Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

 

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران از سید محمود میر لوحی در جمع اصحاب رسانه به بیان تشریح عملکرد کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شهری در یک سال گذشته پرداخت.

 

میر لوحی در ابتدای سخنان خود گفت: زمانی که شورای پنجم مستقر شد با توجه به شرایطی که شهرداری تهران با آن مواجه بود یکی از اولویت ها را بر محور کسب و حصول منابع پایدار گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه می بینیم منابع غیر پایدار چه وضعیتی برای همه شهر ها به وجود آورده و بدهی های هنگفت به بار اورده و بلاتکلیفی در تصمیمات و توسعه و آینده شهر ایجاد کرده است.

 

میر لوحی در ادامه افزود: منابع پایدار سه ویژگی مهم دارد؛ اینکه باید استمرار داشته باشند و محیط زیست را به خطر نیاندازند و از دارایی های شهر نخواهد به گرو گذاشته شود. امروز در سیاست های ابلاغی برنامه سوم به منابع پایدار پرداختیم و در بودجه سال 98 هم خوشحالیم بگوییم از 22 درصد منابع پایدار به 30 درصد رسیدیم و این یعنی رشد منابع پایدار.

 

رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران گفت: رویکرد دست یابی به منابع پایدار و تعادل در منابع و مصارف جز لاینفک رویکرد ما است و اینکه همه سازمان ها، شرکت ها و معاونت ها باید منابع درآمدیشان مشخص باشد. ما حتی در حوزه فرهنگ نیز اقتصاد و منابع پایدار را مد نظر قرار دادیم.

 

رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران گفت: در راستای دست یابی به منابع پایدار عناوین جدیدی در درآمد ها مد نظر قرار دادیم که قبل تر ها دیده نمی شد از جمله فضایی که در اختیار دکه ها و رستوران ها در پارک ها بود، مال الاجاره املاکی که در اختیار غیر بود و یا ظرفیت پارک های حاشیه ای که برای همه اینها ردیف بودجه گذاشتیم. لذا بنای ما در شورای پنجم دست یابی هر چه بیشتر به منابع پایدار است و در این راستا عناوین جدیدی را تعریف خواهیم کرد.

 

میر لوحی در ادامه پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

وی در پاسخ به این سوال که درآمد هایی که می توانیم از نهاد ها و سازمان های دیگر داشته باشیم نظیر اداره برق و شرکت آب و فاضلاب چگونه پیش بینی شده است تا مدام صحبت از گرفتن هزینه از مردم نشود ، گفت: ما سه منبع در آمدی داریم، نخست بودجه دولت است که البته خوشحالیم در راستای تفاهمی که با دولت و مجلس داریم 1650 میلیارد تومان دیگر از طلب های شهرداری از دولت محقق شده و امروز به 2500 میلیارد تومان رسیده است. منبع دیگر فروش دارایی های شهرداری است که متاسفانه بر اساس اقدامات گذشته امروز وضعیت این دارایی های در بحرانی ترین وضعیت خود قرار دارد. به عنوان مثال منطقه 22 بحرانی ترین وضعیت را از لحاظ سرانه فضای آموزشی دارد چرا که فضاهایی که باید به این امر اختصاص داده می شد به فروش رفته اند. منبع سوم نیز مردم هستند.

 

وی ادامه داد: اما ذکر این نکته لازم است که ما نیز به دنبال وارد آمدن فشار بر مردم نیستیم و در این راستا به دنبال شناسایی منابع درآمدی پایدار قابل تحقق هستیم به عنوان مثال سال قبل در حوزه پسماند 14 میلیارد تومان درآمد داشتیم و در سال جاری این رقم به 200 میلیارد تومان رسیده است و برای سال آینده پیش بینی تحقق 500 میلیارد تومان را از این حوره داریم.

 

میر لوحی گفت: این در شرایطی است که تولید پسماند ما از 9 هزار تن به 8 هزار تن رسیده و این یک موفقیت است و از این حجم بالغ بر 3 هزار تن پسماند ارزشمند است و اگر کیلویی هزار تومان ارزش داشته باشد بالغ بر هزار میلیارد تومان درآمد زایی خواهد شد. اگر یک سوم هم سهم شهرداری باشد می شود هزار میلیارد تومان. اما وقتی می گوییم مردم ، این را باید در نظر بگیرید که ما برای مردم کار می کنیم و هر هزینه ای را برای مردم انجام می دهیم ، این شورا نیز بیش از همه شوراهای گذشته نماینده مردم بوده است . با این وجود ما توانستیم 2500 میلیارد تومان از طلب شهرداری از دولت را اخذ کنیم کاری که مدیریت های گذشته نتوانستند انجام دهند. از طرفی ما می خواهیم شهر را توسعه بدهیم این در حالی است که 56 هزار میلیارد بدهی روی دوش ما سنگینی می کند. لذا وقتی عوارضی از مردم گرفته می شود عادلانه و کارشناسانه است.

 

رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از اقدامات این کمیته گفت: ما در بودجه سال آینده ردیفی در بخش سازمان املاک آوردیم که از محل دریافت اجاره و معوقه ها مواردی که مشمول بند 6 ماده 55 قانون می شود یعنی خیریه ها و مراکزی که کار فرهنگی می کنند باید ارزیابی شوند و اجاره نامه تنظیم شود.

 

وی افزود: شناسایی املاک واگذار شده اقدام دیگری بود که از سوی این کمیته صورت گرفت و از شهرداری تهران خواسته شد در این راستا اقدام کنند تا در راستای اتمام پروژه های ناتمام و راسته های فرهنگی هر چه سریعتر این پلاک ها را پس بگیریم و از این به بعد به صورت مزایده در بورس داخلی این املاک تهاتر شود. اتفاق خوبی به زودی رخ خواهد داد و در نیمه اول سال 98 این املاک از این بلاتکلیفی ها خارج خواهند شد.

 

میر لوحی همچنین در خصوص موضوع دادگاه خود و شکایت شهردار سابق (قالیباف ) از وی گفت: بر اساس ماده 2 و 3 آیین نامه دادرسی نکاتی وجود دارد که می خواستند غیابی بازپرسی کنند و از من بازپرسی صورت گرفت اما متاسفانه باید به نکته ای اشاره کنم و آن هم موارد مورد شکایت است و اختیار یک عضو شورا است. اینکه بنده اعلام کنم نابسامانی در مدیریت شهری وجود داشته و هزینه های خاص در سال آخر مدیریت ایشان صورت گرفته آیا باید مورد شکایت واقع شود! ایشان که کاندیدای ریاست جمهوری بودن چرا تحمل چنین مواردی را ندارند. بنده 6 مورد قانونی را ذکر کردم که بر اساس آن شورای شهر موظف به اطلاع رسانی است از جمله بند 12 ماده 80 قانون شوراها و یا ماده 96 که باید اطلاعات مالی هر 6 ماه یکبار به مردم ارائه شود.

 

میر لوحی گفت: واقعیت امر این است که اختیارات شوراها به چالش کشیده شده است. یعنی شما انتظار دارید بنده به عنوان عضو شورا نگویم آقای چمران چطور شما اجازه دادین این انبوه بدهی ها ایجاد شود. ما تنها ماشین امضا نیستیم و بر اساس اصول قانون اساسی شورا جز ارکان کشور هستند ولی در تهران رییس کمیته اقتصاد شورا نمی تواند بپرسد که چه بر سر املاک شهرداری آمده است. من به عنوان عضو شورا معتقد نیستم باید از قانون عبور کنم اما باید به سمتی برویم که شورا ها به جایگاه واقعی خود برسند . لذا ما به دنبال اجرای طرحی هستیم که بر اساس آن اعضای شورا نیز از مصونیت اجرای اختیارات قانونی خود برخوردار باشند.

 

میر لوحی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سازمان ها و شرکت های شهرداری عموما خدمات رسان هستند و این در حالی است که ما در برخی از شرکت ها نظیر مترو سالانه بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان هزینه می کنیم.

 

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه و در پاسخ به این سوال که ردیف هایی که اشاره می شود هنوز اراده ای برای تحققش نیست و وقتی قرار نیست پولی وارد شود چرا بار روانی ایجاد می کنید گفت: بخشی از تصمیمات آثارش خیلی زود ظاهر می شود نظیر ایجاد خزانه داری کل. اما بعضی موارد اینگونه نیست .

وی ادامه داد: بر اساس اعلام شهردار تهران روزانه 17 میلیارد تومان تنها سود وام هایی است که شهرداری باید بپردازد و ما این موضوع را مهار کردیم و برای درک بهتر این موضوع فقط کافی استم 19 ماه اخر دوره قبل را با 19 ماه اول فعلی مقایسه کنیم.

 

میر لوحی افزود: اگر همچنان از اول دوره تا حالا می گوییم ما 56 هزار میلیارد بدهی داریم یعنی رقم قابل توجهی پرداخت کردیم که این رقم بدهی ثابت مانده است. در چنین شرایطی خط 6 و 7 مترو در آستانه تکمیل نیز قرار گرفته اند. بزرگراه بروجردی و شهید شوشتری نیز در مسیر تکمیل قرار دارند و لذا قبول بفرمایید اتفاقات مهمی افتاده همچنان که ما از شیوه استقراض نیز جلوگیری به عمل آوردیم. ما بنا داریم بدهی ها در سال 98 نه تنها افزایش پیدا نکند بلکه کاهش یابد.

 

وی ادامه داد: رویه دیگر ما این است که در شهر تهران همه موارد از قبیل رفت و روب و اسفالت و انجام پروژه ها همه از طریق رقابتی انجام شود.

 

رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورا در ادامه با اشاره به موضوع کارگزاری و بازگشت آنها به سیکل مدیریت شهری گفت: ما کارگزاری ها را ضابطه مند کردیم کارگروهی برای تشخیص کارگزاری ها پیش بینی شد. با وجود بدهی هایی که داریم خودمان را از بسیاری از منابع درآمدی را که می توانستیم داشته باشیم محروم کردیم و از این بابت خوشحالیم چرا که به نفع شهر و آینده است چرا که دیگر باغی تخریب نمی شود.

 

میر لوحی در پایان و در پاسخ به این سوال که چرا گفته می شود مردم باید عوارض بدهند اما کیفیت خدمات افزایش نیافته گفت : من نمی گویم صورت مسئله را پاک کرد. حق مردم است که از هوای سالم و خدمات با کیفیت برخوردار باشند ما باید نهایت تلاش را بکنیم تا این سازمان ها چابک و کم هزینه و کارامد باشند قدم به قدم باید به این سمت برویم . سال گذشته هزینه رفت و روب 460 میلیارد بوده و امسال بودجه ما 530 میلیارد است ولی برای این کار 440 میلیارد تومان هزینه کردیم یعنی 90 میلیارد کمتر از براورد و 20 میلیارد تومان کمتر از سال گذشته . پس خدمات در عین کاهش هزینه ها صورت گرفته و قطعا به دنبال افزایش کیفیت خدمات هستیم.

 

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۳۷۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن به دنبال کم رنگ کردن ارزش حجاب است

آیت الله حسینی بوشهری،خطیب نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته قم با اشاره به نهم اردیبهشت و روز شورا گفت: شورا‌ها جایگاه مهمی در دین و قانون اساسی دارد و کسانی که وارد شورا می‌شوند باید پایبند به قانون، پاکدست و توانمند باشند و در ارائه خدمت به مردم کوتاهی نکنند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه شورا‌ها با مسئولین هم افزا هستند افزود: شورا بخاطر امکانات و قدرتی که در اختیار دارد نباید محل سو استفاده برخی قرار گیرد و وجود افراد خوش سابقه و دلسوز برای مردم، ابزار موفقیت شوراهاست.

وی در ادامه به شهادت استاد مطهری و روز معلم اشاره کرد و گفت: شهید مطهری معلمی بود که برای همه سطوح جامعه باید الگو باشد چرا که در علم و اخلاق در قله بود و نام گذاری روز شهادتش بعنوان روز معلم بسیار پرمعنی است و معلمان باید برای دانش آموزان و دانشگاهیان الگو باشند.

امام جمعه قم آموزش علم و یاد دادن تفکر عمیق برای جلوگیری از سطحی نگری و آموزش عملی اخلاق را سه رکن معلمی دانست و افزود: اگر می‌خواهیم در جامعه تحویل ایجاد شود باید از آموزش و پرورش آغاز کنیم.

وی افزود: بودجه آموزش و پرورش باید تامین باشد و معلمان با عشق و علاقه سرکلاس حاضر شوند و درگیر رتبه بندی و معیشت نباشند همچنین سند تحول باید مو به مو اجرا شود تا شاهد تحول در نظام آموزشی کشور برای تربیت انسان تراز انقلاب اسلامی باشیم .

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • تلاش ۷ عضو شورای شهر تهران برای از حدنصاب انداختن جلسه شورا
  • دستگیری یکی عضو شورا و رییس اداره دولتی این شهر
  • از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شورا‌های در رفع مشکلات مردم استفاده می‌کنیم
  • اعضای شورای شهر در هر تصمیمی نفع مردم را لحاظ کنند
  • مجلس به دنبال اجرای سند تحول رییس جمهور در حوزه ارز است
  • عضو شورای شهر کرج: ارتباط نامعقول طرح سوال اعضای شورا از شهردار کرج با جابجایی مدیران شهرداری
  • اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند
  • اعضای شورا در سختی‌ها کنار مردم است
  • دشمن به دنبال کم رنگ کردن ارزش حجاب است
  • تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار