Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، پلیس نیوزیلند اعلام کرده، باور دارد برنتون ترنت، مهاجم، به تنهایی این حملات را مرتکب شده است و چند بازداشت شده دیگر احتمالا نقشی در اجرای این حملات خونین نداشته‌اند.

 

برنتون ترنت، ۲۸ ساله، شهروند استرالیا که خود را یک سفیدپوست‌پرست می‌خواند ظهر جمعه گذشته با حمله به دو مسجد در کرایست‌چرچ که دومین شهر بزرگ نیوزیلند است، ۵۰ نفر را کشت و بیش از ۴۰ نفر را مجروح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در جریان این حملات تروریستی دو پسر بچه ۳ و ۱۱ ساله هم کشته شدند.

 

او با نصب دوربین به پیشانی خود این کشتار را به طور زنده از شبکه اجتماعی فیسبوک پخش کرد و ۱۰ دقیقه قبل از آن هم با ارسال یک دلیل‌نامه مطول به چندین مقام از جمله جسیندا آردرن، نخست‌وزیر، قصد خود از این حملات را تشریح کرد.

 

او پس از به راه انداختن حمام خون در مسجد النور به مسجدی دیگر در چهار کیلومتری محل اول رفت و آنجا هم به روی نمازگزاران آتش گشود اما دقایقی بعد توسط دو پلیس محلی بازداشت شد.

 

مایک بوش، رئیس پلیس نیوزیلند گفته بنابر آنچه تا روز یکشنبه (۱۷ مارس) به دست آمده پلیس بر این باور است که برنتون ترنت این حملات را به طور انفرادی طراحی و اجرا کرده است هر چند هنوز در این باره نمی‌توان نتیجه‌گیری قطعی کرد.

 

دو نفر دیگر هم در جریان این حملات بازداشت شده‌اند که قرار است یکی از آنها روز دوشنبه (۱۸ مارس) به دادگاه برده شود.

 

برنتون ترنت روز شنبه (۱۷ مارس) در حالی که پیراهن زندان برتن داشت، با دستبند به دادگاه برده شد و در حضور قاضی فعلا به یک فقره قتل عمد متهم و به همین علت بدون حق سپردن وثیقه زندانی شد.

 

او به هنگام حضور در دادگاه به دوربین‌ها لبخند می‌زد اما قاضی دستور داد به منظور "پیشگیری از اثرگذاری بر روند عادلانه دادگاه" از چهره برنتون ترنت تصویری منتشر نشود.

 

پلیس می‌گوید از دو نفر دیگری که به همراه برنتون ترنت بازداشت شده‌اند یک نفر به اتهام نقض قوانین مالکیت سلاح در بازداشت به سر می‌برد و یک نفر دیگر که زن است، بدون آن که اتهامی متوجه آن باشد، آزاد شده است.

 

یک مرد مسلح دیگر هم که بازداشت شده بود، پس از آن که معلوم شد به قصد متوقف کردن برنتون ترنت وارد صحنه شده بوده، آزاد شد.

 

هیچ کدام از بازداشت‌شدگان سوابق کیفری و قضایی نداشته‌اند.

 

برنتون ترنت قرار است برای بار دوم روز ۵ آوریل (۲۰ روز دیگر) به دادگاه برده شود و انتظار می‌رود با مشخص شدن هویت قربانیان و مجروحان، این بار او به قتل ۵۰ نفر و اقدام به قتل حدود ۵۰ نفر دیگر متهم شود.

 

این بزرگترین کشتار جمعی در تاریخ نیوزیلند است. کشوری که به طور تاریخی آمار جرم و جنایت بسیار پایینی دارد و به همین علت اکنون در بهت و حیرت فرو رفته است.

 

نیوزیلند حدود ۴ میلیون نفر جمعیت دارد و تنها حدود 45 هزار مسلمان (کمی بیش از یک درصد) در این کشور زندگی می‌کنند.

 

جسیندا آردرن، نخست‌وزیر این کشور روز گذشته ضمن دلجویی حضوری از جامعه مسلمانان شهر کرایست‌چرچ گفت قوانین مالکیت سلاح را اصلاح خواهد کرد.

 

دیوید پارکر، دادستان کل این کشور هم گفته دولت به دنبال ممنوع کردن فروش و مالکیت سلاح‌‎های نیمه خودکار خواهد بود.

 

برنتون ترنت به هنگام حمله ۵ اسلحه داشت که بنابر گفته نخست‌وزیر نیوزیلند برای آنها مجوز قانونی گرفته بود.

 

در همین حال، ساجد جاوید، وزیر کشور بریتانیا، به شرکت‌های صاحب شبکه‌های اجتماعی هشدار داد تا اقدام به "سالم‌سازی محتویات"شان بکنند و در غیر این صورت بایستی منتظر "اجرای اجباری قانون" باشند.

 

پخش زنده حمله به دو مسجد نیوزیلند در فیس‌بوک به مدت ۱۷ دقیقه پخش شده بود.

 

با اینکه ویدیو اصلی این اتفاق از فیس‌بوک حذف شده بود اما به سرعت در سایر شبکه‌ها از جمله یوتیوب و توییتر بازنشر شد.

 

جاوید در یادداشتی که در نشریه "دیلی‌اکسپرس" منتشر شده، نوشته است: "شرکت‌های تکنولوژی و درگیر در فضای مجازی باید بیش از پیش تلاش کنند تا چنین محتواهایی منتشر نشود".

 

وزیر کشور بریتانیا از مردم خواست تا از تماشای چنین تصاویر "بیمارگونه" خودداری کرده و پخش چنین تصاویری را "نادرست و غیرقانونی" خواند.

 

به نوشته جاوید "بسترهای فضای مجازی و شبکه‌های مجازی مسئولند و نباید اجازه دهند تا کار یک تروریست توسط آنها انجام شود".

 

به گفته وی "تروریست فیلم حمله‌اش را با هدف پخش شدن ایدئولوژی‌اش در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند".

 

وزیر کشور بریتانیا تاکید کرده است که دولت پیشتر تلاش کرده‌ بود تا احتمال انجام این رفتار "غیرقانونی" مطرح شود.

 

دولت بریتانیا قصد دارد تا قوانین جدید در خصوص "آزار و اذیت آنلاین" را به زودی منتشر کند.

 

106

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: توییتر شبکه های اجتماعی نیوزیلند حمله تروریستی بریتانیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۳۹۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عیادت وزیر خارجه ایران از دیپلمات سوری آسیب دیده در حمله تروریستی اسرائیل به سفارت ایران در دمشق

به گزارش جماران؛ امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان از دیپلمات وزارت امور خارجه سوریه که در جریان حمله موشکی - تروریستی رژیم صهیونیستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق به شدت مجروح شد و برای تکمیل روند درمان به تهران منتقل گردیده، عیادت کرد.

امیرعبداللهیان در این عیادت که با حضور کادر پزشکی مسئول درمان ایشان انجام شد، ضمن احوال‌پرسی از دیپلمات سوری، در جریان آخرین پیشرفت‌ها در وضعیت پزشکی و درمانی او قرار گرفت و برای ایشان از درگاه خدای سبحان شفای عاجل مسئلت نمود.

لازم بذکر است امیرعبداللهیان پس از حمله موشکی رژیم صهیونیستی اسراییل به سفارت ایران در دمشق ضمن سفر به سوریه، در حاشیه برنامه ها، با حضور در بیمارستان مرکزی دمشق، به همراه فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه از این دیپلمات عیادت کرد.

دیگر خبرها

  • آمار جدید قربانیان جنگ غزه
  • بازداشت ۴۵ نفر به دلیل اعتراض به قانون ضد مهاجرتی سوناک
  • افزایش قربانیان سیل کنیا به حدود ۱۹۰ نفر
  • عیادت وزیر خارجه ایران از دیپلمات سوری آسیب دیده در حمله تروریستی اسرائیل به سفارت ایران در دمشق
  • واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به دروغ‌های بی‌بی‌سی درباره فوت نیکا شاکرمی
  • ترکیه ۴۱ نفر را به ‌اتهام ارتباط با گروهک داعش بازداشت کرد
  • بازداشت ۴۱ تروریست داعشی در ترکیه
  • ترکیه ده‌ها نفر را به ظن ارتباط با داعش دستگیر کرد
  • حمله‌های هوایی و زمینی رژیم صهیونیستی علیه غزه و لبنان
  • هشدار وزیر خارجه انگلیس درباره پیامدهای تروریستی خواندن سپاه