Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@09:49:08 GMT

ستاره تیر، تهران، یا تیرداد؟

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۲۶۳۱۵

ستاره تیر، تهران، یا تیرداد؟

یک اصفهان شناس گفت: تیران و کرون یک منطقه قدیمی و باستانی بوده است و شهر فعلی به نام "ستاره تیر" بوده که در ایران قدیم آن را مقدس و منسوب به شخص تیرداد، پادشاه اشکانی دانسته‌اند هر چند که در منابع نام این شهر "تهران" هم آمده است.

محمدحسین ریاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص وجه تسمیه شهرستان"تیران و کرون" اظهار کرد: در خصوص واژه تیران در گذشته این شهر را تهران هم می‌نامیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اصفهان و اطراف اصفهان چند نام تهران داشتیم که یکی از این تهران‌ها حوالی خیابان فروغی نزدیکی میدان شهدا واقع است که این مکان را تیرانِ آهنگران می‌نامیدند.

وی افزود: اما آن چیزی که مسلم است این است که چون این مکان گودی‌های عمیقی داشته است تهران یا تیران می‌نامیدند. برخی از محققان جغرافیای تاریخی مانند "یاقوت حموی" نقل کرده‌اند در مکان فعلی شهرستان تیران و کرون قریه‌ای به نام تهران بوده است و آن را نزدیک اصفهان یا حوالی اصفهان ذکر کرده‌اند.

این اصفهان شناس تصریح کرد: واژه تهران از دو بخش "تِه" به معنای گود، پایین و زیر گرفته شده و پسوند مکان "ران" به معنای دامنه کوه است که روی هم به معنای مکان پایین یا پایین کوه یا در ته دامنه را می‌گفتند و امروز اگر دقت کنید پسوند فامیلی برخی از مردم تیران و کرون، "تهرانی" است.

ریاحی با بیان اینکه تیران و کرون یک منطقه قدیمی و باستانی بوده است، گفت: یکی از مواردی که برخی مانند ابوبکر تهرانی صاحب کتاب "دیار بکریه"به آن استناد کرده‌اند این است که این منطقه بزرگانی هم داشته است. اما این موضوع که این تیران یا تهران همان تیران و کرون است باید طبق مستندات مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: بر اساس ادعای برخی تاریخ شناسان واژه تیران منسوب به تیر است که نام فارسی آن عطارد است. شاید منطقه مذکور یا شهر فعلی به نام "ستاره تیر" بوده است که در ایران قدیم آن را مقدس و منسوب به شخص تیرداد، پادشاه اشکانی دانسته‌اند.

این اصفهان شناس با بیان اینکه به هر حال تیران را می‌توانیم یک واژه کهن و قدیمی بدانیم، گفت: برخی نیز معتقدند نام این شهر از زبان‌های کهن و حتی هندی و سانسکریت گرفته شده باشد. این موضوع هنوز به طور عمیق روی آن کار نشده است. مرحوم همایی معتقد است اصل کلمه گرفته شده از "تیر" به معنای عطارد است که چون آهنگ مجهول و طایِ طایی داشته به صورت تهران نوشته شده است.

ریاحی ادامه داد: به هر حال آنچه مسلم است شهر تیران یک منطقه قدیمی بوده است. اما در خصوص واژه "کرون" برخی اعتقاد دارند این واژه از دو جز "کَر" به اضافه "او" ترکیب شده که جز دوم آن به معنای آب است و "کَر" را به معنای قنات دانسته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در منابع به طور دقیق نیامده که چه کسی این شهر را ساخته است، اما برای مثال همان طور که می‌گوییم ولاشان را "بِلاش" ساخته است ممکن است این شهر را هم "تیرداد" پادشاه اشکانی ساخته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۲۶۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشهد میزبان هوای سالم؛ ۱۷ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،   براساس اطلاعات دریافتی از مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی مشهد هوای این کلانشهر با میانگین شاخص کلی کیفیت هوای ۲۴ ساعته امروز دوشنبه ۱۷ اریبهشت  با ۷۳‌ای کیو آی سالم و در وضع  قابل قبول است.

هوای این کلانشهر با شاخص کیفیت لحظه‌ای هوای   ۹۳‌ای کیو آی هم،   هم  اکنون سالم و در وضع  قابل قبول است.

مقایسه عدد شاخص کلی ۲۴ ساعته هوای امروز مشهد با عدد ۷۲ دیروز نشانگر  یک درجه  افزایش حجم آلاینده‌ها در هوای این کلانشهر است.

به شهروندان توصیه شده است:
با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در حفظ سلامت هوای شهر بکوشند.


رسالت، لشکر، ویلا، سجاد، صدف، خیام جنوبی، چمن، شهر، امامیه، کریمی، خیام شمالی، پایانه امام رضا (ع)، مفتح، ماشین‌ابزار، آوینی و سرافرازان ایستگاه‌های فعال سنجش آلودگی هوا در مشهد است.

قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ ای. کیو. آی به معنای آلودگی هوا برای افراد حساس و کودکان و از ۱۵۱ تا ۲۰۰ ای. کیو. آی نیز به معنای آلوده برای همه سنین است.

شاخص کلی کیفیت هوا از ۲۰۱ تا ۳۰۰ ای. کیو. آی هوا را در وضع اضطرار و بالاتر از عدد ۳۰۰ در وضع بحرانی قرار می‌دهد.
شاخص کلی کیفیت هوا تا ۵۰ ای. کیو. آی به معنای وضع پاک هوا و بین ۵۱ تا ۱۰۰ ای. کیو. آی به معنای هوای سالم است.

دیگر خبرها

  • کاهش مشکلات جامعه با تحول در نظام آموزشی امکان‌پذیر است
  • معلمان، آموزش مهارت‌های زندگی به نوجوانان را جدی بگیرند
  • اکثر محورهای اصفهان بارانی است
  • نرخ ارز امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جزئیات
  • مشهد میزبان هوای سالم؛ ۱۷ اردیبهشت
  • بلعیده شدن دختربچه ۶ ساله در کانال آب تیران
  • فوت یک دختربچه درپی غرق شدگی در کانال آب تیران
  • معنای رفتار مختلف گرگ‌ها در گله + فیلم
  • هرقانونی در فضای مجازی به معنای محدود کردن فضای مجازی نیست!
  • نرخ ارز امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جزئیات