اکران نوروزی با فیلم من زنده شد
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۳۸۸۱۰
شاید وقتی مسعود دهنمکی اولین فیلمش را میساخت، کمتر اهل سینمایی فکرش را میکرد که دهنمکی قرار است در فاصله کمتر از چهار سال، به مرد پولساز سینمای ایران تبدیل شود. فیلمسازی که از همان ابتدای کارش محبوبیتش بین سینماداران بیشتر از محبوبیتش بین سینماگران بود. با وجود نقدهایی که برخی از منتقدان سینمایی نسبت به نگاه او در فیلمسازی دارند، ولی نمیتوانند منکر این شوند که عمده آثار او، در فصلهای کمرونق، مخاطب را به سینما آورده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آقای دهنمکی، برای سوال اول از سوژه زندانیها شروع کنیم. شما میخواستید فیلم «طیب» را بسازید اما به یک باره شنیده شد که در حال ساخت «زندانیها» هستید. چه شد که سراغ ساخت این فیلم رفتید؟
چون فیلم «طیب» یک فیلم تاریخی بود و امکانات خاص مالی را میطلبید، اما به دلیل شرایط مالی امکان ساختش فراهم نشد، بنابراین تصمیم گرفتم به سمت فیلم روز و اجتماعی بروم که از پس هزینههای آن بربیایم. سازمان اوج به مراحل تولید فیلم وارد شد. ایده «زندانیها» هم جزء طرحهایی بود که قبلاً نوشته بودم و بعد از نهاییشدن متن، ساخت آن را شروع کردم. فیلم هم یک مضمون معنوی دارد با مفهوم انتظار موعود (عج) و نیمهشعبان.
فارغ از اینکه در فیلمهایتان سعی میکنید فضای شاد و سرگرم کنندهای برای مخاطب تصویر کنید، معمولاً مباحثی که در فیلمهای شما مطرح میشود، جدا افتاده از مسائل اجتماعی و فرهنگی روز مردم نیست. با توجه به این نگاه، اینبار دهنمکی در «زندانیها» سراغ چه مسالهای رفته است که برای مردم مساله باشد و درگیر آن شوند.
فکر میکنم اخلاق، حلقه گمشده جامعه ماست. بهنوعی اخلاق ذیل تمام مناقشات جناحی، سیاسی و… قرار گرفته است. اگر اخلاق در جامعه بین نخبگان و عموم مردم حاکم باشد بسیاری از این منازعات کم میشود. از یک طرف هم نگاه به مفاهیم معنوی-اخلاقی در سینمای ما بهگونهای تعبیر شده که وقتی اسم سینمای معناگرا به گوشتان میخورد یعنی سینمایی که مخاطب نخواهد داشت و با این نگاه سالها فیلمهای معناگرا در سینماها اکران میشد. من سعی کردم همان مفاهیم معنوی، اخلاقی و عرفانی را با زبان شیرین طنز در جامعه تصویر کنم حالا یکبار در قالب ژانر جنگی و یکبار سیاسی و بعضاً ژانرهای اجتماعی تبیین کنم. در فیلم سینمایی «زندانیها» هم همین اتفاق میافتد یک مفهوم انتزاعی که جزء دغدغه همه مردم و مطمئناً جزء مفاهیم مقدس ماست را با زبانی طنز و جوری که به دل مخاطب بنشیند، بیان کنم.
به هرحال فیلمهای من همیشه کفی از مخاطب را داشتهاند، یعنی بخشی از مخاطب با این سینما و مضمون ارتباط برقرار کرده و همین قدرهم نسبت به بقیه فیلمهایی که خواستند در زمینه مفاهیم اخلاقی حرف بزنند، یک موفقیت محسوب میشود. ما نباید ژانر طنز را محدود به شوخیهای دمدستی و مسائل خاص کنیم که منجر به این شود که در سالنهای سینما، نتوانیم فیلم را با خانواده تماشا کنیم. طنز در حوزه سیاسی، مسائل اجتماعی و اخلاقی اگر با رعایت شئونات باشد، به نظرم با حداقل خوبی از مخاطب همراه شده و فیلم پرفروش خواهد شد. تجربه من که این موضوع را نشان داده است.
شما میگویید که نباید با هر نوع طنزی مردم را خنداند و به سینما کشاند اما با یکی از کارگردانهای سینما که صحبت میکردیم، میگفت که مردم دیگر حوصله هیچ چیزی را ندارند و ما فقط باید فیلمی بسازیم که در آن دو ساعتی که در سینما هستند، اصلاً یاد بیرون و مشکلاتشان نیفتند و فقط بخندند. فکر نمیکنید که این روزها سینما در قبضه ساخت چنین فیلمهایی است؟
هرکسی نگاه خودش را دارد. برخیها در سینما ممکن است دست به تولید اثری بزنند که اتفاقاً در چارچوب قانون هم تعریف شده است، نمیخواهم آنها را نقد کنم اما برای من که دغدغه آرمان و اخلاق را دارم، محدودیت در شوخینویسیها خیلی زیادتر است. به خاطر همین هم طنز در ژانر سینمای بهنوعی معنوی، انقلابی و آرمانی خیلی کمرنگ است و کمتر آدمی را میبینیم که در این حوزه کار کند، چون کار کردن در این زمینه خیلی مشکلتر است. اگر برخی از مسائل در این حوزه رعایت نشود، میتواند به ضد خودش تبدیل شود کما اینکه خیلیها خواستند ادای اخراجیها را دربیاورند و بر ضد خودش تبدیل شد. کلاً مساله طنز و اینکه بخواهید در این نوع ژانر کار کنید، هم رقابت را سخت و هم توقع مخاطب را عوض میکند چون وقتی در فیلمهای دیگر با شوخیهای مختلف مواجه میشود ممکن است همین توقع را در بقیه فیلمها هم داشته باشد. اما درباره «زندانیها» امیدوارم آن بخشی از مخاطب که برایشان مهم است که فیلم را با خانواده ببینند، بعد از دیدن این فیلم با خیال راحت از سینما بیرون بیایند.
در فیلمهای اولتان از بازیگران حرفهای سینما استفاده کردید و حالا که مشهورتر شدهاید، در فیلم «زندانیها» سراغ بازیگران مشهور تلویزیون رفتید. چه شد که این ترکیب بازیگران را برای فیلم اخیرتان انتخاب کردید؟
به هرحال استفاده از بازیگری که حتی بازیاش بهنوعی تیپ باشد با هدف خاصی صورت میپذیرد. از یک طرف دیگر کسانی که در این فیلم حضور دارند، بازیگران سرشناس تئاتر هستند و آنجا درخشیدند و با آدمهای بزرگی هم کار کردند و اینجا در کنار بقیه بچههای دیگر قرار میگیرند. یعنی هومن برقنورد و بهنام تشکر و هدایت هاشمی از بازیگران تئاتری هستند و از آن طرف خانم بهنوش بختیاری و خانم بهاره افشاری را میبینید که بچههای سینما هستند. خیلی از آنهایی که در سینما چهره هستند از تلویزیون به سینما رفتند و شهره شدند. به هرحال مخاطب با ترکیب جدیدی مواجه میشود و به نظرم اعتماد به طیف جدیدی از بازیگران بهعنوان نقش اول در این فیلم، یک کار جدید نسبت به کارهای قبلیام محسوب میشود. اینها نسل میانه بازیگران هستند و بین دو نسل یعنی بین بازیگرانی همچون آقای عبدی و بچههای قدیم و نسل جدید و بازیگران تینیجر، قرار دارند. این هم تستی است که در این فیلم انجام دادیم و این بازیگران به خوبی از عهده آن برآمدند.
وقتی به سیر فیلمهای شما در چند سال اخیر نگاه میکنیم، شاهد این هستیم که فیلم اخیرتان مثل آثار اولیه، پرفروش نبود. چه دلایلی باعث شد مسعود دهنمکی که همیشه فیلمهایش محبوب سینماداران بود، فیلمش کم فروخت؟ به نظر شما این مساله به این نقل معروف که از شما میشود که دوست دارم فیلمی بسازم که کمتر بفروشد، ارتباطی دارد؟
همه فیلمهای من، جزء همه پرفروشهای سالشان بودند. فقط در مورد «رسوایی ۲» یک سری از حرفها وجود دارد که باید بگویم من خودم، «رسوایی ۲» را میخواستم بهنحوی بسازم که حول رقابت، اکران و اینجور مسائل نباشد. اینقدر مشکلات برای من ایجاد میکردند که از خیر و شر این کار گذشتم.
درحالی که اگر اکرانهای نوروز را بررسی کنید، میبینید که بعد از اخراجیهاست که سینما احیا میشود و مردم دوباره به سالنهای سینما هجوم میآورند، اما قبل از آن اکران نوروزی، جزء فصل مرده سینما بود. یعنی ۱۵ روز قبل از عید و ۱۵ روز بعد از عید، مردم سرگرم تعطیلات بودند و اصلاً به طرف سینما هم نمیرفتند، ولی به هرحال با آمدن اخراجیها به سالنهای سینما، فروش سینما از یک میلیارد برای اولینبار به چند میلیارد رسید. مردم با سینما آشتی کردند و دوباره اکران نوروزی، به وقت طلایی اکران سینماها تبدیل شد. اما به هرحال بهرغم خدماتی که اکران فیلمهای ما در این سالها به سینما کرد، با بیمهریهایی مواجه شدم که احساس کردم باید از فضای رقابت دور شد. فیلم رسوایی در عید اکران نشد و در ماه رمضان اکران شد ضمن اینکه در تعداد سالنهای محدودی به نمایش درآمد و با توجه به مضمونش هم که به خیلیها برخورده بود، تبلیغات میدانی که به هیچ وجه نداشت و تعداد تیزرهای تلویزیونی محدود بود. با تمام این تفاسیر، به هرحال در زمان خودش جزء ۱۰، ۱۵ فیلم پرفروش سال بود. بهنوعی میخواستم کاری کنم که بعضیها دست از کینهتوزیها و دشمنیهایشان بردارند.
به خاطر همین به این سمت رفتید که فیلم پرفروشی نسازید؟
بله. همین اتفاقات باعث شد این تصمیم را بگیرم. فیلم «رسوایی ۲» را هم که نگاه کنید آنچنان زبان طنزی نداشت و بیشتر اجتماعی بود.
الان خودتان درمورد زندانیها چه فکری میکنید، با توجه به اینکه به اکران نوروز برگشته و مطمئنم بازیگرانی دارد که میتواند مخاطب را به سینما بکشاند؟
امیدوارم این فیلم هم با استقبال مواجه شود، اما من با خودم رقابتی ندارم و نمیخواهم چیزی برایم تکرار شود، هر چقدر بیشتر مخاطب باشد، خوشحال میشوم.
در پسزمینه فیلمهایتان، شاهد نیش و کنایههایی به جناحهای سیاسی هستیم و بنا به نوع نگاه هر فیلم، این کنایهها، موافقان و مخالفان خاص خودش را داشت. وضعیت موافقان و مخالفان درمورد فیلمهای اولتان مشخص بود و گاهی منتقدان در مواجهه با فیلمهایتان در دو طیف مقابل هم قرار میگرفتند. ولی از رسوایی به بعد انگار این دوقطبی موافق و مخالف تغییر شکل داده است و حتی در جایی گفتید: «این مساله چپ و راست ندارد، چپ کینه قدیمی دارد و حق دارد منصف نباشد و مکر کند و راست مذهبی بلاهت و خودکمبینیای دارد که میخواهد آن را پشت غریبهنوازی پنهان کند اما خدا نه چپ است و نه راست.» آیا فیلم سینمایی «زندانیها» قرار است حرف تند و تیز سیاسی جدیدی بزند یا اینکه به خاطر شدت انتقادها، مسعود دهنمکی محافظهکار شده است؟
شما به فیلمهای بعد از «اخراجیها ۳» نگاه کنید که چقدر فیلم شبیه آن ساخته شد. شاید زدن حرف تند و تیز سیاسی در جامعه بهنوعی اشباع شده و فکر میکنم مهمتر از مساله کنایه سیاسی، مساله اخلاق و معنویت است. یعنی درباره اخلاق و معنویت حرف میزنم. سعی کردم کنایات کمتر باشد که مردم به آن مفهوم معنوی بپردازند. حتی یکی از دلایلی که فیلم در جشنواره نیامد به همین خاطر بود. هر دو طیف حزب الهی و روشنفکر بهنوعی دغدغههایشان چیزهای دیگری شده است. شاید بتوان گفت دغدغههای ۲۰، ۳۰ سال پیش ما الان دغدغه این آدمها شده، ولی الان مساله من چیز دیگری است.
البته الحمدلله در رسوایی ۱ و ۲ دیدید هشدارهایی که فیلم میدهد، نسبت به آسیبهای اجتماعی و اتفاقاتی که در جامعه ازجمله اعتراضهای سیاسی یا بهنوعی آن برخورد با اختلاسها و فسادها. اینها هشدارهایی بود که در آن فیلمها وجود داشت و میتوان گفت فیلم جلوتر از زمان خودش حرکت میکند. شما وقتی میبینید که یک اتفاقی میافتد و مردم برشهایی از آن فیلمها را در شبکههای اجتماعی برای هم میفرستند یعنی اینکه فیلم کار خودش را کرده است.
یک نکتهای وجود دارد که گفتید نخواستید فیلم در جشنواره اکران شود، امسال فیلمی را ندیدم که در آن امید وجود داشته باشد، شاید در بین آنها ۲ یا ۳ فیلم به این صورت بود و دقیقاً همه فیلمها با تلخی تمام میشد، به نظر شما سینمای ما به لحاظ امید دادن به مخاطب در چه وضعیتی است؟
ببینید من درمورد فیلم خودم صحبت میکنم، انتهای همه فیلمهای من امید است. در رسوایی ۱ شما میبینید که انتهای آن اصلاح است. همه فیلمها حتی در اخراجیها آخرش اصلاح است، نابودی کاراکتر را نمیبینید و شخصیت را سیاه و سفید نمیبینید و در این فیلم هم همین اتفاق میافتد. ولی به هرحال در فیلمهای من امید وجود دارد و به مردم امید میدهد، حتی به آنهایی که امیدی به آنها نیست و شاید کل جامعه از آنها قطع امید کردهاند، مثل زندانیها.
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: ایران نوروز رسوایی جامعه اخلاق خواب سینمای ایران اجتماعی و فرهنگی نخبگان فیلم سینمایی خانواده قانون رقابت تلویزیون تئاتر مشکلات تعطیلات ماه رمضان درآمد تبلیغات سیاه و سفید مسعود ده نمکی اکران نوروزی زندانی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۳۸۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
به گزارش همشهری آنلاین، علی درخشنده که سال ۱۳۹۸ نخستین فیلم بلندش را با نام «دشمنان» در جشنواره فیلم فجر رونمایی کرده بود، درباره معرفی فیلمش و تاخیر در اکران آن پس از حدود پنج سال بیان کرد: «همسایه شما، زهره» یک تریلر - درامای روانشناختی درباره زنی با یکسری پیچیدگیهای ذهنی و رواننژندی است که سبب میشود به اقداماتی پیرامون خودش دست بزند و شاید مشابه آن را به شکلی امروز هم در جامعه ببینیم. البته من فیلم را پنج سال قبل ساختم ولی در آن زمان هم چنین مسائلی دیده میشد. حتی یادم میآید وقتی ماجرای مرحوم بابک خرمدین پیش آمد و بعدها شنیدیم که پدر و مادرش بجز او چند نفر دیگر را هم کشته بودند، تشابهاتی نسبت به آنچه من در فیلم روایت کرده بودم، دیده میشد که این موضوع از نگاه کردن به جامعه نشأت میگرفت.
او افزود: داستان دیر اکران شدن فیلم هم در دو سال اول پس از ساخت، بخاطر شیوع کرونا بود که پخش و اکران همه فیلمها را تحت تاثیر قرار داد. در آن مقطع پخش جهانی در اولویت ما بود که در همان زمان، فیلم من و «تومان» مرتضی فرشباف به جشنوارههای شناخته شدهای همچون «شبهای سیاه تالین» راه پیدا کردند، گرچه شاید من عجله کردم چون بسیاری از جشنوارهها در آن دوران برگزار نشدند. بعد از آن هم مسائل دیگری پیرامون من و تهیهکننده فیلم (مجید برزگر) پیش آمد که مجوز نمایش فیلم را تحت تاثیر قرار داد و با وجود اینکه فیلم پروانه نمایش داشت، تاکید شد که باید آن را دوباره ببینند البته در نهایت همه مسائل برطرف شد.
وی درباره اینکه آیا خودش تصمیم گرفته فیلمش را در گروه هنر و تجربه اکران کند گفت: اگرچه اوضاع سینما در گذشته هم چندان خوب نبود اما در همان سالها برخی پخشکنندهها میگفتند باوجود آنکه بازیگری به عنوان ستاره در فیلم نیست، باز هم میتوان این فیلم را در سینمای بدنه اکران کرد در حالی که الان شرایط سینما آنقدر تغییر کرده که به سختی میتوان چنین فیلمی را در سینمای بدنه و کنار این تعداد کمدی اکران کرد. از سوی دیگر گروه هنر و تجربه دو سالی است که از فیلم من پشتیبانی کرده و پیگیریهایی را بابت به اکران رسیدن فیلم انجام داده، به همین دلیل به گفته بسیاری از کارشناسان مربوط، اکران در این بسته و شرایط مناسبتر بود و من هم دوست داشتم فیلمم را روی پرده ببینم تا اینکه بخواهم آن را اکران آنلاین کنم.
درخشنده که این روزها در تدارک ساخت یک سریال برای شبکه نمایش خانگی است، درباره تغییر نام فیلمش از «دشمنان» به «همسایه شما، زهره» نیز توضیح داد: اسم فیلم را تغییر دادم چون با توجه به شرایط فعلی تصور کردم «زهره» میتواند مثل یکی از همسایههای ما باشد که کنار ما زندگی میکند؛ ضمن اینکه تدوین فیلم را هم در بخشهایی تغییر داده بودم و بهتر بود نام آن هم جدید باشد. البته در این چند سال باز هم فیلم به فهرست مقدماتی چند جشنواره همچون ادینبورگ و شانگهای راه پیدا کرد اما صادقانه به آنها اطلاع دادم که با وجود تدوین دوباره و تغییرات در فیلم آن را یک بار در شبهای سیاه تالین نمایش دادهام. اینها سبب شد که خوشحال باشم از اینکه فیلم هنوز زنده است و تاریخ مصرف ندارد.
رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند در «همسایه شما، زهره» به ایفای نقش پرداختهاند. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «شیوا گفت: همهش احساس میکنم شهاب هر شب داره از پشت این درختها بهمون نگاه میکنه! و زهره به آهستگی سرچرخاند سمت پنجره.»
کد خبر 847476 منبع: ایسنا برچسبها کارگردانان سینمای ایران خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران