Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@23:29:44 GMT

کمبود اطلاعات دقیق پسران دانشجو درباره ایدز

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۲۵۴۵۰

کمبود اطلاعات دقیق پسران دانشجو درباره ایدز

نتایج یک پژوهش حاکی از کمبود اطلاعات دقیق پسران جوان دانشجو درباره انتقال ویروس ایدز از طریق انواع مختلف تماس جنسی است.

به گزارش ایسنا، ابتلاء به عفونت اچ‌آی‌وی و بیماری ایدز در سال‌های اخیر به سرعت در بسیاری از کشورهای جهان گسترش یافته و به یک چالش مهم سلامت جهانی تبدیل شده و میلیون‌ها نفر را صرف‌نظر از سن و جنسیت تحت تأثیر قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا بر گزارش اداره ایدز، تا پایان سال ۹۶ مجموعاً ۳۷۶۵۰ نفر مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی شناسایی و ثبت شده‌اند که ۸۳ درصد آن‌ها مرد و ۱۷ درصد زن هستند. ۵۱ درصد موارد ثبت شده را گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال تشکیل می‌دهند. از کل موارد شناسایی شده ۱۳۲۹۳ نفر تاکنون فوت کرده‌اند و ۱۵۲۷۸ نفر وارد مرحله پیشرفته بیماری یعنی ایدز شده‌اند.

هدف این پژوهش که توسط فریده خلج‌آبادی فراهانی، محمدمهدی آخوندی و مریم عباسی انجام شده است تعیین میزان معلومات پسران جوان درباره راه‌های انتقال اچ ای‌وی و ایدز و بخصوص انتقال جنسی اچ‌آی‌وی و عوامل مرتبط با آن بوده است. این مقاله حاصل تحلیل ثانویه داده‌های پیمایش مقطعی بر روی ۱۳۵۷ دانشجوی پسر مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های آزاد و دولتی شهر تهران در اسفند ۱۳۹۲ تا خرداد ۱۳۹۳ است که با هدف بررسی درک از خطر و رفتارهای پرخطر جنسی مرتبط با اچ‌آی‌وی انجام شد.

در این پژوهش آمده است: «در پیمایش مقطعی که میان ۱۳۵۷ دانشجوی پسر دانشگاه‌های آزاد و دولتی شهر تهران در سال ۹۳ -۱۳۹۲ انجام شد، نمونه‌ها به صورت سهمیه‌ای دو مرحله‌ای از سه دانشگاه دولتی و یک واحد دانشگاهی آزاد انتخاب شدند. میانگین سنی پسران ۲۲ سال بوده و نزدیک به ۷۵ درصد پسران از دانشگاه آزاد و بقیه از دانشگاه سراسری بودند. نیمی از پاسخگویان در رشته‌های علوم انسانی تحصیل می‌کردند و بالغ بر ۵۷ درصد آنها با والدین خود زندگی می‌کردند. حدود ۳۴ درصد از پاسخگویان مادران تحصیل‌کرده دانشگاهی داشتند و تقریباً نیمی از دانشجویان پسر خانواده خود را از نظر مذهبی متوسط و حدود یک سوم بسیار مذهبی ارزیابی کردند. ۴۴ درصد آن‌ها حداقل یکبار مشروبات الکلی استفاده کرده‌اند و ۱۵ درصد این پسران حداقل یک‌بار از مواد روانگردان استفاده کرده‌اند. ۵۶ درصد این افراد به ماهواره دسترسی داشته و حدود ۶۶ درصد پسران در حد متوسط تا زیاد به پورنوگرافی (محتوای جنسی خارج از عرف) دسترسی داشتند. ۱۷ درصد این دانشجویان تجربه انجام تست تشخیصی اچ‌آی‌وی داشته‌اند و یافته مهم دیگر این که ۳۵.۵ درصد پسران تجربه روابط جنسی قبل از ازدواج را داشته‌اند.»

فریده خلج‌آبادی و همکاران وی در این مطالعه می‌گویند: «آمار توصیفی نشان می‌دهد که اطلاعات نادرست یا عدم آگاهی در مورد راه‌های مختلف انتقال اچ‌آی‌وی از ۱۳ درصد تا ۵۸ درصد متغیر است. بیشترین اطلاعات نادرست به ترتیب در مورد انتقال عفونت از طریق نیش پشه، خون دادن با سرنگ نو، تماس با خون آلوده به اچ‌آی‌وی بدون بریدگی پوست، استفاده از توالت مشترک و تماس جنسی با فرد آلوده به اچ‌آی‌وی بود. اگر چه میانگین نمره آگاهی در مورد راه‌های مختلف انتقال اچ‌آی‌وی و هم‌چنین انتقال جنسی اچ‌آی‌وی در حد متوسط بود ولی تنوع مهمی در معلومات در خصوص راه‌های مختلف انتقال اچ‌آی‌وی وجود داشت. با این که ۸۷ درصد پسران از انتقال اچ آی‌وی با فرد آلوده اطلاع داشتند ولی اطلاعات دقیق‌تر در مورد انتقال اچ‌آی‌وی در انواع مختلف تماس جنسی کم بود. به طوری که بین ۱۲.۷ درصد تا ۵۰.۳ درصد دانشجویان، در مورد انتقال اچ‌آی‌وی در تماس جنسی نامتعارف آگاه نبودند.»

پژوهشگران در این پژوهش ذکر کرده‌اند: «کمترین میزان اطلاعات در مورد انتقال اچ‌آی‌وی از طریق نیش حشرات بود به طوری که فقط ۴۲ درصد به درستی می‌دانستند که ویروس اچ‌آی‌وی از طریق نیش حشرات منتقل نمی‌شود. هم‌چنین بیشترین اطلاعات درست در مورد انتقال ویروس از طریق تماس جنسی محافظت نشده با فرد آلوده و سرنگ مشترک بود (به ترتیب ۸۷ و ۸۳ درصد). نتایج نشان داد که معلومات دانشجویان در مورد انتقال جنسی اچ‌آی‌وی به طور معناداری در بین دانشجویان سنین ۲۳ سال به بالا، بیشتر از دانشجویان سنین کمتر از ۲۰ سال است. هم‌چنین رابطه مثبت و معناداری بین معلومات درباره روش‌های انتقال ایدز و نیز خطر انتقال جنسی اچ‌آی‌وی در دانشجویان پسر و دسترسی به ماهواره دیده شد و رابطه مثبت و معنادار قوی بین تجربه مصرف الکل و معلومات انتقال جنسی اچ‌آی‌وی نشان داده شد اما در مورد راه‌های انتقال اچ‌ای‌وی با مصرف داروهای روانگردان رابطه معکوس و معناداری وجود داشته است.»

در این مطالعه آمده: «اطلاعات دانشجویان دانشگاه‌های آزاد در مورد انتقال جنسی ویروس اچ‌ای‌وی به طور معناداری بیشتر از دانشجویان دولتی بود و هم‌چنین میانگین آگاهی در زمینه روش‌های انتقال ایدز بر حسب رشته تحصیلی نیز متفاوت بود. نمره مقیاس معلومات دانشجویان گروه پزشکی بالاتر از بقیه و نمره دانشجویان رشته هنر کمتر از سایرین بوده است. در مورد عوامل خانوادگی میانگین نمره آگاهی دانشجویان در مورد راه‌های انتقال اچ‌آی وی و انتقال جنسی عفونت اچ‌آی‌وی در پسرانی که مادران آن‌ها تحصیلات دبیرستانی و دانشگاهی داشتند در مقایسه با پسرانی که مادرانشان کم‌سواد بوده به طور معناداری بالاتر بود. این یافته نقش مهم سواد و تحصیلات مادر را در معلومات سلامت جنسی جوانان نشان داد و برعکس رابطه معکوس و معناداری بین پایبندی مذهبی خانواده و معلومات اچ‌آی‌وی در بین پسران نشان داده شد.»

این پژوهش در دوره ۱۷ شماره ۶ فصلنامه پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی (پایش) به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بیماری ایدز پژوهش دانشجويان راه های انتقال ایدز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۲۵۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهارت آموزی به یک هزار دانشجو در واحد‌های صنعتی دزفول

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سیدمحمدمهدی صافی با اشاره به تحول در رویکرد آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: رویداد بزرگ صدرا (صنعت، دانشگاه، راه اشتغال) در راستای اجرای سیاست‌های کلان دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر ایجاد تحول در نظام آموزش و ارتقای کیفیت آموزشی و مهارتی دانشجویان در دانشگاه آزاد دزفول آغاز به کار کرد.

وی با اشاره به استقبال بالای واحد‌های صنعتی برای مشارکت در این رویداد ادامه داد: ۳۱ شرکت صنعتی شمال خوزستان برای پذیرش یک هزار دانشجو در قالب کارآموزی طرح پویش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول اعلام آمادگی کرده‌اند و در نمایشگاه صدرای این دانشگاه حضور دارند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول گفت: یادگیری نکات عملی و تجربی در محیط کار، ارتقای سطح مهارتی و کارآمادگی دانشجویان، افزایش اعتماد به نفس، کسب تجربه و ایجاد سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی و فراهم شدن فرصت استخدام پس از فارغ‌التحصیلی از مزایای کارآموزی طرح پویش است.

وی افزود: گسترش و اجرای بهینه طرح پویش (اشتغال همزمان با تحصیل)، معرفی دانش آموختگان دانشگاه به بنگاه‌های اقتصادی، ایجاد فرصت اشتغال و مهارت آموزی دانشجویان در بنگاه‌های اقتصادی و همچنین استفاده از خبرگان صنعت و خدمات به عنوان مدرسان مهارتی در دانشگاه از اهداف برگزاری این رویداد است.

صافی با بیان اینکه رویداد صدرا فرصت مناسبی برای صنعت به منظور جذب و استفاده از دانشجویان علاقه‌مند و جویای کار فراهم می‌کند، گفت: حضور دانشجو در محیط کار در حین تحصیل و تجربه عملی دانش و مهارت‌هایی که در دانشگاه کسب کرده است نقش تعیین کننده‌ای در اشتغال زایی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی دارد.

وی تغییر ذائقه اجتماعی در انتخاب رشته‌های دانشگاهی را از دیگر اهداف برگزاری این رویداد دانست و افزود: رویداد صدرا و آشنایی جوانان به ظرفیت‌های شغلی صنایع و بنگاه‌های کارآفرین موجود نقش تعیین کننده‌ای در ذائقه سازی و هدایت جوانان به سمت رشته‌های کاربردی مورد نیاز صنعت دارد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی دزفول بیان کرد: انعقاد تفاهم‌نامه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری میان دانشگاه و صنایع و فراهم کردن فرصت حضور اساتید و دانشجویان در صنعت به منظور شناسایی و حل مشکلات و مسائل مبتلا به واحد‌های صنعتی از دیگر دستاورد‌های مهم رویداد صدرا است.

۵۰ واحد صنعتی و صاحبان کسب و کار برای شرکت در رویداد بزرگ صدرا اعلام آمادگی کردند که از این تعداد ۳۱ واحد صنعتی، کارآفرین و فعال در بخش کسب و کار در نمایشگاه این رویداد ظرفیت‌ها و نیاز‌های خود را ارایه کردند.

رویداد صدرا مخفف «صنعت، دانشگاه و راه اشتغال» است که با مشارکت دانشگاه‌ها، شرکت‌های مختلف فناور و مراکز رشد و شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی به منظور ایجاد ارتباط میان دانشگاه، صعت و اشتغال برگزار می‌شود.

برگزاری نمایشگاه و رویداد صدرا زمینه‌ساز حضور دانشجویان در طرح پویش یا همان اشتغال همزمان با تحصیل برای دانشجویان است. برگزاری رویداد صدرا در دانشگاه‌های توانسته است زمینه اشتغال بسیاری از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی را در سراسر کشور فراهم کند

فعالیت این نمایشگاه که از دهم اردیبهشت ماه آغاز شده تا دوازدهم اردیبهشت ماه میزبان دانشجویان این واحد است. علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۹ تا ۱۴ با حضور در این نمایشگاه ضمن آشنایی با ظرفیت‌ها و نیاز‌های واحد‌های صنعتی، تولیدی و کارآفرین امکان فعالیت در این واحد‌ها به عنوان کارورز را دارند.

دیگر خبرها

  • گزارش اختصاصی الجزیره از عملیات‌های دقیق حزب‌الله
  • ادامه سرکوب اعتراضات ضدصهیونیستی دانشجویان آمریکا
  • زنگ خطر کمبود «آب» در شاهرود/ اهمیت بیش از پیش حفظ «شاهوار»
  • مهارت آموزی به یک هزار دانشجو در واحد‌های صنعتی دزفول
  • روز کارگر ۱۴۰۳ چه روزی است؟ / تاریخ دقیق روز کارگر در سال ۱۴۰۳
  • سمپاشی دقیق‌تر و کم هزینه‌تر با پهپاد کشاورزی ایران ساخت
  • توزیع ۶۶ هزار تذکره در دایکندی
  • جای دانشجو زندان نیست!
  • نایب قهرمانی تیم پسران ایران در شطرنج شهر‌های آسیا
  • ضرورت جبران کمبود دانشجو در دانشگاه آزاد