. احلام غانم (شاعر اهل سوریه)، علیرضا قزوه، اسماعیل محمدپور، مرضیه فرمانی، فاطمه نانی‌زاد، محسن ناصحی، الهام نجمی، خدابخش صفادل، فاطمه معصومی و سارا رهنما، شعرهای برگزیده خود را در این مراسم قرائت کردند.

 ششمین همایش ملی شعر
 «اصحاب الحسین(ع)» 
ششمین همایش ملی شعر «اصحاب الحسین(ع)» با موضوع «جون، غلام سیدالشهدا(علیه‌السلام)» همزمان با محرم نیز در مهر 97 با حضور استادان ملی و فرهیختگان کشور و جمعی از شاعران آیینی کشور در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

 «مشاعره رضوی» 
برنامه تلویزیونی «مشاعره رضوی» نیز یکی دیگر از برنامه‌هایی بود که با حضور برترین شاعران و شعردوستان کشور در طول ایام نوروز 96 برگزار و از شبکه آموزش پخش شد. 

 دوسالانه تذهیب‌های قرآنی 
یکی از مهم‌ترین رویدادهای حوزه هنر سنتی، «جشنواره دوسالانه تذهیب‌های قرآنی» است که در راستای احیای مکاتب گذشته و حمایت از هنرمندان عرصه‌های هنر اسلامی برگزار می‌شود. 
پنجمین دوسالانه تذهیب‌های قرآنی دی 95 برگزار شد که 465 اثر از 132 هنرمند در رشته‌های تذهیب، تشعیر، نگارگری از 22 استان شرکت کردند. در ششمین دوره این دوسالانه نیز که با مشارکت خوب هنرمندان و ارسال 198 اثر از 15 استان کشور و یک اثر نیز از افغاستان همراه بود آبان سال جاری برگزار گردید. در ششمین دوره ۱۵۴ شرکت‌کننده ۱۹۹ اثر خود را برای دبیرخانه ارسال کردند که از این تعداد، ۹۶اثر در گرایش تذهیب، ۸۰ اثر در گرایش گل و مرغ لاکی و آبرنگی، ۱۲ اثر تشعیر، هشت اثر فرش و سه اثر هم در بخش کاشی بود. در پنج دوره قبلی این رویداد نیز در مجموع ۱۹۳۳ اثر از ۱۳۶۰ هنرمند تذهیب‌کار برای دبیرخانه ارسال شده است که در نوع خود قابل توجه است.

 جشنواره عکس ملی «خانه دوست» 
جشنواره عکس سراسری «خانه دوست» یکی از جشنواره‌های معتبر عکس در سطح کشور است که تاکنون 6 دوره آن برگزار شده است. در این جشنواره عکاسان از سراسر کشور در یک اردوی پنج روزه در ایام دهه آخر صفر به مشهد مقدس سفر کرده و از حضور زائران پیاده و حال و هوای مشهدالرضا در این ایام عکاسی می‌کنند. در پایان این جشنواره نیز نمایشگاهی از آثار منتخب برپا و این آثار در یک کتاب نیز منتشر می‌شود. در سال 95 تعداد 15 هزار و 759 عکس از 1780 عکاس از 141 شهر در رشته‌های مستند، موبایلی و عکس‌نوشت به دبیرخانه جشنواره رسید. در پنجمین دوره این جشنواره نیز در مجموع 17 هزار و 125 عکس از 2100 شرکت‌کننده به دبیرخانه جشنواره ارسال گردید و در نهایت 111 عکس به نمایشگاه راه یافت. ششمین دوره نیز با ارسال 10 هزار قطعه عکس انجام و اختتامیه این برنامه نیز در روزهای آینده برگزار می‌شود.

 سومین جشنواره «غنچه‌های امید»
سومین جشنواره «غنچه‌های امید» در رشته‌های قرآن، سرود، دکلمه، نمایش عروسکی، قصه‌گویی و... در 26 و 27 بهمن 96 برگزار شد. در این جشنواره بیش از 1200 مربی و مدیر مهدکودک شرکت نمودند.

 نخستین سوگواره پرده‌خوانی «روایت عشق»
نخستین سوگواره پرده‌خوانی «روایت عشق» با حضور بهترین پرده‌خوانان و نقالان کشور در آبان 96 همزمان با دهه آخر صفر برگزار شد که پرده‌خوانان شرکت‌کننده به روایت فرازهایی از زندگانی امام رضا(ع) پرداختند و پس از آن نسخه‌ای از پرده‌ای که به همین منظور توسط استاد حمیدی، نقاشی شده بود به آن‌ها تحویل داده شد تا در شهرهایشان به اجرای برنامه بپردازند. براساس گزارش‌های موجود اجراهای این سوگواره در سراسر کشور بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. دومین سوگواره ملی «روایت عشق» نیز در سال 97 با حضور جمعی از پرده‌خوانان برتر کشور با روایت هشت فراز از زندگانی امام رضا(ع) در مشهد و شهرهای مختلف کشور برگزار شد.

 نخستین جشنواره فیلم مستند «بهشت»
نخستین جشنواره فیلم مستند «بهشت» با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با محوریت موضوع امام رضا(ع) و زیارت در گستره ملی در اسفند 97 برگزار گردید که 200 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که از آن میان 20 فیلم به بخش مسابقه راه پیدا کرد و در مجموع حدود 14 روز کارگاه با حضور 140 هنرجو از اقصی نقاط کشور در طول این جشنواره برگزار شد که ماحصل آن تولید حدود 40 اثر مستند بود.

 سومین جشنواره «شبیه یاس»
سومین جشنواره «شبیه یاس» خراسان رضوی ویژه دختران بالای 10 سال و بانوان با مشارکت بسیج جامعه زنان خراسان رضوی در بخش‌های سرود، استندآپ کمدی، تئاتر، شعر، دکلمه و نقالی با موضوعات سیره و فرهنگ رضوی، فرهنگ فاطمی، حمایت از کالای ایرانی، دهه فجر و دشمن‌شناسی در اسفند 97 برگزار شد.

 جشنواره ملی عکس «امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان»
جشنواره ملی عکس «امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان» در بهمن 97 با همکاری دبیرخانه همایش امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان در راستای پاسداری از میراث و هنر اسلامی، توسعه فرهنگ رضوی و دینی، رفع ذهنیت‌های منفی و سوء‌تفاهمات و آثار ناشی از بمباران تبلیغی و رسانه‌ای علیه اسلام و تشیع با حضور میهمانانی از کشورهای مختلف جهان برگزار شد و از مجموع 2500 عکس ارسالی 40 اثر منتخب به نمایش درآمد و کتاب آثار این جشنواره نیز رونمایی شد.

 جشنواره آکاپلای آوای رضوان
آکاپلا شکلی از موسیقی یک یا چند نفره است که برای اجرای بدون همراهی ساز ساخته می‌شود. نخستین جشنواره سراسری آکاپلای آوای رضوان به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در بخش‌های پاتوقی (اجرای خیابانی)، نماهنگ و سالنی در دو بخش مجزای خواهران و برادران در زمستان امسال برگزار شده و تا انتهای اسفندماه نیز ادامه دارد. سیره ائمه اطهار و معصومین(ع)، مدح و منقبت حضرت رضا(ع)، بصیرت و استکبارستیزی، دهه فجر (چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی)، دفاع مقدس، نهضت عاشورا و دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران، موضوعات این جشنواره به‌ شمار می‌رود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: فرهنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۲۰۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه دولت برای تقویت سرود/ انتقاد از مجموعه‌هایی که نیامدند

به گزارش خبرنگار مهر، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حامد جلیلی دبیر جشنواره ملی سرود فجر روز سه شنبه هجدهم اردیبهشت با برگزاری یک نشست رسانه‌ای که در سالن جلسات دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، جزییات تازه‌ای از مرحله پایانی و اختتامیه این رویداد ملی را به خبرنگاران ارایه دادند.

حامد جلیلی دبیر جشنواره ملی سرود فجر در ابتدای این نشست رسانه‌ای که اجرای آن بر عهده حسین صیامی بود ضمن ارایه گزارشی از روند برگزاری این دوره بیان کرد: جشنواره ملی سرود فجر از مهر سال گذشته با انتشار فراخوان آغاز شد و پس از ماجراهای مربوط به فراخوان و دیگر رویدادهایی که در این راستا انجام گرفت، گروه‌های مختلف سرود در چهار منطقه کشور به رقابت با یکدیگر پرداختند. بعد از پایان مرحله دوم، مرحله «راهبری» جشنوار نیز آغاز شد؛ شرایطی که باید گروه‌ها بر اساس اجرای زنده آثارشان در بخش نهایی شرکت کند.

وی درباره تاریخ برگزاری بخش نهایی جشنواره ملی سرود فجر هم گفت: بخش نهایی جشنواره ملی سرود فجر با حضور ۲۹ گروه مختلف طی روزهای دهم و یازدهم و دوازدهم تیر در قالب مرحله داوری در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود. این در حالی است که در روز چهاردهم تیر هم ما شاهد برگزاری مراسم اختتامیه خواهیم بود. البته ما غیر از جوایز بخش رقابتی، جایزه‌ای به نام «رویش» طراحی شده که در قالب ویژه‌ای به گروه‌های سرودی که در حوزه آموزش و پرورش فعالیت داشتند آن را تقدیم می‌کنیم. البته اینکه ما در هر بخشی یک جایزه داشته باشیم موضوع مهمی است که تاکنون در جشنواره‌های سرود نداشتیم. شرایطی که امیدوارم در دوره‌های آتی جشنواره بتوانیم شاهد توفیقاتی باشیم.

دبیر جشنواره ملی سرود فجر درباره نقش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و آموزش و پرورش هم توضیح داد: ما از ظرفیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مطلع هستیم کمااینکه از ظرفیت‌های این کانون‌ها نیز استفاده کردیم و خروجی آن آثاری بود که خوشبختانه دربرگیرنده آمار خوبی بود. در حوزه آموزش و پرورش هم باید بگویم بر اساس پروتکل‌های آموزشی که در دفتر سرود انجام گرفته قرار است برنامه‌های آموزشی برای آموزش تخصصی سرود در مدارس برگزار شود که امیدوارم این موضوع در قالب یک تفاهم‌نامه ادامه پیدا کند.

جلیلی با اشاره به فعالیت‌های ستاد جشنواره در حوزه بین‌المللی اظهار کرد: ما سال اولی است که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره سرود را برگزار می‌کنیم و امیدوارم در دوره‌های آتی شاهد برگزاری یک جشنواره بسیار باکیفیت در حوزه ملی و بین‌المللی باشیم. این در حالی است که به طور حتم در سال‌های بعد جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود تا بتوانیم در این قالب از ظرفیت‌های بسیار خوب سرود در کشورهای خارجی نیز استفاده کنیم.

دبیر جشنواره ملی سرود فجر در جواب سوالی مبنی بر میزان بودجه جشنواره هم گفت: البته من تا آنجا که اطلاع دارم معمولا در چنین نشست‌هایی میزان بودجه جشنواره را اعلام نمی‌کنند، ضمن اینکه ما در این رویداد نهایت تلاش‌مان را انجام دادیم تا هزینه‌های زیادی نداشته باشیم. اما به طور حتم طی روزهای پیش رو بودجه جشنواره را اعلام می‌کنیم.

مدیر سرود دفتر موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در بخش دیگری از نشست رسانه‌ای در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر هم‌سونبودن نهادهای متولی سرود در برگزاری رویدادهایی این چنین، تصریح کرد: ما تلاش کردیم همه نهادها را با خودمان هم‌سو کنیم اما متاسفانه یک مقدار سلیقه شخصی و بدسلیقگی باعث شد که این دوستان از همراهی با ما عقب بکشند و تنها ارگانی که با ما همکاری می‌کند مجموعه رسانه‌ای نهضت سازمان تبلیغات اسلامی است. شما بدانید از همان نهادها دست مشارکت دادیم اما به هر دلیلی نیامدند و امیدوارم این اتفاق بیفتد که بتوانیم در سایه وحدت هم‌دلی اتفاق خوبی را برای سرود رقم بزنیم.

امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: تلاش ما این است که در حوزه آموزش، کیفیت اجرا و کشف استعداد شاهد اتفاقات خوبی از پس برگزاری جشنواره ملی سرود فجر باشیم. در این راستا علاوه بر فعالیت‌های ستاد جشنواره برنامه‌هایی برای سفر به استان‌ها هم صورت گرفته که بتوانیم در قالبی بی‌واسطه شرایط بهتری را برای ارایه اثرشان در قاب‌های رسانه‌ای و موارد مربوط به اجراهای صحنه‌ای فراهم سازیم.

وی افزود: ارتقای کیفیت برای ما بسیار مهم است. فرآیندی که اکنون در استان‌ها آغاز شده و ما تصمیم داریم هم در حوزه گروه‌های سرود و هم گروه‌های کُر نسبت به شناسایی و حمایت از گروه‌ها اقداماتی را انجام دهیم. این مهم‌ترین رویکردها در دفتر موسیقی در حوزه‌های آکاپلا، کرُ و سرود خواهد بود و امیدوارم در سفرهای استانی بعد نیز محقق شود.

مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست رسانه‌ای با اشاره به جشنواره ملی سرود فجر هم توضیح داد: قرار است بعد از پایان جشنواره کارهای منتخب در قالب آثار با کیفیت ضبط استودیویی داشته باشند تا بتوانیم در آینده شرایط بهتری برای سرود و گروه‌های کر فراهم کنیم.

سمیعی در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای بود که در پاسخ به پرسشی مبنی بر نحوه نظارت کیفی و محتوایی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه سرودهای تولیدشده در نهادهای مختلف گفت: مبنای بخش سرود بیشتر تحت نهادهایی است که با ما مبنای مشترک نظارتی دارند. ضمن اینکه اغلب محورهای محتوایی سرود به گونه‌ای است که در حوزه نظارت هر مرجعی مدیریت نظارتی خاص خود را دارد. البته در این زمینه و برای هماهنگی بیشتر در نظارت‌های کمی و کیفی که همچنان هم وجود دارد برنامه‌هایی برای تقویت در نظر گرفته‌ایم که به زودی جزییات آن اعلام می‌شود.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در بخش پایانی این نشست رسانه‌ای بود که درباره فقدان هم‌سویی نهادهای مرتبط با سرود و کمبود توجه در این زمینه توضیح داد: من همیشه منتقد شرایط سرود بوده و هستم. من بر این باورم سرود می‌تواند در قالب‌های مختلف ایفای نقش داشته باشد و بسیار موثرتر از این باشد. اما سرود در یک سردرگمی به سر می‌برد که مراجع مختلف هم درباره آن تصمیم‌گیری می‌کنند. از نگاه جشنواره ملی سرود فجر، مرکب حرکت و نه مقصد سرود است. ما در دوره دهه ۶۰ شاهد اتفاقات خوبی در حوزه سرود بودیم اما چه اتفاقی افتاد که وارد یک خلاء شدیم؟ پس ما آمدیم با محور قراردادن گروه‌های آکاپلا و کر شرایط بهتری را برای سرود بر مبنای آموزش ایجاد کنیم. توجه و تاکید ما گروه‌های کر هستند که تاکنون در کشور انجام نگرفته است. ما عقیده داریم که کروه کر مبنای گروه‌های سرود هستند. اینها رویکرد جدیدی است و نمی‌خواهیم فضا را پر از تشتت آرا کنیم. ما آمدیم نگاه ترمیمی داشته باشیم تا وضعیت سرود در شرایط بهتری قرار گیرد.

جشنواره ملی سرود فجر شامل ۲ بخش رقابتی و جانبی است. در بخش رقابتی گروه‌ها در قالب گروه‌های سرود، کُر و آکاپلا (اجرای اثر بدون ساز) شرکت کرده‌اند. بخش جانبی جشنواره هم شامل کتاب، پایان‌نامه و رساله با موضوع‌هایی درباره جمع‌خوانی است که در این بخش هم برگزیدگان معرفی خواهند شد.

جشنواره ملی سرود فجر با محورهای موضوعی مقاومت و حماسه، ملی، آیینی و آزاد برگزار می‌شود. این جشنواره در چهار مرحله برگزار می‌شود که مرحله نخست به ارسال آثار اختصاص دارد، مرحله دوم به صورت منطقه‌ای خواهد بود و در مرحله سوم برگزیدگان بخش منطقه‌ای وارد مرحله راهبری می‌شوند.

کد خبر 6098914 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • هدف جشنواره سرود ارتقای کیفی آن است
  • برنامه‌های کاروان زیرسایه خورشید در استان یزد تشریح شد + فیلم
  • ثبت ۱۸۰ درخواست برای حضور خادمان رضوی در یزد
  • تشریح جزئیات برگزاری جشنواره سرود فجر/ سرود تقویت می‌شود
  • نشست خبری جشنواره سرود فجر
  • برنامه دولت برای تقویت سرود/ انتقاد از مجموعه‌هایی که نیامدند
  • اعلام آمادگی دفتر موسیقی برای همکاری با فضای دانشگاهی کشور
  • یازدهمین جشنواره شکوفه‌های بهاری در رامسر برگزار می‌شود
  • اسامی ۱۶ گروه برگزیده دومین جشنواره ملی سرود کانون اعلام شد
  • میزبانی سلماس از جشنواره بین المللی شعر رضوی ترکی