Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@00:23:13 GMT

/یادداشت/

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۴۰۰۶۹

/یادداشت/

ریشه و علل مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان در کشور واژه تلخ عدم اعتماد و اعمال خودتحریمی است. در دفاع مقدس به طلایه‌داران خط مقدم جبهه اعتماد و آن‌ها را حمایت و تجهیز کردیم و نتیجه آن را هم که سربلندی و عزت و اقتدار کشور بود، به دست آوردیم و چه زیبا با اعتماد، از جوانان کم‌سن‌وسال قهرمانان ملی و جاودانه ساختیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز در جبهه جنگ اقتصادی، که دشمن فشار خود را در تاریخ بی‌سابقه می‌خواند، بدون شک تولیدکنندگان و صادرکنندگان، سربازانی هستند که در خط مقدم جبهه اقتصادی قرار دارند، آن‌ها در این برهه نبرد اقتصادی برای حفظ و بقای رونق تولید و شریان جریان صادرات در تلاش‌اند و با تمام توان، موانع را پشت سر می‌گذارند تا چرخ تولید را به حرکت درآورند؛ اما جز هم‌زبانی و هم‌کلامی و نه همدلی، نه‌تنها حمایتی مؤثر از کارآفرینان نداشته‌ایم، بلکه آن‌ها را درواقع با بی‌اعتمادی و خود تحریمی خلع سلاح کرده‌ایم، راه تولید و صادرات را با ایجاد موانع بسته‌ایم و بعد انتظار داریم که آن‌ها در این شرایط دشوار حرکت کنند.

در جهت حمایت از تولید قوانین را هم اجرا نکرده‌ایم، هزینه‌های تولید را افزایش داده و 30 درصد حمایت قانون هدفمندی و امثال آن را از تولید، دریغ کرده‌ایم. با افزایش هزینه‌های پی‌درپی سربار، افزایش قیمت تمام‌شده را به تولید تحمیل و با افزایش قیمت‌ها و ورود بی‌حدومرز کالای قاچاق، امکان رقابت را از تولید سلب کرده‌ایم.

در این میان بانک‌های ما از رسالت وجودی و حمایتی خود، با انحراف به بنگاه‌داری روی آوردند، قانون و شریعت را به نفع خود یک‌جانبه تفسیر کردند، با قراردادهای یک‌سویه اولیه و ثانویه، با سودهای ربوی لحظه‌شمار و پلکانی، جرائم تأخیر و تأدیه، فشارهای مضاعف بی‌امان در ناتوانی مالی به تولیدکنندگان وارد کرده‌اند، لذا تولیدکنندگان هرروز بدهکار و بدهکارتر شدند.

حساب‌های مسدودی، ممنوع‌الخروجی، توقیف اموال، توقف تولید، جانشینی کارخانجات، مزایده وثیقه‌های سهل‌الوصول، تخلیه منازل مسکونی مدیران و برای برخی زندان ازجمله مصائب تولید در کشور است. در چنین شرایط دشواری که پیش آوردیم، تولیدکنندگان و متولیان کسب‌وکار به بدهکاران بانکی با چک‌های برگشتی و انباشت معوقات بدل شدند و در شرایط سخت رکود نیازمند سرمایه در گردش، برای تأمین مواد اولیه و تأمین مالی گردش حیات تولید، در حالی از انجام تعهدات قبلی ناتوان شدند و بازماندند، که شدیداً نیاز به حمایت مالی برای چرخش چرخ تولید هم داشتند.

دستگاه‌های دولتی نیز با نگاه جزیره‌ای و بدون در نظر گرفتن شرایط خاص کشور و اهمیت تولید و جایگاه تولیدکننده، هرکدام از دیگری با اقدامات شدید عملیات اجرایی، در گرفتن نیمه رمق باقی‌مانده تولیدکننده، گوی سبقت از یکدیگر ربودند. مگر قاعده این نیست که در شرایط رکود نباید سخت‌گیری مالیاتی وجود داشته باشد و لکن از همین ناحیه نیز با تحمیل ارزش‌افزوده که مشتری و مصرف‌کننده پرداخت نمی‌کنند و جلوگیری از ثبت تغییرات قانونی مدیریتی، مدیریت را عملاً غیررسمی و محروم از اختیارات، ساقط کرده‌ایم و در بسیاری از موارد هرچند چیزی هم نصیب بانک‌ها یا دستگاه‌ها نشد اما هرگز اجازه تولید را به صاحبان تولید نداده‌ایم.

به‌راستی ما با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و صادرکنندگان خود چه کرده‌ایم؟ چگونه با تصمیمات نامعقول و اقدامات ناکارآمد، خطوط مقدم جبهه اقتصادی خود را به دست خود درهم شکسته‌ایم؛ درد خودتحریمی دردناک‌تر از تحریم دشمن و در واقع دو لبه قیچی که لبه داخلی‌اش برنده‌تر است، رگ حیات تولید ملی را قطع کند و به فرموده مقام معظم رهبری در سال حمایت از کالای ایرانی قرار داریم اما باید دید ما در جهت حمایت از تولید چه کرده‌ایم؟

تولیدی عامل بقا، قدرت، امنیت، توسعه و پیشرفت کشور است، تولید حلال مشکلات معیشتی ملت است. اشتغال کشور در قبال تولید است. صادرات متکی به تولید است. مهم‌ترین ابزار پشت سر گذاشتن تحریم، تولیدکنندگان و صادرکنندگان هستند، از این‌رو تولیدکننده و صادرکننده محترم است. هرسال برای صادرات روزی را اختصاص می‌دهیم؛ از کسانی که هم‌وغم آن‌ها رونق صادرات کشور است تجلیل می‌شود اما هیچ امتیازی برای آن‌ها قائل نشده‌ایم، بلکه برای آن‌ها نیز موانع و سردرگمی ایجاد کرده‌ایم؛ مشوق‌های حمایتی صادرکنندگان را هم پرداخت نکردیم و با صدور بخشنامه‌های متعدد و متناقض راه صادرات را هم را بسته‌ایم؛ از صادرکنندگان خواسته‌ایم ارز را از بازار آزاد تهیه کنند، تولید کنند، صادر کنند و بعد ارز حاصل را، البته چه موفق به برگرداندن آن به کشور شوند یا نشوند، به قیمت ارز نیما و دولتی به دولت بسپارند؛ کدام عقل سلیم چنین چیزی را می‌پذیرد؟

ما پس از سال‌ها امروز در یک شرایط فرصت طلایی قرار داریم که هم فرصت طلایی برای صادرات ماست که باید در این برهه از یک جهش بسیار قوی برخوردار می‌شدیم، اما همین فرصت طلایی را هم با وضع پیمان‌سپاری ارزی و مشکلات دیگر به تهدید تبدیل کرده‌ایم و هرروز با فشارهایی که بر مقررات صادرات می‌آوریم. بیم آن می‌رود که صادرات کشور کاهشی یا متوقف شود مگر چند درصد اقتصاد ما خصوصی است شاید حدود ۱۰ درصد کمی بیشتر یا کمتر. مگر نه این است که اصل بر برائت است مگر خلاف آن ثابت شود، چرا نزد شما عکس آن حاکم است؟ همه مجرم‌اند و خلاف آن‌هم پذیرفته نیست، مگر می‌شود موارد احتمالی جزئی یا استثنایی را به‌کل تعمیم داد؟

چرا برنامه و استراتژی واردات و صادرات نداریم و اجازه می‌دهیم مواد خام ما و مواد اولیه ما بدون ارزش‌افزوده صادر شود و بعد با افزایش قیمت آن‌ها، هم کارخانجات تولیدی را از مدار تولید خارج می‌کنیم و هم مزیت صادرات را از آنان سلب می‌کنیم.

همه اذعان دارند که دشمن با تمام توان خود برای تضعیف و شکست اقتصاد ما برنامه‌ریزی و تقابل کرده است؛ لااقل مسئولان فشارهای داخلی از تولید و صادرات را بردارند و راه فعالیت آن‌ها را باز کنند، دولت تولیدکننده یا تاجر خوبی نیست و خوب است که بفرمایش امام راحل (ره) در دهه 60 اشاره‌کنم که فرمودند «هرجایی که بخش خصوصی می‌تواند فعالیت کند دولت نباید وارد شود» حداقل این سخن حکیمانه آن رهبر فقید فرزانه جامه عمل بپوشانیم.

ما امروز راهی به‌جز تولید و صادرات نداریم و با شناختی که از فعالان اقتصادی دارم این‌ها با تمام توان، با عشق به تولید و روحیه تلاش و کارآفرینی در خدمت به کشور و نظام و مقابله با تهدیدات جنگ اقتصادی، محکم و با قدرت ایستاده‌اند لذا باید مسیر و راه را باز کنیم، موانع، قوانین مزاحم، بخشنامه‌های مضر و متناقض را برداریم، بندهای فرصت سوز بروکراسی‌های اداری را از دست و پای سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی بگسلیم، تا کارآفرینان به تولید، ارتقاء کیفیت تولید، کارآفرینی، بپردازند.

امروز با رفع موانع خودتحریمی، به‌شدت نیازمند اعتمادسازی و جلب اعتماد متقابل هستیم و در شرایط امروز، ایجاد تنفس برای تولید و هموار ساختن راه صادرات و دل‌جویی از فعالان اقتصادی یک ضرورت انکارناپذیر است.

یادداشت از: علی‌محمد زمانی رئیس خانه صنعت و معدن استان قزوین

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تحريم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۴۰۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین هنرستان جوار صنعت کشور در استان مرکزی ایجاد شده است

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد مخلص الائمه بعدازظهر سه‌شنبه در نشست با فعالان اقتصادی و تشکل‌های صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با حضور وزیر صمت اظهار کرد: نمایندگی وزارت امور خارجه در استان مرکزی در آینده‌ای نزدیک ایجاد می‌شود و جانمایی آن نیز انجام شده است.

وی افزود: هنرستان‌های جوار صنعت از سال گذشته در راستای اجرای طرح سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و افزایش سهم آموزش فنی و حرفه‌ای مورد توجه قرار گرفته و بزرگترین هنرستان جوار صنعت کشور در استان مرکزی راه اندازی شده و هنرستان‌های دیگر نیز در حال پیگیری است.

استاندار مرکزی تاکید کرد: محصولات واحد تولیدی هپکو کیفیت دارد و معادن و بخش خصوصی به این شرکت سفارش تولید می‌دهند و نیاز است بقیه مصرف کنندگان ماشین آلات هپکو نیز از محصولات این شرکت بازدید داشته باشند و باید اذعان کرد هپکو برای نخستین بار پس از سال‌ها قرارداد صادراتی خود را با یکی از کشورهای منطقه منعقد کرده است.

مخلص الائمه تاکید کرد: در استان مرکزی آب سنگین کیلویی ۸۰۰ دلار تولید می‌شود و از طرفی نفت خام تولیدی بشکه‌ای ۸۰ دلار به فروش می‌رسد که این اقدام در استان ظرفیتی ویژه محسوب می‌شود.

استاندار مرکزی بزرگترین بحران کشور را ناترازی انرژی عنوان کرد و گفت: این ناترازی به محیط زیست لطمه زده و یکی از راهکارهای این مهم، توسعه صنعت ریلی است.

وی در خصوص واگن پارس نیز ادامه داد: شهرداری تهران و دیگر شهرهایی که در حوزه مترو نیازمندی دارند باید از ظرفیت واگن پارس مپنا در اراک استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه سی و دومین کنگره بین المللی انجمن مهندسان مکانیک کشور امروز در دانشگاه صنعتی اراک برگزار شد، افزود: کنسرسیوم توسعه اقتصادی امیرکبیر استان مرکزی امروز در دانشگاه صنعتی اراک رونمایی شد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: انتظار است انجمن یا شرکت‌هایی که عضو این کنسرسیوم نیستند، به این کنسرسیوم ملحق شوند تا از تمامی ظرفیت‌ها بتوان بهره گیری کرد.

رتبه نخست مرکزی به لحاظ تنوع تولید

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز بیان کرد: مرکزی استانی است که بواسطه تنوع بالای صنعت در کشور و در دنیا شناخته شده و به لحاظ تنوع تولید رتبه نخست کشور را دارد و صنعتی صنعت ساز است.

علی جودکی افزود: استان مرکزی می‌تواند هزاران بخش اقتصادی را راهبری کند از این رو به عنوان ناوبندر کشور مطرح است.

کد خبر 6099685

دیگر خبرها

  • وزیر : تنوع نرخ ارز ام‌الفساد است
  • راهبرد وزارت صمت توسعه صنعت با رویکرد صادرات محور است
  • همکاری‌های کشاورزی ایران و تاجیکستان گسترش می‌یابد
  • رفع تعهد ارزی مانع صادرات صنایع کنسرو
  • بزرگترین هنرستان جوار صنعت کشور در استان مرکزی ایجاد شده است
  • آغاز مذاکرات صادرات دانش قطعه‌سازی به چهار کشور
  • توجه به اقتصاد خلاق یکی از راه‌های جهش تولید است
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت با بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟