Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@03:30:25 GMT

فروردین ۹۸؛ تعیین تکلیف برای واگذاری سرخابی ها

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۲۳۵۵۵

فروردین ۹۸؛ تعیین تکلیف برای واگذاری سرخابی ها

وزارت ورزش در حین بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس از سوی نمایندگان مکلف به واگذاری سهام سرخابی ها شد رییس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد که اسفند این امر انجام می شود و حالا با رسیدن به انتهای سال گویا قرار است تکلیف این واگذاری فروردین ۹۸ مشخص شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، 25 آذرماه هیئت دولت در جلسه 25 آذر ماه خود با واگذاری شرکت های فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس موافقت کرد و به دنبال آن سازمان خصوصی سازی اعلام کرد که اقدامات لازم برای واگذاری سهام این 2 باشگاه را انجام داده است و رییس سازمان خصوصی سازی از اسفند ماه به عنوان زمان مزایده واگذاری 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس خبر داده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«علی اشرف پوری حسینی» پس از جلسه سوم دی ماه کمیسیون نظارت بر اجرای اصل ۴۴ که با موضوع واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برگزار شد به رسانه ملی گفته بود: «باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس هواداران زیادی دارد بنابراین واگذاری این دو باشگاه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. مجلس هم درنظر دارد که با نشست‌های این چنینی این واگذاری با کمترین حاشیه و عیب برگزار شود.»

وی با بیان اینکه نمی‌توان اقدامی انجام داد که خواسته همه تأمین شود، اضافه کرده بود: «بعضی از خواسته‌ها متناقض یکدیگر است در این بین هیئت واگذاری نیز یک نظر را انتخاب می کند. در جلسه کمیسیون نظارت بر اجرای اصل ۴۴  مقرر شد کارگروهی از مرکز پژوهش‌های مجلس، دیوان محاسبات، دو باشگاه استقلال و پرسپولیس فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش و سازمان خصوصی سازی تا 2 هفته آینده بر روی نحوه واگذاری این 2 باشگاه بررسی‌ها را انجام و پیشنهاد‌ها را به جلسه بعدی کمیسیون ارائه کند تا جمع بندی جلسه کمیسیون به هیئت واگذاری در ارائه بهترین راهکار واگذاری این دو باشگاه کمک کند.»

 

وی گفته بود: «براساس قانون، هیئت واگذاری ۹ نفر عضو دارد که ۴ نفر آن شامل وزیر اقتصاد، وزیر دادگستری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق تعاون ایران صاحب رأی هستند و ازجمله اعضای دیگر آن وزیر ورزش، رئیس سازمان برنامه و بودجه و دو نماینده ناظر از مجلس شورای اسلامی هستند.»

 

پوری حسینی با بیان اینکه اشخاص حقیقی و حقوقی که دولتی نباشند می‌توانند در این مزایده شرکت کنند، گفته بود: «البته خصولتی‌ها محدودیت و ممنوعیت دارند، زیرا نمی‌توانند بیش از ۴۰ درصد سهام را دراختیار بگیرند، اما بخش خصوصی کاملاً آزاد است و می‌تواند به صورت شرکت تعاونی سهامی عام و سهامی خاص در مزایده شرکت کند. همچنین اشخاص حقیقی، پیشکسوت، هوادار و یا غیرهوادار هم می‌توانند در مزایده شرکت کنند.»

 

در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه علنی دوشنبه ۲۹ بهمن در بندهای درآمدی لایحه بودجه ۹۸ و در بندالحاقي۱ به تبصره ۲ مصوب کردند وزارت ورزش و جوانان مكلف است با همكاري سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصي سازي حداكثر تا پايان شهريور ماه 1398، شرايط پذيرش دو شركت فرهنگي- ورزشي پرسپوليس و استقلال را در بازار پايه فرابورس فراهم کند. پس از پذيرش در بازار پايه فرابورس و عرضه پنج‌درصد سهام هريك از دو شركت جهت كشف قيمت، 51 درصد سهام آنها به صورت بلوكي و باقي سهام به صورت خرد عرضه مي شود.

به دنبال تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی معاون پذیرش فرابورس راه‌های واگذاری پرسپولیس و استقلال در بازار سهام را مطرح کرد. ایبنا به نقل از «رضا غلامعلی‌پور» نوشته بود: «پیشنهاد می‌شود سازمان خصوصی‌سازی فرصت مشخصی مثلا ۶ ‌ماهه در نظر بگیرد تا کنسرسیوم‌های ورزشی متقاضی شامل شرکت‌هایی متشکل از باشگاه‌داران، چهره‌های ورزشی، هواداران و اسپانسرها تشکیل شود. در گام بعد، در قالب مزایده در بازار سوم فرابورس بین این کنسرسیوم‌ها رقابت برای عرضه بلوکی سهام این دو باشگاه انجام شود.»

 

غلامعلی‌پور با بیان اینکه مزیت این روش آن است که مدیریت این باشگاه‌ها به افراد صاحب صلاحیت و دارای توان مالی واگذار می‌شود، گفته بود: «می‌توان حداقل ۵۱ درصد سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال را به این شکل واگذار کرد و ‌پس از گذشت دوره سه تا پنج‌ساله و حصول اطمینان از مدیریت مناسب در باشگاه، باقیمانده سهام را به صورت خرد در فرابورس عرضه ‌کرد. ‌با توجه به اهمیت سرمایه اجتماعی این باشگاه‌ها، اساسنامه باید طوری تنظیم شود که امکان تایید صلاحیت هیات مدیره باشگاه‌ها توسط وزارت ورزش و جوانان وجود داشته باشد، همانطور که اکنون صلاحیت هیات مدیره بانک‌ها توسط بانک مرکزی تایید می شود.»

 

معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس، روش دیگر برای واگذاری سهام باشگاه‌های ورزشی را تشکیل «صندوق سرمایه‌گذاری بخش ورزش» اعلام کرده و گفته بود: «این صندوق با هدف سودآوری برای تداوم حیات ورزشی باشگاه‌ها و موسسه های ورزشی و همچنین توسعه درآمدزایی صنعت ورزش فعالیت می‌کند و در جذب سرمایه‌گذاران موثر است.»

اما این سبک با انتقاد وزیر ورزش و جوانان مواجه شد و وی اعلام کرد که دولت با روالی که مجلس برای واگذاری سرخابی‌ها در نظر گرفته موافق نیست. «مسعود سلطانی‌فر» درباره مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی درباره خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به خانه ملت گفته بود: «اراده دولت این بود که این خصوصی‌سازی در سال 97 انجام گیرد و در همین رابطه هیأت دولت مصوبه‌ای در این زمینه گذراند که این مهم از طریق سازمان خصوصی‌سازی اتفاق بیفتد اما دولت با روال واگذاری که در مجلس به‌تصویب رسید، مخالفت کرد، به این دلیل که مراحل اجرایی کار باید سهل‎تر و به‌صورت کامل انجام گیرد بنابراین واگذاری به‌صورت بلوکی از طریق فرابورس کار را سخت می‌کند؛ به هر روی باید روی شکل کار با مجلس به تعامل خوبی با برگزاری جلسات دست یابیم.»

 

حالا با وجود این فراز و نشیب ها رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده است که «کارشناسان، قیمت‌گذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را برای واگذاری به بخش خصوصی انجام داده‌اند و در مرحله بعد، هیأت واگذاری باید این قیمت‌گذاری را بررسی و در صورت صلاح‌دید تأیید کند که این پروسه بعد از تعطیلات نوروز انجام می‌شود.»

 

پوری حسینی در این باره به ایسنا گفته است: «بعد از مصوبه هیأت دولت وظیفه ما به عنوان سازمان خصوصی‌سازی این بود که در هیأت واگذاری اسم این دو باشگاه را به عنوان بنگاه‌های در لیست واگذاری دولت در سال ۱۳۹۷ اضافه کنیم که این کار را انجام دادیم. وقتی که این لیست در مصوبات واگذاری امسال قرار گرفت باید اقدام به قیمت‌گذاری می‌کردیم که این کار را هم انجام دادیم. برای قیمت گذاری، کارشناس رسمی گرفتیم و گزارش کارشناس رسمی هفته قبل تهیه شد. در نتیجه سازمان خصوصی‌سازی وظایف خود را تمام و کمال انجام داده است.»

 

رئیس سازمان خصوصی‌سازی اضافه کرده است: «کارشناسان طبق آئین‌نامه، قیمت‌گذاری کرده و قیمت را اعلام کرده‌اند. هیأت واگذاری باید این گزارش را رسیدگی و سپس قیمت پایه و شرایط واگذاری را تصویب کند. در سال ۱۳۹۷ سه بار جلسه هیأت واگذاری با ریاست فرهاد دژپسند - وزیر امور اقتصادی و دارایی - برگزار شده است که در آنها دستور جلساتی غیر از قیمت‌گذاری سرخابی‌ها مطرح شد و هیچ مصوبه قیمتی نداشتیم. امسال دیگر هیأت واگذاری جلسه‌ای تشکیل نمی‌دهد. بعد از تعطیلات نوروز قیمت‌گذاری‌ها انجام خواهد شد. البته چون هفت ماه است که هیأت واگذاری قیمتی را تصویب نکرده، حدود ۴۰ تا ۵۰ مصوبه قیمت در نوبت است.»

 

یادآور می شود: تاکنون 4 دوره مزایده برای واگذاری سهام سرخابی هامطرح و با شکست مواجه شد. در مرحله اول مزایده در 27 بهمن 93 دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، هیچ شخصی حاضر نشد برای مزایده ۲۹۰ میلیارد تومانی پا پیش بگذارد. در دوره دوم مزایده در 19 اسفند 93 باز پیشنهادی نرسید و مزایده دوم لغو شد. سپس 9 اردیبهشت 94 برای بار سوم مزایده دو باشگاه با قیمت پایه ۲۹۰ میلیارد تومان مطرح شد اما برای اینکه سرانجام مشتریانی پیدا شود شرایط پرداخت فرق کرد. این بار شرط ورود به جای پرداخت ۴۰ درصد مبلغ مزایده ۲۵ درصد اعلام شد اما باز هم مزایده با مشکلاتی مواجه و لغو شد. 29 اردیبهشت 94 مزایده چهارم انجام شد. در این دوره استقلال یک مشتری و پرسپولیس ۳ مشتری داشت اما اهلیت متقاضیان از سوی سازمان خصوصی سازی تایید نشد و باز پرونده مزایده بسته و اعلام شد مزایده بعدی در کار نیست./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان بیانیه گام دوم انقلاب خبرگزاری شبستان اصفهان کانون های مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد عراق شهرستان آران و بیدگل واگذاری سرخابی واگذاری مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۲۳۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز آیین واگذاری مالکیت سرخابی‌ها به بخش خصوصی

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، آیین واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی با حضور کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان و سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی از صبح امروز آغاز شد. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


اسبقیان معاون توسعه ورزش قهرمانی، مدیران عامل و اعضای هیات مدیره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و نمایندگان مالکین جدید سرخابی‌ها نیز در این جلسه حضور دارند.

دیگر خبرها

  • بعد از واگذاری سرخابی ها به بخش خصوصی؛ پرسپولیس و استقلال تذکر گرفتند!
  • خطوط ناخوانا در واگذاری سرخابی‌ها!
  • واگذاری استقلال و پرسپولیس نقطه عطفی در فوتبال ایران خواهد بود
  • بازیان: امروز روز پیشرفت فوتبال ایران خواهد بود
  • سرخآبی‌ها خصوصی شدند
  • آیین واگذاری «استقلال» و «پرسپولیس» آغاز شد
  • اقتصاد فوتبال ایران رونق می‌گیرد؟
  • امیدواریم پنجم اردیبهشت سرآغاز پیشرفت فوتبال ایران باشد
  • سرخآبی‌ها رسماً واگذار شدند
  • آغاز آیین واگذاری مالکیت سرخابی‌ها به بخش خصوصی