Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-26@22:43:25 GMT

انتقادات شهرام ناظری از دولت و صدا و سیما

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۲۱۸۲۹

ساعت 24- آئین رونمایی از آلبوم «آرش کمانگیر» به آهنگسازی پژمان طاهری و خوانندگی شهرام ناظری با طرح انتقادات این خواننده پیشکسوت علیه دولت و صداوسیما همراه شد.

مراسم رونمایی آلبوم «آرش کمانگیر» به آهنگسازی پژمان طاهری، روایت قطب الدین صادقی و خوانندگی شهرام ناظری بعدازظهر جمعه ۲۴ اسفند ماه با حضور تعدادی از هنرمندان در تالار اجتماعات موزه موسیقی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که روز چهارشنبه ۲۲ اسفندماه کنسرتی از این پروژه موسیقایی در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران میزبان علاقه‌مندان موسیقی ایرانی بود.

تلاش برای روزآمد کردن آرش کمانگیر با شهرام ناظری

محمد حسین توتونچیان در ابتدای مراسم رونمایی آلبوم «آرش کمانگیر» اظهار کرد: این آلبوم با زحمت‌های فراوان دوست هنرمندم پژمان طاهری به سرانجام رسید و بسیار خوشحالم که امروز شاهد رونمایی آن در موزه موسیقی هستیم. به هر حال این روزها رونمایی از آلبوم‌ها و آثار موسیقایی مد شده است. شما بدانید شهرام ناظری به هیچ عنوان نیازی به این بزرگ شدن‌ها ندارند و ما به جهت اینکه هواداران استاد تمایل داشتند که چنین برنامه‌هایی برگزار شود نسبت به برگزاری این مراسم اقدام کرده و به خواست استاد موزه موسیقی را برای اجرای برنامه انتخاب کردیم.

پژمان طاهری آهنگساز آلبوم «آرش کمانگیر» هم در این نشست بیان کرد: خیلی خوشحالم که در کنار استاد شهرام ناظری شاهد برگزاری مراسم رونمایی این آلبوم هستیم. کار با این هنرمند شایسته موسیقی کشورمان تلاش بسیار سختی بود که بسیار خوشحالم امروز شاهد رونمایی آن هستیم.

طاهری ادامه داد: این پروژه بعد از مجموعه امیرکبیر دربرگیرنده لحظات خوبی بود که بعداً درباره آن به صورت مکتوب نکاتی را بازگو خواهم کرد. آرش کمانگیر در شرایطی تولید می‌شود که ما به ازاهای این شخصیت اسطوره‌ای در جامعه ایرانی دیده می‌شوند. خوشبختانه نمونه‌های عینی از آرش کمانگیر در کشور ما وجود دارند که می‌توانند در قالب یک اثر موسیقایی به مخاطبان معرفی شوند.

وی افزود: به اعتقاد من دوران انتشار سی دی به پایان رسیده و من از دوست خوبم آقای توتونچیان تشکر می‌کنم که با وجود اینکه می‌داند این اثر توجیه اقتصادی ندارد نسبت به انتشار آن و برگزاری کنسرت این پروژه همکاری‌های بسیار شایسته ای انجام داد.

دیگر «فرهنگ» موردتوجه دولت نیست

شهرام ناظری خواننده آلبوم آرش کمانگیر نیز در این نشست بیان کرد: من در کنار پروژه آرش کمانگیر کارهای زیادی را انجام دادم و هر چند می‌دانیم تولید سی‌دی به لحاظ اقتصادی بازدهی ندارد اما تلاش کردیم که کاری را انجام دهیم. زیرا ما باید کار کنیم. من از همه مخاطبان عزیز به ویژه خبرنگاران عزیز تشکر ویژه‌ای دارم که همواره همراه اهل فرهنگ و هنر بودند و ما را کمک کردند که صدای آواز ما به گوش مخاطبان برسد.

این هنرمند گفت: من برای تولید پروژه آرش کمانگیر با برادران طاهری خیلی کلنجار رفتم زیرا آنها می‌خواستند من را وارد دنیای دیگری کنند. اما بسیار خوشحالم که برای اجرای پروژه همراه من بودند. به هر حال برای تولید یک اثر موسیقایی اصلاً خوانندگی مهم‌ترین و تنهاترین اصل نیست زیرا یک خواننده باید به تمام وجوه فرهنگی کشور خود از تاریخ گرفته تا ادبیات آشنا شود.

خود من از بچگی تلاش کردم با آشنایی تاریخ و فرهنگ کشورم به موسیقی وارد شده و لحن خودم را به مخاطبان معرفی کنم. این شیوه در پروژه آرش کمانگیر هم ادامه پیدا کرد و خوشبختانه به مرحله‌ای رسید که با وجود کلنجارهای فراوان اثر ارزشمندی را به جامعه مخاطب تحویل داد.

ناظری در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: هر دوره‌ای بیان‌کننده یک فضایی در عرصه فرهنگ و هنر است. امروزه دوره دیگری است که حس هنری در آثار موسیقایی به وضوح مشاهده می‌شود و حتی آن شور و احوالی که در دهه‌های قبل وجود داشت دیگر رنگ باخته است. امروز اینترنت از یک سو می‌تواند تأثیر منفی بگذارد و از سوی دیگر مساله پرداختن به فرهنگ دیگر مورد توجه دولت نیست در نتیجه طبیعی است که همه چیز آرام‌آرام افت پیدا کرده و اگر خواننده‌ای هم در این شرایط رشد کند دیگر آن تأثیرگذاری لازم را برای موسیقی و مخاطب نداشته باشد.

نمی‌توانیم با صداوسیما رقابت کنیم

این هنرمند پیشکسوت افزود: البته ما چندین غول موسیقی ایران را پس از پیروزی انقلاب اسلامی از دست دادیم که واقعاً شرایط موسیقی را دچار دگرگونی کرد. به عبارتی نبود مراکزی چون مرکز حفظ و اشاعه و فقدان استادان موسیقی ایران مقداری باعث هرج و مرج شده که شرایط را تا به این حد نامطلوب کند.

وی ادامه داد: وقتی من نوجوان بودم پیش استادانی بودم که از آن‌ها بسیار آموختم. من در آن دوران برای هنرمندانی که از آن‌ها می‌آموختم هر کاری می‌توانستم انجام می‌دادم. کما اینکه در زمان نوجوانی استادی داشتم که از کار بیکار شده بود و در دماوند زندگی می‌کرد.

من برای قدرشناسی از این هنرمند بزرگ برای او در زمستان نفت می‌آوردم چرا که به او مدیون بودم. امروز هم این ماجرا در زندگی کاری خودم ادامه داشته و من همراه با برادران طاهری تلاش کرده‌ام تا این موضوع را به آن‌ها منتقل کنم که به عنوان دو هنرمند جوان و مستعد موسیقی ایرانی از استاد و کسی که تجربه بیشتری از آن‌ها دارد حرف شنوی داشته باشند.

ناظری افزود: البته بسیار خوشحالم که چنین اتفاقی افتاد و منظومه آرش کمانگیر با ویژگی‌های بسیار ارزشمندی که دارد به مخاطبان ارائه شد. من نمی‌دانم چه شد که ضبط این پروژه بسیار روان انجام گرفت و من به صورت خلاقانه به لحن‌هایی از آواز رسیدم که برای خودم تجربه ارزشمند بود. به هر ترتیب خوانش اسطوره آرش کمانگیر کار بسیار سختی بود که من به صورت کاملاً خلاق و در عرض یک روز آنها را خواندم.

این خواننده موسیقی ایرانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: به هر صورتی که بوده کارهایمان را منتشر کرده اما شما بدانید ما نمی‌توانیم با صداوسیما رقابت کنیم. من سال‌هاست در صداوسیما حضور ندارم و وقتی من در این مجموعه حضور ندارم پس شرایط همین می‌شود. به هر حال چون سیاست رسانه ملی حمایت از کارهای سطح پایین است، پس نمی‌توان با این شرایط مقابله کرد.

وی افزود: این رسانه تمام جامعه را تحت پوشش خود قرار داده است و ما توانایی مقابله با این جریان نابرابر را نداریم. ما در این عرصه فقط می‌توانیم سعی کنیم تا با کمک علاقه‌مندان فرهنگ کارهایمان را منتشر کنیم. متأسفانه تبلیغات در دست ما نیست و ما هم نمی‌توانیم با هشتاد میلیون ایرانی حرف بزنیم.

به هر حال من در این جنگ نابرابر حضور داشتم اما وقتی کاری برای هدایت درست گوش شنیداری جامعه نمی‌توان انجام داد، ماجرا واقعاً ترسناک می‌شود. البته مردم ایران با وجود تمام مسائلی که وجود داشته هنوز خواستار فرهنگ و هنر ایرانی هستند و ما هم با اتکا به آن‌ها هر تلاشی می‌کنیم.

ادای احترام به پهلوانان ملی ایران در آرش کمانگیر

قطب‌الدین صادقی راوی پروژه «آرش کمانگیر» هم در این مراسم با ابراز خرسندی از حضور در این اثر توضیح داد: تخصص من به دور از عالم موسیقی است و این برای اولین‌بار است که در خدمت هنرمندانی در عرصه موسیقی هستم که از دیرباز با کارهای آنان آشنا بودم.

وی افزود: به اعتقاد من آرش کمانگیر حماسی‌ترین شعر ایران است که به دلیل شرایط سیاسی دهه چهل، سیاوش کسرایی را واداشت که احساسات شاعرانه و میهن‌دوستی خود را در آن ارائه دهد. این شعر دارای یک فرهنگ مهری بوده که دارای ارزش‌های فراوانی است. این اثر یک ادای احترام به پهلوانان ملی است که زنده کردن آن یکی از وظایف هنرمندان هر دوره است.

آلبوم «آرش کمانگیر» که توسط شرکت فرهنگی هنری «ققنوس» به تهیه‌کنندگی محمد حسین توتونچیان در دسترس مخاطبان قرار گرفته، یک اثر ارکسترال محسوب می‌شود که با صدای شهرام ناظری و بر اساس شعری از سیاوش کسرایی توسط پژمان طاهری آهنگسازی شده است. بخش ارکسترال این اثر نیز در «کنسرت هاوس» شهر وین توسط ارکستر مجلسی اتریش و به رهبری طاها عابدیان ضبط شده است.

«آرش کمانگیر» متشکل از هفت قطعه به نام‌های «شب»، «قصه»، «امید»، «آهنگ دگر»، «بدرود»، «آرش» و «سوگ» است. ضمن اینکه پژمان طاهری، طاها عابدیان، فرهاد صفری و بابک غسالی تکنوازان آلبوم «آرش کمانگیر» هستند و غیر از تکنوازی ویولای طاها عابدیان که در وین ضبط شده، دیگر تک نوازی‌ها و دکلمه در تهران صدابرداری شده است.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: شهرام ناظري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۲۱۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش موثر ایران در کریدورهای بین‌المللی از اقدامات تا انتقادات

شرایط ژئوپلیتیکی کشورمان، ما را در یکی از مهم‌ترین موقعیت‌های کریدوری غرب آسیا قرار داده است به‌نحوی که، با تسریع در تکمیل مسیرهای ریلی می‌توانیم راه ارتباطی چین و هند با اروپا را از خاک خودمان برقرار کنیم و درآمد ارزی بیشتری را از حق ترانزیت و توسعه بازرگانی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بدیهی است که مسیرهای ترانزیتی انتقال کالا در تجارت بین‌الملل از اهمیت فراوانی برخوردار است، به‌نحوی که کشورهای جهان در راستای حداکثرسازی سود تجاری خود به دنبال پرداخت کم‌ترین حق ترانزیت برای رسیدن بار به کشور مقصد هستند.

مسیرهای ترانزیتی ریلی برای انتقال بارهای داخلی و خارجی نسبت به سایر مسیرهای زمینی، هوایی و دریایی سریع‌تر و به‌صرفه‌تر است، در همین راستا همه کشورها با توسعه خطوط ریلی خود می‌خواهند مسیرهای ترانزیتی میان کشورها را از طریق خاک خودشان برقرار کنند، تا از طرفی مشمول دریافت حق ترانزیت شوند و امور بازرگانی خود را توسعه دهند.

ایران هارتلند ترانزیتی غرب آسیا

در همین راستا کشورهای منطقه غرب آسیا به‌دلیل موقعیت خاص ژئوپلیتیکی خود برای حمل‌ونقل بارها میان آسیا و اروپا، با یکدیگر رقابت می‌کنند. بر همین مبنا کشورمان به توسعه کریدورهای ریلی اهتمام ورزیده است، به‌گونه‌ای که مسیرهای ترانزیتی مهم کشورمان در کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب تقسیم می‌شود.

ایران کوتاه‌ترین مسیر اتصال دریای خزر و خلیج فارس است، به همین دلیل در دوران بازی بزرگ قرن ۱۹، تمرکز اصلی انگلیس و روسیه بر کنترل بر ایران بود، در همین راستا کارشناسان به همین دلیل از ایران به عنوان قطب ترانزیت انرژی منطقه نام می‌برند.

راه ابریشم با قدمت ۲ هزار ساله، مجددا در سال ۲۰۱۳ توسط چین بر سر زبان‌ها افتاد، به‌نحوی که طرح راه ابریشم جدید یا طرح یک کمربند و یک جاده، یک طرح سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۶۰ کشور جهان و توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است.

توسعه راه‌آهن رشت - آستارا شرط باقی‌ماندن در طرح ابریشم

چین بزرگترین شریک تجاری ایران در سال ۲۰۱۸ بوده و ارزش تبادلات تجاری دو کشور به حدود ۳۵ میلیارد دلار رسیده است، این کشور بزرگترین واردکننده نفت کشورمان است که عضویت ما در سازمان شانگهای این همکاری‌ها را چندین برابر کرده است، در همین راستا مسیر مرکزی این شاهراه از آسیای مرکزی به ایران و خلیج فارس رسیده و از ترکیه و دریای مدیترانه گذر می‌کند.

در همین راستا، بهمن ۱۳۹۴ اولین قطار چین از قزاقستان و ترکمنستان وارد ایستگاه ریلی تهران شد، که نشان‌دهنده آمادگی کامل چین برای تأمین هزینه‌های زیرساختی ایران مربوط به این شاهراه از طریق بانک سرمایه‌گذاری آسیایی زیرساخت بود. بر این اساس، بارهای ترانزیتی از مرزهای شمال‌شرقی کشورمان وارد و از طریق مرزهای شمال‌غربی وارد ترکیه و اروپا می‌شدند.

با این حال عدم تکمیل برخی مسیرهای ریلی مانند رشت - آستارا در کریدور شمال - جنوب موجب اخلال در همکاری ایران در طرح ابریشم شده است، البته در این محور با طول ۱۶۴ کیلومتر به گفته مسئولان، تاکنون عملیات اجرایی ۱۲ کیلومتر از سمت آستارا و ۱۰ کیلومتر از سمت رشت آغاز شده است. به همین علت طرح ابریشم، مسیر جایگزین کاسپین ترانس را برگزید، مسیری که در آن کالای ترانزیتی از چین وارد قزاقستان شده و از دریای خزر، جمهوری آذربایجان و گرجستان به دریای سیاه و ترکیه می‌رسد و از آن‌جا وارد کشورهای اروپایی می‌شود.

کریدور بین‌المللی دیگری که ایران در آن نقش بسزایی دارد، مسیر ترانزیتی هندوستان - ایران - روسیه است که این سه کشور سال ۲۰۰۲ توافقنامه‌ای را امضاء کردند، که بار ترانزیتی از بندر عباس به منطقه قفقاز و در نهایت به روسیه برسد، به‌گونه‌ای که این مسیر ۲۲ روزه جایگزین راه ۴۰ روزه بار ترانزیتی از بمبئی به سنت پترزبورگ شده بود، اما همچنان نقص مسیر رشت - آستارا روند این فرایند را مختل کرده است.

لزوم راه‌اندازی محور ریلی چابهار - سرخس برای کریدور هند - ازبکستان

کریدور بعدی مسیر هندوستان به کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز از طریق بندر چابهار است، که این مسیر ترانزیتی نیز در دست اقدام است تا محور ریلی آن از چابهار به زاهدان، سپس به میلک برسد و از سرخس وارد ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان شود. در همین راستا از مسیر ۶۳۰ کیلومتری چابهار - زاهدان با تسهیلات صندوق توسعه ملی، بخش زاهدان - خاش به طول ۱۵۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است.

رقابت در این کریدور هم موجب شد، تا مقام‌های افغانستان، ازبکستان و پاکستان درباره ساخت راه‌آهن افغان‌ترانس در سال ۲۰۱۸ به توافق ابتدایی دست یافتند و در این مسیر کالاهای هندی از پاکستان و افغانستان وارد ازبکستان و قزاقستان می‌شود.

تراسیکا و آلتید دو کریدور مهم برای ایران

کریدور تراسیکا از دیگر مسیرهای ترانزیتی است که نخستین‌بار در سال ۱۹۹۳ در کنفرانسی در بروکسل با حضور وزرای تجارت و حمل‌ونقل هشت کشور (ارمنستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان) به منظور حل مشکلات حمل‌ونقل و تجارت منطقه، مطرح شد و در ۲۰۰۹ ایران نیز به توافق‌نامه مربوطه پیوست، به‌گونه‌ای که شاخه جنوبی این کریدور از ایران معرفی شده است که از مرز ترکمنستان وارد ایران و سپس از طریق مرز بازرگان وارد ترکیه می‌شود.

کریدور آلتید جزو بزرگترین شبکه‌های ارتباطی بین‌المللی شامل سه کریدور شمالی، مرکزی و جنوبی است، که سال ۱۹۹۲ شکل گرفته و کریدور شمالی آن برای اتصال به اروپا از طریق قزاقستان و روسیه است، همچنین کریدور آلتید مرکزی دریای خزر، بندر ترکمن، باکو، ترکمنستان و اروپا را به هم متصل می‌کند و آلتید جنوبی شامل کشورهای ایران، ترکمنستان، بلغارستان و ترکیه است که به کشورهای اروپایی منتهی می‌شود.

بر اساس داده‌های گمرک، حجم ۱۴.۲ میلیون تنی ترانزیت سال قبل (۱۴۰۲) بالاترین مقدار ترانزیت خارجی در دو دهه گذشته بوده است، اگرچه ظرفیت ترانزیتی کشورمان بالغ‌بر ۸۰ میلیون تن است با این‌حال، فعال‌سازی استعدادهای ترانزیتی علاوه‌بر ایجاد درآمدهای کلان (سالیانه بیش‌از  ۸ میلیارد دلار) و کمک به رفع مشکلات ارزی، موجب چسبندگی اقتصاد جهانی به کشورمان نیز می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به انتقادات ارزی رئیس مجلس
  • تن‌هاخ در مورد انتقادات هواداران: رابطه ما عالی است!
  • واکنش خبرگزاری دولت به انتقادات پیرامون دکترای افتخاری رئیسی در پاکستان
  • معماری و شهرسازی، آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است 
  • معماری آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است + تصویر
  • نقش موثر ایران در کریدورهای بین‌المللی از اقدامات تا انتقادات
  • واکنش سخنگوی شورای شهر قم به انتقادات از سفر مدیران شهری به اروپا
  • خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است
  • علی مشهدی و شهرام قائدی با «بدل» به شبکه سه می‌آیند