Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-27@00:23:31 GMT

جلیقه‌زردها چند ساختمان را به آتش کشیدند

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۳۶۲۲۱

ساعت 24- معترضان فرانسوی موسوم به جلیقه‌زردها برای هجدهمین شنبه متوالی به خیابان‌ها رفته و برخی از آنان در خیابان شانزه‌لیزه پاریس به چند ساختمان حمله کردند.

 در حالی که در هفته‌های گذشته از شمار جلیقه‌زردها در سراسر فرانسه کاسته شده و تظاهرات آنها با خشونت کمتری همراه بود، امروز (شنبه) گروهی از تظاهرکنندگان خشمگین شیشه‌های چند رستوران، مغازه، بانک و ساختمان‌های دیگر را در خیابان شانزه‌لیزه شکسته و آنها را به آتش کشیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعضی از این افراد که به جای جلیقه زرد، لباس و ماسک سیاه داشتند، با شکستن حصارهای فلزی تعبیه شده برای محافظت از مغازه‌ها در برابر خرابکاری، وسایل مغازه‌ها و رستوران‌ها را بیرون ریخته و شکستند. آنها به سوی نیروهای پلیس چوب و سنگ پرتاب کرده و در مواردی تلاش کردند تا مأموران را از درون خودرو بیرون بکشند.

شماری از معترضان جلیقه‌زرد نیز که از شهرهای دیگر فرانسه خود را به پاریس رسانده بودند، در نزدیکی ایستگاه‌های مهم قطار پایتخت دست به تظاهرات زدند. پاتریک دروئه، یکی از چهره‌های سرشناس جنبش جلیقه‌زردها از چند روز پیش از تمامی مردم فرانسه و حتی کشورهای دیگر اروپا خواسته بود تا به حرکت اعتراضی پاریس بپیوندند.

راهپیمایی هجدهم جلیقه‌زردها که خودشان آن را «ضرب‌الاجل» به امانوئل ماکرون خوانده‌اند، در حالی برگزار شد که اجرای طرح «گفت‌وگوی ملی» به پیشنهاد رئیس جمهوری فرانسه تازه به پایان رسیده است.

یورو نیوز گزارش داد، میزان خسارت مادی و حتی موارد حمله به خودروهای پلیس در راهپیمایی روز شنبه بسیار چشمگیرتر از هفته‌های پیش بود.

کریستف کاستنر، وزیر کشور فرانسه با اعلام این که حدود ۱۰ هزار تن در اعتراض امروز پاریس شرکت کردند، گفت که حدود ۱۵۰۰ تن از این افراد «خرابکار» بوده‌اند. وی در توئیتر خود نوشت، کسانی که حمله و تخریب می‌کنند، در واقع نه «معترض» هستند و نه حتی «خرابکار»، بلکه «قاتل» هستند.

شمار افرادی که بر اثر درگیری مجروح شدند، ۶۰ تن گزارش شده که ۴۲ تن آنان از معترضان، ۱۷ تن از مأموران پلیس ضدشورش و یک نفر آتش‌نشان بوده است.

همچنین بر اثر آتش زدن یک بانک به دست برخی معترضان و سرایت آتش به طبقاتی از مجتمع ساختمانی بالای آن، ۱۱ تن نیز جراحت سطحی برداشتند.

به گزارش پلیس فرانسه، بیشترین حجم حمله «اقلیت تخریبگر» در خیابان شانزه‌لیزه و چند خیابان اطراف آن از حدود ساعت ۱۱ صبح به بعد روی داد. پلیس که از همان نخستین ساعات درگیری شدیدی را با معترضان آغاز و از گاز اشک‌آور و شلنگ آب پرفشار استفاده کرده بود، یکی از اهداف اصلی حمله معترضان بود.

پلیس همچنین بعد از ظهر شنبه از دستگیری ۱۵۱ تن از معترضانی خبر داد که به ساختمان‌ها و نیروهای ضدشورش و حتی خبرنگاران حمله‌ور شده بودند.

حوالی ساعت دو بعدازظهر در بالادست خیابان و در نزدیکی طاق نصرت میدان «اتوال» کنترل اوضاع از دست پلیس خارج شد اما مجدداً آرامش نسبی به منطقه بازگشت.

در پی آرام شدن نسبی اوضاع در خیابان شانزه‌لیزه، ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه بعدازظهر شنبه به این خیابان رفت. وی انگیزه خود از این حضور را «سپاسگزاری» از پلیس عنوان کرد.

فیلیپ در شانزه‌لیزه گفت: من از نیروهای پلیس و ژاندارمری تشکر می‌کنم. این خشونت‌ها مطلقاً پذیرفتنی نیست. کسانی که تخریبگران را تشویق می‌کنند و حتی آنهایی که این حرکت را بر آنها می‌بخشند، در عمل آنها شریکند.

نخست‌وزیر فرانسه همچنین در توئیتر خود نوشت که اعمال خشونت‌بار امروز در شانزه‌لیزه نه کار راهپیمایان، بلکه کار «غارتگران»، «آتش‌افروزان» و «مجرمان» است.

از حدود ساعت چهار عصر به بعد بار دیگر خیابان توریستی شانزه‌لیزه دستخوش ناآرامی شد. برخی مغازه‌های لوکس موجود در این خیابان از جمله فروشگاه‌های بولگاری، فوت لاکر و فروشگاه تیم فوتبال پاری‌سن‌ژرمن مورد حمله و غارت قرار گرفتند.

رستوران معروف فوکتس نیز که ثبت میراث فرهنگی فرانسه است، به همراه چند دستگاه خودپرداز بانک در خیابان شانزه‌لیزه حوالی ظهر مورد حمله و غارت معترضان خشمگین قرار گرفته بود.

ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: جلیقه زرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۳۶۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجویان پاریسی هم به جمع معترضان علیه اسرائیل اضافه شدند

بعد از گسترده شدن دامنه اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های سراسر آمریکا علیه جنایات اسرائیل در فلسطین، حالا این مساله به خارج از ایالات متحده و دانشگاه‌های اروپایی هم رسیده است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، از روز پنجشنبه ده‌ها دانشجوی دانشگاه معتبر ساینس پرو در پاریس، با برگزاری تجمع اعتراض خود نسبت به جنگ اسرائیل در نوار غزه را ابراز داشتند. آنها با بستن ورودی‌های این دانشگاه، خواستار محکومیت اقدامات اسرائیل در نوار غزه از سوی مسئولان دانشگاه شدند.

دانشجویان با سردادن شعارهایی در حمایت از فلسطینی‌ها، پرچم‌های فلسطین را در پنجره‌ها و بالای ورودی ساختمان به نمایش گذاشتند. چندین نفر از این دانشجویان نیز برای ابراز همبستگی با مردم فلسطین، روسری سیاه و سفید کفیه را بر سر داشتند. کمیته فلسطین در دانشگاه ساینس پرو، سازمان‌دهی این تظاهرات و اقدامات اعتراضی را بر عهده داشت. گفته می‌شود دانشجویان معترض نزدیک به ۱۰ چادر در اطراف این دانشگاه بر پا کرده‌اند.

هشام، دانشجوی ۲۲ ساله مقطع کارشناسی ارشد رشته مطالعات حقوق بشر در دانشگاه ساینس پرو، در این باره گفت: «وقتی می‌بینیم در دانشگاه‌های مختلف ایالات متحده چه اتفاقی می‌افتد، واقعا امیدواریم که اینجا در فرانسه هم شاهد چنین اتفاقاتی باشیم. دنیای آکادمیک باید به نقش خود در این زمینه به خوبی عمل کند».  زوئی ۲۰ ساله، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی این دانشگاه نیز گفت: « ما امیدواریم که این اعتراضات به همه دانشگاه‌ها و فراتر از آن گسترش یابد. ما تا پایان نسل کشی در غزه تسلیم نخواهیم شد».

در همین حال، کمیته برگزار کننده این اعتراضات پنجشنبه شب با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با ورود نیروهای امنیتی و پلیس، فعالان دانشجویی به بیرون از محوطه دانشگاه برده شدند. گفته می‌شود حدود ۱۰۰ افسر پلیس نیز در خارج از محوطه منتظر دانشجویان معترض بودند. بنا به اعلام این گروه، مدیریت ساینس پرو سرسختانه از شرکت در گفتگوی واقعی امتناع می‌کند.

در این میان، اتحادیه دانشجویان این دانشگاه اعلام کرد که تصمیم مقامات دانشگاه برای فراخوانی پلیس، اقدامی تکان‌دهنده و عمیقا نگران کننده بوده و نشان دهنده‌ی چرخش اقتدارگرایانه مسئولان دانشگاه به حساب می‌آید. اینس فونتنل، یکی از اعضای اتحادیه دانشجویی، در این باره گفت: مدیریت دانشگاه با تصمیم به اعزام پلیس، از خط قرمز عبور کرده است. حالا نوبت مدیران است که باید برای بازگرداندن فضای اعتماد گام بردارند. با این حال،  الونور اشمیت، سخنگوی این اتحادیه گفت که دانشجویان با وجود سرکوب از سوی نیروهای پلیس، به حرکت اعتراضی خود ادامه خواهند داد. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • انگیزه عجیب مردی که به زنان جوان حمله می‌کرد
  • نفرت از زنان انگیزه مردی که به زنان جوان حمله می‌کرد
  • دانشجویان پاریسی هم به جمع معترضان علیه اسرائیل اضافه شدند
  • دستگیری بیش از ۱۰۰ دانشجوی دانشگاه امرسون؛ حذف تصاویر حمله پلیس آمریکا به دانشجویان
  • تداوم خشونت پلیس آمریکا با دانشجویان و بازداشت دو استاد دانشگاه  
  • تداوم خشونت پلیس آمریکا با دانشجویان و بازداشت دو استاد  
  • دانشگاه‌های آمریکا در تسخیر معترضان
  • تظاهرات علیه کابینه نتانیاهو در قدس / حمله معترضان به بن گویر
  • تظاهرات علیه کابینه نتانیاهو در قدس اشغالی/ حمله معترضان به بن گویر
  • محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم