Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-06@00:01:05 GMT

چگونه بین فرزندان عادلانه رفتار کنیم؟

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۳۴۴۹۸

به گزارش خبرگزاري بسيج استان مركزي ؛ همه ما آدم‌ها با ورودمان به این دنیا، خواسته یا ناخواسته در خانواده‌ای قرار می‌گیریم که نوع رفتارهای ما را در برخورد با موضوعات مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهد. بسیاری از ما خاطره‌هایی در ذهن داریم که تصور می‌کنیم درگذشته عدالت در مورد ما رعایت نشده و کم یا زیاد به ما ظلم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مریم به‌عنوان عضوی از یک خانواده 4 نفره که یک خواهر کوچک‌تر از خود دارد می‌گوید: «همیشه وقتی با خواهرم در دوران کودکی دعوا می‌کردیم و کار به شکایت پیش پدر مادرمان می‌رسید، آن‌ها بدون اینکه حرف من را گوش کنند و متوجه شوند که داستان از چه قرار بوده، حق را به خواهرم می‌دادند و با یک لحن شکایت‌آمیزی رو به من می‌گفتند: «خجالت بکش! مثلاً تو بزرگ‌تری!» و بعد خواهرم با یک نیشخند تمسخرآمیزی که حکایت از پیروزی او بود، صحنه را ترک می‌کرد.»

حتماً این داستان معروف را شنیده‌اید که مردی یک ساندویچ برای دو پسر خود گرفت. به اولی گفت: تو نصف كن! و به دومی گفت: تو انتخاب كن! این پدر در حقیقت به فرزندانش عدالت را به شکل ملموس آموزش داد که اگر اولى ساندویچ را به شکل نامساوى نصف كند، عدالت را برای خود سلب کرده چراکه دومی سهم بیشتر را برای خود برمی‌دارد. پس پسر اول مجبور است از همان ابتدا ساندویچ را به شکل مساوی تقسیم کند؛ اما می‌توان به موضوع عدالت در خانه علمی‌تر نگاه کنیم.

عدالت به معنی برابری دختر و پسر نیست!
عدالت به معنای رساندن حق هر حق‌دار به آن است. با این توصیف برقراری عدالت بین فرزندان در محیط خانواده نیازمند توجه به سه اصل مهم است؛ «سن»، «جنسیت» و «سطح توانمندی‌های فرزندان». دکتر فروغ نیلچی زاده، استاد حوزه و دانشگاه دراین‌باره به تبیان می‌گوید: «عدالت جنسیتی در خانواده بین دختران و پسران به این معنا نیست که هر آنچه برای دختران مهیا می‌شود، همان را عیناً برای پسران هم مهیا و اجرا کنیم.

متأسفانه امروزه این روش غلط به شکل کاریکاتوری و خنده‌دار وجود دارد. مثلاً اگر قرار است یک دختربچه سه‌چهارساله عشق این را داشته که لاک بزند و پسربچه‌ای هم که این را می‌بیند، می‌گوییم گناه دارد، دلش می‌خواهد. نتیجه آن می‌شود که شاهد هستیم برای پسربچه هم لاک می‌زنند. این نوع عملکرد که ناشی از عدم فهم درست از مفهوم عدالت است، منجر به این خواهد شد که در مسیر تربیت فرزندان خلأ ایجاد شود؛ بنابراین اگرچه وظیفه والدین، برطرف کردن نیازهای فرزندان است اما در این مسیر باید توجه داشته باشند که در رفع نیازها، تفاوت‌های بچه‌ها را به جهت سن، جنسیت و توانایی آن‌ها لحاظ شود.»

استعداد فرزندانتان را کشف کنید
شناخت فرزندان از جایگاه، موقعیت و همچنین تفاوت‌های جنسیتی خود، یکی دیگر از مؤلفه‌های مهمی است که می‌تواند در برقراری عدالت در خانواده مهم و کارساز باشد. مریم صابری پور، مشاور کودک و بازی درمانگر در گفتگوی با تبیان این واقعیت را این‌گونه بیان می‌کند: «اگر کودکی با رسیدن به سن شناخت صحیح از واقعیت تفاوت جنسیتی، تحت تربیت و اصول درستی از جانب والدین خود قرار بگیرد، خواهیم دید که رفتارهای صحیح و عدالت گونه والدین خود را حمل بر تبعیض جنسیتی و فرق گذاشتن بین او و خواهر یا برادرش که پیامدهای بسیاری را به همراه دارد، نخواهد گذاشت.» پدر و مادر باید توانایی کشف استعدادهای فرزندانشان را داشته باشند.

گاهی ممکن است در یک خانواده چند فرزندی، یکی از فرزندان ذوق و استعداد جدی در زمینه موضوعات هنری و بچه‌ای دیگر ذوق و استعداد علمی مثل علوم ریاضی داشته باشد. اگر ما فکر کنیم بچه‌های ما همگی باید به یک‌شکل باشند و مثلاً چون فرزند ارشد خانواده که عشق ریاضی است، پس ما برای این‌که والدین عادلی باشیم باید برای همه بچه‌هایمان معلم خصوصی ریاضی بگیریم و بچه‌ها را در این زمینه رشد دهیم، راه را اشتباه رفته‌ایم. برقراری عدالت بین فرزندان زمانی محقق می‌شود که ما به آن‌ها کمک کنیم استعدادهایشان شکوفا شده و در مسیر صحیح رشد و کمال مورداستفاده قرار بگیرد.

حواسشان را پرت کنید!
در بسیاری از خانواده‌ها،زمانی که میان فرزندان دعوایی پیش می‌آید، والدین فرزند ارشد را مقصر دانسته و او را تنبیه می‌کنند. دکتر صابری پور با رد این رفتار ادامه می‌گوید: «این نوع رفتار و واکنش نسبت به فرزندان درست نیست و کم‌کم آتش حسادت و کینه را در آن‌ها به وجود می‌آورد. راه‌حلی که می‌توان در چنین مواقعی بکار برد این است که والدین از قاعده «حواس‌پرتی» استفاده کنند و حواس بچه‌ها را با موضوع یا وسیله دیگری پرت کنند. این قاعده در مورد فرزندانی که سن کمتری دارند بسیار راه گشا باشد.»

منصفانه داوری کنید
گاهی ممکن است نوع مواجهه شما نسبت به دعوای فرزندان بین آن‌ها احساس تبعیض ایجاد کند. دکتر معصومه خسروی، روانشناس تربیتی راهکاری را به رسانه‌ها گفته است: «در ابتدا به بچه‌ها اجازه صحبت درباره احساساتشان را داده و به حرف‌هایشان گوش دهید. در مواجهه با دعوای فرزندان، به هر دو طرف دعوا توجه داشته و از حمایت و رسیدگی به یکی از طرفین خودداری کنید. با این نوع رفتار، بچه‌ها دیگر احساس تبعیض و غیرمنصفانه بودن نمی‌کنند و شما هم می‌توانید دلیل کارتان را توضیح دهید. در این رابطه می‌توانید به تفاوت نیازهای بچه‌ها در سنین مختلف اشاره‌کرده و به آنان یادآوری کنید.»

با فرزندانتان صحبت کنید
یکی از شکایات فرزندان از والدین خود، تقسیم ناعادلانه و تبعیض‌آمیز وظایف میان آن‌ها است.صابری‌پور در رابطه با حل این معضل با بیان توصیه‌ای به والدین می‌گوید: «زمانی را که همه اعضای خانواده در خانه حضور دارند، مشخص کنید. آن موقع انتظارات و قوانین خانه را با فرزندان خود در میان بگذارید. به‌طور واضح بیان کنید که هرکدام از فرزندانتان چه وظایفی را در خانه دارند و شما از آن‌ها چه انتظاراتی دارید چه انتظاراتی دارند. فقط مراقب باشید این انتظارات بیش از دو سه مورد نبوده و با سن و توانایی فرزندتان مطابقت داشته باشد. بعد از خود بچه‌ها بخواهید تعیین کنند که در قبال انجام ندادن وظایف خود و انتظارات شما منتظر چه پیامد و نتیجه‌ای هستند. مثلاً در مورد مرتب کردن اتاق، اگر این وظیفه‌اش را انجام نداد، پیامدش چه چیزی می‌تواند باشد.

در مرحله بعد، والدین از بچه‌ها بپرسند که از پدر و مادر خودشان چه انتظاراتی دارند. در طی این گفتگو بچه‌ها متوجه انتظارات والدین از آن‌ها شده و مسئولیت اتفاق‌ها را بر عهده می‌گیرند. والدین برای اینکه از این راهکار نتیجه بهتری دریافت کنند، با گفتگو و ارتباط‌گیری با یک مشاور مسئولیت‌هایی که به فرزندان می‌دهند را چک کنند تا متناسب با سن و شرایط آن‌ها باشد.»

منبع : تبيان

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۳۴۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توزیع عادلانه اعتبارات برای شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ

به گزارش خبرنگار مهر، فتح الله توسلی عصر یکشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان کبودراهنگ با اشاره به عملیات وعده صادق که پیروزی عزتمندانه ای برای جمهوری اسلامی داشت گفت: عملیات وعده صادق از ابعاد مختلف قابل بررسی است و لایه‌های امنیتی رژیم غاصب آسیب دید و وقتی موشک‌ها و پهبادهای ما مسیری را از خاک کشور طی کردند و به مقصد و هدف خود رسیدند این پیام‌های متفاوتی را برای جهانیان داشت.

توسلی گفت: استفاده از موشک‌های با سوخت مایع و کروز به قابل توجه است و من اطلاع دارم دستگاه‌های امنیتی و مطالعاتی دنیا هنوز در پی این عملیات در شوک هستند و این پیروزی بزرگ را به همه نیروهای مسلح تبریک عرض می‌کنم و الحمدالله با اتحاد و یک صدا کار بزرگی انجام دادند.

وی با اشاره اینکه مجلس دوازدهم همانند مجلس یازدهم که به تعبیر مقام معظم رهبری مجلسی انقلابی است البته با قدرت بیشتر پیگیر مشکلات و مسائل مردم نیز خواهد بود گفت: همه ما منتخبین علی رغم حوزه انتخابیه، نماینده ۹۰ میلیون ایرانی هستیم و همین در چند روز گذشته وزیر صمت را بدلیل کاهش صادرات غیر نفتی خواستیم که باید برای این روند فکری صورت گیرد.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ ادامه داد: همه ما تکلیف داریم که مسائل شهرستان را پیگیری کنیم و باید دلسوزانه برای مردم و پیشرفت شهرستان قدم برداریم.

وی افزود: با مجموع وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی نیز صحبت شد و برای آبرسانی و قنوات اعتبار تعریف کردیم و اکنون اعتبارات شهرستان کبودراهنگ به رقم قابل توجه‌ای رسید.

توسلی با بیان اینکه حدود ۶۵ روستای شهرستان مشکل آب شرب دارد گفت: مشکل تعدادی از روستاها حل گردید و پیگیری کردیم که انتقال آب از سد تالوار صورت گیرد و این کار حدود هزار میلیارد اعتبار می‌خواهد که بعد از اخذ ماده ۲۳ پیگیری خواهیم کرد.

توسلی ادامه داد: در سال گذشته اگر پیگیری‌های ما و فرماندار نبود قطعاً با مشکلات جدی مواجه می‌شدیم چرا که چندین روستا از جمله روستای کوهین اکنون آب پایدار دارند و در آینده مشکل دیگر روستاها نیز مرتفع خواهد شد.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ با اشاره به اینکه در پیوست ۱ بودجه تا سال گذشته چیزی برای شهرستان نداشتیم گفت: از مدیران خواهش داریم برای خود پروژه تعریف کنند تا بتوانیم اعتبار جذب کنیم متأسفانه شاخص‌های مناسبی هم وجود ندارد.

توسلی با تأکید بر توزیع عادلانه اعتبارات گرفت: اجازه نخواهیم داد ظلمی به شهرستان در توزیع اعتبارات شود چرا که حق مردم است، و مدام پیگیری می‌کنیم که این روند تغییر کند و اگر شما کمک نکنید تغییری رخ نخواهد داد.

توسلی گفت: وضعیت استان همدان در موضوع درآمدها ۹۸ درصد از طریق مالیات است و این فاجعه است برای استان و باید استان به سمت درآمدهای پایدار برود نمی‌شود که با افزایش درصدی وصول به اقشار مختلف جامعه فشار وارد شود و باید دست به دست هم داد تا تولید را رونق بدهیم.

نماینده بهار و کبودراهنگ با اشاره به شعار سال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردمی گفت: مقام معظم رهبری برای تحقق شعار سال همه ما را تکلیف کردند و باید در کارها مردم را شریک بدانیم.

وی با تأکید بر حساسیت مدیران در اعتبارات ادارات گفت: متأسفانه سال گذشته حدود ۹۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات استانی در حال بازگشت به خزانه بود که با پیگیری‌های نمایندگان و استاندار از آن جلو گیری شد، و یکی از شاخص‌های تخصیص اعتبارات عملکرد آن دستگاه است و طبق عملکرد بررسی می‌کنند.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ ادامه داد: بیش از ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی مدارس اخذ کردیم و فقط حدود ۷ میلیارد برای تجهیز مدارس از تهران آوردیم.

وی همچنیین با اشاره به نشست خود با رئیس بانک مرکزی گفت: در جلسه با رئیس بانک مرکزی پیگیر منابع بودیم و تأکید شد که مردم از عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات راضی نیستند و خواهش داریم برای منطقه دلسوزی شود.

وی در پایان گفت: اورژانس جز اولویت‌های شهرستان است و باید تا پایان سال تحویل مردم شریف داده شود همچنان که درمانگاه تأمین اجتماعی کبودراهنگ با سرعت در حال ساخت است و اعتبارات آن نیز وجود دارد.

کد خبر 6097606

دیگر خبرها

  • ضرورت توزیع عادلانه اعتبارات برای شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ
  • توزیع اعتبارات در شهرستان بروجن عادلانه باشد
  • تسلیت استاندار خوزستان به مناسبت درگذشت مادر شهیدان دزفولی
  • بچه‌ها الگوی خوابشان را از والدین می‌آموزند
  • فعالیت ۲۲ مرکز مهر خانواده 
  • ۲۲ مرکز مهر در مازندران فعالیت می کند
  • خانواده‌ها فرزندان خود را با معارف الهی آشنا کنند
  • کارگران پیمانکاریِ پتروشیمی چوار همچنان در انتظارِ مزد عادلانه/ آیتم‌های مزدی حذف شد!
  • امام جمعه اهواز: والدین باید تمرین حجاب را در کودکی به فرزندان خود بیاموزند
  • خانواده مارادونا به دنبال انتقال جسد او به بوئنوس آیرس