Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@03:13:51 GMT

بازی چانه ‌زنی و مذاکره

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۲۵۱۹۰

بازی چانه ‌زنی و مذاکره

تهران- ایرنا- مهدی ذاکریان کارشناس مسایل سیاسی می گوید: از زمانی که ظریف به ‌عنوان وزیر امور خارجه در رأس سیاست خارجی ایران قرار گرفته است ما مورد بازی هیچ کشوری قرار نگرفته‌ایم، برنامه ‌ریزی و طراحی خودمان را در سیاست‌ خارجی و دیپلماسی داشته‌ و در جامعه بین ‌الملل به طور منحصر به ‌فردی عمل کرده ‌ایم و در این راستا وزارت خارجه متولی اصلی تمام موضوع ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته ترین گزارش های روزنامه های مختلف با عناوینی چون «بازی چانه ‌زنی و مذاکره، انتقاد از بخت‌‌آزمایی 24 ساعته در تلویزیون، موافق دیروز، مخالف امروز، گذراندن دوران محکومیت زنان زندانی در خانه، شانس تمدید معافیت‌های نفتی، چوب بی برنامگی بر سر صنعت، اعتقاد به ژن خوب نژادپرستی مدرن است، افزایش 12 هزار بشکه ای تولید نفت خام ایران و منشور مواجهه با چالش ها» پرداخته است در ادامه به بازتاب گزیده ای از این مطالب می پردازیم:

** بازی چانه ‌زنی و مذاکره
روزنامه «شرق» در مطلبی با عنوان «بازی چانه ‌زنی و مذاکره» به گفت وگو با مهدی ذاکریان کارشناس مسائل بین‌الملل پرداخت و نوشت: از زمانی که آقای ظریف به ‌عنوان وزیر امور خارجه در رأس سیاست خارجی ایران قرار گرفته است ما مورد بازی هیچ کشوری قرار نگرفته‌ایم، برنامه ‌ریزی و طراحی خودمان را در سیاست‌ خارجی و دیپلماسی داشته‌ و در جامعه بین ‌الملل به طور منحصربه ‌فردی عمل کرده‌ایم. منظور من،‌ تعامل، بده‌ بستان و کنش بود. اما این ‌را که کشور یا کشورهایی بتوانند در مواجهه با ایران بازی کنند و امتیاز بگیرند قبول ندارم. ایران سیاست خارجی خود را به ‌گونه ‌ای پیش برده که ما برگ برنده ‌ای در دست کس یا کسانی نباشیم. البته ادامه این رویه و موفقیت این نگاه که ما به برگی برای بازی دیگران تبدیل نشویم مبتنی ‌بر این است که سیاست‌ خارجی در وزارت خارجی، متولی اصلی این موضوع، متمرکز باشد. اگر بدون هماهنگی ‌های لازم، نهادهای متفاوت بخواهند در یک موضوع ورود کنند، می‌تواند برای دستیابی به منافع ملی مزاحمت ایجاد کند.

اگر شما بتوانید در اقتصاد کشورها، تولید کشورها و بازار کشورها عجین شوید، این کشورها به سادگی از رابطه با شما چشم‌پوشی نمی‌کنند. آمریکا الان کاملا از ایران چشم ‌پوشی کرده است، اما اگر اقتصاد ایران در اقتصاد جهانی قفل بود، به این سادگی نمی‌توانستند این کار را بکنند. به ‌همین خاطر بود که مسکو از ایران چشم‌ پوشی نکرد. در مقابل هم اگر ایران فکر کند که می‌تواند خواهان حذف روابط مسکو- تل‌ آویو باشد اشتباه است؛ برای‌ اینکه در اقتصاد و سیاست مسکو، اسرائیلی ‌ها و یهودی ‌ها و صهیونیست ‌ها رسوخ کرده‌اند. رژیمی با کمتر از 10 میلیون جمعیت توانسته در خیلی از کشورها مانند فرانسه،‌ آلمان و در خیلی از اقتصادهای بزرگ دنیا رسوخ کند.

** انتقاد از بخت‌‌آزمایی 24 ساعته در تلویزیون
روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «انتقاد از بخت‌‌آزمایی 24 ساعته در تلویزیون» می نویسد: افراط صدا و سیما در استفاده از برنامه‌های مشارکتی مبتنی بر قرعه‌کشی و بالا گرفتن انتقاد از این سازمان موجب شده تا ستاره بخت «ستاره مربع»ها رو به خاموشی بگذارد. مخاطبان حرفه‌ای تلویزیون به خوبی می‌دانند که در اکثر برنامه‌ های پرمخاطب تلویزیون مجری‌ها به روش‌های مختلف مخاطبان را ترغیب می‌کنند که با ارسال پیامک در مسابقات و قرعه‌کشی‌های برنامه‌ها شرکت کنند. بساط این مشارکت در برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون پر رونق‌تر بوده و موجب شده سود هنگفتی هم نصیب صدا و سیما و شرکت طرف قرارداد آن شود. اما در نیمه پایانی اسفند ماه امسال انتقادها از تلویزیون بالا گرفته است. آخرین این انتقادها به سخنان مصطفی هاشمی‌طبا مربوط است. هاشمی‌طبا که مهمان برنامه «اختیاریه» شبکه تهران بود در سخنانی غیرمنتظره روش صدا و سیما را به «بخت‌ آزمایی»های قبل از انقلاب شبیه دانست.

اما محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات در توییتی انتقادی نسبت به فعالیت‌های توسکا واکنش جدی‌تری نشان داده است. او در صفحه شخصی‌اش نوشت:«از ابتدای دولت دوازدهم به دو نماینده دولت از 5 عضو در هیات ‌مدیره همراه اول اعلام کرده‌ایم که قرارداد تجاری شرکت توسکا با صداوسیما با مدل فعلی برای کسب وکارهای نوپا مضر و به لحاظ اقتصادی تماما به ضرر همراه اول است و باید خاتمه یابد. در مورد حق‌الناس کوتاه نمی‌آیم.» اما روابط عمومی شرکت «توسکا» به این توییت وزیر هم واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای دیگر نوشت: «هیات ‌مدیره شرکت توسکا در 2 ماه اخیر و با هدف اطلاع از نقطه نظرات وزیر محترم طی دو جلسه، گزارش تمامی فعالیت‌های خود را به وزیر محترم ارتباطات ارایه کرده و ضمن اخذ تاکیدات ایشان در قبال برنامه‌ها و سیاست‌های آتی خود در حال ارتقای مدل کسب وکار و تحقق برخی اولویت‌هاست.» در بخش دیگری از این بیانیه توسکا ادعایی را مطرح کرده که میزان وابستگی تلویزیون به این شرکت را نشان می‌دهد.

** سال ٩٨ احتمال ورود مستقلین به مجلس
روزنامه «آرمان» با مطلبی با عنوان « سال ٩٨ احتمال ورود مستقلین به مجلس» به گفت وگو با غلامعلی رجائی مشاور شهردار تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب پرداخت و نوشت: حتما مجلس آینده‌مان یک مجلس متفاوتی است و روی درصد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نمی‌توان حساب کرد چه بسا برای اولین بار می‌توانیم مجلسی داشته باشیم که فراکسیون مستقل در آن بیشتر از دو جناح دیگر تاثیرگذار و کارآیی و نفوذ داشته باشد. مردم از احزاب عبور نمی‌کنند چون آنها پشتوانه سه الی چهار دهه رزومه دارند. رئیس دولت اصلاحات یک شخصیت محبوب در میان مردم است و در جناح اصولگرا شخصیت‌های اصولگراهای محبوبی وجود دارد که اگرچه برخی از آنها از دنیا رفته‌اند اما قشر سنتی و متدین نیم‌نگاهی به آنها دارند و با توجه به این که دولت هم برای این جناح نبوده است از قضا مردم نگاهشان به سران اصولگرا بیشتر است تا به اصلاح‌طلبان، چرا که عملا ناکارآمدی دولت روحانی به پای اصلاح‌طلبان هم نوشته شد. در انتخابات آینده با یک انتخابات متفاوت رو ‌به‌ رو خواهیم شد و بعید است با وضعیت کنونی بتوانند از برگ‌های برنده‌ای که اصلاح ‌طلبان رو می‌کردند دوباره استفاده کنند.

حزبی شدن انتخابات به معنای صحیح‌اش برای انتخابات بسیار مفید خواهد بود. یکی از مشکلاتی که نامزدهای متفرقه و مستقل دارند آن است که در مورد نحوه عملکرد خود پاسخگو نیستند. یک الی دو دوره در مجلس حضور پیدا می‌کنند اما در مقابل عملکرد خود هیچ گونه پاسخگویی ندارند. اما اگر حزبی آنها را معرفی کند آنها باید به حزب پاسخگو باشند و دیگر آن اختیارات و آزادی مطلق را در کنش خود ندارند. حزب هم اگر این موضوعات را کنترل نکند با این موضوع مواجه می‌شود که آرایش را در انتخابات بعدی از دست خواهد داد اما اگر درست برخورد کند مردم متوجه می‌شوند که مسئولیت و پاسخگویی در احزاب وجود دارد.

** موافق دیروز، مخالف امروز
روزنامه «ابتکار» با درج گزارشی با عنوان «موافق دیروز، مخالف امروز» می نویسد: محور اصلی خطبه‌های نماز جمعه این هفته موضوع گرانی ‌ها و وضعیت معیشتی مردم بود. درواقع ائمه جمعه روی خطاب ‌شان را به مسئولان به وی‍ژه دولت قرار داده بودند و از آنها می‌خواستند تا برای بهبود شرایط فکر و تدبیری بیندیشند. ائمه جمعه تا پیش از این هرگاه به موضوع لوایح چهارگانه به ویژه پالرمو و cft می‌رسیدند محال بود صحبتی از خیانت به کشور و متهم کردن حامیان آن مطرح نشود، اما دیروز با‌توجه به دیدار هفته گذشته اعضای مجلس خبرگان با رهبر انقلاب اسلامی و توصیه ایشان به آنها که گفته بودند: «‌وقتی فلان کنوانسیون یا معاهده در کشور مورد بحث است و موافقان و مخالفان استدلال‌ها و دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند، دو طرف نباید یکدیگر را به همراهی با دشمن متهم کنند و به جان هم بیفتند.» باعث تغییر در بیانات برخی از ائمه جمعه شد.

سعید جلیلی اما همچنان در حال طعنه‌زدن به دولت در قضیه برجام‌ بود. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران اظهار کرد: «ما از عزیزان دولت خواسته‌ایم بیان کنند مشکلات اقتصادی کشور چه میزان به دستگاه‌های اجرایی و مدیریت داخلی و چه میزان به تحریم‌ها و چه میزان به فلان کنوانسیون ربط دارد؟ امروز اکثر صاحب‌نظران و فعالان اقتصادی کشور می‌گویند 80 درصد شرایط اقتصادی امروز مربوط به مشکلات داخلی و مسئله مدیریتی است. گمرک، بیمه و مالیات باید حل شود. اما باید توجه داشت جلیلی در حد همین مجموعه‌های سیاسی هم که وجود دارد نمی‌تواند ادعای نمایندگی مجموعه منتقدان دولت را داشته باشد. در انتخابات ریاست جمهوری 92 از مجموعه بزرگ اصولگرایان او تنها حمایت بخش کوچکی از اصولگرایان یعنی جبهه پایداری و حامیان محمود احمدی‌نژاد را داشت.

** گذراندن دوران محکومیت زنان زندانی در خانه
روزنامه «ایران» در مطلبی با عنوان «گذراندن دوران محکومیت زنان زندانی در خانه» به گفت وگو با معصومه ابتکار پرداخت و آورد: مدتی است همکاری خوبی با سازمان زندان‌های کشور آغاز کرده‌ایم و در چند ماه اخیر از 8 زندان بند نسوان و دو مرکز کانون اصلاح و تربیت بازدید داشتم، تبریز، ارومیه، کرمان، مشهد، اهواز، کرج و کرمانشاه از جمله شهرهایی بود که در زندان زنان با زندانیان چهره به چهره صحبت کردم. حدود 3 هزار زن زندانی از نزدیک مشکلات خود را با من درمیان گذاشتند و متوجه شدم دغدغه زنانی که فرزند دارند بسیار زیاد است. اقدامات خوبی در زندان‌های زنان به لحاظ کارگاه‌ها، بهداشت عمومی زندان‌ها و مسائل رفاهی انجام شده ولی همچنان مشکلات زیادی در این حوزه وجود دارد.

محدوده محوطه منزل یا محیط کار و در نهایت تنها چند متر دورتر از محیط خانه در نظر گرفته می‌شود، دستبندها و پابندها کاملاً پلمب هستند و از سازمان زندان‌های مرکز به وسیله سیستم ماهواره‌ای (GIS) کاملاً کنترل می‌شوند و به محض دستکاری شدن علامت می‌دهند. این طرح حدود دو سال است که به‌صورت آزمایشی اجرا شده و حدود 250 نفر از آن استفاده کرده‌اند. رقم دقیقی برآورد نشده ولی فکر می‌کنم سالانه رقمی بسیار بالاتر از 250 نفر بتوانند از این طرح استفاده کنند. به دلیل بحث تحریم این دستبندها در داخل کشور تولید می‌شوند و قرار شده که معاونت زنان حداکثر کمک را به لحاظ اقتصادی داشته باشد تا به امید خدا حتی ‌الامکان مادران بتوانند دوران محکومیت خود را در کنار فرزندان بگذرانند.

** شانس تمدید معافیت ‌های نفتی
روزنامه «دنیای اقتصاد» با انتخاب گزارشی با عنوان «شانس تمدید معافیت‌های نفتی» می نویسد: سیاست‌ دولت ترامپ در ایجاد فضایی گنگ و اتخاذ تصمیمات ناگهانی، ممکن است منجر به تمدید معافیت‌های 6ماهه خریداران نفت ایران از تحریم‌های آمریکا شود. به این ترتیب در حالی‌که مقامات آمریکایی بر قطع صادرات نفت ایران تاکید دارند، منابع آگاه به رویترز گفته‌اند به احتمال قوی معافیت نفتی پنج خریدار نفت ایران از میان هشت کشور مستثنی شده، در ماه مه (اوایل اردیبهشت) تمدید خواهد شد. این معافیت احتمالا با شرط کاهش 20 درصدی سقف خرید روزانه تمدید خواهد شد و مجموع صادرات روزانه ایران را به حدود یک میلیون بشکه در روز خواهد رساند.

بیش از یک ماه تا پایان مهلت معافیت‌ خریداران نفت ایران از تحریم‌های آمریکا باقی مانده است و پاسخ این پرسش که آیا این معافیت‌ها تمدید خواهند شد یا خیر، با قطعیت بیشتری در حال خودنمایی است. این معافیت‌ های 6ماهه به خریداران اصلی نفت خام ایران اجازه می‌دهد با وجود تحریم‌های نفتی آمریکا، به واردات نفت از ایران ادامه دهند. این تصمیم همزمان با بازگشت فاز دوم تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه کشورمان، از سمت کاخ سفید اتخاذ شد تا به مدت 6 ماه از تاریخ 5 نوامبر، خریداران نفت ایران از تبعات تحریم‌های نفتی علیه ایران مصون باشند. در طول این 6 ماه، این سوال همواره مطرح بوده که آیا این معافیت‌ها از سوی آمریکا تمدید خواهد شد یا خیر.

** چوب بی برنامگی بر سر صنعت
روزنامه «همدلی» با انتخاب گزارشی با عنوان «چوب بی برنامگی بر سر صنعت» می نویسد: قانون نانوشته ای در ایران وجود دارد که می‌گوید قوانینی که برای حمایت از تولید تدوین و مصوب شده در نهایت به ضد خود تبدیل می‌شوند. اگرچه آگاهان اقتصادی در مقاطع مختلف بارها در این باره هشدار داده اند اما به نظر می‌رسد که با وجود اظهار نظرهای کارشناسی اما همچنان تولید در کشور رکود بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند. بیش از 60 درصد از واحدهای تولیدی تعطیل شده است و ما بقی نیز با 30 تا 40 درصد از ظرفیت خود مشغول به کار هستند. با همه این اوصاف سال‌هاست در ایران نظام بانکداری خواسته یا ناخواسته ضد تولید عمل کرده‌اند. از سوی دیگر، سال‌ها به دلیل تحریم‌های اقتصادی واردات مواد اولیه به کشور با موانع بی شماری مواجه شد. حالا پای صحبت هر تولید کننده‌ای که بنشینی از نبود مواد اولیه برای تولید شکایت دارد و ادامه کار را با این شرایط غیر ممکن می‌داند.

اقتصاددانان می‌گویند «تورم و بیکاری» در دو منحنی عکس یکدیگر عمل می کنند. یعنی اگر تورم بالا باشد، بیکاری پایین است و برعکس. به عبارت دیگر، «تورم بالا» گاه ممکن است بیکاری را «کاهش» دهد یا اینکه «بیکاری بالا» می تواند با «تورم پایین» همراه شود. به همین دلیل، در خیلی از کشورها، سیاست های تورمزا اجرا می شود تا قدری از نرخ بیکاری کاسته شود. اما در کشورهای دارای درآمدهای نفتی بالا، ماجرا کمی فرق می کند. در این نوع کشورها، وقتی قیمت نفت بالا می رود و درآمدهای نفتی جهش پیدا می کند، دولت‌ها سعی می کنند، بخشی از درآمدهای ارزی به دست آمده را به بدنه تولید تزریق کنند تا در کوتاه مدت تورم موجود با تولید بالا خنثی شود و در درازمدت بیکاری هم کاهش پیدا کند. اما‌تجربه نشان داده این سیاست، شکست خورده است. چرا که درآمدهای نفتی با واحد «دلار» به دست می‌آید و برای تزریق آن به بخش تولید نیاز به «ریال» است. اینجاست که تزریق درآمدهای نفتی به بخش تولید، «پایه پولی» را افزایش می دهد، تولید را پایین می آورد و حالا هم «چوب» را خورده و هم «پیاز» را؛ هم تورم در اقتصاد وجود دارد و هم موجی از بیکاری به واسطه تعطیلی کارخانه ها و بنگاههای تولیدی به راه افتاده است.

** اعتقاد به ژن خوب نژادپرستی مدرن است
روزنامه «اعتماد» با درج مطلبی با عنوان «اعتقاد به ژن خوب نژادپرستی مدرن است» به گفت وگو با محمد کبیری معاون جوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت و نوشت: از نظر من تمام مخلوقات خداوند متعال چون در آفرینش یکسان هستند، ژن خوب محسوب می‌شوند بنابراین هرکسی که خود را ژن خوب معرفی کند، خواسته یا ناخواسته مشغول مطرح کردن یک نژادپرستی مدرن است که شخصا نه به آن قایل هستم و نه باور دارم؛ لذا به عقیده من تمامی انسان‌ها به واسطه خلقت خداوند ژن خوب محسوب می‌شوند. من در دوران تحصیل، دغدغه سیاسی و اجتماعی داشتم و این دغدغه فارغ از فضای خانودگی‌ام بود. در واقع فعالیت‌ های من هیچ ‌وقت تحت تاثیر خانواده ‌ام نبوده است. البته اینکه جامعه حساسیت‌هایی نسبت به افراد جوان دارای مقام دارد، بسیار خوب و بجا است چرا که جامعه نسبت به کسی که از نام و نشان خانوداگی‌اش استفاده می‌کند و کسی که استفاده نمی‌کند باید حساس باشد. اما اینکه فردی بدون استفاده از زد و بندهای مرسوم به مقامی می‌رسد، باید بر اساس فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد مورد قضاوت قرار گیرد که من این قضاوت را به عهده جامعه می‌گذارم.

امیدوارم نسل اولی‌های انقلاب الگویی را از تعامل و مدیریت اختلافات‌شان به نسل‌های بعدی انقلاب نشان دهند که نه الگویی برای مدیریت کلان کشور بلکه روشی برای ساختن فرداهایی بهتر باشد. قدم اول برای ارایه این الگو به رسمیت شناختن تکثر نظرات است. شاید این بزرگ‌ترین یادگاری باشد که نسل اولی‌ها می‌توانند برای نسل‌های آتی به ارمغان بگذارند.

** افزایش 12 هزار بشکه ای تولید نفت خام ایران
روزنامه «ایران» با انتخاب گزارشی با عنوان «افزایش 12 هزار بشکه ای تولید نفت خام ایران» نوشت: تولید نفت خام ایران در این ماه 12 هزار بشکه در روز بیشتر از ماه قبل آن یعنی ژانویه است. در ماه فوریه تولید نفت خام ایران بر اساس گزارش منابع ثانویه 2 میلیون و 743 هزار بشکه در روز بوده است. البته ممکن است که گزارش منابع ثانویه به‌خاطر مستند نبودن آن دقیق و جامع نباشد و این آمار توسط وزارت نفت تأیید نشده است اما این افزایش در شرایطی رقم خورده که ایران تحت تحریم امریکاست و در حال نزدیک شدن به پایان دوره معافیت‌های 8 کشور از تحریم‌ها هستیم. هرچند که اظهارات مقامات امریکایی حاکی از آن است که این معافیت ها برای برخی از مشتریان نفت ایران تمدید خواهد شد. دوم، بیشترین کاهش تولید نفت خام در این گزارش متعلق به ونزوئلاست که مورد تحریم‌های امریکا قرار گرفته است.

سال 2005 میلادی درحالی که تولید نفت خام ایران در چند قدمی 4 میلیون بشکه در روز قرار داشت، تولید کشور همسایه غربی ما یعنی عراق کمتر از 2 میلیون بشکه در روز بود. آن زمان این کشور 2 سال بود که از تحریم‌ها و برنامه نفت در برابر غذا رها شده بود. لذا با سرمایه گذاری‌های خارجی شروع به توسعه صنعت نفت خود کرد و امروز 4 میلیون و 633 هزار بشکه در روز نفت خام تولید می‌کند که اتفاقاً بخشی از نفت تولیدی این کشور (نفت خام منطقه کرکوک) شباهت ساختاری با نفت خام ایران دارد.فعالان بازار می‌گویند که عراق علاوه بر تلاش برای افزایش تولید، با استفاده از فرصت تحریم ایران در حال گسترش بازار نفت خام خود نیز هست. این کشور رکورد تولید 4 میلیون و 712 هزار بشکه در روز را هم شکسته است.

** منشور مواجهه با چالش ها
روزنامه «خراسان» در گزارشی با عنوان «منشور مواجهه با چالش ها» نوشت: ر دیدار نمایندگان منتخب ملت در مجلس خبرگان رهبری، با تأکید بر ضرورت ایجاد یک گفتمان و فهم عمیق عمومی درباره «نوع و چگونگی مواجهه کشور و افراد مؤثر با چالش ها و حوادث» به تبیین یازده دوگانه مطرح در این زمینه پرداختند و خاطرنشان کردند: در مقابل تهاجم حداکثری دشمنان باید به بسیج حداکثری امکانات و توانایی‌ها و نیروهای خود اقدام کنیم تا در پرتو باور عمیق مردم و مسئولان به ذکر الهی و توکل به خدا، پروردگار وعده های صادق خود را درباره ملت بزرگ ایران محقق سازد. هبر انقلاب اسلامی محور اصلی سخنان خود یعنی نحوه مواجهه با چالش ها و حوادث و همچنین اتفاقات مثبت را در قالب 11 دوگانه بیان کردند و گفتند: گاهی اوقات برخورد ما در مواجهه با حوادث و رویدادها «فعال» و چاره جویانه است و برخی مواقع نیز برخورد ما «انفعالی» و مبتنی بر گلایه صرف و بی تحرکی است.

ایشان با اشاره به «مواجهه مأیوسانه» و «مواجهه امیدوارانه» به عنوان یکی دیگر از دو گانه های مطرح در مقابل حوادث و چالش ها گفتند: یک دوگانه دیگر «مواجهه از روی ترس» و «مواجهه با دلیری و شجاعت» است. در مسائل داخلی، دشمن و دنباله های او تلاش زیادی می کنند تا جایگاه خودی را ضعیف و جایگاه دشمن را قوی نشان دهند و در نهایت این گونه القا کنند که کشور با مشکلات لاینحل فراوانی مواجه شده و امکان هیچ اقدامی نیز وجود ندارد.

پژوهشم**9117**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تحليل روزنامه ها سياسي و اجتماعي سياست خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۲۵۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم این کشورها کُشته مُرده بستنی ایرانی هستند

محمدجواد شکری، از فعالان صنعت تولید و تجارت بستنی می‌گوید: «بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده ایرانی به کشور‌های همسایه صادرات بستنی دارند که بیشتر به عراق و کشور‌های حوزه خلیج‌فارس مانند عمان و کویت و امارات، به‌ویژه شهر دوبی است.»

«در ایران روزانه حدود هزار و ۲۰۰تن بستنی مصرف می‌شود که از این میزان حدود هزار تن از سوی شرکت‌های صنعتی و ۲۰۰تن هم از سوی کارگاه‌ها و بستنی‌سازی‌های سنتی تولید می‌شود.» اینها را محمدجواد شکری، از فعالان صنعت تولید و تجارت بستنی در ایران در مورد آمار تولید و صادرات بستنی در کشور می‌گوید. اما مهم‌تر از بستنی‌هایی که مصرف داخلی دارند، لژیونر‌ها و صادراتی‌ها هستند؛ بستنی‌هایی که با برند ایرانی شهرت جهانی کسب کرده و دل مشتری‌ها را به‌دست آورده‌اند.

شکری در مورد صادرات بستنی می‌گوید: «بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده ایرانی به کشور‌های همسایه صادرات بستنی دارند؛ صادراتی که رکورد ۴۰۰تن بستنی در روز را به دست‌آورده است؛ بستنی‌هایی که بیشتر به عراق و کشور‌های حوزه خلیج‌فارس مانند عمان و کویت و امارات به‌ویژه شهر دوبی می‌رسند. علاوه بر حوزه خلیج‌فارس، بستنی‌های ایرانی به کشور‌های آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان و حتی کشور‌های آفریقایی مانند لیبی هم صادر می‌شود و صادرکنندگان نیم‌نگاهی هم به بازار چین دارند.»

مردم جهان بستنی ایرانی را با چه طعم‌هایی دوست دارند؟

شکری با بیان اینکه صادرات بستنی ایرانی به کشور‌های دیگر با توجه به فرهنگ و ذائقه هر کشوری و با بسته‌بندی‌های مختص هر منطقه انجام می‌شود، می‌گوید: «چینی‌ها مزه‌های ایرانی مانند رز، گلاب و زعفران را خیلی دوست دارند و کشور‌های همسایه شمال ایران طعم زردآلو را می‌پسندند.»

این فعال صنعت تولید و تجارت بستنی با بیان اینکه بستنی ایران حتی به آمریکا و کانادا هم صادرات می‌شود، می‌گوید: «هرچند صادرات ما به این کشور‌ها محدود به ایرانیان ساکن در آنجا می‌شود، اما در شهر‌هایی مانند تورنتو عرضه بستنی ایرانی به جز فروشگاه‌های ایرانی به فروشگاه‌های غیرایرانی هم رسیده، ضمن اینکه به‌دنبال توسعه صادرات بستنی به آمریکا هم هستیم.»

بستنی زعفرانی ابتکار ایرانی

بستنی از فرنگ به ایران رسید. ناصرالدین‌شاه قاجار در سفر به فرانسه بعد از خوردن بستنی میوه‌ای فرانسوی، عاشق این دسر جذاب شد و به خدم‌وحشم خود دستور داد طرز تهیه آن را از فرانسوی‌ها بگیرند و به ایران بیاورند و اینگونه شد که پای بستنی به ایران باز شد. نخستین کسی که در تهران بستنی درست کرد «ممد ریش» نامی بود که با چرخ دوره‌گردی‌اش روانه کوچه و بازار می‌شد و بستنی می‌فروخت. پس از او، اکبر مشتی (مشدی) به بستنی رنگ و بوی ایرانی داد و بستنی زعفرانی تولید کرد. طعم این بستنی آنقدر خاص و خوب بود که خیلی زود در میان ایرانیان و جهانیان محبوب شد. اواخر دهه۴۰ شمسی، دستگاه‌های بستنی‌سازی وارد ایران شدند و بستنی در طعم‌ها و برند‌های مختلف عرضه شد.

منبع: همشهری آنلاین

tags # اخبار اجتماعی سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • مردم این کشورها کُشته مُرده بستنی ایرانی هستند
  • ایران هیچ عقب گردی در حوزه اقتصاد و تولید نداشته است
  • بیش از ۱۰۰ مذاکره هیئت‌های تجاری داخلی و خارجی در غرفه فارس
  • رشد ۶۰ درصدی تولید نفت در کشور
  • مذاکره با برزیل برای برگزاری دیدار تدارکاتی با فوتسال ایران
  • اکسپو ۲۰۲۴ قدرت چانه‌زنی همدان در روابط تجاری را به رخ کشید
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاكره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی