Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-30@02:34:46 GMT

ساز و کار ایرانی متناسب با اینستکس بزودی ثبت می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۳۶۷۱۰

رکنا: سرانجام پس از حدود 10 ماه که از خروج رسمی امریکا از برجام می‌گذرد، قرار است تا چند روز آینده سازوکار ویژه مالی ایران و اروپا در تهران ثبت و وارد مرحله اجرایی شود. رئیس کل بانک مرکزی جمعه شب اعلام کرد: ساز و کار متناسب با کانال معرفی شده از طرف سه کشور اروپایی با نام ساز و کار ویژه تأمین مالی و تجارت (STFI) بزودی در تهران ثبت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی تأکید کرد: ثبت این شرکت به هیچ وجه به معنای معطل شدن ایران برای عملیاتی شدن ساز و کار اروپا نیست و ما استراتژی اتخاذ شده خود را برای نحوه تأمین مالی و تجارت کشور در شرایط تحریم از روش‌ها و طرق ویژه‌ای که طراحی کرده‌ایم، بویژه از طریق همسایگان و سایر شرکای تجاری ادامه می‌دهیم.

همتی اضافه کرد: با مذاکراتی که همکاران من هفته گذشته در تهران با نمایندگان سه کشور اروپایی و مدیر اینستکس در بانک مرکزی داشتند، توضیحات کامل در مورد ساز و کار ایرانی متناسب با ساز و کار اروپایی داده‌اند و ما منتظر اقدامات عملی از طرف اروپا هستیم. وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس یازدهم بهمن‌ماه گذشته اعلام کردند کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران تحت عنوان «ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا» موسوم به اینستکس - INSTEX به ثبت رسمی رسیده است.

این ساز و کار در گام نخست تجارت کالاهای اساسی (مواد غذایی و دارو) را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ اما بتدریج دامنه‌اش گسترش خواهد یافت.

در همین راستا «پر فیشر» مدیر ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا (اینستکس - INSTEX) در سفر اخیر خود به ایران با رؤسای نمایندگی‌های سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در تهران دیدار کرده است.

سفارت فرانسه در تهران نیز با انتشار تصاویری از این دیدار در صفحه توئیتر خود چنین نوشت: «رؤسای نمایندگی‌های سه کشور اروپایی از پر فیشر رئیس اینستکس در تهران استقبال کردند. گامی مهم برای بحث با همتایان ایرانی در مورد چگونگی عملیاتی کردن ساز و کار تجاری اتحادیه اروپا و ایران.»

هرچند در مرحله نخست این کانال مالی نیازهای خاصی را تأمین می‌کند، اما از نگاه فعالان اقتصادی در شرایطی که تحریم‌های امریکا محدودیت‌های فراوان و سختی مقابل نقل و انتقال وجوه حتی برای کالاهای بشردوستانه همچون غذا و دارو قرار داده است، ایجاد کانال مالی با اروپا می‌تواند بخشی از مشکلات کشور را حل کند. ضمن این که درآینده این سازوکار مالی گسترش خواهد یافت.

درهمین زمینه پیش از این مهدی معصومی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران می‌گوید: ما به سختی دارو و ویتامین‌ها را خرید می‌کنیم و این امر حداقل هزینه‌های ما را بین 25 تا 30 درصد افزایش داده است. برای این‌که جابه‌جایی پول صورت گیرد مجبور هستیم سراغ ترکیه برویم و بانک‌های ترکیه برای جابه‌جایی پول سود بین 10 تا 11 درصد می‌گیرند.

همچنین سیدرضی حاج آقا میری، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران نیز دراین باره به «ایران» می‌گوید: ایجاد سازوکار ویژه مالی به غیر از این‌که برای ایران خوب است برای اروپایی‌ها هم اتفاق مثبتی است چرا که از این طریق به امریکا ثابت کردند که تصمیم گیر نهایی برای همه کشورها نیست. اروپایی‌ها هم دنبال این بودند که خودشان را در جامعه جهانی به گونه‌ای معرفی کنند که قدرتمند هستند. سید حسین سلیمی، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران نیز اظهارکرد: اروپایی‌ها با ثبت کانال مالی، چراغ سبز به ایران نشان دادند و این امر را می‌توان به فال نیک و بی‌اثر شدن تحریم‌ها گرفت.از طرفی با این اتفاق به مرور زمان یورو جایگزین دلار می‌شود و این امر اتفاق بسیار مهمی برای کشور است.

منبع: رکنا

کلیدواژه: بانک مرکزی تجارت امریکا ایرانی کل عکس فیلم دختر نیوزیلند قاتل مسلمانان تروریست مسجد تصاویر بیمارستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۳۶۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی

 اجلاس رسمی بانک توسعه اسلامی در حالی در ریاض عربستان شروع به کار کرد که مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی از مهمترین اهداف این اجلاس برای ایران محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید احسان که به ریاض سفر کرده است، امروز در نشست رسمی مجمع عمومی بانک توسعه اسلامی حضور یافت. خاندوزی تا ساعتی دیگر در این نشست سخنرانی خواهد کرد.

در حاشیه این اجلاس، وزیر اقتصاد کشورمان در گفتگویی اظهار کرد: امسال پنجمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی به عنوان بزرگترین نهاد مالی کشورهای مسلمان است.

وی ادامه داد: ۵۷ کشور مسلمان عضو از تسهیلاتی که این بانک برای پروژه‌های زیرساختی انرژی آموزش بهداشت و سلامت تزریق می‌کند استفاده می‌کنند، ما هم در ایران به عنوان یکی از سه سهامدار بزرگ که از ابتدا نقش آفرین بودیم در پنجاهمین سالگرد مجمع عمومی بانک در ریاض شرکت فعالانه داشتیم.

خاندوزی گفت: در این اجلاس هم بخش خصوصی کشور مشارکت وسیعی داشت، هم نمایندگان بخش‌های دولتی، وزارت اقتصاد و سایر وزارتخانه‌های ذیربط در این دوره حضور فعال دارند.

وی تاکید کرد: تنها نهادی که علی رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا همچنان در تأمین مالی پروژه‌ها از اعتبارات بین‌المللی به طرح‌های عمرانی کشور کمک می‌کند، بانک توسعه اسلامی است.

وزیر اقتصاد یادآور شد: ما امروز ۱۱ طرح مهم در استان‌های مختلف داریم که تأمین مالی آنها به صورت ارزی توسط بانک توسعه اسلامی انجام می‌شود.

خاندوزی گفت: در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ مشکلاتی در نظام بازپرداخت ایران وجود داشت که موجب توقف عمرانی جمهوری اسلامی ایران شده بود؛ دولت سیزدهم با اهتمام جدی این موانع و مشکلات را برطرف کرد و مجدداً شاهد این هستیم که تزریق به پروژه‌های ایران از سوی بانک توسعه اسلامی آغاز شده است.

وی اظهار کرد: در مجمع سالانه بانک توسعه اسلامی غیر از اینکه صورت‌های مالی بانک به تصویب می‌رسد، خط مشی سال آینده بانک توسعه اسلامی نیز توسط وزرای قتصاد عضو تعیین می‌شود.

وزیر اقتصاد با اشاره به پیشنهاد ایران که در این نشست مطرح خواهد شد، گفت: یک پیشنهاد مهم پنجره تأمین مالی ترجیحی است که با نرخ‌های ترجیحی و حمایتی بتواند از طرح‌ها در کشورهایی که نیاز به پروژه‌های حمایتی دارند استفاده کند. جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد خود را برای تأسیس این پنجره تأمین مالی ترجیحی ارائه داده است و امیدواریم مصوب شود.

خاندوزی خبر داد: یکی از نکاتی که در دستور کار مذاکرات ما با بانک توسعه اسلامی است؛ اضافه کردن سه پروژه مهم حوزه بهداشتی درمانی و دانش بنیان کشور به ۱۱ پروژه‌ای است که قبلاً تأمین مالی آنها توسط بانک توسعه اسلامی انجام شد.

وی تاکید کرد: در حاشیه اجلاس سالانه جلساتی با وزرای اقتصادی کشورهای عضو به خصوص کشورهای هدف که نقش پررنگ‌تری در تعاملات اقتصادی ما دارند به ویژه در خاورمیانه و شمال آفریقابه صورت دوجانبه تنظیم کرده‌ایم؛ البته دیدار مفصلی با همتای سعودی خود خواهم داشت.

کد خبر 749032

دیگر خبرها

  • تولید چادر‌های امدادی متناسب با فصل و اقلیم از سوی هلال احمر
  • شایعه عجیب درباره کلاهبرداری داوود کیم در ایران!
  • تولید چادرهای امدادی متناسب با فصل و اقلیم از سوی هلال احمر
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • اعلام مشخصات تاکسی‌های برقی/ سقف تعداد تاکسی‌های برقی متناسب با زیرساخت شهر‌ها
  • مذاكره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • گزارش متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بررسی می‌شود
  • «اشتغال تخصصی و گردش مالی» نوع تقسیم‌بندی دانش‌بنیان‌ها و حمایت‌ها را مشخص می‌کند/ سازوکار‌های حمایتی متناسب‌تر شدند + فیلم
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی