فیلم کوتاه و مستند در آستانه تحول
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۴۱۷۹۶
سخنان روزهای اخیر مسئولان سینمایی از تغییراتی در حمایت های انجمن سینمای جوانان و مرکز گسترش سینمای مستند خبر می دهد؛ تغییراتی که به نظر می رسد ساختار این نهادها را نیز دستخوش تغییر کند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، ماجرای تغییرات در ساختار حمایتی انجمن سینمای جوانان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از توئیت 13 اسفند «حسین انتظامی» آغاز شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سرپرست سازمان سینمایی در توئیتی با اشاره به تحول در ساختار سازمان سینمایی و تاثیر آن بر نهادهای زیرمجموعه این سازمان، نوشت: «در تحول ساختار سازمان سینمایی، انجمن سینمای جوانان ایران و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ضمن تثبیت، قدر بیشتری خواهند دید. بودجه حمایتی فیلمهای کوتاه، مستند و انیمیشنی که فیلمسازان جوان میسازند رشد چشمگیر مییابد. در تجدید ساختار و ضابطهنویسی به همفکری فعالان صنف نیاز داریم.»
با انتشار این توئیت گمانه زنی ها درباره تغییرات پیش روی نهادهای سینمایی چون انجمن سینمای جوانان و مرکز گسترش آغاز شد. برخی از آن استقبال کردند و فعالیت این گونه نهادها را نیازمند بازنگری دانستند. برخی نیز از ابهامات این تغییر گفتند و نسبت به آن با احتیاط سخن گفتند.
به عنوان نمونه «امیرشهاب رضویان» –که خود سال ها به آموزش سینما مشغول است و تاکنون از چندین و چند پروژه سینماگران جوانان حمایت کرده- در گفتگو با یک خبرگزاری با اشاره به عمر 44 ساله فعالیت انجمن سینمای جوانان، تغییر در ساختاری کلی آن را ناممکن دانست و گفت که «فیلم کوتاه» تنها بخش از سینمای ایران است که لیاقت تزریق سرمایه و حمایت مالی دولتی را دارد.
او همچنین در سخنان خود به تعداد فراوان فیلمسازان حرفه ای اشاره کرد که کار خود را از انجمن سینمای جوان آغاز کرده اند و آن را نشانه ای از موفقیت این نهاد سینمایی دانست.
این کارگردان سینما همچنین ابراز امیدواری کرد مشاوره مدیران سازمان سینمایی با کارشناسان خبره، به تصمیماتی شفاف و تاثیرگذار در عرصه آموزش و تولید آثار سینمایی منجر شود.
یا «مسعود امینی» دیگر فیلمسازی است که در این باره اظهار نظر کرد. او در پاسخ به یکی از خبرگزاری ها ضمن پذیرش عدم تناسب ساختار انجمن سینمای جوانان با شرایط امروز، بر لزوم تغییر در این ساختار سینمایی تاکید کرد اما از حسین انتظامی نشستی با حضور فیلمسازان طلب کرد تا ایده های مدیران سازمان سینمایی شفاف تر طرح شود و سینماگران نیز نقطه نظرها و تجربیات خود را بیان کنند.
امینی با تاکید بر این که حمایت از انجمن سینمای جوانان، سرمایه گذاری برای آینده سینمای ایران است، این انجمن را تنها نهاد آموزش استاندارد سینما در استان های کشور دانست.
شاید همین اظهارنظرها بود که موجب شد حسین انتظامی روز بعد و در حاشیه بازدید از جشنواره پویانمایی تهران توضیحات بیشتری درباره توئیت خود ارائه دهد.
سرپرست سازمان سینمایی به اشاره به شفافیت تصمیمات درباره نهادهای سینمایی گفت: «برنامههای ویژهای برای حمایت از فیلمسازان فیلمهای کوتاه، انیمیشن، مستند و جوان خواهیم داشت. ما در فروردین ۹۸، بودجههایمان را به طور شفاف اعلام خواهیم کرد تا مشخص شود کدام حوزهها چه میزان بودجه خواهند داشت.»
وی با بیان این که روی سخنش با فیلمسازان است، گفت: «این عزیزان میدانند که بودجه سال ۹۷ سازمان سینمایی در این عرصه چقدر بوده است و خواهند دید این ارقام در سال ۹۸ افزایشی چشمگیر خواهد داشت.»
انتظامی البته به دلایل تغییر رویکرد سازمان سینمایی به سینمای کوتاه و مستند هم پرداخت و گفت: «این بخشهای سینمای ایران، حوزههایی هستند که نیاز به حمایت ویژه دارند. بدون شک سینمای مستند و فیلم کوتاه یا انیمیشن ایران ظرفیت های جهانی دارند و در تراز استانداردهای بینالمللی هستند و به همین دلیل باید حمایت بیشتری از آنها صورت بگیرد تا به جایگاه واقعیشان برسند.»
اما مهمتر از تمایل وزارت ارشاد برای حمایت از سینمای کوتاه و مستند، چگونگی این حمایت و راهکارهای تحقق آن است. دستیار ویژه وزیر ارشاد در ابن باره نیز گفت: نهادهای مربوطه در ابتدای سال 98 مکانیسم و دستورالعمل حمایت را مشخص می کنند. به این معنا که از چه فیلم هایی با چه شاخصه هایی حمایت خواهد شد؟ به طور مثال شاید مختصات جغرافیایی یکی از شاخصه های باشد و فیلمسازان مناطق کمتر برخوردار، با ضریب بالاتری مورد حمایت قرار گیرند. البته حمایت از استودیوهای و فیلمسازان مستقل بخش خصوصی مد نظر خواهد بود.
انتظامی به نقش دیدگاه های صنوف فیلم کوتاه و مستند در تدوین دستور العمل هم اشاره کرد و افزود: پس از اعلام ضوابط تازه، بازخوردهای صنفی را بررسی و دستورالعمل نهایی را مدون می کنیم.
پس از این سخنان انتظامی، «محسن استادعلی» از سینماگرانی بود که به آن واکنش نشان داد. او در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها، با اشاره بر لزوم پرهیز از پیش داوری درباره تغییرات احتمالی در نهادهای سینمایی گفت: «موضوعی که حسین انتظامی در ابتدا مطرح کرد و با توئیت اخیر خود بر آن صحه گذاشت، در حمایت از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوانان است و طبیعتاً اصل این موضوع قابل قبول و اجرای آن نیازمند کارشناسی است. متن صحبتهای رئیس سازمان سینمایی نشان میدهد که تصمیم بر از بین بردن و یا نبودن این ۲ مرکز نیست، بلکه اصل بر پشتیبانی و به تبع آن تغییراتی است که بررسی آن نیاز امروز است و باید امیدوار بود تا در بستر بررسی کارشناسانه، شاهد اتفاقات خوبی باشیم.»
این فیلمساز همچنین با تاکید بر لزوم تحول در نهادی چون انجمن سینمای جوان که چند دهه بدون تغییر به فعالیت خود ادامه داده، گفت: «خوب است ساختارهای انجمن سینمای جوانان بازنگری شود تا متوجه شویم اشتباهات در کجاست، زیرا اگر تصور کنیم که همه اتفاقات درست و بدون نقص است نمیتوانیم منتظر نتایج مؤثر باشیم.»
استادعلی البته پیشنهادهایی هم درباره ساختار بازبینی در نهادهای سینمایی مطرح کرد: «اگر این بازنگریها به سمتی برود که منجر به تولیدات پویاتر شود و خروجیها شکل زندهتری بگیرند و به آموزش در این مرکز آسیبی نرسد، حرکت مثبتی صورت گرفته است اما متأسفانه شنیده شد که انجمن قرار است هیأت امنایی شود و افرادی از بیرون که در این زمینه تخصصی ندارند درباره موضوعات مربوطه تصمیم بگیرند که اگر این اتفاق بیافتد قطعاً خسارت جبرانناپذیری را به همراه دارد زیرا در هر کاری باید از کارشناسان همان امر استفاده کرد که در غیر این صورت آسیبهایی جدی متوجه ساحتی میشود که سینمای آینده را میسازد.»
وی همچنین «آموزش فیلمسازی» را شاخصه هویت بخش فعالین انجمن سینمای جوانان توصیف کرد و در این باره گفت: «یکی از نکاتی که همیشه در انجمن سینمای جوانان مورد توجه قرار داشت بخش آموزش بود. برای اصلاح این بخش به عنوان مهمترین بخشی که قرار است افراد را تحت پوشش قرار دهد و الفبای سینما را آموزش دهد، باید با جدیت بیشتری عمل کنیم. البته من به دلیل اینکه در جریان جزئیات این بخش نیستم نمیتوانم بگویم که عملکرد آن چگونه بوده اما آنچه واضح است شیوه ساختاری آموزش، همیشه دستخوش تغییراتی جهت پویایی میشود.»
تغییرات در ساختار حمایت دولت از فیلم کوتاه و انجمن سینمای جوانان، موجب شد اهالی مستند و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز این تغییرات را جدی تر دنبال کنند. موضوعی که موجب شد حسین انتظامی پانزده اسفندماه به روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بگوید:« بعضی از آثار، بودجه مستقیم دریافت میکنند و برخی بصورت مشارکتی مورد حمایت قرار میگیرند؛ بعضی از این آثار هم در بحثهای تولیدی مورد حمایت قرار میگیرند.»
او درباره راهکار دستیابی سازمان سینمایی به دستورالعمل حمایتی جدید گفت: «توجه داشتن تنها به سخنرانی و شعار دادن نیست بلکه باید در بودجههای حمایتی دیده شود. تمام مراکز و موسسات طی سال گذشته میزان حمایتهای خود را اعلام کردهاند و زمانی که این اعداد را با هم جمع ببندید (منهای هزینههای پشتیبانی که بصورت مستقیم در اختیار فیلمساز قرار نمیگیرند) به عددی دست خواهید یافت که در هر حوزه چه میزان حمایت صورت گرفته است.»
پس از اظهارنظر چندباره حسین انتظامی و واکنش متنوع سینماگران به این سخنان، نوبت مدیران سینمایی بود که درباره تغییرات احتمالی در مجموعه تحت مدیریتشان اظهارنظر کنند.
«سید صادق موسوی»، که از دی ماه سال 95 و با حکم حجت الله ایوبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان است، بیستم دی ماه درباره نکات مطرح در تغییرات نهاد متبوعش، گفت: طی گفتگوهایی که از قبل با آقای حیدریان و پس از حضور آقای انتظامی با وی داشتم، تمام تلاش و دیدگاه سازمان، حمایت بیشتر و مستقیمتر و در نتیجه مؤثرتر از فیلم کوتاه و جوانان فیلمساز خصوصاً در استانها و شهرستانها و مناطق کم برخوردار بوده است. در همین راستا طراحی جدیدی برای انجمن سینمای جوانان منظور نظر است که بتواند ما را به این هدف برساند.
او با رد گزینه ادغام یا انحلال انجمن سینمای جوانان گفت: موضوع ادغام بیشتر در مورد سایر مؤسسات سازمان سینمایی مطرح است.
موسوی با بیان این که انسجام و یکپارچگی انجمن سینمای جوانان در هر طرحی قابل چشم پوشی نیست، درباره جزئیات تغییرات این نهاد گفت:«به طرح و الگویی برسیم تا فیلمسازان بتوانند با پشتیبانی دفاتر، بیش از گذشته از منابع مختلف در سراسر کشور استفاده کنند تا در دفاتر انجمن بتوانیم واحدهای مستقل پاسخگو و مختار داشته باشیم. به این معنا که دفاتر سینمای جوان را در سراسر کشور از آنچه که هست پویاتر کنیم، تا بتوانند از اعتبارات حوزه فرهنگ استان خود بیشتر استفاده کنند و در عین حال به لحاظ ستادی و برنامهای با انجمن در مرکز مرتبط باشند در حالی که سهمشان از منابع انجمن مرکزی کم نشود امکان بهرهمندی بیشتری از منابع استانی و امکانات و هنرمندان استانی داشته باشند.»
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان این نگرش را متاثر از نگاه کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عدالت فرهنگی و واسپاری امور دولتی دانست و افزود: «این امر نیز در چارچوب یکی از کلانبرنامههای وزارت ارشاد تحت عنوان توزیع عادلانهتر و سیاست واگذاری بیشتر اختیار و مسئولیت به مراکز استانی است؛ با رشدی که در این سی و چند سال در مراکز به وجود آمده هر مرکز میتواند با کمک فعالان، بهتر تصمیم بگیرد و وابستگی همه جانبه آنها به ما کمتر شود و هزینههای سربار انجمن روی سهم همه آنها تأثیر یکسان نگذارد.»
توجه به دیدگاه های سینماگران فعال در حوزه فیلم کوتاه و پرهیز از شتابزدگی، موضوع دیگری است که سیدصادق موسوی بدان اشاره کرد: «در حال حاضر طرح اولیه پیشنهادی خود را هم ارائه دادهایم اما در حال رایزنی با فعالان و اهالی حرفهای هستیم تا از دل انجمن، الگویی که توسط انجمن سینمای جوانان ایران طراحی و کارشناسی و تأیید شده باشد، متولد شود. لذا از ابتدا هم قرار نبود در این زمینه کار شتابزدهای انجام شود و ما در حال کارشناسی برای آماده کردن این طرح هستیم تا از ابتدای سال آینده با افزایش منابع و توجه به فیلم کوتاه و فیلمسازی جوانان، این هدف محقق شود و دفاتر به این استقلال و اختیار و مسئولیت و پاسخگویی برسند.»
به هرروی و با در نظرگرفتن دیدگاه های مختلف درباره تغییر ساختار حمایتی سازمان سینمایی وزارت ارشاد از نهادهایی چون لانجمن سینمای جوان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، به نظر می رسد که در ابتدای سال 98 شاهد اعلام دستورالعمل های تازه ای خواهیم بود. حال باید منتظر ماند و دید این ضوابط تازه تا چه اندازه می تواند نظر مساعد سینماگران را تامین کند؟
پایان پیام/14منبع: شبستان
کلیدواژه: خبرگزاری شبستان شبستان خبرگزاری ایام نوروز بیانیه گام دوم انقلاب شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل گام دوم انقلاب مراجع و علماء مراجع فیلم کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی حسین انتظامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۴۱۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
عصر ایران - شاید کمتر از یکماه پیش که خبر اکران نزدیک مست عشق در رسانههای سینمایی مطرح شد، کمتر کسی پیشبینی چنین موفقیتی در گیشه سینمای ایران را برای این فیلم متصور میشد.
مست عشق، در اولین روز فروش رکورد بالاترین فروش روز اول سینمای ایران را شکست. پیش از این، بالاترین فروش روز اول سینما در روز تعطیل 2 میلیارد و 300 میلیون تومان بود و در روز غیر تعطیل یک میلیارد و 300 میلیون تومان. اما روایت زیبای شمس و مولانا در اولین روز اکرانش که در یک روز غیر تعطیل رخ داد، این دو رکورد را یکجا شکست و به عدد اعجاب انگیز و بی سابقه 3 میلیارد و 500 میلیون تومان در روز اول اکران رسید.
مست عشق در حالی توانست با 50 هزار مخاطب در روز نخست به این رکورد برسد که پیش از این، تنها فیلمهای کمدی توان صدر نشینی داشتند و حتی نزدیک شدن به این اعداد برای فیلمهای غیرکمدی بیشتر شبیه رویا بود.
در حالیکه از اوایل اسفندماه سال گذشته، شایعات پراکنده درباره اکران نوروزی این فیلم در محافل سینمایی مطرح می شد، به یکباره و به دلایل نامشخص (و البته مشخص!) از گردونه اکران نوروز کنار رفت و زمزمه این شایعات از اکران نوروز به اکران عید فطر تبدیل شد. اما عدم اکران این فیلم در عید فطر باز هم بر حواشی نه چندان کم این فیلم افزود تا آنکه عوامل تولید فیلم با رونمایی از موسیقی تیتراژ فیلم با صدای علیرضا قربانی خبر از اکران فیلم در هفته پس از عید فطر دادند اما این خبر نیز نقطه پایان حواشی تمام نشدنی این فیلم نبود چراکه در فاصله یک روز تا شروع اکران، روابط عمومی فیلم خبر از تعویق اکران فیلم به دلایل فنی و آماده نبودن فیلم داد که همین موضوع با توجه به زمان طولانی تولید فیلم، بر حواشی آن بیش از پیش افزود و گمانهزنیهای درخصوص فشار سازمان سینمایی برای انجام اصلاحات در فیلم و مقاومت گروه سازنده در مقابل این درخواست را رقم زد.
به هر روی این فیلم پس از یک هفته تأخیر اعلام شده از تاریخ پنجم اردیبهشت ماه در حالی وارد گردونه رقابت اکران شد که دو فیلم کمدی پر قدرت همچون سالهای اخیر سینمای ایران در این عرصه در حال یکهتازی بودند و کمتر کسی شانسی برای مست عشق در رقابت با این کمدیها قائل بود؛ تمساح خونی که به تازگی رکورد رسیدن به فروش یک میلیارد تومان در ۴۰ روز را از آن خود کرده بود و سال گربه که در اولین هفته اکران خود رکورد فروش اولین روز، سه روز اول و هفته اول فیلمهای سینمایی را بدست آورده بود.
اما پیشفروش پانصد میلیون تومانی در اولین روز آغاز پیش فروش و در فاصله سه روز مانده تا شروع اکران فیلم، زنگ خطری جدی برای فیلمهای رقیب بود که این بار با حریفی دست و پا بسته رو به رو نخواهند بود.
استقبال از پیش فروش فیلم چنان زیاد بود که بسیاری از سینماهای کشور از بامداد روز چهارشنبه، اکران فیلم را با سانسهای فوقالعاده آغاز کردند. اتفاقی که سالها بود برای فیلمهای غیر کمدی در سینمای ایران تبدیل به رویا و آرزو شده بود.
مست عشق در زمان انتشار این گزارش، فروش 28 میلیارد تومان در فاصله تنها ۵ روز از شروع اکران را پشت سر گذاشته و تمامی رکوردهای سینمایی را از آن خود کرده است.
استقبال بسیار زیاد مخاطبان از فیلم، سالنهای پر از تماشاگر در تمامی سانسها از سانسهای اصطلاحاً مرده ساعت ۱۳ و ۱۵ عصر تا سانسهای فوقالعادهی بعد از نیمه شب، همگی نشان از علاقه بینندگان و به دست گرفتن نبض مخاطب توسط این فیلم دارد. موضوعی که برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران توسط یک فیلم آن هم با حال و هوای عشق و حول زندگی شاعران و اسطوره های ادبی ایران زمین شکل گرفته است.
تشویقهای مردم در انتهای فیلم در سالنهای سینما، همخوانی ترانه علیرضا قربانی با شروع تیتراژ پایان فیلم در سالنها، تقاضای بلیت برای نشستن بر روی زمین در حالی که ظرفیت سالنها تکمیل شده است و به اشتراک گذاشتن لحظاتی از فیلم با دیالوگهای شمس و مولانا در این فیلم در شبکههای اجتماعی توسط مخاطبان، همه و همه در حالی رخ میدهد که این اتفاقات را تنها و تنها در ایام رونق و شکوه جشنواره فیلم فجر سالهای دور شاهد بودیم.
از سوی دیگر اقبال منتقدان و اهالی سینما نسبت به این فیلم نیز در نوع خود جالب توجه و حائز اهمیت است. گویی برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران، گروهی دست به تولید فیلمی زدهاند که توانسته توجه همزمان مخاطبان عام و منتقدان خاصاندیش و نکتهسنج سینما را جلب نموده و در یک نقطه مشترک به هم برساند؛ اینکه با فیلمی خاص، با قصهای جذاب و روایتی پر کشش همراه با تولید و پروداکشن قابل قبول مواجه هستیم.
بدون شک دستیابی به چنین ترکیبی از رضایت قاطبه مخاطبان در این فیلم میتواند، راهنمای سایر تهیهکنندگان و کاگردانان سینمای ایران برای تولید بیشتر آثاری از این دست و در نهایت، نیل به هدف اعتلای سینمای ایران باشد و در حالی که در سالهای اخیر، نگاه تجاری حرف نخست را در سینمای ایران زده و تفکر سنتی بر این اعتقاد بوده است که تنها فیلم های طنز قابلیت اقبال عمومی را دارد، مست عشق میتواند مسیر جدیدی را در تاریخ سینمای ایران باز نماید.
ادبیات کهن پارسی، سرشار از قصه های جذابی است که با بروز و ظهور پدیده هایی همچون مست عشق، فضای سرمایه گذاری برای تولید بیشتر آثاری از این دست که به نوعی ادای دین به فرهنگ و ادب و تاریخ و تمدن ایران و اعتلای آن است را بیش از پیش تسهیل خواهد نمود و البته باید این نکته را نیز بپذیریم که اقبال عمومی مخاطبان به آثار کهن ایرانی از جمله حکایت مولانا و شمس در مست عشق یک پیام روشن دارد و آن هم تغییر ذائقه مخاطب است.
اگرچه شاید برای پیشبینی سقف فروش مست عشق و حد نهایی اقبال مخاطبان به این فیلم کمی زود باشد، اما مسیر پیشرو و میزان فروش این فیلم تا این لحظه، نشان از تداوم این اشتیاق مردم نسبت به فیلم و شکلگیری عصر جدیدی در سینمایی ایران دارد که در آن عمق و اندیشه آثار سینمایی حرف اول را خواهد زد.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: برای تماشای بازیگران ترکیهای یا قصۀ شمس و مولانا؟ «مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست هستی تا سرمستی؛ به بهانه فیلم «مست عشق»