Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@15:13:29 GMT

بیش از 17 هزار قطعه پرنده در کردستان شمارش شد

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۴۰۶۶۲

بیش از 17 هزار قطعه پرنده در کردستان شمارش شد

سنندج - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: امسال در سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستان گذران بیش از 17 هزار قطعه پرنده در زیستگاه های استان شناسایی و شمارش شد.

فریبا رضائی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سرشماری پرندگان در منابع آبی استان مانند رودخانه ها، سدها و تالاب زریبار در زمستان امسال همزمان با سراسر کشور انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: سرشماری به منظور کسب اطلاعاتی در ارتباط با جمعیت مهاجر آبزی زمستان گذران در استان، شناسایی گونه های نادر و در خطر انقراض انجام می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان افزود: بعد از کسب اطلاعات و آمار جمعیتی لازم آنها را به سازمان محیط زیست برای بررسی وضعیت گونه ها ارسال می شود.
رضائی اظهار داشت: سرشماری امسال در 14 منبع آبی استان با استفاده از امکاناتی هم چون تلسکوپ، دوربین چشمی و با همکاری پرنده شناسان محلی انجام گرفت.
وی اعلام کرد: در این سرشماری بیش از 17 هزار قطعه پرنده با استفاده از مشاهده مستقیم در منابع آبی استان شمارش شد که بیشترین جمعیت و تنوع پرندگان آبزی وکنار آبزی مهاجر در تالاب زریبار بوده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان اضافه کرد: پرندگان مشاهده شده از خانواده باکلان ها، کاکاییان، یلوه ییان، سنقرها، آبچلیک سانان، ماهی خورکیان، غازها، اردک ها، کشیم ها، حواصیلیان و غیره بوده است.
رضائی اظهار داشت: امسال برای نخستین بار هم در سد وحدت سنندج گونه کشیم گردن سیاه مشاهده شده است.
کشیم گردن سیاه 31 سانتی متر طول دارد و از کشیم گوشدار اندکی کوچکتر است؛ منقارش به بالاست، در فصل تولید مثل سر، گردن و گوش، به رنگ سیاه است و گوشپرهای طلایی بادبزن مانندی دارد. روتنه سیاه است و حاشیه ی شکم به رنگ بلوطی دیده می شود.
در زمستان، سر، تارک و پشت گردن سیاه رنگ، روتنه قهوه ای مایل به سیاه و زیر تنه به رنگ سفید دیده می شود و در زیر چشم ها و گلوی این پرنده ، لکه ی مشخص سفیدی مشاهده می شود که تا پشت چشم ها امتداد دارد.
استان کردستان دارای چهار منطقه حفاظت شده و یک پناهگاه حیات وحش شامل منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت 32 هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت 43 هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت 57 هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت 39 هزار هکتار، پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصر به فرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه های جانوری و گیاهی قرار داده است.
9936 / 3034

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي پرنده محيط زيست كردستان سرشماري پرندگان مهاجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۴۰۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بز‌های کوهی در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم) مشاهده یک پلنگ در منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال (فیلم) بلعیدن عجیب و ترسناک یک بز توسط اژد‌های کومودو (فیلم)

دیگر خبرها

  • دستگیری حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج
  • پاکسازی بیش از ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی
  • برگزاری هفتمین دوره جشنواره سراسری گیلاس اواخر خرداد در اشنویه
  • رفع تعرض از ۱۷۷ هکتار زمین دولتی
  • طعنه سردار سلیمانی به کشورهای منطقه /هیچ پرنده خارجی نمی‌تواند از آسمان ایران عبور کند
  • رفع تعرض از ۱۷۷ هکتار زمین دولتی در سراسر کشور
  • حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج دستگیر شدند
  • آزادسازی یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • دستگیری شکارچیان کبک وحشی و تیهو در پلدختر
  • بز‌های کوهی در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی (فیلم)