Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-07@13:46:27 GMT

بسته تسهیل فرایند ورود ارز حاصل از صادرات ابلاغ شد

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۴۶۷۲۳

به گزارش اکوفارس به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت، به منظور تسهیل فرایند واردات در مقابل صادرات و کاهش زمان واردات مواد اولیه و واسطه‌ای مرتبط با واحدهای تولیدی، بسته تشویقی که با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران تهیه شده بود، در حوزه‌های ثبت سفارش، عملیات بانکی و تشریفات گمرکی، برای ثبت سفارشات بانکی از محل صادرات اعلام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر این دستور العمل، بررسی درخواست متقاضیان مشمول این بسته در یک روز انجام شده و سقف و سابقه برای آن ها حذف می‌شود.

همچنین سایر دستگاه‌ها مکلف هستند درخواست متقاضیان را به مدت یک روز بررسی و تعیین تکلیف کنند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه ثبت سفارش علاوه بر بررسی یک روزه درخواست تولیدکنندگان و بازرگانان دارای قرارداد با واحدهای تولیدی، برای نیاز واحدهای تولیدی، سقف و سابقه واردات را برای کدهای تعرفه کالاهای مشمول این بسته که شامل مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید هست، حذف کرده است.

از طرفی امکان انتخاب ارز حاصل از صادرات برای تعرفه مشمول این بسته (در اولویت 1 و 2) فراهم می شود.

بانک مرکزی نیز در حوزه عملیات بانکی مدت زمان مجاز برای رفع تعهد ارزی از زمان صدور اعلامیه تامین ارز را از سه ماه به شش ماه افزایش داده و وثیقه مورد نیاز جهت رفع تعهد ارزی را از حداکثر 35 درصد به حداکثر 15 درصد به صورت چک، سفته و یا ترکیبی از این موارد به تشخیص بانک عامل، کاهش داده است.

همچنین در حوزه تشریفات گمرکی توافق شد، پیش از اظهار، امکان پذیرش نمونه ‌برداری کالاهایی که نیاز به اخذ و ارائه مجوزهای قانونی دارند فراهم و مجوز ترخیص سازمان مربوطه، صرفا با ذکر شماره کوتاژ و به صورت سیستمی انجام شود. امکان حمل یکسره براساس تقاضای صاحب کالا نیز فراهم می شود.

چنانچه در زمان رسیدن این کالاها به اماکن گمرکی یا مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ثبت سفارش اعتبار داشته باشد، تمدید ثبت سفارش جهت انجام تشریفات گمرکی (حتی زمان اظهار) مورد نیاز نیست. اظهارنامه های این کالاها، به مسیر سبز سیستم انتخاب مسیر اظهارنامه هدایت شده و ظرف همان روزِ اظهار، امکان صدور پروانه الکترونیکی و خروج کالا فراهم می شود.

بررسی ارزش این اظهارنامه‌ها با عنایت به قرارگیری در مسیر سبز اظهارنامه، بعد از ترخیص کالا انجام شده و امکان اعطای تسهیلات در پرداخت حقوق ورودی از جمله پذیرش ضمانت‌نامه بانکی معتبر یا ترخیص نسیه (نگهداری از کالا صرفاً به میزان حقوق ورودی و عوارض متعلقه) فراهم می‌شود.

همچنین در امور گمرکی تفاوت قابل قبول در ارزش، وزن و تعداد کالا با فرض ثابت بودن شرح تجاری به 10 درصد افزایش پیدا کرده و امکان ترخیص کالاهای مورد نیاز فوری به شرط ارائه مجوزهای قانونی با صدور حکم فراهم و نیز امکان ترخیص شبانه‌روزی کالاهای مشمول این بسته که تشریفات گمرکی آن ها به اتمام رسیده فراهم می‌ شود.

این بسته در راستای سیاست های دولت برای تسهیل واردات مواد اولیه و واسطه ای بخش تولید و بازگشت ارز به چرخه اقتصاد مولد تهیه و ابلاغ شده و صادرکنندگان می توانند در چارچوب دستورالعمل های ابلاغی قبلی و با هدف رفع تعهد ارزی نسبت به عرضه ارز خود اقدام نموده و این ارز را برای نیازهای اولیه و اساسی اقتصاد کشور استفاده کنند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۴۶۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۷ درصدی صادرات از استان کرمانشاه

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه گفت: گمرکات استان فروردین‌ را با رشد ۱۷ درصدی صادرات کالا پشت سر گذاشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، علی‌اصغر عباس‌زاده امروز _سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی فروردین سال‌جاری صادرات کالا از گمرکات استان کرمانشاه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش، رشدی ۱۷ درصدی داشته است.

وی افزود: در ماه نخست سال جاری کالا، در مجموع ۲۳۰ میلیون و ۵۲۰ هزار دلار کالای صادراتی به وزن ۴۹۰ هزار و ۵۷۵ تن از گمرکات استان کرمانشاه به خارج از کشور صادرات صورت پذیرفته است.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: این میزان کالای صادراتی از گمرکات استان کرمانشاه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش رشد ۱۷ درصدی و از نظر وزنی کاهش شش درصدی داشته است.

عباس‌زاده عمده کالاهای صادراتی از طریق گمرکات استان را میل‌گرد و آهن‌آلات، کاشی و سرامیک، میوه و تره‌بار، سنگ‌های ساختمانی، لبنیات، انواع محصولات پلاستیکی و ظروف یک بار مصرف عنوان کرد.

کد خبر 751474

دیگر خبرها

  • رشد ۱۷ درصدی صادرات از استان کرمانشاه
  • تنها بازمانده دوران باستانی زمین/ عکس
  • آغاز واگذاری زمین در شهرک صنعتی زرند
  • شرایط خرید کامیونت فورس در بورس کالا ابلاغ شد
  • تسهیل فرایند صدور مجوز تشکل‌های قرآنی مردمی
  • آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های تعهدات ارزی ۱۴۰۱ ا
  • آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های تعهدات ارزی ۱۴۰۱ اعلام شد
  • ۳۱ اردیبهشت ماه آخرین مهلت رفع تعهد ارزی سال ۱۴۰۱
  • امکان نظارت آنلاین معلمان بر صندوق ذخیره فرهنگیان فراهم شد
  • کمک به تسهیل تامین مالی تولید با برات الکترونیکی