Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا به نوشته نشریه آتلانتیک، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا یکی از اولویت‌های خود را اعمال فشار بر ایران و رویکرد سخت‌گیرانه قرار داده است اما همان دولتی که با خروج از توافق هسته‌ای با ایران یک دردسر بزرگ ایجاد کرده است، می‌تواند به حفظ این توافق بینجامد.

ایران و تمامی دیگر طرف‌های توافق همچنان به تعهدات خود پایبند هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند که منجر به کاهش صادرات نفت این کشور شده است اما اگرچه واشنگتن سیاست خود مبنی بر کمپین فشار حداکثری (بر ایران) را دنبال می‌کند، معافیت‌هایی را برای چند کشور خریدار نفت ایران در نظر گرفته است.

اکنون که ضرب‌الاجل این معافیت شش ماهه (در بهار سال آینده) در حال پایان است، دولت آمریکا پیام‌هایی ضد و نقیض مبنی بر این می‌فرستد که چگونه می‌خواهد با ایران مقابله کند. دولت خواهان این است که صادرات نفت ایران را به‌طور کامل متوقف کند و به اقتصاد این کشور ضربه بزند. دنبال کردن این سیاست می‌تواند به معنی نزاع با متحدان که واردات نفت از ایران دارند و حتی این خطر بزرگ‌تر باشد که ایران به‌طور کامل توافق را کنار بگذارد و به برنامه هسته‌ای گذشته‌اش بازگردد. این کار حتی می‌تواند فضا را برای رئیس جمهور بعدی آمریکا به گونه‌ای فراهم کند که دوباره به توافق بپیوندد، همان‌طور که حزب دموکرات نیز تاکنون خواستار آن شده است.

در حالیکه مقامات دولت ترامپ همگی سرود به صفر رساندن صادرات نفت ایران را سر می‌دهند، شکاف‌ها در حال نمایان شدن است. وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرده است که قصد اعطای معافیت جدید زمانی که دوره فعلی در چهارم ماه مه پایان یابد را ندارد. مقامات این وزارتخانه بدون اظهار نظر درباره تمدید معافیت‌های کنونی تاکید می‌کنند که هرچه زودتر می‌خواهند به فروش نفت ایران پایان دهند. نمایندگان وزارت انرژی و شورای امنیت ملی آمریکا حتی می‌گویند که بازار نفت به اندازه کافی تولید دارد و پس از توقف فروش نفت ایران با کمبود مواجه نخواهد شد.

خروج ترامپ از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ با پیش‌بینی‌هایی همراه بود. چارچوب اصلی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) این بود که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در ازای محدودیت برنامه هسته‌ای تهران رفع شود. وی به شرکای تجاری ایران شش ماه فرصت داد تا برنامه‌ریزی‌های دیگری انجام دهند و با عربستان سعودی نیز مذاکره کرد تا تولید نفت خود را افزایش دهد تا قیمت نفت ثابت بماند اما هدف این بود که هر کسی از ماه نوامبر به بعد به خرید نفت از ایران ادامه دهد، هدف تحریم قرار گیرد.

با این حال، رویترز به تازگی گزارش داده است که واشنگتن فضا را برای معافیت‌ها باز گذاشته، حتی اگر تعداد کشورها کمتر باشد. مقامات ژاپن و کره جنوبی به‌طور علنی گفته‌اند که به دنبال کسب معافیت هستند و کارشناسان نیز می‌گویند که چین هم یکی از گزینه‌ها (برای برخورداری از معافیت) است. همچنین منابع آگاه هندی به رویترز گفته‌اند که این کشور در حال مذاکره با آمریکا برای مستثنی شدن از تحریم‌های نفتی است.

آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران با مشکلات فنی مواجه است که این کار را پیچیده می‌کند. به عنوان مثال، چین کماکان روزی نیم میلیون بشکه نفت از ایران خریداری می‌کند. آموس هوشتاین سرپرست دفتر انرژی وزارت امورخارجه آمریکا در دولت اوباما معتقد است که به راحتی نمی‌توان چین را در این مسئله تحریم کرد. وی گفت: آنها موسسات مالی دارند که می‌توانند تجارت نفت را که تعاملی با بازار مالی آمریکا ندارد تسهیل کنند، به گونه‌ای که از تحریم‌ها در امان بمانند.

هوشتاین افزود: ایران نیز در این میان، نشان داده است که منتظر به پایان رسیدن دوره ریاست جمهوری ترامپ در دو سال آینده است. آنها می‌خواهند صبر کنند. آنها مایلند سختی را تحمل کنند و این را نشان داده‌اند. آنها پیش از این نیز زمان‌های دشواری را سپری کرده‌اند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۴۸۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا

نشریه بیزینس اینسایدر در گزارشی هشدار داد که آخرین داده‌های وزارت بازرگانی آمریکا درباره اقتصاد کلان، نشان می دهد که اقتصاد این کشور ممکن است به سمت رکود تورمی حرکت کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشریه بیزینس اینسایدر در گزارشی هشدار داد که آخرین داده‌های وزارت بازرگانی آمریکا درباره اقتصاد کلان، نشان می دهد که اقتصاد این کشور ممکن است به سمت رکود تورمی حرکت کند.

این نشریه در ادامه اضافه کرد که این داده‌های ناامید کننده حکایت از "چالش‌های سخت" پیش رو برای اقتصاد آمریکا دارد.

گزارش روز پنج‌شنبه همچنین نشان داد که تولید ناخالص داخلی این کشور با نرخ سالانه تنها 1.6 درصد در سه ماهه اول سال جاری میلادی افزایش یافته که بسیار کمتر از پیش‌بینی‌های 2.5 درصدی است.

ترامپ: اقتصاد آمریکا طی یک سال آینده سقوط می‌کندپیش بینی وارد شدن اقتصاد آمریکا به رکود در 2024

رشد کندتر از حد انتظار اقتصاد آمریکا به دنبال افزایش 3.4 درصدی ثبت شده در اکتبر تا دسامبر 2023 و 4.9 درصدی در سه ماهه قبل از آن رخ داده است.

دیوید دونابدیان، مدیر ارشد سرمایه گذاری در بانک سی‌آی‌بی‌سی، به این رسانه گفت: این گزارش بدترین حالت ممکن بود (چراکه) رشد کندتر از حد انتظار همراه با تورم بالاتر از حد انتظار رخ می‌دهد.

بر اساس این گزارش، رشد ضعیف اقتصاد و افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده نشانه‌های بارز رکود تورمی است که با کندی اقتصادی و افزایش تورم در یک دوره زمانی طولانی مشخص می‌شود.

ایالات متحده آخرین بار در دهه 1970 دچار رکود تورمی شد، زمانی که با سقوط اقتصاد، تورم دو رقمی رخ داد. سیاستگذاران این کشور با افزایش نرخ بهره بانکی تا 20 درصد به این رکود تورمی واکنش نشان دادند و قیمت ها را کاهش دادند اما اقتصاد را وارد رکود عمیق‌تری کردند.

در ماه مارس، فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) از افزایش نرخ بهره صرف نظر کرد و آن را بین محدوده هدف 5.25 تا 5.5 درصد بدون تغییر باقی گذاشت. نشست بعدی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در اول ماه مه برنامه ریزی شده است.

در عین حال، شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی، که توسط فدرال رزرو به عنوان معیار کلیدی تورم استفاده می‌شود، با سرعت سالانه 3.4 درصد افزایش یافت که بیشترین جهش را در یک سال گذشته نشان می‌دهد.

اداره تجزیه و تحلیل اقتصادی گزارش داد که هزینه های مصرف کننده در ایالات متحده در ژانویه تا مارس 2.5 درصد افزایش داشته است که نسبت به رشد 3.3 درصدی در سه ماهه چهارم سال 2023 و پیش بینی 3 درصدی کاهش نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • ایران در اوج توانایی پهپادی و موشکی است
  • اندیشکده شورای آتلانتیک: ایران در اوج توانایی پهپادی و موشکی است
  • اندیشکده شورای آتلانتیک : ایران در اوج توانایی پهپادی و موشکی است