Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24- جریان نواصولگرایی با نام محمد باقر قالیباف، شهردار سابق تهران گره خورده است؛ جریانی که زمزمه های ایجاد آن پس از انتخابات ریاست جمهوری 1396 آغاز شد و مدعی ارائه گفتمانی جدید در عرصه سیاست ورزی در ایران است.

نواصولگرایی جریان نوظهوری است که پس از انتخابات ریاست جمهوری پیشین کلید خورد و از مهر ماه سال جاری با انتشار مانیفست خود اعلام موجودیت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مبدعان این ایده اعتقاد دارند باید طرحی نو در عرصه سیاست ورزی درانداخت و تاکنون هم در همین راستا حرکت کرده اند.

«محسن پیرهادی» دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت هفته پیش از بررسی مانیفست نواصولگرایی با برخی اعضای جمنا خبر داده و گفته است که هدف ما از انتشار این مانیفست، مقاصد کوتاه مدت نیست.
آن گونه که دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت می گوید هدف نواصولگرایان صرفا فعالیت های انتخاباتی نیست، بلکه آنها قصد دارند گفتمانی جدید در عرصه سیاسی کشور ایجاد کنند.
به گفته این فعال سیاسی اصولگرا مانیفست نواصولگرایی، محتوایی صرفاً سیاسی و انتخاباتی نیست که کارکرد چند روزه و چند ماهه داشته باشد، بلکه منشوری عقیدتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است و به زعم ما، ترجمان گفتمان انقلاب اسلامی به زبان امروز است. ما معتقدیم اهرم‌های بقا و شکوفایی انقلاب اسلامی، همان دلایل به وجود آورنده آن است و باید در چهل سالگی آن حرکت عظیم الهی، انقلاب اسلامی به زبان امروز برای عموم بیان شود.
اواخر تیر ماه 1396 محمد باقر قالیباف، در نامه ای خطاب به اصولگرایان تصمیم‌گیری در رأس جریان اصولگرایی را دچار اختلال دانست، او در نامه‌اش نوشت که نحوه کنش اصولگرایان باید تغییرات اساسی داشته باشد و این تغییرات را یکی از مطالبات اصلی امروز جوانان مؤمن و دلسوز انقلاب و کشور دانست. شهردار سابق تهران تأکید کرد که اصولگرایی باید هرچه زودتر با حفظ مبانی و ارزش‌های انقلابی جمهوری اسلامی، حرکت در راستای نواصولگرایی را آغاز کند.
«امیر محبیان» تحلیلگر مسائل سیاسی این نوگرایی در مانیفست جمعیت پیشرفت و عدالت را از دو منظرمی توان مورد توجه قرار داده است. به اعتقاد وی «اگر نواصولگرایی را به معنای بازتعریف ارزش ها، باورها، مفاهیم و رویکردها در نظر بگیریم با توجه به تغییر شرایط زمانی می توان گفت بسیاری از رویکردها باید تغییر کند چرا که نسل نوین جامعه با تغییرات جدیدی مواجه شده از این رو نیازمند پاسخگویی براساس تحولات جدید دنیای امروز است چرا که نیازها و مطالبات جدیدی مطرح شده است که لازم است جامعه نسبت به این مطالبات مواضع قابل قبولی اتخاذ کند».
این فعال سیاسی اصولگرا می گوید: «اگر معنای گفتمان نواصولگرایی این است که تعریف مجددی از رویکردها و آرمان های کلان اصولگرایی همچون حفظ ارزش های اسلام، انقلاب و ایران؛ ارزش های مبتنی بر آرمان های انقلابی ارائه دهد و بناست با ارائه تعریف جدیدی از آنها کارکرد وکاربرد اصولگرایی را بهتر وموثرتر کند، این تعریف از نواصولگرایی قابل قبول و تایید شدنی است».
اما اصلاح و تغییر در جریان اصولگرایی پیش از این نیز توسط بسیاری از چهره های اصولگرا مطرح شده بود.«ناصر ایمانی»، فعال سیاسی اصولگرا در این مورد می‌گوید:«هردو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا باید پوست اندازی کنند، اما هر جریان از جنبه‌های متفاوتی باید پوست اندازی کند».
او می‌گوید:«اساسا مبانی نظری اصولگرایان در برخی حوزه‌ها مثل حوزه حکومت، نوع نگاه آن‌ها به حکومت و نقش مردم در حکومت باید دچار نوعی تحول شود. از طرف دیگر اصولگرایان در جذب افکار عمومی ضعیفند که این هم به مبانی نظری آن‌ها برمی‌گردد. استراتژی و تاکتیک‌های آن‌ها در زمان‌های مختلف کارآمد نیست. بعضا در استراتژی‌ها و تاکتیک‌های خود متصلبند و این تصلب قدرت مانور را از آن‌ها می‌گیرد».
به نظر می رسد ایراداتی که ایمانی در مورد تصلب جریان اصولگرایی و ارتباط ضعیف آن با افکار عمومی مطرح می کند دقیقا همان مسائلی است که نواصولگرایان به دنبال برطرف کردن آن هستند.
در این راستا دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت می گوید:«مانیفست نواصولگرایی به‌ صراحت در مورد سازوکارهای ائتلافی، وحدت‌های شبه انتخاباتی، رویکردهای غیرمسئولانه در کنش سیاسی، تصمیم‌گیری‌های غیرمردمی، بالا به پایین، دستوری و پشت درهای بسته انتقاد دارد».
جوانگرایی و خودانتقادی دو اصل بنیادین مانیفست نواصولگرایی است و به نظر می رسد تعدادی زیادی از جوانان فعال اصولگرا استقبال خوبی از این جریان کرده اند. از سوی دیگر محمدباقر قالیباف مبدع جریان نواصولگرایی یکی از قدرتمند ترین مردان اصولگرا است که جایگاهی مناسب در انتخابات ریاست جمهوری از سال 84 تا به امروز داشته است و جزو امید‌های جریان اصولگرا برای کارزار 1400 محسوب می‌شود.
در چنین شرایطی باید تا نخستین انتخابات در جمهوری اسلامی که قرار است اسفندماه سال آینده برگزار شود جریان نواصولگرا چه رویکردی را در دستور کار قرار خواهد داد.عملکرد این جریان در ماه های پیش رو نشان خواهد داد که آیا آن طور که محسن پیرهادی دبیر کل جمعیت پیشرفت و عدالت گفته هدف نواصولگرایان فعالیت های انتخاباتی است یا واقعا آنها قصد دارند گفتمانی جدید در عرصه سیاسی کشور ایجاد کنند

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۲۸۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلائی‌پور، استاد دانشگاه: برای عملیات «وعدهٔ صادق» به قدر کافی پیوست‌های دیپلماتیک و مربوط به سیاست داخلی و اقتصاد تمهید و عملیاتی نشده/ به جای انسجام داخلی و افزایش همبستگی ملی و رضایت عمومی شهروندان، شاهد تجدید طرح گشت ارشاد بوده‌ایم

به گزارش جماران؛ حمیدرضا جلائی‌پور استاد دانشگاه در یادداشتی در روزنامه هم میهن نوشت:

در سیاست پیچیدهٔ ملی و جهانی امروز کم‌ پیش می‌آید که موضع نیروها در برابر یک پدیده بتواند به عنوان شاقول و مرزگذارِ روشنِ اخلاقی و سیاسی عمل کند. موضع هر نیروی سیاسی در برابر عملکرد اسرائیل آپارتایدی و اشغالگر در شش ماه گذشته از این نمونه‌های کم‌یاب است. اسرائیلی که اساسا از ابتدا مبتنی بر اشغال، ترور، ایدئولوژی صهیونیستی، نسل‌کشی، پاک‌سازی قومی و استعمار شهرک‌نشین شکل گرفت و چند دهه مبتنی بر همین ابزارها و متکی به حمایت نواستعماری آمریکا و اروپا و با نقض مستمر و سیستماتیک حقوق و آزادی‌های اساسی فلسطینیان و قوانین بین‌المللی پیشروی کرد، در شش ماه گذشته کلکسیون بی‌سابقه‌ای از جنایات جنگی را در برابر دوربین رسانه‌ها و گوشی‌های هوشمند در جهان شبکه‌ای مرتکب شد.

برای عموم ایرانیان (حتی ناراضیان شدید) روشنگر است که بخش بزرگی از اپوزیسیون غیرملی نه‌تنها آشکارا در طرف اسرائیل نسل‌کش و کودک‌کش ایستادند و در برابر قتل عام ۴۰ هزار فلسطینی (اکثرا کودک یا زن) و انواع جنایت جنگی هولناک و فریب و دروغ مستمر اسرائیل سکوت کردند، بلکه رسانه‌ها و رهبران این اپوزیسیون وابستهٔ مالی و سیاسی نتانیاهو شده‌اند. اپوزیسیون وابسته به اسرائیل طرف اشتباه این شاغول مرزگذار ایستاد و از جمله به همین دلیل افول کرد و ضربه‌ای کاری و بلندمدت خورد. 

مسالهٔ فلسطین و آرمان فلسطین قبل از انقلاب ۵۷ هم وجود داشت و امروز با مواضع اخیر حماس هم روشن‌تر شده است که خود اسرائیل (در نظر و عمل) و آمریکا (در عمل، چنان‌که در وتوی اخیرش متبلور شد) تنها موانع تشکیل دولت مستقل فلسطینی‌اند، و نه ایران که به آن رای مثبت داد. با این حال روشن است که اسرائیل می‌کوشد مثل دو دههٔ گذشته پروژهٔ امنیتی‌سازی ایران را پیش ببرد، از ایران مترسکی برای کاهش فشار روی خودش و ایجاد ائتلاف با کشورهای منطقه بسازد و در دشنه‌زنی به ایران در خارج و داخل مرزهایش پیشروی کند. حملهٔ اسرائیل به ساختمان دوم سفارت ایران در سوریه گام جدید اسرائیل آپارتایدی و خطای راهبردی آن بود که باز بخش بزرگی از اپوزیسیون با محکوم نکردنش نشان داد منافع ملی و قوانین بین‌المللی برایش اهمیت و اولویتی ندارد. 

پاسخ ایران به حملهٔ اسرائیل اشغالگر در عملیات وعدهٔ صادق نیز رخداد بزرگی بود که باز بخش بزرگ از اپوزیسیون نتوانست اهمیتش را دریابد. برجام مهم‌ترین شاهکار دیپلماتیک و مولفهٔ قدرت نرم ایران و وعدهٔ صادق مهم‌ترین شاهکار بازدارندهٔ سخت ایران در دهه‌های اخیر بوده است. نیرویی که نتواند این واقعیت را ببیند و چنان از روزمرگی‌های سیاسی و اختلاف‌های دیگر ارتفاع بگیرد که اهمیت این دو مولفه در قدرت و منافع ملی ایران را درک کند به ضعف و عدم صلاحیت خودش گواهی می‌دهد. وعدهٔ صادق نشان داد که سرمایه‌گذاری همهٔ دولت‌های پس از جنگ بر بازدارندگی موشکی و سرمایه‌گذاری دههٔ اخیر ایران بر پهپادها در دفاع ملی کارساز بوده است. وعدهٔ صادق مصداق روشنی از دفاع مشروع مطابق قوانین بین‌المللی، با اهداف نظامی، بدون تلفات انسانی و به قصد پیشگیری از جنگ بود و به خاطر عقلانیت قابل توجهی که در اجرای آن بارز بود به جنگ نیانجامید، بر قدرت ملی افزود و ایران را به نسبت چند ماه پیش در برابر جنگ پرشدت، حملهٔ نظامی و پیشروی‌های اسرائیل مصون‌تر کرد. با این حال، پایدارسازی دستاوردهای صبح صادق نیازمند تقویت دیگر مولفه‌های قدرت ملی، از جمله دیپلماسی تواناتر، اقتصاد توانمند و افزایش انسجام داخلی و رضایت عمومی شهروندان است.

متاسفانه شواهد نشان می‌دهد برای عملیات موفق و مدبرانهٔ وعدهٔ صادق به قدر کافی پیوست‌های دیپلماتیک و مربوط به سیاست داخلی و اقتصاد تمهید و عملیاتی نشده است. به جای انسجام داخلی و افزایش همبستگی ملی و رضایت عمومی شهروندان، در هفته‌های گذشته شاهد احکام قضایی و تجدید طرح گشت ارشاد بوده‌ایم که بر شکاف‌ها و نارضایتی می‌افزاید و ناعادلانه است. متاسفانه همین سوءحکمرانی‌ها زمینه‌سازی کرده است برای این واقعیت تلخ که دانشجویان ایرانی حتی به نسبت دانشجویان آمریکایی حساسیت و اعتراض کمتری به نسل‌کشی اسرائیل نشان می‌دهند. آمریکایی که عملا پشتوانهٔ نسل‌کشی اسرائیل می‌شود و در دانشگاه‌هایش معترضان به نسل‌کشی سرکوب می‌شوند صلاحیت و مشروعیت اخلاقی پند و اندرز حقوق بشری به کشورهای دیگر ندارد، ولی صداوسیما و حکمرانانی که از سرکوب دانشجویان معترض در ایران حمایت می‌کنند و با گشت ارشاد و احکام قضایی ناعادلانه بر صورت آزادی‌ها پنجه می‌کشند هم صلاحیت نقد سرکوب در آمریکا را از دست می‌دهند و در جامعهٔ ناراضی نسبت به سهمگین‌ترین جنایات جنگی اسرائیل اشغالگر حساسیت‌زدایی می‌کنند. با این حال، سوء حکمرانی‌ها نباید قطب‌نمای اخلاقی شهروندان آگاه و نیروهای سیاسی ملی را از کار بیاندازد و صدای اعتراضشان به نسل‌کشی و سرکوب و تجاوز اسرائیل کودک‌کش به میلیون‌ها فلسطینی و سفارت ایران را کوتاه کند. در همین بزنگاه‌ها و با همین شاقول‌های مرزگذار است که عیار ملی و اخلاقی بودن نیروها سنجیده می‌شود.

دیگر خبرها

  • جلائی‌پور، استاد دانشگاه: برای عملیات «وعدهٔ صادق» به قدر کافی پیوست‌های دیپلماتیک و مربوط به سیاست داخلی و اقتصاد تمهید و عملیاتی نشده/ به جای انسجام داخلی و افزایش همبستگی ملی و رضایت عمومی شهروندان، شاهد تجدید طرح گشت ارشاد بوده‌ایم
  • رئالیسم سیاسی چیست؟
  • عقیدتی سیاسی سپاه به دنبال تعمیق معنویت در علم است
  • ریسک‌های سیاسی بازرگانان پوشش داده می‌شود
  • حمله شدیدالحن سایت اصولگرا به ذوالنوری | به چه حقی "شورایعالی سران قوا" که دستور رهبری است را خلاف می‌دانی!
  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • درخشان: سریلانکا می‌تواند شریک سیاسی خوبی برای ایران باشد
  • مجلس به دنبال اجرای سند تحول رییس جمهور در حوزه ارز است
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • علمداران اجتماعی به‌دنبال گره گشایی مشکلات اجتماعی توسط مردم است