Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@14:10:51 GMT

دیدگاه امام جواد (ع) درباره کیفیت ظهور

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۳۸۰۲۵

دیدگاه امام جواد (ع) درباره کیفیت ظهور

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  به اعتقاد شیعه، مهدویت اصلی‎ترین معارف الهی است که خداوند متعال وعده تحقق آن را در قرآن کریم بار‌ها با مفاهیم مختلف بیان کرده است و بهترین خوبان بشر یعنی انبیاء و رسل (ع) و بر فراز رسولان (ع)، اولوالعزم من‌الرسل را در مسیر تحقق آن قرار داده است. مقام معظم رهبری در این زمینه فرمودند: «مسأله مهدویت یک مسأله اصلى است؛ جزو اصلى‌ترین معارف الهى است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. همان چیزی است که همه انبیاء، همه بعثت‌ها برای خاطر آن آمدند».

بیشتربخوانید :آیا فقط مسلمانان منتظر ظهور امام زمان (عج) هستند؟

از این جهت از رایج‌ترین تفکرات عصر پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع) مربوط به مهدویت بود. صدور احادیث فراوانی از رسول گرامی اسلام (ص) و سایر اهل‌بیت (ع) درباره کیفیت ولادت امام زمان (عج)، وقایع عصر غیبت، فتنه‌های آخرالزمان و معرفی کیفیت عصر ظهور حجم زیادی از معارف مهدوی را در بین مردم رواج داده بود تا حدی که موضوع مهدویت و ظهور نقل مجالس آن زمان بود.

این مسئله در عصر امام جواد (ع) با توجه به نزدیکی با عصر ولادت امام مهدی (عج) به اوج خود رسیده بود. علاوه بر عباسیان که خود داعیه‌داران مهدویت دروغین بودند و در این مسیر تلاش‌های خصمانه‌ای به خرج دادند، فرقه‌های دیگری نیز بر این ادعا بودند. واقفیه مهمترین انحراف بعد از شهادت امام هفتم (ع) بود که به بهانه باور نداشتن به درگذشت امام کاظم علیه‌السلام بر اعتقاد به امامت یا مهدویت آن حضرت شکل گرفت؛ و به عبارتی، باور به مهدویّت یا قائمیت امام کاظم سبب پیدایش انحراف در شیعه شد و کسانى بدون امام و در واقع سر در گم رها شدند و امام رضا علیه‌السلام در وصف آنان اینگونه فرمود: «یَعِیشُونَ حَیَارَى وَ یَمُوتُونَ‏ زَنَادِقَةً؛ در حیرت زندگى مى‏‌کنند و نهایت در حال کفر مى‏‌میرند.»

در چنین شرایطی هر یک از اهل‌بیت (ع) به تبیین معارف مهدویت می‌پرداختند تا شیعیان هم‌عصر و همچنین نسل‌های بعدی را از خطر انحراف رهایی بخشند. به عنوان نمونه امام جواد (ع) با توجه به فضای فتنه‌گونه آن دوران در بحث مهدیان دروغین، معارفی از ظهور را خطاب به عبدالعظیم حسنی (ع) فرمودند. متن روایت را در ادامه می‌خوانید.

عبدالعظیم حسنی (ع) می‌گوید بر مولاى خود امام جواد علیه‌السلام وارد شدم و مى‏‌خواستم از قائم پرسش کنم که آیا مهدى هم اوست یا غیر او؟ امام آغاز سخن کرد و فرمود:

اى ابو القاسم قائم ما همان مهدى است کسى که باید در غیبتش او را انتظار کشند و در ظهورش او را فرمان برند و او سومین از فرزندان من است؛ یَا أَبَا الْقَاسِمِ إِنَّ الْقَائِمَ مِنَّا هُوَ الْمَهْدِیُّ الَّذِی یَجِبُ أَنْ یُنْتَظَرَ فِی غَیْبَتِهِ وَ یُطَاعَ فِی ظُهُورِهِ وَ هُوَ الثَّالِثُ مِنْ وُلْدِی.

سوگند به کسى که محمد را به نبوّت مبعوث فرمود: و ما را به امامت مخصوص کرد، اگر از عمر دنیا جز یک روز باقى نمانده باشد خداوند آن روز را طولانى کند تا در آن قیام‏ کند و زمین را پر از عدل و داد نماید همچنان که آکنده از ظلم و جور شده باشد؛ وَ الَّذِی بَعَثَ مُحَمَّداً ص. بِالنُّبُوَّةِ وَ خَصَّنَا بِالْإِمَامَةِ إِنَّهُ لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الدُّنْیَا إِلَّا یَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِکَ الْیَوْمَ حَتَّى یَخْرُجَ فِیهِ فَیَمْلَأَ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً؛ و خداى تعالى امر او را در یک شب اصلاح‏ فرماید چنان که امر موساى کلیم‌الله را اصلاح فرمود، او رفت تا براى خانواده‌‏اش شعله‏‌اى آتش بیاورد، اما چون برگشت او رسول و پیامبر بود؛ وَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَیُصْلِحُ لَهُ أَمْرَهُ فِی لَیْلَةٍ کَمَا أَصْلَحَ أَمْرَ کَلِیمِهِ مُوسَى ع. إِذْ ذَهَبَ لِیَقْتَبِسَ لِأَهْلِهِ نَاراً فَرَجَعَ وَ هُوَ رَسُولٌ نَبِی‏. (کمال الدین و تمام النعمة، ج‏۲، ص. ۳۷۷)

منبع: تسنیم

انتهای‌پیام/

بیان کیفیت ظهور در روایت امام جواد (ع) به عبدالعظیم حسنی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خواندنی ائمه اطهار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۳۸۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده صادق اقتدار ایران را به منصه ظهور گذاشت

حسینی معاون رییس‌جمهور در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته سمنان با اشاره به سفر رییس‌جمهور به سمنان همزمان با تحقق وعده صادق، گفت: کشورهای غربی از جمله انگلیس و آمریکا از حامیان رژیم غاصب صهیونیستی هستند و تحقق وعده صادق اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت.

وی با اشاره به تلاش‌های دولت سیزدهم در رفع مشکلات، اضافه کرد: امید می‌رود شاهد موفقیت کشور در عرصه‌های مختلف باشیم.

معاون امور مجلس رییس جمهور با گرامیداشت هفته کار و کارگر، اظهار کرد: فرهنگ کار و مهارت‌آموزی باید در جامعه بیش از پیش ترویج شود تا با کار و تلاش جوانان شاهد موفقیت کشور در عرصه اقتصادی باشیم.

وی افزود: ظرفیت‌های متعدد از معدن، اقتصاد دیجیتال تا اقتصاد دانش‌بنیان در برنامه هفتم توسعه دیده شده و تسلط بر مهارت و حرفه‌آموزی لازمه تحقق این برنامه‌ها، خودکفایی و افزایش صادرات است.

حسینی گفت: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال ساخت است که ۵۰۰ هزار واحد تحویل داده شد.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: تحقق شعار امسال نیازمند همراهی کارگر، کارفرما و سرمایه‌گذار و رفع چالش‌های اقتصادی کشور در گرو جهش تولید است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • السنوار شطرنج باز قهاری است/ هر بار ما را غافلگیر می‌کند
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • بشاگرد مدال افتخار ایران
  • جغرافیای اصفهان از منظر علم فلسفه جایگاه بی‌نظیری دارد
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» می‌سازیم
  • ظهور یک قدرت اقتصادی جدید؛ اقتصاد هند چقدر قوی است؟
  • وعده صادق اقتدار ایران را به منصه ظهور گذاشت
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور