Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-05@19:46:55 GMT

شکارچیان کهنوج حافظ محیط زیست شدند

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۲۳۶۷۶

شکارچیان کهنوج حافظ محیط زیست شدند

به گزارش ایرنا، گونه های جانوری و حیاط وحش مناطق جنوبی استان کرمان از گذشته های دور، مورد توجه شکارچی ها بوده و با توجه به وسعت منطقه و تعداد کم محیط بانان، برخورد و جلوگیری از ورود شکارچی ها، امکان پذیر نبود و درنهایت، کار به جایی رسید که در سال 89 بسیاری از گونه های جانوری منطقه، در معرض نابودی و انقراض قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما اواخر سال 90 تعدادی از جوانان متعهد کهنوجی دست به دست هم داده و یک سازمان مردم نهاد محیط زیستی تشکیل دادند و عزم شان را جزم کردند که فرهنگ حفاظت از محیط زیست را بین آحاد مردم منطقه نهادینه کنند.
** نسل کُشی گونه های جانوری
رئیس انجمن دوست داران محیط زیست کلمرز به خبرنگار ایرنا گفت: اساسی ترین چالش های زیست محیطی آن روزها در شهرستان کهنوج، قطع بی رویه درختان و نسل کشی و زنده گیری گونه های جانوری بود.
عادل سالاری افزود: قطع درختان به طمع تصاحب اراضی بیشتر انجام می شد اما در عرصه محیط زیست، شکار بی رویه، نسل کشی و شکار غیر مجاز توسط افراد ناآگاه و سودجویانی غیر بومی انجام می شد که شکارگاه خوبی را در شهرستان کهنوج یافته بودند و حیات وحش کهنوج را با وجود تلاش شبانه روزی محیط بانان، مورد تاخت و تاز قرار داده بودند.
وی تصریح کرد: برای رفع مشکلات ذکر شده، ابتدا با ایجاد ارتباط با مردم بومی و برگزاری کلاس های آموزشی و و جذب شکارچیان، اقدام به تشکیل انجمن محیط زیستی کلمرز کرده و شروع به برگزاری کلاس های آموزشی و جلسات متعدد با بزرگان و شکارچیان کردیم.
این فعال محیط زیست ادامه داد: در کلاس های آموزشی و نشست ها ، بیشتر راجع به فواید گونه های جانوری، گیاهی و معرفی گونه های نادر می پرداختیم.
سالاری با بیان اینکه هنوز نقش سازمان های مردم نهاد در جامعه شناخته نشده عنوان کرد: امروز بزرگترین سرمایه ما در شهرستان کهنوج، اعتماد و رضایت مردم و حمایت دلسوزانه برخی از مسئولان است.
** دیدار چهره به چهره با شکارچیان
سرپرست اداره محیط زیست شهرستان کهنوج هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دیدار چهره به چهره با شکارچیان، راز موفقیت حافظان محیط زیست در کهنوج است.
حسین عبدالله زاده با اشاره به ظرفیت های محیط زیستی جنوب کرمان گفت: سال 90 شرایط شکار و تجاوز به حیات وحش شهرستان کهنوج به گونه ای شده بود که بیشتر گونه های جانوری این منطقه را به صورت پراکنده و انگشت شمار مشاهده می کردیم اما امروز به وضعیت نسبتا مطلوبی در این حوزه رسیده ایم.
وی ادامه داد: همان جانوران انگشت شمار دیروز را امروز در گله های 120 تایی مشاهده می کنیم و این موفقیت، نتیجه تلاش های بی وقفه جوانان دلسوز کهنوجی در سازمان مردم نهاد کلمرز است.
سرپرست محیط زیست کهنوج افزود: این جوانان، کار را در عمل می بینند و اعتقاد دارند که کار اگر برای رضای خدا باشد حتما با موفقیت همراه خواهد شد.
عبدالله زاده بیان کرد: کار فرهنگی، زیربنای همه فعالیت های بزرگ است و ما نیز در مجموعه محیط زیست، دستان این جوانان دلسوز را به گرمی خواهیم فشرد و در راستای پیاده سازی فرهنگ صیانت از محیط زیست، با تمام توان در کنارشان خواهیم بود.
هم اینک همدلی و هم افزایی بین اعضای سازمان مردم نهاد محیط زیست کلمرز و مجموعه اداره محیط زیست کهنوج، فضای خوبی را در عرصه حفاظت از حیات وحش منطقه رقم زده و مسلما چنین رویکردی در اداره محیط زیست کهنوج، قابل تقدیر است.
البته تجربه نشان داده هر کجا که به درستی از ظرفیت جوانان استفاده شده، دستاوردهای خوبی هم به دست آمده است و ما نیز همبستگی و همراهی مدیر جوان و خوش ذوق اداره محیط زیست کهنوج با جوانان این خطه را به فال نیک گرفته و منتظر شنیدن خبرهای شیرین از وضعیت محیط زیست و حیات وحش این دیار خواهیم بود.
گزارش: کمیل بهشتیان
7429/ 5054
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 جامعه حفاظت از محیط زیست سرمایه کلاس های آموزشی محیط زیست 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۲۳۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری و مرطوب شده است

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره حق آبه هیرمند گفت: تقریبا ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری و مرطوب شده است و اگر بتوانیم همین شرایط را ادامه دهیم کل کانال مرطوب شود. پوشش گیاهی جایگزین  و شرایط آب و هوایی مرطوب خواهد شد.

وی ادامه داد: از ۷۰ دریچه کمالخان حدود ۴ دریچه باز شده است، اما باید اصلاحیه انجام شود تا این آب به سمت گود زره نرود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • تجلیل از معلمان حامی محیط‌زیست در چهارمحال و بختیاری
  • کوه‌خواری و برهم زدن محیط زیست در روستای سرآسیاب شش + فیلم
  • ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد
  • نظارت بر حمل و نقل پسماندهای ویژه در شهرستان کرج
  • تلاش برای افزایش ضریب حفاظت گوزن زرد در ارسنجان
  • ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری و مرطوب شده است
  • پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد
  • هفت گوهر نایاب زاگرس در خطر انقراض
  • نجات ۹ قطعه کبک وحشی از شکارچیان متخلف در سقز