Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-28@11:22:13 GMT

پنج شنبه دلتنگی

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۲۴۹۴۹

پنج شنبه دلتنگی

به گزارش ایرنا، پنج شنبه آخر امسال اما حال و هوای عجیبی داشت مصادف شد با روز شهید ، روز پسرانی که زندگی با آنان آغاز شد و در میانه راه و زندگی رفتند برخی با بدن بی جان آمدند و بعضی پیکرشان هم هرگز نیامد.
آخرین پنج شنبه سال معروف به «عید مردگان» روز آنهایی است که پیکرشان آمد اما مادران آنان برایشان یک دل سیر شیون نکردند که مبادا دل مادران چشم انتظار این سرزمین غصه دار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پنج شنبه آخر امسال روز شهدایی است که دستان آرزومند مادران آنها حتی خاکشان را لمس نکرد. روز شهدایی که بی نام و نشان در گوشه گوشه این سرزمین چشم انتظار مادرانشان هستند.
و این دلتنگی بزرگ آخرین پنج شنبه سال را در هر فرهنگی به گونه ای بر طرف می کنند و در کهگیلویه و بویراحمد هم این روز «عید مردگان» نام دارد.
در عید مردگان مردم استان کهگیلویه و بویراحمد برای خفتگان در خاک سنگ تمام می گذارند . شیربرنج می پزند شیربرنج خیرات با شیربرنج معمولی تفاوتی دارد. در پخت آن از سیاه دانه و یا رازیانه استفاده می شود و بعد هم آن را میان همسایه و آشنایان توزیع می کنند.
مردم هم در این روز تاش می کنند از خیرات عید مرگان بخورند و بیاشامند چون معتقدند بسیار ثواب دارد
حلوا، خرما ، شیرینی نیز برای توزیع بر سر مزار آماده می شود و ظهر پنج شنبه هر کس هرکجا باشد خود را به قبر عزیزانش می رساند.
معمولا پارچه و یا سفره سبز روی قبرها پهن می شود . به غیر از ماهی ، سبزه و میوه و هر آنچه در جشن عید بر سر سفره می گذارند اینجا نیز در جشن عید مردگان بر مزار می گذارند.
قرآن و فاتحه می خوانند وقتی غروب می شود همه می روند و آرامستان ها می مانند و سبزه های به جا مانده از ضیافت مردگان.
در پنج شنبه آخر سال اقوام و خویشان به خانه کسانی که در طول سال عزیزی از دست داده، می روند و رخت « پندی» و سیاهشان را عوض می کنند.
در گذشته های نه چندان دور در این استان عزاداری برای عزیزان یک سال ادامه داشت و در این نوع از عزاداری خانواده داغدار حتی رادیو و تلویزیون هم روشن نمی کرد که در پنج شنبه آخر سال باز هم اقوام به در خانه داغدار می رفتند و رادیوی منزلش را روشن می کردند.
با همه اینها روز عید مردگان روز غریبی است. و میهمانی عزیزانی که حالا نیستند و داغشان تا قیامت روی دل ماست غریب تر . آنچنان که حسین پناهی می گوید: چه میهمانان بی دردسری هستند مردگان/تنها به شمعی قانعند و اندکی سکوت

9929/1662
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 استان کهگیلویه و بویراحمد خرما رادیو و تلویزیون عزاداری کهگیلویه و بویراحمد 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۲۴۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس/ تیتر روزنامه های ورزشی شنبه ۸ اردیبهشت

روزنامه های ورزشی شنبه ۸ اردیبهشت

دیگر خبرها