Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-03@02:52:30 GMT

هاشمی: روحانی برخلاف قبلی‌ها به مترو کمک نکرد

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۳۷۴۰۲

هاشمی: روحانی برخلاف قبلی‌ها به مترو کمک نکرد

به گزارش جهان نيوز به نقل از جوان آنلاین، روز گذشته با حضور شهردار تهران خطوط و ایستگاه‌های احداث و مورد بهره‌برداری شده مترو در زمان شهردار سابق که با هجمه مجموعه جدید مدیریت شهری روبه‌رو شده بود، افتتاح شد. شهردار تهران در مراسم افتتاح ایستگاه مترو هلال‌احمر از بخش شمالی خط ۷ مترو گفت: خط ۷ مترو با استاندارد‌های قابل قبول به بهره‌برداری رسید و از تمام کسانی که این پروژه را هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی کردند، تشکر می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پیروز حناچی با بیان اینکه هدف مشترکی را در شورا و شهرداری دنبال می‌کنیم، افزود: سرمایه‌گذاری‌های لازم ایجاد و زیرساخت‌ها فراهم شده است و باید تلاش کنیم تا بهره‌برداری صورت گیرد. وی با بیان اینکه در حال حاضر روزانه ۲ میلیون سفر در مترو داریم، گفت: براساس هدف‌گذاری صورت‌گرفته باید به روزی ۷ میلیون سفر برسیم و این امر با تکمیل خطوط و افزایش واگن‌ها امکان‌پذیر است. وی با اشاره به اینکه خطوط مترو ۲ هزار واگن کم دارد، گفت: برای اینکه سرفاصله را به دو دقیقه برسانیم باید واگن‌ها را افزایش دهیم. شهردار تهران به تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو اشاره و بیان کرد: با تکمیل این خطوط بسیاری از اتصال‌ها برقرار و همچنین تعدادی از سفر‌های روی زمین به زیرزمین منتقل می‌شود.

خط ۷ مظلوم‌ترین خط مترو
فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا نیز در این مراسم از آمادگی این مجموعه برای اتمام ۲۲کیلومتر از خط ۷ با ۲۰ ایستگاه تا پایان سال ۹۸ و بهره‌برداری از آن خبر داد. سعید محمد اظهار کرد: افتتاح پروژه در شرایط کنونی و تحریم‌ها افتخاری است که حاصل شده است و موجب دلگرمی و امید مردم و یأس دشمنان می‌شود. فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا گفت: خط ۷ با ۲۷ کیلومتر طول و ۲۲ ایستگاه و همچنین ایستگاه‌های تقاطعی از ایستگاه‌هایی است که بسیار ویژه بوده؛ ضمن اینکه استاندارد‌های پدافند غیرعامل نیز در خط ۷ پیش‌بینی شده است. کاهش آلودگی هوا و ترافیک از مواردی است که مورد توجه مسئولان پروژه مترو بوده و اجرای این پروژه نیز می‌تواند مسئولان را در رسیدن به اهداف مورد نظر کمک کند.

برنامه‌ریزی کردیم تا سال آینده ۲۲ کیلومتر و ۲۰ ایستگاه را به بهره‌برداری برسانیم. محمد با اشاره به کم‌لطفی‌های صورت‌گرفته نسبت به خط ۷ مترو بیان کرد: این خط به خاطر کمبود منابع مالی مظلوم‌ترین خط ۷ مترو محسوب می‌شود و از ابتدای شروع این پروژه، مسئولان اولویت‌هایی را در سایر پروژه‌ها از جمله خط ۳، ۴، ۶ و همچنین تونل توحید و پل صدر در نظر داشتند و کم‌لطفی‌هایی نسبت به این پروژه در بحث منابع مالی شکل گرفته است. امیدواریم با همکاری قرارگاه خاتم و همچنین شهرداری تهران سایر پروژه‌های شهری نیز به سرانجام برسد.

وی همچنین از بومی‌سازی قطعات به کار گرفته شده در مترو گفت: می‌توانیم با استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان و مهندسی، بومی‌سازی‌ها را در کشور افزایش دهیم.

هاشمی: روحانی برخلاف قبلی‌ها به مترو کمک نکرد
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه کمک‌های اصلی دولت به مترو نرسیده است، گفت: هر تونل مترو معادل یک اتوبان ۵۰ بانده است و هر ایستگاه مترو، قابلیت ۴۰ هزار سفر را دارد. وی به دوران حضور قالیباف و سایر شهرداران در تهران اشاره کرد و گفت: محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق تهران برای توسعه خطوط ۶ و ۷ مترو وقت زیادی گذاشت.

از کسانی که در توسعه مترو مؤثر بودند تشکر می‌کنم. رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه ۱۲۰ ایستگاه مترو در تهران داریم، گفت: طول خطوط مترو از مرز ۲۰۰ کیلومتر عبور کرده است و این عدد را می‌توانیم به ۵۰۰ کیلومتر برسانیم. هاشمی به کمک رؤسای جمهور به توسعه مترو اشاره کرد و گفت: تمامی رؤسای جمهور این موضوع را در دستور کار داشتند و احمدی‌نژاد هم به توسعه مترو کمک کرد، لازم است روحانی به مترو کمک کند و تاکنون کمک اصلی به مترو صورت نگرفته است و هنوز مصوباتی که دولت روحانی داشته، انجام نشده است.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۳۷۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد محسن هاشمی از زاکانی

به گزارش «تابناک» به نقل از انتخاب، وی در مطلبی نوشت: آنچه هم اکنون در شهر تهران به عنوان حمل و نقل عمومی هر چند ناقص مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد. سابقه‌ای حداقل صدو سی ساله داشته، چرا که مبنای مثل تعارف شاه عبدالعظیمی از خرید بلیط دو طرفه واگن دودی می‌آید. این سامانه حمل و نقل عمومی توسط ناصرالدین شاه قاجار با قراردادی به سبک BOT در سال ۱۲۶۶ در یک صفحه با شرکتی بلژیکی به اجرا در آمد و سال‌ها فاصله تهران تا شاه عبدالعظیم را خدمت رسانی می‌کرد. اولین خودروی حمل و نقل عمومی مربوط به اواخر دوره قاجار است. در دوران پهلوی در سال ۱۳۳۱ شرکت واحد اتوبوسرانی تشکیل و در سال ۱۳۵۴ نیز شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) تأسیس و کلنگ مترو نیز برای ۴ خط مترو به طول ۶۰ کیلومتر در اوج انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۶ زده شد. 

از پیروزی انقلاب تا امروز علی‌رغم مخالفت دلواپسان وقت با ادامه ساخت مترو، با همت و پیگیری مجمع نمایندگان تهران در مجلس به ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، کارگران، کارمندان و مدیران زحمات زیادی کشیده شد تا هم اکنون با ۷ خط مترو، ۱۵۹ ایستگاه و ۱۵۰۷ واگن، توانایی جابجایی حداقل ۳ میلیون سفر در روز به دست آمده و تهران مقام بیستم را در سامانه‌های حمل و نقل ریلی درون شهری جهان به خود اختصاص داده است. این نتیجه با استفاده از اعتبارات بانکی، فاینانس یا یوزانس حداقل ۳ میلیارد دلاری و قرارداد‌های بین‌المللی انجام شده است؛ لذا تأمین سامانه حمل و نقل عمومی کارآمد از وظایف ذاتی مدیریت شهری بوده و احتیاج به این همه سروصدا و فخرفروشی ندارد.

شایان ذکر است براساس همین وظیفه در هر دوره خدماتی به سرانجام می‌رسد. از جمله در دوره پنجم شورا نیز ۴۰ کیلومتر از مترو و ۳۰ ایستگاه ۱۰۵ واگن اضافه شد. البته نتیجه ادامه فعالیت‌ها از دوره چهارم بود؛ و قرارداد ۱۰۵ واگن هم از ۲۵% قرارداد دوره‌های قبل بود؛ لذا این طور نیست که همه فعالیت‌ها منجر به نتیجه، مصادره به شخص شود. برقی سازی حمل و نقل عمومی هم از دهه ۷۰ حداقل با ۱۰۰ اتوبوس برقی با کابل بالاسری به سرانجام رسید که بیش از سی سال و هم اکنون با ۶۴ اتوبوس مشغول به کار است؛ لذا مشخص است که پیشینیان که زاکانی خود را از همه برتر می‌داند و خدمات خود را بهترین عنوان می‌کند؛ و مبتکرانه جمله قوی‌ترین دوره مدیریت شهری را به راحتی به زبان می‌راند، مجدانه بیشتر از آنچه او با این همه سروصدا به صورتی قول آن را می‌دهد، به سامان رسانده‌اند. بدون پشتوانه قدرت در چهارچوب قانون کارنامه قابل عرضه‌ای دارند. 

نگاهی به ایستگاه‌هایی که در طول ۲ سال گذشته افتتاح شد، این امر را به خوبی نشان می‌دهد. طراحی و مناقصه و کلنگ خط ۶ و ۷ مترو در سال ۱۳۸۶ به زمین زده شده. چهار دستگاه TBM برای اجرای آن تأمین و ساخت آن در بخش سیویل به حدود ۹۵% رسید. میوه رسیده آن از درخت تناور خطوط ۶ و ۷ چیده و با فخرفروشی و بدون یادی از پیشنییان به رخ مردم کشیده شد. 

قرارداد ۶۳۰ واگن که با تبلیغات کاذب آن را هزار و اندی مطرح می‌کنند، مصوبه‌ای از سال ۱۳۹۵ دارد. مراحل قانونی مناقصه در اوج تحریم‌های ترامپی و با مخالفت‌های بازرسی کل کشور برای تعیین برنده مناقصه به سختی به امضای قرار داد رسیده. تخصیص سهمیه فاینانس و تصویب در بانک مرکزی ایران و بیمه خلقی چین و ابلاغ به دست اندرکاران دو طرف تا مرحله پیش پرداخت را پشت سر گذاشته، خوشبختانه در طول ۲ سال و نیم بخشی از پیش پرداخت داده شد. زحمات این حرکت کاملاً بدوش وزارت کشور، معاونت عمرانی و سازمان شهرداری‌ها بوده و اصولاً ربطی به شهرداری تهران ندارد؛ و باز پرداخت هم به عهده دولت است. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردرای تهران از جشن تکمیل خطوط ۷ گانه مترو خبر داده که سهم شهرداری فعلی نیم درصد هم نیست. البته خبری هم از شروع احداث ساخت خطوط ۸ و ۹ و ۱۰ و ۱۱ داده شد که جای تبریک دارد و اگر بودجه تأمین شود می‌تواند در ۱۵ سال آینده تکمیل و به بهره‌برداری برسد. 

به نظر آنچه هم اکنون بخشی از اعضای شورای شهر را عصبانی نموده. تبلیغات بی حد و بعضاً بی پشتوانه و بدون نتیجه برای این دوره شورا با قول‌های پی در پی و بی خبر گذاشتن اعضا از واقعیت‌ها می‌باشد. برای مثال پیش پرداخت ۶۳۰ واگن از ابتدای سال ۱۴۰۲ چند بار پرداخت شده اعلام شد؛ و از سهمیه فاینانس ۲۵% و ۵۰% تا ۱۰۰۰ واگن هم خبری نیست؟!

همیشه فخر فروشی مورد نکوهش بوده است. البته ذهن به سمت مال و جاه و مقام می‌رود. ولی این مقال فخر فروشی مدیران به پشتوانه قدرت حکومتی را مد نظر قرار داده است. سال‌ها پیش در بازدیدی، فردی گفت شهید نداده‌ایم تا مدیران فخر فروشی کنند و آن هم نه برپایه تخصص و تعهد و یا عملکرد قابل تقدیر، بلکه بر پایه اتصال به قدرت و خود را عاری از هرگونه پاسخگویی دیدن.

دیگر خبرها

  • انتقاد محسن هاشمی از زاکانی
  • جابه‌‌جایی بیش از ۴۰ هزار تماشاگر مسابقه فوتبال با مترو
  • جابجایی بیش از ۴۰ هزار تماشاگر مسابقه فوتبال با مترو 
  • جابه‌ه‌جایی بیش از ۴۰ هزار تماشاگر مسابقه فوتبال با مترو
  • آغاز احداث متروی رباط کریم
  • تشکری هاشمی: قرارداد ۲ میلیارد یورویی با چین را فقط در سایت‌ها و فضای مجازی دیده‌ام
  • آغاز احداث مترو رباط کریم در امتداد خط یک مترو
  • ایستگاه مترو اتریش سال آینده بهره برداری می شود | این ایستگاه کجاست؟
  • آغاز احداث مترو رباط کریم
  • بررسی مجدد پروژه توسعه شرقی خط ۲ مترو تهران