Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازار شب عید در مشهدمقدس چندان برای خانواده‌های بر وفق مراد نیست و قیمت‌های بالا عمدتا آنها را تبدیل به تماشاچی کالاها کرده است. ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، شب‌های منتهی به عید نوروز برای مردم و شهروندان همیشه با شور و اشتیاق همراه بوده و در مشهد به علت شور و هیجان ورود مسافران این رخداد شیرین، مضاعف می‌شود اما امسال مقداری مسائل اقتصادی این مهم را تحت الشعاع قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم از برخی از مشکلاتی که در بازار وجود دارد گلایه‌مند هستند و معتقدند نمی‌توانند شب عید خوبی را بگذرانند چراکه خرج عادی زندگی نیز تا حدود زیادی کمرشکن بوده و برای خرج‌های نوروز قوتی باقی نمی‌گذارد.

هنوز خرید عید نکرده‌ایم

احمد ع. یکی از شهروندان مشهدی است که با اشاره به وضعیت اقتصادی بدی که وجود دارد می‌گوید: به خرید لباس و کفش عید برای خودم که اصلا فکر هم نمی‌کنم اما شرمنده خانواده خودم هستم چراکه نتوانسته‌ام هنوز برای خرید آنها هم پولی به دست بیاورم.

وی که در یکی از نرم‌افزارهای خدمات‌رسان تاکسی اینترنتی مشغول به کار است می‌گوید: اصلا متوجه نمی‌شوم پولی که به دست می‌آورم چگونه خرج می‌شود و همه درآمدم به صورت روزانه هزینه چه چیز می‌شود چه رسد به اینکه بخواهم کارهای جانبی هم با آن انجام بدهم.

بازار بی‌رمق است

علیرضا ج. یکی از مغازه‌داران لباس فروش در خیابان احمد آباد مشهد مقدس است که با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم می‌گوید: همین حالا که کمتر از یک هفته به عید نوروز باقی مانده است مشاهده می‌کنید که اصلا بازار خوبی نداریم و مردم توان خرید ندارند.

وی ادامه می‌دهد: البته بالا بودن قیمت‌ها نیز در این حوزه اثر داشته و سبب می‌شود که تمایل مردم به خرید عید کاهش پیدا کند و یا اینکه اگر کسی قبلا چند دست لباس برای سال نو خریداری می‌کرد حالا به همان یک دست لباس بسنده می‌کند.

قیمت مرغ٬ گوشت و برخی دیگر از کالاها در بازار بجنورد 25 اسفندماه+جدولتحریک تقاضا در بازار با جبران کاهش قدرت خرید کارگرانخوزستان| استفاده از بارکد رهگیری در بازار گسترش داده شود

شلوار لی 300 هزار تومانی

مینا م. یکی دیگر از شهروندان مشهدی است که برای خرید عید نوروز به بازار آمده است و می‌گوید: شما خودتان در همین راسته بازار گشتی بزنید و بیینید چگونه می‌توان خرید کرد؟ وقتی قیمت یک شلوار لی متوسط 300 هزار تومان است چه باید کرد؟

وی بیان می‌کند: نمی‌دانم که مردم دیگر چگونه خرید می‌کنند اما برای من که به تنهایی شاغل بوده و تمام درآمدم متعلق به خودم است هم این قیمت‌ها بسیار بالا است و خیلی از کارهایی که سابق بر این انجام می‌دادم را نمی‌توانم انجام دهم

کمپین مهرورزی به هموطن

علیرضا ارزانی ممقانی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد مقدس نیز در مورد بازار شب عید می‌گوید: متأسفانه قیمت آجیل و خشکبار بسیار بالا رفته و واحدهای صنفی حداقل 50 درصد کاهش فروش داشته‌اند.

وی با اشاره به شکل‌گیری کمپین تحریم خرید آجیل در فضای مجازی، خاطرنشان می‌کند: کسبه ما با توجه به اینکه سال‌ها در کنار مردم بوده و از همین مردم هم ارتزاق کرده‌اند با توجه به اینکه سال اقتصادی سختی برای مردم ایران وجود دارد و آجیل هم جزو اصلی سفره هفت سین آنها است به جای دریافت 15 درصد سود رسمی از فاکتور خرید کمتر از 10 درصد سود دریافت می‌کنند تا میزان فشار به مردم کاهش پیدا کند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد مقدس تأکید می‌کند: اصناف هم از این وضعیت ناراضی هستند چراکه سود  آنها در بالا بودن فروش است؛ حالا فروش آنها کاهش داشته و کاری هم از دست کسی بر نمی‌آید اما کسبه سعی دارند در این وضعیت سخت کنار مردم باشند.

جشنواره فروش ویژه پوشاک

مهدی لسان طوسی نایب رئیس اتحادیه پوشاک مشهد مقدس نیز در این زمینه می‌گوید: اصناف از وضعیتی که در قیمت‌های اجناس وجود دارد بسیار گله‌مند هستند و متأسفانه برخی از سیاست‌های تنظیم بازاری نیز این وضعیت را بدتر می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: امسال وضعیت فروش بسیار بد است به گونه‌ای که بخش زیادی از کسبه که این روزها باید روزهای رونق آنها باشد و برای تمام سال خود ذخیره جمع کنند این روزها با سختی چک‌های خود را پاس می‌کنند.

رئیس اتحادیه پوشاک مشهد مقدس خاطرنشان می‌کند: اما با این حال برای همکاری با مردم جشنواره فروش فوق‌العاده در بین صنف پوشاک مشهد برگزار شده و بنرهایی متحدالشکل برای واحدهایی که قصد دارند در این جشنواره شرکت کنند چاپ می‌شود و این واحدها از  10 تا 30 درصد تخفیف را بر روی اجناس خود اعمال می‌کنند.

انتهای پیام/ ز

R41347/P/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۲۸۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم سوغات، ۲۵درصد هزینه‌های زائران

به گزارش قدس خراسان، شاید برای خیلی‌ها اینکه بدانند از مجموع زائران و مسافرانی که مشهد را به عنوان مقصد سفر خود در طول سال انتخاب می‌کنند بیشترین زائران از کدام مناطق هستند یا اینکه کدام مناطق مشهد برای زائران و مسافران بیشترین جذابیت را دارند و مواردی از این دست جذابیت داشته باشد.

در پژوهشی که جمعی از کارشناسان و استادان جهاد دانشگاهی مشهد با کمک دانشجویان و علاقه‌مندان معمولاً در دوره‌های مختلف انجام می‌دهند می‌توان پاسخ بسیاری از این پرسش‌ها را یافت. با وجود این البته فرصتی برای مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه مدیریت اجرایی و شهری به وجود می‌آید تا از این پژوهش و آمارهای آن برای ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی و برنامه‌ریزی برای ماه‌ها و سال‌های بعد استفاده کنند.

پژوهشگر سازمان جهاد دانشگاهی مشهد درباره پژوهش‌هایی که با موضوع سفر زائران و مسافران به مشهد توسط این مرکز انجام می‌شود، می‌گوید: این اتفاق با ارائه پرسش‌نامه‌هایی که معمولاً به صورت مستقیم برای جامعه هدف در نظر گرفته می‌شود ساماندهی می‌شود و به این لحاظ که زائر و مسافر مستقیم نظراتش را عنوان می‌کند و به پرسش‌ها پاسخ می‌دهد به واقعیات نزدیک‌تر است.

مریم رسول‌زاده در خصوص اینکه بیشترین زائر و مسافری که مشهد را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند از کدام مناطق و استان‌های کشور هستند، می‌گوید: آخرین آمارها و پژوهش‌های پژوهشکده مربوط به سفرهای نوروزی است، با وجود این با بررسی‌هایی که به تناوب انجام شده است تا حدود زیادی در سایر فصول سال نیز همین آمارها با اندک تغییراتی ثبت می‌شود. 

وی ادامه می‌دهد: بیشترین زائر و مسافری که مشهد را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند به ترتیب از استان‌های تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی هستند.

پژوهشگر سازمان جهاد دانشگاهی مشهد در مورد جاذبه‌های مورد نظر زائران و مسافران نیز بیان می‌کند: بیشترین جاذبه‌هایی که برای زائران و مسافران وجود دارد به ترتیب حضور در حرم مطهر امام رضا(ع) و بهره بردن از فیض زیارت است، سپس مجموعه‌های آبی، طرقبه شاندیز، پارک کوهسنگی، آرامگاه فردوسی و زیارت امامزادگان یاسر و ناصر(ع) در رده‌های بعدی قرار دارند.

رسول‌زاده از حضور در بازارهایی همچون بازارهای اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) از جمله بازار رضا، بازار میدان ۱۷شهریور، بازار فردوسی، مجموعه بازارهای الماس شرق و سپاد و همچنین بازار مرکزی مشهد به عنوان مقاصد خرید زائران و مسافران یاد می‌کند و می‌گوید: از هزینه‌های سفر زائران و مسافران به مشهد چیزی در حدود ۲۵ درصد آن سهم خرید سوغات است.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

هاشم رسایی‌فر

دیگر خبرها

  • سهم سوغات، ۲۵درصد هزینه‌های زائران
  • آذری جهرمی: بسازیم، کلنگ نباشیم!
  • توقف در روند کاهشی دلار؛ خریداران دوباره برگشتند!
  • آیا با هواپیما می‌توان سفری ارزان به مشهد داشت؟
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند
  • زمزمه‌های دلالی مشاوران املاک در طرح مسکن جوانی جمعیت یزد
  • نرخ خرید بازار مسکن؛ با ۵ میلیارد تومان صاحب‌خانه شوید +جدول
  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • ۴ دلیل ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه و نقره داغ شدن خریداران