Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@10:38:39 GMT

استقبال از بهار با دست خالی/ بازار گران اما شلوغ است

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۲۴۹۶۴

استقبال از بهار با دست خالی/ بازار گران اما شلوغ است

کمتر از یک هفته تا نوروز باستانی و آغاز سال جدید مانده است و مردم بیرجند خود را برای استقبال از بهار طبیعت و دل‌ها آماده می‌کنند.

 گزارش شبستان- خراسان جنوبی؛ کمتر از یک هفته، به آغاز سال جدید خورشیدی فاصله داریم و کم‌کم عطر و بوی بهار با شکوفه زدن درختان و شلوغی کوچه و بازار به مشام می‌رسد، مردم هم با نزدیک شدن به سال نو با خریدهای نوروزی و خانه تکانی خود را برای استقبال از سالی که آغازش با بهاردل‌ها یعنی ماه رجب همزمان شده است، آماده می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مردم بیرجند نیز برای استقبال از بهار و عید نوروز با خرید شب عید این سنت زیبای ایرانی، خود را آماده می‌کنند، برخی افراد برای خرید و آجیل ساخت ها باید در بازار قدم بزنند تا لباس مورد علاقه و آجیل مطلوب خود را انتخاب کنند، اما گرانی‌های اخیر هم بر سخت‌تر شدن انتخاب و کاهش خریدها تاثیر زیادی گذاشته است.

 

بازار گران اما همچنان شلوغ!

بازار و مرکز خرید بیرجند در خیابان جمهوری واقع شده است و تنها پنج روز تا پایان سال 97 باقی مانده است و در آستانه فرا رسیدن سال نو جمعیت انبوهی در این بازار رفت و آمد می کنند و به بازدید و خرید از مغازه‌ها و حجره‌های مختلف این بازار می پردازند و در روزهای آخر سال مردم به دنبال تهیه کالاهای مورد نیاز خود هستند که شامل کالاهایی هم چون آجیل، شیرینی، کفش، کیف، پوشاک وغیره است.

 

جمعیت در بازار بیرجند به گونه‌ای است که گاهی راه رفتن هم به سختی امکان پذیر می‌شود و مقابل مغازههای مختلف جمعیت موج می‌زند وعده‌ای برای خرید اقلام مورد نیاز خود آمدهاند و عده‌ای دیگر هم تنها قیمت اجناس را بررسی و از مقابل مغازه‌ها با دست های خالی عبور می‌کنند.

 

امسال مردم خراسان جنوبی همچون سایر استان‌ها با شرایط سخت اقتصادی رو به رو بودند و با همه این مشکلات برای تهیه اقلام مورد نیاز شب عید خود به بازار آمده‌اند اما برخی از مردم توان خرید اقلام مورد نیاز خود با توجه به گرانی ها ندارند و دست خالی بازار را ترک می کنند.

 

 

وارد بازار بیرجند می شویم در ابتدای بازار چند مغازه کفش فروشی وجود دارد و حجره اول کفش فروشی مملو از جمعیت است به طوری که فروشنده آن وقت سر خاراندن ندارد و لحظه‌ای در آن جا می ایستم و می بینم که اکثر مراجعه کنندگان به دنبال خرید کفش برای کودکان خود هستند که متاسفانه قیمت های بالایی دارند.

 

کمی جلوتر می رویم و به قسمت طلا فروشان بازار بیرجند نزدیک می شویم جایی که به علت بالا رفتن حباب سکه و طلا خالی از جمعیت قابل توجهی است و تنها اندکی از مردم در این مکان به خرید می پردازند چرا که برای خرید عروسی آمده اند و به قول یکی از این خریداران که می گفت مجبور هستیم طلا بخریم و عروسی بدون طلا نمی شود!

 

در ادامه به یکی از شلوغ‌ترین بخش بازار بیرجند یعنی مغازه های پوشاک می رسیم و استقبال از این بخش بسیار زیاد است و خیلی‌ها برای خرید لباس عید آمده‌اند و از لباس‌های خانگی، رسمی و مجلسی، بچگانه در این بخش وجود دارد و تنوع رنگ‌ها و مدل‌ها موج می‌زند.

 

در گوشه‌ و کنار بازار بیرجند دست فروشان نیز بساط خود را پهن کرده‌اند و اقلامی هم چون ماهی قرمز، سبزه عید، تخم‌مرغ رنگی، کاسه‌سفال، پارچه و برای فروش به نمایش گذاشته‌اند و بسیاری از مردم از کنار این دست فروشان می گذرند و تنها کودکان هستند که برای تماشا و یا خرید ماهی قرمز به این دست‌فروشان مراجعه می کنند.

 

 

آجیل‌های نجومی!

طی بازدید از بازار بیرجند با «فاطمه قاسمی» مادر دو فرزند و یکی از شهروندان بیرجندی همراه می شویم و در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند گفت: برای خرید لباس مورد نیاز شب عید فرزندانم به بازار آمده ام ولی متاسفانه قیمت ها هر سال در حال افزایش و در قبال آن قدرت خرید مردم با توجه به شرایط اقتصادی کاهش یافته است و تنها به دنبال اجناس ایرانی هستم.

 

قاسمی به خرید آجیل شب عید اشاره کرد و افزود: خرید آجیل شب عید را در لیست برنامه های خود قرار داده ایم اما قیمت آجیلها بسیار نجومی شده است به طوری که قیمت یک کیلو پسته از 120 هزار تومان تا 150 هزار تومان می رسد و امسال باید به اندازه نیاز خریداری کنیم.

 

وی با اشاره به سال نو اظهار کرد: سال جدید را با طعم گرانی مردم آغاز می‌کنند و امیدواریم شرایط اقتصادی بهبود پیدا کند و قدرت خرید مردم افزایش یابد و هیچ کس شرمنده فرزندان و خانواده خود نشود.

 

شرمنده فرزندانم هستم!

«مجید الهی» 50ساله یکی دیگر از شهروندان بیرجندی در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: چهار فرزند دارم و یک کارگر بازنشسته هستم و به بازار آمده اما قیمت ها را رصد کنم و ببینم آیا توان خرید اقلام مورد نیاز شب عید را دارم یا نه و تنها به سراغ مواد خوراکی از جمله آجیل و شیرینی می روم.

 

وی اظهار داشت: امسال با توجه به گرانیها و شرایط اقتصادی سختی که داریم دست از خرید پوشاک و کفش مورد نیاز شب عید فرزندان کشیده ایم و امسال شرمنده فرزندان خود هستم که نمی توانند مانند سایر بچه ها لباس عید داشته باشند و یا کفش نو به پا کنند.

 

الهی گفت: ای کاش مسئولان هم خود را جای ما کارگران می گذاشتند تا شرمنده شدن در مقابل زن و فرزند را احساس می کردند و از مسئولین درخواست دارم برای کاهش قیمت ها چاره ای بیندیشند تا مردم بتوانند اقلام مورد نیاز خود را خریداری کنند و در آستانه سال نو شادی را به خانه هایشان بیاورند.

 

 

با مشتری‌ها راه می‌آییم!

به سراغ یکی از فروشندگان آجیل حاضر در بازار بیرجند می رویم و وی در گفتگو با خبرنگار شبستان به قیمت آجیل و شکلات در بازار اشاره کرد و گفت: قیمت ها نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته به طوری که پسته صد در صد قیمت آن نسبت به سال گذشته افزایش یافقته است.

 

وی با اشاره به اینکه مردم بسیاری به مغازه اش مراجعه می کنند، ادامه داد: اما اکثر مردم تنها برای پرسیدن قیمت ها به مغازه می آیند و برخی از مردم آجیل مورد نیاز خود را خریداری می کنند و برخی با شنیدن قیمت ها دست از خرید می کشند و مغازه را دست خالی ترک می کنند.

 

این فروشنده بیرجندی در پاسخ به این سوال که آیا با مشتری ها راه می آید، گفت: تا جایی که بتوانم با مشتری ها راه می آیم و تخفیفات خوبی به آن ها می دهم چرا که از همین مردم هستم و شرایط اقتصادی را درک می کنم اما متاسفانه برخی از فروشندگان از آب گل آلود ماهی می گیرند و در این شرایط بد اقتصادی دست به گران فروشی می زنند و امیدوارم قیمت ها کاهش یابد یا حداقل دیگر از این مقدار افزایش پیدا نکند.

 

 

افزایش قیمت آجیل شب عید و کاهش استقبال مردم

«محمد شریف» رئیس اتحادیه صنف خواربار فروشی بیرجند در گفتگو با خبرنگار شبستان از بیرجند اظهار داشت: قیمت آجیل در روزهای پایانی امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و پسته سال گذشته 40 هزار تومان بوده و اکنون 140 هزار تومان به فروش می رسد.

 

وی با بیان اینکه بادام اکنون در بازار بیرجند با قیمت 98 هزار تومان به فروش می رسد، گفت: اگر کسی اقلام شب عید را غیر از قیمت های مصوب به فروش برساند تخلف می کند و نظارت بر مغازه آجیل فروش ها بر عهده سامانه بازرسی 124 است.

 

رئیس اتحادیه صنف خواربار فروشی بیرجند با اشاره به وضعیت خرید و فروش آجیل شب عید گفت: آجیل به میزان کافی برای شب عید مردم بیرجند در بازار وجود دارد اما استقبال مردم برای خرید این اقلام با توجه به گرانی ها و شرایط اقتصادی امسال بسیار کم شده است.

 

شریف به کمپین « نه به آجیل گران» اشاره کرد و افزود: مردم می توانند آجیل کم استفاده کنند و حتی مردم می توانند از خرید پسته 140 هزار تومانی و یا بادام هندی 200 هزار تومانی صرف نظر کنند و امسال به اندازه نیاز آجیل به تهیه آجیل مورد نیاز شب عید خود بپردازند.

 

وی با اشاره به قیمت انواع آجیل ها در بازار بیرجند اظهار کرد: قیمت آجیل مخلوط از 30 تا 60 هزار تومان، تخمه کدو 40 تا 60 هزار تومان، تخمه آفتابگردان درجه یک حدود 26 هزار تومان، پسته از 135 تا 150 هزار تومان تعیین شده است که در بازار بیرجند به فروش می رسند و کمبودی برای تامین آجیل شب عید مردم بیرجند نداریم و آجیل بازار بیرجند از شهرهایی هم چون مشهد، تهران و اصفهان تهیه می شود.

 

 

800 تن میوه برای شب عید وارد استان می شود

«محمد حیدری» رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار شبستان از بیرجند گفت: بازار میوه شب عید خوب است اما خرید وجود ندارد و 800 تن میوه برای شب عید در نظر گرفته شده است که وارد استان خواهد شد.

 

وی در ادامه بیان کرد: این میوه ها شامل 500 تن پرتقال و 300 تن سیب است که از 25 اسفند این میوه ها با تصمیم ستاد تنظیم بازار به بازار وارد خواهد شد و هنوز وارد بازار نکرده ایم و قیمت این اقلام مشخص نشده است.

 

رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند با اشاره به اینکه نظارت بر قیمت میوه ها وجود دارد، ادامه داد: اگر هر مغازه ای میوه ها را با نرخ متفاوتی ارائه می دهد به دلیل تفاوت کیفیت این میوه ها است و اگر کیفیت بالاتر باشد قیمت نیز بالاترخواهد بود.

 

حیدری با توجه به اینکه تخلف مبنی بر ارائه میوه بالاتر از قیمت مصوب در بازار داشته ایم، افزود: این افراد جریمه شده اند و هیچ صنفی بدون تخلف وجود ندارد و طی دو ماه اخیر افزایش قیمت میوه ها وجود داشته است که از علل آن می توان به بارندگی ها و میزان صادارات اشاره کرد.

 

 

نصب قیمت شیرینی ها در جلوی دید مردم

«محمدعلی نیک افروز» هم در گفتگو با خبرنگار شبستان از بیرجند در آستانه شب یلدا اظهار داشت: هیچ مشکلی برای تامین شیرینی مخصوص شب عید مردم بیرجند نداریم و به میزان کافی شیرینی در شیرینی فروشی ها تولید شده است.

 

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان بیرجند با بیان اینکه نرخ هر نوع شیرینی مصوب و در دید مشتری ها نصب شده است، گفت: شیرینی دانمارکی کیلویی 16 هزار و 500 تومان و شیرینی خامه ای کیلویی 21 هزار تومان است و غیر از نرخ مصوب نباید شیرینی فروشی ها اقدامی داشته باشند.

 

وی با اشاره به اینکه نظارت و بازرسی بر شیرینی فروشی ها انجام می شود، افزود: تاکنون تخلفی گزارش نشده است و شیرینی فروشی های سطح شهر قیمت های مصوب را رعایت می کنند.

 

سال ۹۷ با تمام تلخی ها، شیرینی ها، گرانی ها، تحریم ها، و شرایط سخت اقتصادی در حال به پایان رسیدن است و امید به سال ۹۸ داریم تا مسئولان بتوانند خانه تکانی در شرایط اقتصادی کشور داشته باشند و به داد مردم ایران زمین بهترین مردمان جهان برسند و امیدواریم در سال ۹۸ دیگر شاهد اختلاس، حقوق های نجومی، دزدی و ... در اقتصاد کشور باشیم.

 

کاش در سال ۹۸ دیگر هیچ پدری شرمنده فرزندان خود نشود و بتواند حداقلی ترین نیازهای فرزند خود را فراهم کند و ای کاش در سال آینده شاهد این باشیم که جوانان برای رفتن به خانه بخت نگرانی بابتی هزینه جهیزیه، عروسی و خانه نداشته باشند و شاهد رونق اقتصاد کشور و دست گیری از کارگران زحمت کش ایرانی باشیم و سال جدید را با این آرزوها آغاز خواهیم کرد و امید به برآورده شدن آن داریم.

 

یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال...

 

گزارش: زینب روحانی مقدم

 

پایان پیام/573

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان بیانیه گام دوم انقلاب خبرگزاری شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل اصفهان کانون های مساجد عراق شبستان کانون های فرهنگی هنری مساجد بازار بیرجند شرایط اقتصادی سال نو گرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۲۴۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط طلا دامن‌گیر نقره شد/ معامله‌گران در لاک احتیاطی!

به گزارش خبرآنلاین ،معامله‌گران، کاهش انتظارات تورمی همزمان با آرامش سیاسی را دلیل کاهش قیمت در بازارهای مالی می‌دانند.

نوسانات بازار طلا که معاملات نقره را هم دربر می‌گیرد طی دو روز اخیر بالا بوده و همین موضوع، معامله‌گران بازار طلا و سکه را در لاک احتیاطی قرار داده است؛ علاوه بر آن، افت ارزش فاکتورهای تعیین قیمت در بازار طلا باعث کاهش قیمت در بازار طلا با تلرانس ۱۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومانی شده است.

گفتنی است بازارهای جهانی در تعطیلات پایان هفته قرار دارند. بر همین اساس، امروز اونس جهانی نقره روی قیمت ۲۷ دلار و ۲۲ ثابت ایستاده است. قیمت هر گرم نقره ۹۹۹ در بازار داخلی با قیمت ۵۴ هزار و ۱۲۰ تومان در حال معامله است و نسبت به روز گذشته ۵۰۰ تومان کاهش قیمت پیدا کرده است.

227217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900651

دیگر خبرها

  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
  • آجیل فروش گران‌فروش در زنجان جریمه شد
  • سقوط طلا دامن‌گیر نقره شد/ معامله‌گران در لاک احتیاطی!
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سکه بهار ۳۸ میلیونی شد
  • روز حساس برای سکه‌ بازان؛ شرط مهم برای کاهش قیمت سکه
  • آخرین وضعیت بازار طلا و سکه؛ طلای ۱۸ عیار گرمی چند؟ | جدول قیمت ها را ببینید
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۱:۰۰
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۸ اردیبهشت ماه