Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@20:35:06 GMT

انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی امروز برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۲۵۸۷۳

انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی امروز برگزار می‌شود

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اسلواکی در حالی امروز (شنبه) برگزار می‌شود که رئیس جمهوری کنونی این کشور گفته که به دنبال کاندیداتوری نیست و رقابت بین پنج کاندیدا وجود دارد که یکی از آنها مبارز ضد فساد است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آندری کیسکا، رئیس جمهوری اسلواکی گفته که به دنبال انتخاب مجدد نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پنج کاندیدا برای این انتخابات وجود دارند که یکی از آنها مبارز ضد فساد است بدون آنکه سابقه‌ای در سیاست داشته باشد و قصد دارد تا در انتخابات ریاست جمهوری امروز اسلواکی پیروز شود.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد، کاندیداتوری "زوزانا کاپوتووا"، وکیل و تازه ورود به عرصه سیاست اسلواکی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حالی است که رأی دهندگان به حزب حاکم "اسمر" یک سال پس از قتل "یان کوچیاک" روزنامه نگار تحقیقی درباره فساد دولت این کشور پشت کرده‌اند.

قتل کوچیاک رباره پرونده‌های اختلاس مرتبط با مقام‌های دولتی و تجار باعث تظاهرات گسترده ضد دولتی در این کشور شده و به استعفای رابرت فیکو، رهبر حزب اسمر و نخست وزیر اسلواکی انجامید.

دولت فیکو همچنان در قدرت است اما محبوبیت حزب اسمر به شدت کاهش داشته است. در نخستین سالگرد قتل این روزنامه نگار، هزاران تن از مردم اسلواکی در اعتراض به فقدان اقدام دولت درباره فسادی که این روزنامه نگار آن را افشا کرد، به خیابان‌ها آمدند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که ماروس سفکوویچ، کمیسیونر اتحادیه اروپا و کاندیدای مورد حمایت حزب اسمر پیش از زوزانا کاپوتووا قرار دارد که مورد حمایت جنبش اعتراضی است و همین امر می‌تواند ضامن کسب بیش از ۵۰ درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری توسط وی شود.

در جدیدترین نظرسنجی آژانس AKO پیش از آنکه آمار آن در اول مارس منتشر شود، حمایت از کاپوتووا ۵۲.۹ درصد و میزان حمایت از سفکوویچ ۱۶.۷ درصد بود.

مقام سوم این نظرسنجی با ۱۱.۴ درصد در اختیار "استفان هارابین" وزیر سابق دادگستری و قاضی دادگاه عالی است که به عنوان یک کاندیدای مستقل در این انتخابات شرکت می‌کند و حمایت‌هایش را با وعده مقابله با مهاجرت و از میان برداشتن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به دست آورده است. او حامیان همجنس گرایان را ایدئولوژی بیمار می‌نامد و می‌گوید که تمامی پیمان‌های بین‌المللی را که اسلواکی تحت فشار به آنها ملحق شده، رد می‌کند.

کاندیدای دیگر "ماریان کوتلبا"، قانونگذار راست افراطی و دیگری "بلا بوگار"، قانونگذار مجارستانی‌تبار است.

در صورتی که زوزانای ۴۵ ساله که یک لیبرال حامی اروپا و متعلق به حزب کوچک غیرپارلمانی به نام "اسلواکی مترقی" است، در انتخابات پیروز شود، می‌تواند در میان سیاستمداران پوپولیست ناسیونالیستی قرار بگیرد که در سراسر اروپا روی کار آمده‌اند.

برخی بر این باورند درصورتیکه این انتخابات احتمالاً به دور دوم کشیده و در تاریخ ۳۰ مارس ۲۰۱۹ برگزار شود، هارابین می‌تواند سفکوویچ را ببرد. این مساله می‌تواند برای حزب اسمر در دور دوم و برای انتخابات پارلمانی ۲۰۲۰ خطرساز باشد.

یک سال قبل نام این زن بیشتر به خاطر این بر سر زبان‌ها افتاد که رهبری یک اعتراض علیه دفن غیرقانونی زباله را در شهرش بر عهده داشت. حالا کاپوتووا می‌گوید که هدفش از میان برداشتن اشخاصی است که به جای افراد منتخب کشور را تخسیر کرده و اداره می‌کنند.

وی در مصاحبه ۴ مارس خود به رویترز گفته بود: این انتخابات نخستین فرصت برای تغییر پس از قتل ۲۰۱۸ این روزنامه نگار و درخواست‌های مکرر مردم برای عدالت و نظم است.

پست ریاست جمهوری در این کشور واقع در مرکز اروپا یک سمت فرمایشی است اما حق وتو در انتصاب دادستان‌ها و قضات ارشد را دارد که برای مبارزه با فساد یک اصل حیاتی و اصلی است.

قتل این روزنامه نگار و نامزدش هنوز در دست بررسی است. بزرگترین دستاورد این تحقیقات دو روز پیش از رأی گیری در انتخابات ریاست جمهوری زمانی به دست آمد که دادستان‌های کل گفتند که یک تاجر به نام "ماریان کوچنر" را به صدور دستور قتلش متهم کرده‌اند؛ وی یکی از افراد مورد بررسی در تحقیقات این روزنامه نگار بود که با افرادی در عرصه سیاست اسلواکی چون حزب اسمر در ارتباط بود.

"گریگوری مسژنیکوف"، از مؤسسه امور مردمی گفته که انتخابات امروز گامی دیگر در راستای روندی است که سال گذشته میلادی آغاز شده است.

وی ادامه داد: ما شاهد تقابلی بین آنهایی هستیم که به دنبال عدالت برای همه هستند و آنهایی که سیستم کنونی را ایجاد کرده و به دنبال ابقاء و حفظ آن هستند.

اسلواکی در دوران حکومت حزب اسمر که از ۲۰۰۶ اکثریت پارلمان را در اختیار دارد، به ناحیه یورو ملحق شد و رشد اقتصادی آن حالا باعث شده تا دارای بزرگترین سرانه تولید کننده خودروی جهان باشد.

اما فساد همچنان در این کشور یک مشکل است و این مساله باعث ایجاد رأی دهندگان ضد تشکیلاتی شده است. مقام اسلواکی در شاخص درک فساد شفافیت بین‌المللی از ۱۸۰ کشور رتبه ۷۵ است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اسلواکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۲۵۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن علیدادی سلیمانی، در خطبه‌های نماز جمعه کرمان این هفته کرمان که در مصلی امام علی (ع) برگزار شد گفت: امروز چه بخواهیم و چه نخواهیم مطبوعات و رسانه‌ها به دو بخش تقسیم می‌شوند که در دستور کار یک بخش، پنهان کردن واقعیت، کم اهمیت کردن مسائل بزرگ، حساس و بزرگ نمایی مسائل کوچک، کم ارزش و دروغگویی و دروغ پراکنی است و برای این مأموریت امروز میلیاردها دلار در نقاط مختلف جهان هزینه می‌کنند.

وی با بیان اینکه در مقابل این جبهه عظیم، حجیم و نااهل مطبوعات و رسانه، جبهه مطبوعات فداکار، انسان دوست، متعهد و از خود گذشته قرار دارند افزود: جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه توانسته در دنیای امروز موفق شود جبهه حجیم و گسترده مطبوعات ملحد و نااهل را شکست دهد و حاصل این شکست را در حمل کردن پرچم‌های فلسطین، غزه و دفاع از مظلومان در خیابان‌های لندن، آمریکا و اروپا مشاهده می‌کنید.

وی با اشاره به اینکه جریان حجیم رسانه‌ای منحط همه تلاش برای پنهان کردن واقعیت آمار ۳۶ هزار شهید غزه که عمدتاً کودک و زن هستند انجام داده است گفت: امروز آنقدر جریان حقانیت فلسطین بر همه برملا شده که برای به رسمیت شناختن، کشور فلسطین ۱۲ رأی مثبت از ۱۵ رأی می‌آورد، اما آمریکا این رأی را وتو می‌کند، زیرا مخالفت آمریکا با انسان و انسانیت است.

امام جمعه کرمان، با بیان اینکه سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند افزود: به فضل خدا کشور فلسطین در آینده به رسمیت شناخته و حق مردم مظلوم فلسطین و غزه آنها گرفته خواهد شد تا پیروزی نهایی حماس و جهاد فلسطین را جشن بگیریم.

حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی، همچنین درباره مبارزه با فساد در جامعه گفت: سال‌ها از ابلاغ مفاد فرمان هشت ماده‌ای مبارزه با فساد مقام معظم رهبری می‌گذرد و باید هم گلوگاه‌های فساد بسته شود و اگر هم جایی فساد اتفاق افتاد با شدت و حدت با آن برخورد کرد.

وی، با اشاره به روز کار و کارگر تصریح کرد: فعالیت کارگران چرخ‌های مهم اقتصاد کشور را با سرعت هرچه تمام تر به حرکت در می‌آورند و نیروی انسانی فعال، کار آمد، با انگیزه و امیدوار می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند تا کشور به لحاظ کمیت و کیفیت در عرصه کار، ارائه خدمت و حرکت اقتصادی حضور فعال و جدی داشته باشد.

امام جمعه کرمان ضمن تبریک فرارسیدن روز معلم و توجه جامعه به کلاس درس و رفتار و گفتار معلمان افزود: پیشرفت یک کشور در سه عرصه بسیار مهم و حساس مقدور می‌باشد که اولین عرصه دانایی است، زیرا کشوری پیشرفت خواهد کرد که دانایی‌های او در تخصص‌ها و موضوعات مختلف در تراز و سرعت پیشرفت قرار بگیرد.

وی افزود: توانستن و تعهد از دیگر این ویژگی‌های مورد نیاز پیشرفت یک کشور است.



کد خبر 6089094

دیگر خبرها

  • جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • تایید صلاحیت ۶ کاندیدای ریاست فدراسیون ورزش‌های رزمی
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا از آیت‌الله رئیسی
  • تائید ۶ کاندیدا برای حضور در انتخابات فدراسیون ورزش‌های رزمی