Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:46:12 GMT

فرزندان به سوگ مادر مجسمه‌سازی ایران نشستند

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۳۷۷۴۳

فرزندان به سوگ مادر مجسمه‌سازی ایران نشستند

تهران- ایرنا- مادر مجسمه سازی مدرن ایران تا پایان عمر ازدواج نکرد و فرزندی نداشت اما خود وصف استعاری از زایش هنر شد تا شاگردانش خود را سوگوار مادر بدانند.

«لیلیت تریان» از اولین نسل مجسمه‌سازان ایرانی بود، وی که را مادر مجسمه سازی ایران می خواندنش، شانزدهم اسفند ماه در سن 88 سالگی به علت کهولت سن در تهران درگذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مریم مزینانی مدیر نمایشگاه‌های خانه هنرمندان در شروع مراسم نکوداشت این بانوی مجسمه ساز که شامگاه شنبه در این مرکز هنری برگزار شد، گفت: زندگی «لیلیت تریان» در آموزش گذشت و این چیزی نیست که از حافظه تاریخی ایران زمین پاک شود. وجودش بسیار مبارک بود و شاگردان بزرگی را تربیت کرد که امروز خود، استاد شاگردان صاحب نامی هستند.
مزینانی گفت: تریان همواره به خانه هنرمندان سر می‌زد و همین فرصت دیدارش را به ما می داد. او هر لحظه را زندگی می‌کرد و همیشه می‌‌گفت؛ کار کنید تنبل نباشید.
در این مراسم فیلم مستندی از«لیلیت تریان» پخش شد که محمدرضا اصلانی از شاگردان وی در آن با اشاره به جایگاه استادی این هنرمند گفت: ما از ایشان در مدرسه فقط درس هنر نیاموختیم بلکه درس زندگی را نیز فراگرفتیم.
وی نقش تریان را در مجسمه سازی کشور ستود و گفت: او مجسمه سازی را در ایران به هنر تبدیل کرد و این یک مساله بسیار مهم است که وی را بنیانگذار و مادر مجسمه سازی مدرن معرفی می کند.
در بخشی از این فیلم تریان از مباحث آموزشی فعلی ابراز ناراحتی می کند و می گوید از اولین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تا آنروز پیشرفتی ندیده است.
مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان در این مراسم گفت: تریان یکی از هنرمندان برجسته این سرزمین است و می‌دانم که سازمان زیباسازی شهرداری تهران بسیار تلاش کرد که آثار ایشان را در عرصه‌های عمومی به نمایش بگذارد.
وی با اشاره به آمار بالای هنرمندان درگذشته سال در حال اتمام، گفت: سال سختی را پشت سرگذاشتیم و جامعه هنرمندان تعداد زیادی از این عزیزان را از دست داد. تا روز مراسم پاسداشت هنرمندانی که ابدی شدند با عنوان « چراغ خاموشی نیست»، تعداد درگذشتگان 119 نفر بود که متاسفانه در همان روز شاهد درگذشت این هنرمند بزرگ بودیم.
عباس مجیدی رئیس انجمن مجسمه سازان ایران نیز در این مراسم گفت: امسال سال سخت و تلخی را پشت سر گذاشتیم. پس از گرامیداشت محسن وزیری‌مقدم، رضا یاراحمدی و حسن حاجی نوری اکنون به سوگ تریان نشستیم.
وی، تریان را از پایه گذاران مجسمه سازی مدرن عنوان کرد و گفت: او به حق مادر مجسمه سازی ایران است. بسیاری از اساتید خود را با افتخار شاگرد ایشان می دانند؛ او با صراحت در ذهن و بیان همیشه منبع انرژی و دلگرمی بود.
سودابه فضایلی از موسسان نشر نقره و از شاگردان هنرمند فقید، گفت: تریان جدی، مهربان و در کار بسیار سخت گیر بود و همین امر سبب می‌شد مهربانی او کمتر دیده شود. حافظه او اعجاب انگیز بود و همه شاگردانش را به نام کامل می‌شناخت.
وی افزود: من از دیدن کارهای او و شباهت آثار این هنرمند با «آلبرتو جاکومتی» بسیار حیرت کردم.
فضایلی افزود: نشر نقره را با انگیزه نیمی کتاب و نیمی نمایشگاه تاسیس کردیم و بسیار اصرار داشتم کارهای وی را نمایش دهم و پس از تلاش های بسیار قبول کرد که آثارش را نمایش دهیم که در نهایت با استقبال منتقدان و دانشجویان روبرو شد و باور نمی کردند که چنین هنرمندی در ایران وجود دارد.
عباس مشهدی زاده از شاگردان این استاد نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به شاگردان صاحب نام این هنرمند گفت: لیلیت تریان هیچ وقت ازدواج نکرد ولی فرزندان بسیاری زایید.
لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر در این مراسم با انتقاد از اقلیت خواندن ارامنه گفت: برخی ها به نحوی سخن می گویند، گویی اتوبوس و قطاری ارامنه را در ایران پیاده کرده است. نباید فراموش کرد که ارامنه یکی از پادشاهانی بودند که در کنار کوروش این سرزمین را تشکیل داشتند و افتخار ما این است که ایرانی هستیم.
وی با اشاره به نقش تریان در هنر کشور گفت: وی به کشور خود خدمت کرد و خانواده تریان افراد سرشناسی بودند که در تاریخ علم و هنر ایران ماندگار خواهند بود.
چکناواریان بر نقش هنر در کشور تاکید کرد و گفت: هیچ کشوری به‌ خاطر ثروت، قدرتمند نیست و این هنرمندان هستند که به یک کشور قدرت می دهند و افتخار ایرانیان به فرهنگ دو هزار و پانصد ساله ای است که در جهان کم نظیر است.
تریان در مدرسه بوزار فرانسه هنر مجسمه سازی را فرا گرفت و پس از بازگشت به ایران به تدریس هنر در دانشکده هنرهای تزئینی پرداخت. او نخستین بار هنر مدرن مجسمه‌سازی را به صورت آکادمیک وارد مراکز آموزشی ایران کرد و از مؤسسان دپارتمان مجسمه‌سازی دانشکده هنرهای تزئینی بوده است. تعدادی از هنرمندان شاخص مجسمه‌سازی امروز ایران از شاگردان وی به شمار می‌آیند.
ساخت مجسمه یادبود«مسروب ماشتوتس» (مبدع الفبای ارمنی) و نصب در کلیسای ترمانکچاج تهران، تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی، برپایی نمایشگاه گروهی دانشگاه آزاد اسلامی، عضو هیات داوری بی‌ینال مجسمه‌سازی تهران، برپایی نمایشگاه های متعدد از آثارش از جمله فعالیت های این هنرمند مجسمه سازی است. سال 1385 نیز از مقام هنری تریان در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) تجلیل به عمل آمد و چندی پیش در ششمین دوسالانه مجسمه‌های شهری نیز از مقام هنری این مجسمه ساز تجلیل شد.
مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر لیلیت تریان شنبه ۲۵ اسفندماه ساعت ۱۲ در کلیسای سرکیس مقدس برگزار شد. همچنین مراسم نکوداشت این بانوی مجسمه ساز ایران عصر شنبه با حضور سیدمجتبی حسینی؛ معاون هنری وزارت فرهنگ و اراد اسلامی، احمد مسجد جامعی؛ عضو شورای شهر تهران و جمعی از هنرمندان در محل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
فراهنگ** 9031** 9053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي تجسمي مجسمه سازي ليليت تريان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۳۷۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای سرقت مجسمه ۵ میلیاردی مرد مجسمه ساز چه بود؟

همشهری آنلاین - حوادث : چند روز قبل مردی قدم در اداره پلیس گذاشت و از سرقت مجسمه های ارزشمند خود خبر داد. وی توضیح داد: من مجسمه ساز هستم و چند روز قبل از یک نمایشگاه آثار هنری بازدید کردم که در آنجا چشمم به یک مجسمه «هیچ» افتاد. تصمیم گرفتم از آن الگو برداری کنم و مجسمه برنز بسازم با این تفاوت که دو کلمه «هیچ» کنار هم قرار بگیرد.

وی ادامه داد: مجسمه را ساختم که حدود ۵ میلیارد تومان ارزش گذاری شد. تصمیم گرفتم چند نمونه دیگر به همین شکل بسازم و بعد نمایشگاه برپا کرده و مجسمه ها را بفروشم. نیاز به قالب های زیادی داشتم که از طریق دوستم با مردی به نام آرش آشنا شدم. آرش می گفت می تواند قالب چندین مجسمه را برایم درست کند. به این بهانه مجسمه برنز مرا گرفت و حتی مبلغی پول هم به عنوان بیعانه ساخت به حسابش واریز کردم اما چند روز گذشت و آرش دیگر مجسمه ام را برنگرداند. مدام امروز یا فردا می کرد تا اینکه ناگهان ناپدید شد. خانه اش را خالی کرده و موبایلش را پاسخ نمی دهد. من هم متوجه شدم که او نقشه سرقت مجسمه ۵ میلیاردی ام را داشته و سرم را کلاه گذاشته است.

روایت عجیب

با این شکایت پرونده ای در شعبه پنجم دادسرای ویژه سرقت تشکیل شد و بازپرس دستور بازداشت سارق مجسمه را صادر کرد. طولی نکشید که متهم شناسایی و دستگیر شد. بررسی ها نشان می داد که به تازگی مبلغی حدود ۳۸۰ میلیون تومان پول به حساب آرش متهم دستگیر شده، ‌واریز شده است. با این حال آرش خودش را بیگناه می دانست و گفت خودش به دام یک کلاهبردار سارق افتاده است.

وی گفت: من در زمینه دکوراسیون داخلی فعالیت دارم و سر رشته ای در کار قالب گیری مجسمه ها ندارم اما به دروغ نزد مرد مجسمه ساز ادعا کردم که می توانم کارش را انجام دهم. هدفم این بود که با واسطه گری، درآمدی کسب کنم. به همین دلیل مجسمه را از مرد مجسمه ساز گرفتم و سراغ فردی رفتم که در این زمینه تخصص داشت. او مجسمه را گرفت تا قالب تهیه کند اما از آن پس دیگر او را ندیدم و ناپدید شد. من خودم هم در این ماجرا رودست خورده ام.

وی در حالی چنین ادعایی مطرح کرده که شواهد نشان می دهد به احتمال زیاد مجسمه را فروخته و به همین دلیل است که مبلغ ۳۸۰ میلیون به حسابش پول واریز شده است. به نظر می رسد او با معرفی کلاهبردار خیالی قصد داشت خودش را بیگناه نشان بدهد. وی بازداشت شده و تحقیقات در این زمینه برای روشن شدن حقایق ماجرا ادامه دارد.

کد خبر 848469 برچسب‌ها سارق - سرقت مجسمه حوادث ایران

دیگر خبرها

  • یادمان دهمین سالروز کوچ قلندر موسیقی ایران در گرگان برگزار شد
  • مدیرعامل بانک ملی ایران با پیامی «روز معلم» را تبریک گفت
  • همکاری هنرمندان ایران و فرانسه برای مسابقه عکاسی درباره آب
  • فرم و شکل در مجسمه‌های شهری
  • ماجرای سرقت مجسمه ۵ میلیاردی مرد مجسمه ساز چه بود؟
  • انداختن چفیه دور گردن مجسمه جرج واشنگتن
  • هنرمندان صنایع دستی در اکسپو ۲۰۲۴/ حضور فارس با بسته‌های گردشگری
  • ببینید | چفیه انداختن دانشجویان بر مجسمه جرج واشنگتن
  • فیلم| چفیه انداختن دانشجویان بر مجسمه جرج واشنگتن
  • فیلم/ چفیه بر دوش مجسمه جرج واشنگتن در دانشگاه آمریکایی بیروت