Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@03:07:06 GMT

از بین بردن جرم دندان با روش‌های طبیعی

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۳۳۸۶۲

از بین بردن جرم دندان با روش‌های طبیعی

راه‌های زیادی برای از بین بردن جرم دندان وجود دارد که از شایع‌ترین آنها مراجعه به پزشک است. اما در این مطلب می‌خواهیم شما را با راه‌های طبیعی رفع جرم دندان آشنا کنیم.

به گزارش ایسنا، فرادید نوشت: «وقتی مواد غذایی به مدت طولانی بین دندان‌ها و لثه باقی بمانند، باعث به وجود آمد جرم می‌شوند. جرم دندان که حاوی نمک‌های معدنی و ضایعات است به صورت لایه‌ای زرد رنگ پشت دندان‌ها قابل دیدن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر به موقع آنها را برطرف نکنیم لثه‌ها پوسیده و دندان از ریشه خراب می‌شود.

راه‌های زیادی برای از بین بردن جرم دندان وجود دارد که از شایع‌ترین آنها مراجعه به پزشک است. اما در این مطلب می‌خواهیم شما را با راه‌های طبیعی رفع جرم دندان آشنا کنیم.

نکات اصلی در بهداشت دهان و دندان

- نکته بسیار مهم قبل از وارد شدن به بحث اصلی این است که باید بدانید نحوه استفاده درست از مسواک تا حد زیادی از ایجاد پلاک روی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

- به یاد داشته باشید حداقل ۳ با در روز دندان‌هایتان را مسواک بزنید (تقریباً بعد از خوردن هر وعده غذایی) و هر ۳ ماه یک بار مسواکتان را عوض کنید.

- علاوه بر مسواک زدن برای بهداشت دهان و دندان‌تان (جلوگیری از رشد باکتری‌ها و ایجاد پلاک) از نخ دندان و دهانشویه هم استفاده کنید.

- غذاهای شیرین و نشاسته‌دار را با احتیاط و کم مصرف کنید؛ چرا که خوردن آنها محیط مناسبی را برای رشد باکتری‌ها در دهان ایجاد می‌کند.

- اگر بعد از خوردن شکلات و شیرینی دهانتان را نشویید، میکروارگانیسم‌های اسیدی در دهان به وجود می‌آیند که حفره‌هایی را در دندان‌هایتان می‌سازند.

- همان طور که دو بار در سال برای سلامتی بدن‌تان آزمایشات کلی انجام می‌دهید، دندان‌هایتان را نیز معاینه کنید تا اگر مشکلی داشتند به موقع و قبل از پوسیدگی لثه‌ها و از بین رفتن دندان‌ها حل شود.

جلوگیری از ایجاد جرم دندان با روش‌های طبیعی:

به عنوان یک درمان مکمل می‌توانید از راه‌های طبیعی در خانه برای از بین بردن جرم دندان کمک بگیرید. در ادامه بعضی از این روش‌ها را بیان کردیم:

۱- استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین از قدیم‌الایام یکی از گزینه‌های پاک کننده دهان و سفیدکننده دندان بوده است. برای این کار کافی است مقداری جوش شیرین را در ظرفی بریزید و بعد مسواک مرطوب خود در آن بغلتانید. فقط یادتان باشد هنگام مسواک زدن از خوردن آن اجتناب کنید.

۲- آب اکسیژنه

از این ماده برای پاک کردن زخم‌ها و جراحات عمیق پوستی استفاده می‌شود. اما یکی دیگر از خواص جوش شیرین سفید کننده بودن آن است.

مخلوطی مساوی از آب اکسیژنه و آب را تهیه و هفته‌ای دو بار بعد از مسواک زدن به عنوان دهانشویه استفاده کنید. این کار باعث سفید شدن دندان‌ها و جلوگیری از رشد باکتری‌ها می‌شود.

۳- سیب گاز بزنید

خوردن روزانه یک سیب باعث تمیز شدن طبیعی دندان‌ها می‌شود. سعی کنید آن را گاز بزنید تا لثه‌هایتان قوی شده و خونریزی نکند، همچنین جرم؛ دندان‌هایتان را نپوشاند.

۴- پرتقال

ویتامین C موجود در پرتقال مانع رشد باکتری‌ها در دهان و در نتیجه پوسیده شدن لثه و دندان می‌شود. سعی کنید صبح آب پرتقال بنوشید یا این که قبل از خواب، پوست پرتقال را روی دندان‌هایتان بمالید.

۵- ترکیب جوش شیرین و ژل آلوئه‌ورا

از این ترکیب می‌توانید هفته‌ای سه بار به جای خمیر دندان استفاده کنید.

مواد لازم:

۱ فنجان آب

نصف فنجان جوش شیرین

یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا

۱۰ قطر آب لیمو

۴ قاشق غذاخوری گلیسیرین خوراکی

طرز تهیه

در ظرف، آب و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید.

ژل آلوئه‌ورا و آبلیمو و گلیسیرین را به ترتیبی که گفته شد اضافه کنید.

مواد را خوب هم بزنید و بعد از یک صافی رد کنید.

آن را در ظرف شیشه‌ای ریخته و به جای خمیر دندان استفاده کنید.

۶- کنجد

کنجد باعث سفید شدن دندان‌ها و از بین رفتن پلاک می‌شود.

برای این کار یک قاشق غذاخوری کنجد بخورید بدون این که آن را فرو دهید، بعد همان طوری که کنجدها با بزاق دهانتان به دندان‌ها چسبیده‌اند، مسواک بزنید و در آخر هم با آب گرم دهانتان را بشویید.

۷- گوجه و توت فرنگی بخورید

ویتامین C موجود در توت فرنگی و گوجه باعث سفید شدن دندان‌ها می‌شود.

۸- از خمیر دندان‌های طبیعی ضد پلاک استفاده کنید.

می‌توانید این خمیر دندان را در خانه درست کنید:

مواد لازم

نصف فنجان روغن نارگیل

۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین

۲۰ قطره اسانس معطر کننده

طرز تهیه

مواد را باهم مخلوط کنید به طوری که کاملاً به خورد هم روند. آن را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید و به جای خمیر دندان استفاده کنید.

سبزیجات خام مصرف کنید:

مصرف سبزیجات خام به دلیل افزایش بزاق دهان، دندان‌ها را تقویت می‌کند. سعی کنید در میان وعده‌هایتان از سبزیجاتی مثل هویج، کرفس، کلم، ترب و … استفاده کنید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دندانپزشكي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۳۳۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فقر، مشتری ثابت دندان‌پزشکی زیرپله‌ای

 «از درد دندان نجات‌مان می‌دهد، حالا جواز ندارد که ندارد» پیرمرد که پلمب شدن مطب دندان‌پزشک قلابی را می‌دید، با این جمله اعتراضش را نشان داد. مطب یک دندانپزشک قلابی در بروجرد برای سومین بار پلمب شد، او هر بار با اجاره مکان جدید دوباره مطب تأسیس می‌کند.
فعالیت افراد فاقد صلاحیت در حیطه دندانپزشکی به دلیل فراهم نبودن شرایط بهداشتی و استریل تجهیزات و عدم تخصص و مهارت در امر دندانپزشکی، عوارض و مشکلات جبران‌ناپذیری را برای مراجعین ایجاد می‌کند و همین امر هزینه‌های گزافی روی دست مراجعین می‌گذارد. 
نبود نظارت بهداشتی بر این اماکن موجب رعایت نکردن اصول بهداشتی از سوی این مراکز و انتقال بیماری‌های واگیرداری، چون ایدز و هپاتیت می‌شود. 
پیش از این، رئیس شبکه بهداشت و درمان سلسله از شناسایی و پلمب ۱۲ مرکز غیرمجاز پزشکی و دندانپزشکی در راستای پیشگیری از سرایت بیماری‌های عفونی و حفظ سلامت شهروندان این شهرستان خبر داده بود.
 همچنین معاون درمان شبکه بهداشت و درمان بروجرد هم از پلمب مطب دندانپزشک قلابی بعد از ۲۰ سال فعالیت در یکی از روستا‌های بروجرد پلمب و دستگیری فرد متخلف خبر داده بود.
طبق آمار حدود ۳۰۰ مورد از خدمات دندانپزشکی کاملاً تعرفه دارد، این در حالی است که کمتر از ۲۰ مورد آنها تحت پوشش بیمه است، عدم پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی، باعث می‌شود پرداخت از جیب بیمار افزایش پیدا کند. 
بسیاری از افراد، چون از نظر مالی از عهده ترمیم دندان خود برنمی‌آیند، عطای داشتن دندان را به لقای آن می‌بخشند و آن را می‌کشند یا زمانی مراجعه می‌کنند که درد، امان‌شان را بریده است.
طبق آمار‌های موجود، هر ایرانی حداقل ۶ دندان پوسیده دارد؛ بالای ۸۰ درصد افراد ۵ تا ۶ ساله به طور متوسط ۵ دندان شیری پوسیده، یا کشیده‌شده یا پرشده دارند. افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله که در سن فعالیت اجتماعی هستند، ۱۲ تا ۱۳ دندانِ ازدست‌رفته دارند. در گروه سنی بالای ۶۵ سال نیز بیش از ۵۵ درصد افراد دیگر هیچ دندانی برایشان باقی نمانده است.
نماینده آبادان با گلایه از گرانی هزینه‌های دندانپزشکی می‌گوید که خدمات دندانپزشکی باید با نگاه پیش‌گیرانه در کشور ارائه شود، اما به دلیل گرانی هزینه‌ها و مشکلات تامین تجهیزات لازم و مواد مصرفی، قیمت بیش از گذشته افزایش پیدا کرده است. 
دریافت تعرفه ارزان توسط دندانپزشکان‌قلابی باعث شده افرادی که اغلب اطلاع کافی ندارند برای خدمات دندانپزشکی به دندانپزشکان قلابی و زیر زمینی مراجعه کنند.
البته رئیس هیئت مدیره جامعه دندانپزشکی ایران معتقد است که کاهش تعرفه‌گذاری خدمات دندانپزشکی می‌تواند خدمات بی کیفیت را به دنبال داشته باشد و دریافت خدمات ارزان قیمت دندانپزشکی به وسیله افراد غیرمجاز منجر به درمان مجدد و افزایش هزینه می‌شود و بهتر است از همان ابتدا به کلینیک‌های دندانپزشکی و مراکز معتبر مراجعه شود.
طبق نظر جامعه دندانپزشکان، راهکار کاهش هزینه دندانپزشکی پیشگیری است، نکته دیگر تمرکز بر بیمه‌های خصوصی است در برخی کشور‌ها بیمه‌ها هزینه‌های درمان دندان را بر عهده گرفته‌اند.
سرمایه گذاری در زمینه آموزش پیشگیری پوسیدگی دندان بهداشت دهان و دندان و از سوی دیگر تشکیل یک صندوق واحد در دولت به منظور خدمات دندانپزشکی می‌تواند مشکلات را کاهش دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • علت اصلی سیاه شدن لثه و درمان فوری تیرگی لثه با طب سنتی
  • سومین شکست متوالی تاتنهام و کسب ۳ امتیاز شیرین چلسی در خانه
  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • برد شیرین عالمیان مقابل حریف عنوان‌دار اروپایی
  • PSG چقدر بد بود، بردن بارسلونا فریب‌مان داد
  • مشارکت دانش آموز آباده‌ای در طرح وارنیش فلوراید تراپی
  • ویدیو/ خاطره‌بازی با معلم‌ها؛ داستان شیرین‌ترین کتک دنیا
  • سازمان «سیا» با دندان‌های کشیده شاهد حادثه ۱۱ سپتامبر بود
  • فقر، مشتری ثابت دندان‌پزشکی زیرپله‌ای
  • مصرف عسل چه کمکی به سلامت دهان و دندان می‌کند؟