Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام و المسلمین الهی بیانیه گام دوم انقلاب را ریل گذاری مسیر برای آینده بهتر ایران اسلامی دانست و گفت: مخاطب این بیانیه جوانان و جهان شمول است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان هرمزگان اعزامی به محل برگزاری اردوی آموزشی فعالان کانون های مساجد استان در مشهد مقدس، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «مجتبی الهی خراسانی» در نشست تبیین بیانیه گام دوم انقلاب به تحلیل و بررسی فلسفه بیانیه ها پرداخت و با یادآوری اینکه معمولا در تمام دنیا، رهبران اجتماعی و سیاسی بیانیه های را صادر می کنند که در آن به دنبال القا نوعی بینش به مخاطب خود هستند، اظهار کرد: به جز بیانیه، در برخی موارد متن هایی نیز که به آن آینده نگاشت گفته می شود توسط رهبران فکری جوامع منتشر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: آینده پژوهان، معمولا رهبران کشورهای مختلف هستند و هرگاه که بخواهند بیانیه ای را صادر کنند، عواقب و آثار و پیامدهای آن را مورد بررسی قرار می دهند.

 

این استاد برجسته حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه متن ها و بیانیه ها صرفا برای کشف آینده صادر نمی شوند، تصریح کرد: بیانیه ها به تقویت مولفه های مورد نظر صادرکننده کمک می کنند و از همین رو نیز هرآنچه که برای آبادانی و توسعه و پیشرفت یک کشور در آینده مربوط می شود در بیانیه گنجانده می شود.

 

وی در ادامه به معرفی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداخت و بیان کرد: این بیانیه، ترکیبی از آن چه که گذشت و همچنین فضاسازی برای آینده می باشد و در فصل نخست آن توضیح روندها و بیان خطوط گذشته است.

 

حجت الاسلام و المسلمین الهی خراسانی با اذعان به اینکه البته این بیانیه اعلام مواضع نیست، به تشریح بیانیه پرداخت و گفت: رهبری در این بیانیه تنها به بیان دستاوردهای 40 ساله نظام اکتفا نکرده و در فصل دوم آن، به تشریح ظرفیت هایی که برای آینده وجود دارد می پردازند.

 

وی، یکی از دستاوردهای مهم و اساسی انقلاب اسلامی را تشکیل نظام جمهوری اسلامی دانست و افزود: ترکیب جمهوریت و اسلامیت برای نخستین بار اتفاق افتاد و یک مدل کاملا بومی است.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شبعه خراسان رضوی با ذکر این نکته مهم که انقلاب اسلامی طی 40 سال گذشته در بخش زیرساخت ها از رشد بسیار بالایی برخوردار بوده و تجربه های مهمی را کسب کرده که سرمایه عظیم اجتماعی است.

 

وی به ویژگی های برجسته و وجه تمایز این بیانیه با سایر متن ها و بیانیه ها اشاره و تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این بیانیه صادقانه و با صراحت بیان فرموده اند که در برخی از حوزه ها دستاوردهای بسیار خوب، بعضی بخش ها نسبی و مواردی نیز تا حدودی را شاهد هستیم.

 

الهی خراسانی به نمونه هایی از این صراحت بیان اشاره کرد و افزود:  معظم له در رابطه با عدالت می فرمایند که پس از پیروزی انقلاب توانستیم که دغدغه عدالت را در جامعه ایجاد کنیم نه اینکه ادعای ایجاد عدالت داشته باشیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سرفصل های 7 گانه بیانیه ازجمله «علم و پژوهش»، «معنویت و اخلاق»، «اقتصاد»، «عدالت»، «عزت و ارتباطات خارجی» و «سبک زندگی اسلامی» اشاره کرد و گفت: این بیانیه، ریل گذاری مسیر برای آینده بهتر ایران اسلامی است.

 

استاد حوزه و دانشگاه های خراسان رضوی با اشاره به اینکه بیانیه های همه رهبران جهان مصرف داخلی دارد اما مخاطب بیانیه رهبر معظم انقلاب جهان شمول است، تصریح کرد: اگر این 7 مولفه را پیگیری کنیم در آینده نزدیک سازنده جدید تمدن اسلامی در جهان خواهیم شد.

 

وی خاطرنشان کرد: امت اسلامی در گذشته و از قرن سوم هجری به مدت پنج قرن و نیم، تجربه طولانی ترین و وسیع ترین تمدن سازی اسلامی را در کارنامه دارد.

 

الهی خراسانی همچنین به پیش بینی محرمانه غربی ها پیرامون 40 سال آینده جهان اشاره و عنوان کرد: غربی ها بر اساس این پیش بینی که آن را هیچ جایی نیز بیان نمی کنند، رقابت 40 سال آینده را بین تمدن شرق غیر اسلامی با تمدن کشورهای اسلامی می دانند.

 

وی افزود: فعالان فرهنگی برای آگاهی پیدا کردن بیشتر در این زمینه می توانند کتاب های «فرهنگ اسلام در اروپا» و «هزار و یک اختراع مسلمین» که به زبان فارسی نیز ترجمه شده اند و به تمدن سازی اسلامی مرتبط هستند را مطالعه کنند.

 

این پژوهشگر و محقق در ادامه به جمعیت 36 میلیون نفری جوانان در کشور اشاره و تصریح کرد: نسل جوان مهمترین و بزرگترین سرمایه ایران اسلامی است و مخاطب اصلی بیانیه گام دوم انقلاب نیز جوانان می باشند.

 

وی به تشریح اقتصاد به عنوان یکی از مولفه های 7 گانه بیانیه پرداخت و گفت: 15 کشور با جمعیت 600 میلیون نفر در همسایگی ایران قرار دارند که می توانند ظرفیتی مهم و بازار عظیمی برای تولیدات و خدمات کشور ما باشد.

 

حجت الاسلام و المسلمین الهی خراسانی از زمین های زراعی و باغی گسترده و حاصلخیز در سراسر کشور با ظرفیت تولید محصولات متنوع، وجود چهار فصل، تنوع در زیرساخت های ریلی، هوایی، دریایی، کشتی سازی، پزشکی، دفاعی و ...، وجود معادن مختلف، نفت، گاز، پتروشیمی و ... به عنوان دیگر سرمایه های ملی یاد کرد.

 

وی در توضیح مولفه علمی و پژوهشی نیز اظهار کرد: شتاب علمی کشور ما قابل ملاحظه می باشد و هم اکنون ایران اسلامی جزء 20 کشور برتر در بخش دانش های پایه است.

 

رئیس میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: در بخش تجربه های اجتماعی نیز دارای تجاربی 40 ساله در حوزه های مهم از جمله دفاع مقدس و تحریم ها هستیم.

 

وی در ادامه از ایجاد گروهک تروریستی داعش در عراق به عنوان بزرگترین اشتباه آمریکا یاد کرد و گفت: با ایجاد داعش، برای نخستین بار روحیه جهاد، ایثار و شهادت در بین مردم عراق شکل گرفت.

 

الهی خراسانی همچنین به سیر و مراحل تمدن سازی اشاره و عنوان کرد: مرحله نخست تمدن سازی، وقوع یک انقلاب بود که انقلاب اسلامی متولد شد، مرحله بعد تشکیل نظام اسلامی است که آن هم بوجود آمد و سپس در مرحله سوم نوبت به تشکیل دولت اسلامی رسیده است.

 

وی در توضیح مرحله سوم که همان تشکیل دولت اسلامی است، گفت: دولت اسلامی، دولتی است که سیاست و اقتصاد آن بر مبنای مبانی اسلام باشد که هنوز به صورت کامل محقق نشده است..

 

این استاد حوزه و دانشگاه منظور از دولت اسلامی را قوه مجریه ندانست و افزود: مراد از دولت اسلامی، فرایند حاکمیتی(قوای مجریه، قضائیه و مقننه) است.

 

وی مرجله چهارم تمدن سازی را ایجاد جامعه اسلامی برشمرد و بیان کرد: برای رسیدن به این مرحله باید همه نوع روابط مردم با یکدیگر براساس مبانی اسلامی باشد.

 

الهی خراسانی در تشریح این مطلب، گفت: مردم در جامعه اسلامی باید از سواد جقوقی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، هنری، فرهنگی و ... به صورت کامل برخوردار شوند.

 

وی حجم بالای پرونده های ورودی به محاکم قضایی را پایین بودن سواد حقوقی آحاد مردم ذکر کرد و افزود: آخرین مرحله تمدن سازی، تحقق تمدن اسلامی است.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شبعه خراسان رضوی عنوان کرد: هرگاه که این مراحل طی شود، فرهنگ اسلامی ابتدا به جغرافیای نزدیک سرریز می شود و خود به خود بخش هایی از این تمدن شروع به رشد کردن خواهد کرد.

 

وی دلایل مورد خطاب قرار گرفتن جوانان در این بیانیه را نقش موثر انسان در بوجود آوردن تمدن دانست و خاطرنشان کرد: سازنده تمدن انسان است نه سازمان و نهاد و از همین رو نیز رهبری انقلاب در بیانیه گام دوم جوانان را مورد خطاب قرار داده است.

 

گفتنی است؛ ۸۳ نفر از فعالان عضو کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان اعم از امام جماعات، مدیرمسئول، رابط و واحد خواهران کانون ها به مناسبت بزرگداشت سالروز تاسیس کانون های مساجد از صبح امروز(۲۴ اسفند ماه جاری) تا ۲۷ اسفند به مدت چهار روز در دوره های مختلف فرهنگی آموزشی مرزبانی از مکت اهل بیت(ع)، آشنایایی با مبانی فکری جریانات تکفیری، نشست تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مشهد مقدس شرکت می کنند.

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/88

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان ایام نوروز خبرگزاری شبستان سال نو امام جواد شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل اردبیل بیانیه گام دوم انقلاب بیانیه گام دوم انقلاب فعالان کانون های مساجد هرمزگان مشهد مقدس اردو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۴۵۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استپ کیدز سرمایه‌گذاری برای آینده بهتر کودکانمان

با توجه به اینکه چالش‌ها و ریشه برخی مشکلات بزرگسالی به دوران کودکی برمی‌گردد، آموزش صحیح در این دوران ضروری است؛ همه‌ی کودکان ۳ تا ۶ سال نیازمند تقویت مهارت‌های متعدد در روند بازی و یادگیری عمیق و ماندگار با شیوه‌های نوین آموزشی هستند تا برای ورود به دبستان آماده و راحت‌تر وارد دوران بزرگسالی شده و فردی مستقل، توانمند و مفید در جامعه باشند.

زهره آرال، دکتری ریاضی و متخصص روانشناسی توسعه فردی معتقد است که برای خیلی از والدین فکر کردن به بزرگسالی فرزندشان، استرس آور است؛ این موضوع به صورت اضطراب پنهان بین همه‌ی پدر و مادر‌ها وجود دارد و به دنبال پاسخ برای سوال‌هایی هستند که ذهنشان را درگیر می‌کند، از جمله این سوال‌ها چه آموزش‌هایی برای آینده فرزندم مناسب است، چه چیز‌هایی برای فرزندم پس انداز یا سرمایه‌گذاری کنم، کدام رشته تحصیلی را انتخاب کند، شغل و درآمد خوب کجاست، چه کار کنم که به بی‌راهه نرود.

او با اشاره به اینکه، سال ۹۴ زمانی که دانشجوی دکتری بودم به این سوال فکر می‌کردم که چطور واکسنی برای آسیب‌های بزرگسالی پیدا کنم، گفت: می‌دانستم که قطعا این واکسن باید در کودکی تزریق شود، اما محتوای واکسن چه چیز‌هایی باید باشد را نمی‌دانستم.

این پژوهشگر حوزه کودک با بیان اینکه پژوهش‌ها نشان می‌دادند که ریشه بسیاری از آسیب‌های بزرگسالی از عدم مدیریت استرس، ترس از شکست و قضاوت شدن و در نتیجه اقدام نکردن‌های مداوم، کمبود اعتماد به نفس یکپارچه، عدم خودباوری و... از نارسایی‌های آموزشی و مهارتی دوران کودکی ناشی می‌شود، خاطرنشان کرد: بنابراین درمان شدن هریک از آنها در کودکی و تمرین‌های مکرر و منظم به صورت یکپارچه و هدفمند، می‌تواند بزرگسالی پربارتر همراه با رضایتمندی بیشتری برای افراد به همراه داشته باشد.

آرال افزود: از این رو بعد از چند سال مطالعه و انجام پژوهش‌های علمی و آسیب شناسی‌های اجتماعی و فردی به این نتیجه رسیدم که بهترین سن برای شروع خودباوری و مهارت حل مساله یکپارچه ۳ تا ۶ سالگی است؛ در این سن کودک آماده ورود به اجتماع و قرارگرفتن در کنار همسالان خود است. 

این روانشناس حوزه توسعه فردی تصریح کرد: اگر به شیوه‌های صحیح تلاش کنیم تا مفاهیم پایه در ذهن کودک شکل بگیرد، مفاهیم شخصیتی و اجتماعی به مرور بر آن مفاهیم پایه سوار می‌شود و شخصیت قوی‌تری در کودک برای ورود به مراحل بزرگسالی شکل می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه یکی از ایرادات آموزشی پیش از دبستان، رهاشدگی مفاهیم آموزشی است، گفت: ما طوری برنامه‌ریزی کردیم که در قالب استپ کیدز مفاهیم از ساده به پیچیده به کودکان آموزش داده می‌شود. آموزش‌ها به صورت بازی فردی و گروهی با اسباب‌بازی‌های چوبی ارائه و هر مفهومی که آموزش داده شده با مفاهیم بعد ترکیب و تکرار می‌شود و به یک مفهوم جدید و چند سطحی تبدیل می‌شود. 

آرال ادامه داد: استپ کیدز با هدف ایجاد مهارت نترسیدن از شکست، تقویت اعتماد به نفس، حس مدیریت و رهبری، تقویت هوش‌های گاردنر در قالب آموزش مفاهیم پایه ریاضی طراحی شده و همه‌ی آموزش‌های استپ کیدز براساس بازی و به صورت غیرمستقیم انجام می‌شود، یعنی کودک آزادانه بازی می‌کند و متوجه نمی‌شود که مستقیم خطاب آموزش قرار گرفته است.

این متخصص روانشناسی توسعه فردی با بیان اینکه کودکان با استپ کیدز رشدی چند بعدی خواهند داشت که این رشد باعث افزایش اعتماد به نفس، پرجراتی، تقویت مهارت حل مسئله، خلاقیت، نترسیدن از شکست و خودباوری آنها در نوجوانی و بزرگسالی می‌شود، ابراز داشت: استپ کیدز کودکان را برای آینده‌ی بهتر آماده می‌کند و قطعاَ در آینده مدیریت زمان و مدیریت استرس اهمیت خواهد داشت و جز مهارت‌های ضروری و لاینفک هر فرد خواهد بود. 

او تصریح کرد: حال اگر فردی تازه بخواهد در بزرگسالی به دنبال این موضوعات برود تا بداند کجای کار می‌لنگد، چرا مهارت‌های لازم را ندارد یا ضعیف است، در مقایسه با فردی که نه تنها از کودکی همه این مهارت‌ها را آموخته بلکه بار‌ها و بار‌ها در کودکی، نوجوانی و جوانی تمرین کرده است، بسیار احساس ضعف خواهد کرد.

آرال افزود: این مقایسه می‌تواند باعث سرخوردگی و ایجاد خشم در وی شود، شاید بار‌ها آرزو کند کاش من هم از کودکی یاد گرفته بودم، کاش پدر و مادر من هم به نیاز‌های واقعی من در بزرگسالی واقف بودند.

این پژوهشگر حوزه کودک با اشاره به اینکه به ارث بردن یک تکه زمین وقتی فرد در میانسالی است دیگر نمی‌تواند تغییر چندانی در زندگی‌اش ایجاد کند، گفت: اما سوال اینجاست چرا همین فرد دورباره راه پدر و مادر خودش را ادامه می‌دهد و این چرخه معیوب را نمی‌شکند، چون به ریشه اصلی آگاه نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • استپ کیدز سرمایه‌گذاری برای آینده بهتر کودکانمان
  • بسیج سازندگی؛ نهالی روییده از بطن حقیقت انقلاب اسلامی
  • تعلیم و تربیت احیاکننده تمدن عظیم اسلامی است
  • شانزدهمین جلسه کافه انجمن برگزار شد
  • امام صادق (ع) بنیانگذار تمدن نوین بشری
  • برگزاری وبینار بین‌المللی «شیخ بهایی؛ معمار تمدن‌ساز»
  • پیروان امام صادق(ع) در مسیر تمدن‌سازی
  • صدا و سیما مؤثرترین نقش را در ایجاد تمدن اسلامی دارد
  • تکذیب بیانیه انتخاباتی جمعیت زاگرس نشینان
  • اساتید نقش مهمی در جهاد تبیین دارند