Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-27@09:05:00 GMT

افزایش وام ساخت منتظر ابلاغ بانک مرکزی

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۲۵۸۳۲

افزایش وام ساخت منتظر ابلاغ بانک مرکزی

شورای پول و اعتبار در ۱۴ اسفند ماه سال جاری افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن با قابلیت تبدیل به فروش اقساطی در بانک‌های تجاری و بانک مسکن را تصویب کرد و بر اساس آن مقرر کرد که قابلیت انتقال سهم‌الشرکه بانک در تسهیلات اعطایی ساخت مسکن به خریداران این واحدها در کلیه بانک‌های تجاری (دولتی و خصوصی) و بانک مسکن به ازای هر واحد مسکونی در چارچوب رعایت تعادل منابع و مصارف بانک‌ها برای شهر تهران به صورت انفرادی معادل ۱۰۰ میلیون تومان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته مثبت این مصوبه حمایت و تشویق ساخت واحدهای کوچک و متوسط مقیاس با حداکثر زیربنای مفید ۱۰۰ متر مربع است که امکان تقسیط بلندمدت این تسهیلات برای خریداران واحدهای ساخته شده تا ۱۵ سال توسط بانک‌ها امکان پذیر شود.

هر چند این مصوبه با زیاد شدن فاصله میان عرضه و تقاضا و کسری تولید مسکن شاید تا حدودی دیر بود، اما مفید بودن آن به شرط تقسیط بلند مدت و انتقال وام ساخت به نام خریدار است.

اکثر کارشناسان بر این باور هستند که میزان سقف در نظر گرفته شده (تهران ۱۰۰ میلیون تومان) برای تسهیلات ساخت چندان بالا نیست که بتواند قدرت خرید متقاضیان کم درآمد را افزایش دهد.

سعید آسویار عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن تهران در مورد مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن به ۱۰۰ میلیون و انتقال آن به نام خریدار گفت: این مصوبه شاید بتواند موجب رونق ساخت و ساز شود، اما قطعا نمی‌تواند موجب بالا رفتن قدرت خرید مردم شود.

وی افزود: وقتی تسهیلات مسکن به نام خریدار منتقل شود، خریدار نمی‌تواند از تسهیلات دوم استفاده کند.،این مصوبه زمانی می‌تواند مفید باشد که تسهیلات تکمیلی نیز برای آن دیده شود، به عبارتی علاوه بر ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات منتقل شده از سازنده به نام خریدار، دولت راهکاری برای دریافت یک وام دیگر به خریدار ایجاد کند تا در کنار تسهیلات اول یک تسهیلات تکمیلی خرید نیز بتواند قدرت خرید متقاضیان را افزایش دهد. 

آسویار با اشاره به اینکه رشد بیش از حد قیمت مسکن باعث شده تا تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی مصوب شورای پول و اعتبار نتواند قدرت خرید متقاضیان را بالا ببرد، اظهار داشت: به هر حال وقتی سازنده‌ها تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی را استفاده می‌کنند و آن را به نام خریدار منتقل می‌کنند، سند آن واحد مسکونی در رهن بانک قرار می‌گیرد و دیگر دریافت تسهیلات جدید علاوه بر تسهیلات  دیگر ممکن نمی‌شود، پس دولت باید راهکاری بیندیشد که چون قیمت‌ مسکن بیش از حد افزایش یافته، علاوه بر اینکه تسهیلات ۱۰۰ میلیون موجب تشویق سازنده می‌شود، خریدار و متقاضی خرید نیز بتواند در کنار سایر تسهیلات جرات خرید مسکن را پیدا کند. 

هر چند فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان معتقد است که پرداخت تسهیلات به بخش عرضه و امکان تقسیط به بخش تقاضا در بازه بلندمدت به خریداران مسکن نشان می‌دهد که شورای پول و اعتبار به این بلوغ رسیده است و اتفاق خوبی که در این مصوبه وجود دارد، این است که در این مصوبه برای تمامی بانک‌های خصوصی و تجاری و بانک مسکن مجوز داده شده است.

وی معتقد است که قیمت مسکن از ۱۸ ماه پیش روند رو به رشد خود را آغاز کرد، سقف تسهیلات ساخت مسکن و شرایط پرداخت آن هیچ تغییری نکرده است، پس باید سیکل معیوبی که سالیان سال در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن داریم، تغییر کند.

سالها گوش شنوایی برای توجه به عرضه و تولید مسکن نبود

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن نیز می‌گوید: اعطای تسهیلات برای ساخت مسکن وجود ندارد، هر چند اعلام می شود که این تسهیلات در حال حاضر با نرخ سود ۱۸ درصد پرداخت می‌شود، اما با سایر آپشن‌ها و جرایم و دیرکرد نرخ سود این تسهیلات به بیش از ۲۵ درصد می‌رسد.

وی با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن گفت: اگر این تسهیلات طبق مصوبه جدید پرداخت و با بازپرداخت ۱۵ ساله به خریدار منتقل شود، یک اقدام مناسب و خوبی است.

به گفته وی، اعطای تسهیلات برای حمایت و تشویق ساخت واحدهای کوچک و متوسط مقیاس با حداکثر زیربنای مفید ۱۰۰ متر مربع یکی دیگر از نکات مثبت این مصوبه است.

رهبر ادامه داد: قطعا با پرداخت تسهیلات به ساخت مسکن و سپس انتقال آن به نام خریدار نکته مناسبی است که سالها بود، به آن اشاره می‌کردیم، اما گوش شنوایی نبود.

به هر ترتیب، توجه به تولید مسکن و دادن تسهیلات کافی و سپس انتقال آن تسهیلات به نام خریداران می‌تواند هم عرضه مسکن را افزایش دهد و هم اینکه از افزایش بی رویه قیمت مسکن خودداری کند. موضوعی که سالهاست کارشناسان بر آن تاکید دارند، اما مشخص نیست، چرا هیچ‌گاه به تولید مناسب مسکن و برابر شدن عرضه و تقاضا توجهی نمی‌شود.

از برخی بانک‌ها کسب اطلاع شده و مشخص شد که مصوبه شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن از سوی بانک مرکزی به بانک‌های تجاری و بانک مسکن ابلاغ نشده است.

قطعا بعد از ابلاغ این مصوبه بانک‌ها بر اساس منابع خود، به تدوین و تنظیم آئین نامه و دستورالعمل چگونگی پرداخت تسهیلات اقدام خواهند کرد.

به نظر می رسد دولت باید هر چه سریعتر برنامه های خود برای حمایت و اعطای تسهیلات برای ساخت مسکن توسط بخش خصوصی، انبوه سازان و مردم عادی را زودتر اجرایی کند تا عرضه مسکن بیش از این از تقاضا عقب نماند.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۲۵۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهمیه یک‌هزار و ۷۰۰ واحدی میاندوآب در طرح نهضت ملی مسکن

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، محمدرضا رضایی، در دومین جلسه شورای تأمین مسکن شهرستان میاندوآب اظهار کرد: دولت عزم راسخی برای تأمین مسکن اقشار کم‌برخوردار دارد.

وی افزود: افزایش سهمیه شهرستان میاندوآب از یک‌هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی به یک‌هزار و ۷۰۰ واحد، بیانگر توجه ویژه دولت به مناطق محروم و روستاییان است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میاندوآب گفت: تسهیلات خوبی توسط دولت سیزدهم برای به‌سازی و مقاوم‌سازی مساکن روستایی با سود ۲۳ درصد درنظر گرفته است که تنها پنج درصد از سود این تسهیلات توسط اشخاص پرداخت می‌شود و ۱۸ درصد باقی مانده نیز توسط دولت پرداخت می‌شود.

رضایی تصریح کرد: در زنجیره پرداخت تسهیلات مساکن روستایی تعداد معرفی شده به بانک‌ها زیاد، اما تعداد عقد قرارداد و تسهیلات پرداخت شده به مراتب کمتر است.

وی با بیان اینکه هستند کسانی که باوجود معرفی به بانک پیگیر موضوع نشده و تشکیل پرونده نداده‌اند، تأکید کرد: بنیاد مسکن موظف است، طی دو هفته نسبت به تعیین تکلیف معرفی‌شدگان، سنجش میزان رضایتمندی معرفی‌شدگان از بانک‌های عامل و اعلام گزارش کامل از مراجعه نداشتن برای تشکیل پرونده و عقد قرارداد اقدام و راهکار مناسبی برای شناسایی و رفع مشکل ارائه دهد.

رضایی ادامه داد: هدف شورای تأمین مسکن باید حفظ و افزایش سهمیه در به‌سازی و مقاوم‌سازی مساکن روستایی باشد، انتظار داریم بانک‌های عامل با دید تسهیل‌گرانه نسبت به دریافت ضمانت پرداخت عمل و تابع قوانین باشند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میاندوآب خاطرنشان کرد: شهرستان میاندوآب با پوشش ۵۵ درصدی معرفی شدگان برای اخذ تسهیلات، تعداد سهمیه و عملکرد بانک‌های عامل رتبه نخست استان را کسب کرده که اقدامی ارزنده و شایسته تقدیر است.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • گلستان جزء استان‌های برتر در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن شهری و روستایی
  • سهمیه یک‌هزار و ۷۰۰ واحدی میاندوآب در طرح نهضت ملی مسکن
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم / بانک مرکزی برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • همه اختیار‌ها را به رئیس کل بانک مرکزی دادیم؛ اما هنوز در سیاست‌ ارزی دچار مشکل هستیم/ جلسه سومی وجود ندارد؛ تا یکشنبه برای دریافت برنامه ارزی منتظر می‌مانیم
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • پرداخت بخشی از وام ودیعه مسکن به متقاضیان