Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران از تحقق ۱۰۱ درصدی برنامه تولید این شرکت در سال ۹۷ خبر داد و گفت: این شرکت در تمامی شاخص های فنی و تولیدی رشد داشته است.

 

حمید بورد در تشریح دستاوردهای سال ۹۷ شرکت نفت فلات قاره ایران، گفت: این شرکت با وجود تمامی مشکلات ناشی از کمبود بودجه و تامین قطعات، توانسته است به بیش از اهداف مصوب در برنامه تولید سال ۹۷ دست یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

‌به گزارش «انرژی امروز« از شرکت ملی نفت ایران، وی ادامه داد: تحقق ۱۰۱ درصدی میانگین تولید از ۶ منطقه عملیاتی این شرکت صورت گرفته است که در این میان تولید در میدان بهرگان با مثبت ۸ درصد از برنامه تولید اولیه پیشتاز بوده است.

 

وی در عین حال از پیشرو بودن تمامی شاخص های فنی و تولیدی در این شرکت خبر داد و گفت: نتایج مطالعات آزمایشگاهی حاکی از رشد ۵۰ درصدی در تمامی شاخص های فنی نظیر تزریق آب و گاز و بازسازی و توسعه میادین و ... است.

 

بورد همچنین از به قرارداد رسیدن ۶ طرح پژوهشی در این شرکت خبرداد و گفت: این قراردادها با مراکز پژوهشی و دانشگاهی امضا شده و در حال انجام است.

 

وی به انجام مطالعات مخازن در هفت میدان زیرمجموعه این شرکت اشاره کرد و گفت: در این ارتباط، ‌قراردادهای مربوط به میادین درود، ابوذر و فروزان امضا شده و قراردادهای مطالعاتی میدان های بهرگانسر، هندیجان، هنگام و نورزو در دست اقدام است.

 

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران اضافه کرد: برندگان مناقصه طرح مطالعاتی چهار میدان دیگر نیز تا اردیبهشت ماه مشخص می شود.

 

تعیین تکلیف تمامی بسته های نگهداشت تولید فلات تا خرداد ۹۸

 

بورد به تشریح وضعیت بسته های سرمایه ای شرکت نفت فلات قاره ایران پرداخت و گفت: در این زمینه چهار بسته تعریف شده که از این میان قرارداد توسعه میدان سیری به شرکت پترو ایران واگذار شده و این شرکت از آبان ماه فعالیت خود را آغاز کرده است.

 

وی ادامه داد: پترو ایران تا ۲ ماه دیگر باید کالاهای حفاری خود را تجهیز و در منطقه مستقر کند. بر مبنای برنامه زمانبندی شده امیدواریم تا برنامه تولید از میدان سیری در سال آینده محقق شود.

 

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران ادامه داد: بسته توسعه ای مربوط به میدان رشادت نیز با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حال نهایی سازی است و به زودی قرارداد مربوط به آن امضا می شود.

 

وی اضافه کرد: در حال حاضر برای بسته سوم که مبتنی بر توسعه میدان رسالت است نیز چهار شرکت جوینت از میان شرکت های E& P پیشنهادات خود را ارائه کرده اند و پیش بینی می شود بتوان اسامی برندگان مناقصه را تا فروردین ماه اعلام کرد.

 

بورد با اعلام اینکه بسته توسعه ای میدان فروزان نیز تا پایان خردادماه تعیین تکلیف می شود، گفت: ارزش این چهار بسته بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون دلار تخمین زده می شود.

 

افزایش ۱.۸ برابری بودجه فلات قاره در ۲ سال گذشته

 

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران در مورد میزان بودجه این شرکت در سال ۹۸ نیز گفت: با کمک ها و مساعدت هایی که ازسوی شرکت ملی نفت ایران و سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته است، در ۲ سال گذشته در مجموع بودجه این شرکت حدود ۱.۸ برابر افزایش داشته است.

 

وی ادامه داد: انجام فعالیت های سرمایه ای شرکت نفت فلات قاره ایران بین ۳۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار هزینه دارد و میزان بودجه مصوب بستگی به میزان جذب بودجه دارد.

 

بورد متذکر شد: امسال موفق به جذب حدود ۱۰۰ درصد بودجه شدیم و علاوه بر آن بدهی های این شرکت در حدود ۱۰۰ میلیون دلار در بخش ارزی و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز در بخش ریالی پرداخت شده است.

 

وی ادامه داد: یکی از اقدام های مثبتی که در حوزه تخصیص بودجه شکل گرفته است این بوده که بیشتر پروژه ها را از حالت سرمایه ای خارج کرده و در بخش هزینه های جاری وارد کرده ایم. به عنوان مثال در بخش تعمیرات و تجهیز نیروی انسانی توانسته ایم بسیاری از بودجه مصوب را جذب و عملیاتی کنیم.

 

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران درباره رقم پیش بینی خود از مبلغ بودجه اختصاص یافته در سال ۹۸ نیز گفت: اگرچه این رقم هنوز مصوب نشده است، اما برآورد این رقم بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار ارزیابی می شود.

 

NGL  خارگ، در مدار بهره برداری

 

بورد درباره طرح تکمیل NGL خارگ نیز گفت: این طرح با مشکلات زیادی دست به گریبان بود؛ اما خوشبختانه پیمانکار طرح از یک ماه گذشته فعالیت اجرایی خود را آغاز کرده و پیش بینی می شود که اولین برج آن در نیمه دوم فروردین ماه نصب شده و به بهره برداری برسد.

 

وی ادامه داد: این طرح به شیوه BOT اجرایی می شود و منابع و هزینه های آن نیز از محل فروش گاز تامین می شود. در ضمن قرارداد به گونه ای تنظیم شده که در صورت انجام سریعتر طرح، منافع مالی بیشتری نصیب پیمانکار خواهد شد و همین موضوع باعث افزایش سرعت اجرای طرح خواهد شد.

 

افق تولید ۵۷۰ هزار بشکه ای نفت فلات تا سال ۱۴۰۲

 

مدیرامور فنی شرکت نفت فلات قاره ایران نیز با اشاره به تدوین برنامه چشم انداز ۲۰ ساله (۱۴۱۷-۱۳۹۸) در این شرکت گفت: بر اساس این برنامه، تولید شرکت نفت فلات قاره ایران در سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ باید به ۵۷۰ هزار بشکه در روز برسد.

 

زریر گودرزی ادامه داد: در حال حاضر ۵۰۶ حلقه چاه نفتی و ۳۵۰ حلقه چاه گازی در میدان های شرکت نفت فلات قاره ایران در مدار است و عملیات تولید نفت و گاز با بهره گیری از این چاه ها صورت می گیرد. 

 

وی با اعلام اینکه دشواری فرآیند تولید نفت در شرکت نفت فلات قاره ایران به دلیل کوچکتر بودن مخازن نفتخیز و لزوم تزریق آب و گاز بیشتر از شرکت هایی نظیر مناطق نفتخیز جنوب بیشتر است، گفت: ۲۵ درصد از عملیات تولید در این شرکت نیز با استفاده از پمپ های درون چاهی صورت می گیرد که بر دشواری کار می افزاید.

 

مدیرامور فنی شرکت نفت فلات قاره ایران با بیان اینکه حدود ۷۵ درصد از هزینه های مربوط به تولید نفت مربوط به بخش حفاری است، گفت: هزینه های مربوط به اجاره دکل حفاری در این شرکت طی سال ۹۷ در مقایسه با سال های ۹۳ و ۹۴ به یک سوم کاهش یافته است.

 

وی اضافه کرد: قرار است در سال ۹۸، جهت افزایش تولید از ۹ دکل حفاری استفاده کنیم که البته این رقم به غیر از تعداد هشت دکل مربوط به چهار بسته نگهداشت تولید است.

 

وی ادامه داد: در سال ۹۸ نیز پیش بینی می شود تا ۳۰ هزار بشکه در روز افزایش تولید داشته باشیم.

 

به گزارش  NIOC، شرکت نفت فلات قاره ایران از شرکت های مهم تولیدی زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران است که وظیفه تولید نفت و گاز در حوزه فراساحل و آب های خلیج فارس را بر عهده دارد. حوزه فعالیت این شرکت ۶ منطقه عملیاتی شامل منطقه خارگ (با ۳ میدان)، لاوان (۴ میدان)، سیری(۵ میدان)،‌ بهرگان(۴ میدان)، قشم (یک میدان) و لایه نفتی پارس جنوبی در منطقه کیش را پوشش می دهد. از تعداد ۴۲ میدان هیدروکربوری این شرکت ۳۰ میدان نفتی و ۱۲ میدان گازی است که در این میان ۱۸ میدان نفتی و ۲ میدان گازی توسعه یافته است. ذخایر نفتی این منطقه ۹۷ هزار و ۲۶۱ میلیون بشکه تخمین زده می شود که تاکنون ۶۰ درصد از این مقادیر با میانگین ضریب برداشت حدود ۲۴ درصد برداشت شده است.

 

همچنین از تعداد پنج میدان مشترک این شرکت تاکنون حدود ۸۴.۸ درصد از نفت قابل برداشت، استخراج شده است. در بخش میدان های گازی نیز با توجه به اینکه اولویت برداشت این شرکت در حوزه میدان های نفتی است، تاکنون ۱۴ درصد از گاز ذخایر قابل استحصال برداشت شده است.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۳۰۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه با نهایی و اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های امروز بیش از ۱۶ مخزن گازی کشور توسعه می‌یابد، گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۲۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید در چهار استان نفت و گازخیز کشور اضافه می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن خجسته‌مهر صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌) در آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری، با بیان اینکه امروز یکی از رویدادهای مهم اقتصادی صنعت نفت با مشارکت مردم را شاهد هستیم، گفت: برای تحقق برنامه‌های تولیدی باید سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم انجام دهیم که در دولت سیزدهم این کار زیربنایی در حال انجام است.

وی ادامه داد: پیش‌تر تنها شرکت‌های اکتشاف و تولید می‌توانستند در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنند، اما با ابتکار وزیر نفت و هماهنگی لازم با دولت قرار شد پتروشیمی‌ها نیز در بالادست صنعت نفت حضور یابند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: پیش از این حضور سرمایه‌گذاری بانک‌ها در صنعت نفت را تجربه کرده بودیم و نتیجه آن قراردادی ۱۳ میلیارد دلاری شد که در تاریخ صنعت نفت و کل کشور بینظیر و منحصر به فرد بوده؛ از آن حجم هم ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار مربوط به توسعه میدان‌های مشترک بوده است.

خجسته‌مهر با اشاره به امضای قرارداد توسعه میدان مشترک آزادگان به ارزش ۱۱ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار و دیگر میدان‌ها در مجموع به ارزش ۱۳ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار با حضور بانک‌ها گفت: به‌تازگی با امضای قرارداد فشارافزایی، وزارت نفت نشان داد که می‌تواند کارهای بی‌نظیری در این صنعت انجام دهد.

وی با تأکید بر اینکه با نهایی و اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های امروز بیش از ۱۶ مخزن گازی کشور توسعه می‌یابد، گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۲۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور در چهار استان خوزستان، فارس، بوشهر و کهکیلویه و بویر احمد افزوده می‌شود.

معاون وزیر نفت گفت: امسال با همکاری بخش خصوصی و هلدینگ‌های پتروشیمی، جهش دوم در سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها را رقم می‌زنیم که این سرمایه‌گذاری مولد، راهبردی و معنادار است زیرا قراردادهایی جذاب، زودبازده و درآمدزا هستند.

خجسته‌مهر سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در بخش بالادستی صنعت نفت را قراردادی برد - برد برای شرکت ملی نفت ایران و آن‌ها دانست و گفت: مردم به‌عنوان سرمایه‌گذاران اصلی پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌ها با این تفاهم‌نامه‌ها در طرح‌های بالادستی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی افزود: معنای سال جهش تولید با مشارکت مردم این است که بسیاری از مردم ایران جزو سهام‌داران خرد و کلان واحدهای پتروشیمی هستند و هرکدام از آنها که پولی دارند در پتروشیمی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران یادآور شد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سالانه به‌طور میانگین یک میلیارد ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است، درحالی‌که در ۲.۵ سال عمر دولت سیزدهم این رقم به سالانه ۶ میلیارد ۳۰۰ میلیون دلار رسیده و درمجموع قراردادهایی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار امضا شده که بخش قابل‌توجهی از این سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی بوده است.

دیگر خبرها

  • آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی/ بخش دوم
  • آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی/ بخش نخست
  • بهره‌برداری از ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار در ۱۴۰۳/ تولید نفت و گاز ایران امسال جهش خواهد داشت
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • امضا تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • زورآزمایی جی ای سی (JAC) با غول های خودروسازی جهان در نمایشگاه پکن 2024
  • رشد ۸ درصدی توسعه متوازن رشته‌ای/ شرکت ۲۷ هزار نفر در امتحانات نهایی خرداد ماه
  • چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده