Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-09@08:04:34 GMT

نگرشی که به ضرر موسیقی نواحی است

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۴۲۰۷۷

نگرشی که به ضرر موسیقی نواحی است

«ایرادی که من به جشنواره‌های موسیقی وارد می‌دانم این است که گروه‌نوازی و تشکیل گروه را به موسیقی نواحی تحمیل کرده‌اند.»

این‌ها اظهارات علی مغازه‌ای، پژوهشگر موسیقی نواحی است که در گفت‌وگویی با ایسنا درباره گروه‌نوازی موسیقی نواحی در جشنواره موسیقی فجر می‌گوید: به هر نوع نگاهی در حوزه موسیقی نواحی که مبتنی بر گروه‌نوازی هنرمندان این بخش است، ایراد وارد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او می‌گوید: ما در گذشته‌های نه چندان دور و در مناطق مختلف ایران هیچ‌وقت نمی‌دیدیم شش نفر نوازنده با هم بنوازند اگر هم گروه‌نوازی وجود داشته باشد متعلق به سازهای همگن و محدود به دو، سه یا تعدادی ساز کوبه‌ای در برخی آئین‌های خاص است.

وی می‌افزاید: ما چون اشاعه و ترویج گروه‌نوازی را نادرست و مخرب می‌دانیم فستیوال موسیقی آینه‌دار را به گونه‌ای طراحی کردیم که در بیشتر گونه‌های موسیقی اقوام، یک نفر روی صحنه نوازندگی و خوانندگی می‌کند.

مغازه‌ای که در آخرین دوره جشنواره موسیقی فجر مسؤولیت بخش موسیقی نواحی را بر عهده داشته است، تاکید می‌کند «ذات موسیقی قومی ایران گروه‌نوازی نبوده و نیست» و ادامه می‌دهد: گروه‌نوازی موسیقی اقوام در جشنواره موسیقی فجر به این دوره و دوره پیشین برنمی‌گردد بلکه از بنا اینگونه چیده شده و در جشنواره همچنان روی یک پاشنه نادرست می‌چرخد.

او در ادامه پیشنهاد می‌دهد باید جشنواره فجر بسط پیدا کرده و یک هفته به هر بخش از جمله موسیقی نواحی اختصاص پیدا کند. او معتقد است اینگونه می‌شود برنامه‌ریزی بهتری داشت و اجراهای سنتی و آئینی موسیقی نواحی را با بخش‌های جنبی و فنی بیشتری برگزار کرد.

این پژوهشگر موسیقی نواحی با بیان اینکه هنرمندان موسیقی نواحی برنامه‌محور و کارکرد محور هستند، اظهار می‌کند: گروه‌نوازی در جشنواره فجر و تمام جشنواره‌های دولتی از جشنواره نواحی کرمان گرفته تا جشنواره‌ها نواحی در استان‌ها و شهرهای مختلف موجب می‌شود این هنرمندان هم به سوی گروه‌نوازی هدایت شوند و چون فکر می‌کنند گروه‌نوازی توسط مدیران و برگزارکنندگان جشنواره‌ها خواهان دارد در نتیجه هنرمند موسیقی اقوام مختلف ایران به سمت موسیقی بازاری و سرگرم‌کننده و چیزی که منطبق بر قواعد موسیقی پاپ است با اسانس سازهای سنتی نواحی ایران هدایت می‌شود یا به سمت آن سوق پیدا می‌کند.
چنین موضوع و چنین نگرشی بدون تردید به ضرر موسیقی نواحی است و تاکنون هم ضربه‌های فراوانی به ساختار و کیفیت واقعی موسیقی اقوام زده است‌.

او اضافه می‌کند: تغییرات سبک زندگی به گونه‌ای است که نمی‌شود جلوی آن ایستاد. اگر بخواهیم سد ایجاد کنیم نمی‌شود زیرا جوان‌های موسیقی نواحی، رسانه را می‌شناسند و صحنه را می‌بینند، آن‌ها اجرای صحنه‌ای می‌خواهند.

مغازه‌ای با این حال می‌گوید: این موضوع باید اصلاح شود و قصد دارم به زودی پیشنهادی در این خصوص تهیه و تعریف مشخصی را به جامعه موسیقی ارائه کنم باشد که مورد توافق و قبول جمعی واقع شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: موسيقي نواحي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۴۲۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامان علیپور موسیقی منطقه زاگرس را به تالار وحدت می‌آورد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سامان علی پور خواننده و آهنگساز موسیقی کشورمان جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ از ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

علی پور که برگزاری کنسرت‌های بسیاری در نقاط مختلف کشور را در کارنامه دارد، پس از مدتی دوری از صحنه، با همراهی گروه آوای پارسیان و با اجرای قطعاتی از موسیقی مناطق زاگرس نشین به صحنه باز می‌گردد. برگزاری این کنسرت با بیست سالگیِ تاسیس گروه آوای پارسیان همراه شده است.

در کنسرت پیش رو «دی بلال»، ساز و آواز با تکنوازی قیچک، «مریم»، ساز و آواز با همراهی تار و نی و آهنگ «عاموزا» در دستگاه شور اجرا می‌شوند.
همچنین قطعه‌ی «شیرین شیرین» در دستگاه همایون نواخته و خوانده می‌شود.

بخش دیگری از این کنسرت در آواز اصفهان اجرا می‌شود که قطعات این بخش عبارتند از؛ «بوی دینم»، «نازارم»، ساز و آواز با تکنوازی قانون و آهنگ «کژال.»
در این کنسرت قطعات «سه پا»، «دوپا» و ساز و آواز با تکنوازی کمانچه در دستگاه ماهور نواخته و خوانده می‌شود.

همنوازان گروه آوای پارسیان را مسعود سرلک – نی، بهرام آذرشب – تار، جمشاد خاکپور – ویولا، شیما شاه حسینی – دف، افشین هنرور – تنبک، علی رضوی – گیتار، سارا کریمی – قانون، مهدی سلیمی – گیتارباس، محمدجمشید پویا – کمانچه، لیدا ارغوانی فرد - قیچک باس، مروارید حسینی – سنتور، امیرحسین بلوری – سرنا، شقایق نجاتی – ویلنسل و فاطمه جاهدی – تنبک؛ تشکیل می‌دهند.

این کنسرت به تهیه کنندگی موسسه فروغ فلق برگزار می‌شود.

کنسرت سامان علی پور و گروه آوای پارسیان جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ از ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه در تالار وحدت برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به موسیقی مناطق زاگرس نشین می‌توانند بلیت‌های این کنسرت را از طریق سایت ایران کنسرت تهیه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کنسرت موسیقی  زاگرس در تالار وحدت
  • سامان علیپور موسیقی منطقه زاگرس را به تالار وحدت می‌آورد
  • شیراز میزبان ۲۰۰ هنرمند گروه‌های کُر سراسر ایران می‌شود
  • تالار حافظ شیراز میزبان۲۰۰ هنرمند گروه‌های کُر سراسر ایران می‌شود
  • برگزاری سومین دوره جشنواره گروه های کر ایران به میزبانی شیراز
  • تشریح جزئیات برگزاری جشنواره سرود فجر/ سرود تقویت می‌شود
  • نشست خبری جشنواره سرود فجر
  • اعلام آمادگی دفتر موسیقی برای همکاری با فضای دانشگاهی کشور
  • نوای خوشِ هزار دف؛ از کردستان تا سراسر ایران
  • «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد