Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جهان نيوز، بررسی اقدامات مقامات سعودی طی چند ماه اخیر در عراق در زمینه‌های سیاسی، رسانه‌ای و به ویژه اقتصادی نشان می‌دهد که ریاض خیز بلندی برای قبضه کردن این کشور در تمام ابعاد و زمینه‌ها برداشته و تلاش می‌کند که در برابر همسایه مهم و تأثیرگذار عراق یعنی ایران که روابط دیرینه ای با یکدیگر دارند قد عَلم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



درست است که ایران و عراق در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و دینی مذهبی با یکدیگرقرابتهای غیر قابل انکاری داشته و از دیرباز در این زمینه‌ها روابط و تبادلات مستحکمی میان این دو برقرار است اما نباید از این نکته نیز غافل بود که عراق به دلیل موقعیت استراتژیکش و نزدیکی اش به ایران همواره مورد توجه عربستان و آمریکا بوده است.

ریاض و واشنگتن در طول تاریخ به ویژه در ماه‌های گذشته تلاش کرده اند روابط این دو همسایه را در منطقه حساس خاورمیانه تیره و تار کرده و از آب گل آلود آن ماهی‌های خود را صید کنند.

خیز عربستان برای قبضه کردن بازارهای عراق در برابر ایران
عربستان طی ماه‌های گذشته با بستن ده‌ها قرارداد تجاری با عراق و هم چنین ارسال هیأت‌های سیاسی به این کشور تمام قوای خود را برای سیطره بر بازارهای عراق و قبضه کردن آن به کار گرفته است. به عنوان مثال همین چند وقت پیش بود عبدالعزیز الشمری سفیر عربستان سعودی در بغداد مدعی شد کشورش تصمیمات مهمی درباره عراق گرفته است. وی درباره گذرگاه مرزی عرعر میان عربستان و عراق اظهار داشت که کشورش به تعهدات خود درباره گذرگاه عمل کرده است و عملیات اجرایی عملاً از طریق یک شرکت سعودی آغاز شده و پیش بینی می‌شود حداقل تا چهار ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

عربستان سعودی هم چنین متعهد شده است یک گذرگاه کامل ساخته و آن را به تمام وسایل مورد نیاز هر گذرگاه مرزی اعم از زیرساخت‌ها و تجهیزات فنی و اداری مجهز کند. قرار است این گذرگاه طی چهار ماه آینده آماده شود. گذرگاه مرزی با عراق حاوی بزرگترین میدان مبادلات تجاری میان دو کشور خواهد بود و این میدان در خاک سعودی قرار می‌گیرد.

عربستان پا را از این هم فراتر گذاشته و اعلام کرده که بازرگانان عراقی می‌توانند از بنادر عربستان در سواحل دریای سرخ برای واردات و صادرات استفاده کنند.

در حال حاضر توسعه روابط سیاسی و اقتصادی عربستان و سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با عراق از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. آنها در تلاش هستند تا با افزایش تعامل با بغداد از توان این کشور در تشدید فشار تحریم‌های آمریکا علیه ایران بهره بگیرند و از سهم این کشور در بازار عراق بکاهند.

از برق و نفت گرفته تا ساخت استادیوم و راه اندازی شبکه!
اتاق فکر ریاض برای گسترش روابط تجاری میان عربستان و عراق حتی وارد حوزه برق نیز شده است به طوریکه اخیراً مسئولان سعودی اعلام کردند که ساخت نیروگاه‌های خورشیدی و فروش برق ارزان قیمت به عراق را جایگزین برق صادراتی ایران به این کشور خواهند کرد. به گفته وزارت نیروی دولت عراق، بهای برق صادراتی عربستان به عراق یک چهارم بهای برق صادراتی ایران به عراق است.

این اقدام نشان می‌دهد که ریاض در وهله نخست تمام شاهراه‌های ارتباطی میان عراق و ایران را در زمینه‌های مختلف بررسی کرده و در وهله دوم برای قطع و یا تحت فشار قرار دادن آن وارد عمل شده است.

یکی دیگر از اهداف عربستان برای گسترش نفوذ خود در عراق بحث تولید نفت است به صورتیکه ریاض می کوشد در راستای اجرای دیکته‌های آمریکا علیه ایران و تشدید تحریم‌ها علیه تهران به ویژه در حوزه نفت، عراق را متقاعد کند تا در این خصوص با یکدیگر همکاری کنند. در همین راستا دو کشور روز شنبه ۱۹ آبان توافق کردند که برای ثبات بخشیدن به بازار جهانی نفت و جلوگیری از افزایش قیمت ناشی از تحریم نفتی ایران، با یکدیگر همکاری کنند.

سعودی‌ها حتی وارد حیطه ورزش شده و پاییز امسال اعلام کردند که می‌خواهند یک استادیوم صد هزار نفری در عراق بسازند. بنا به گفته مسئولان عراقی، این ورزشگاه به عنوان هدیه عربستان سعودی به عراق ساخته خواهد شد. کمیته‌ای در عراق به منظور ساخت این ورزشگاه شکل گرفته که اقدامات مقدماتی را انجام خواهد داد و پس از بررسی مکان‌های مورد نظر، بهترین گزینه برای ساخت ورزشگاه انتخاب می‌شود تا نخستین استادیوم ۱۰۰ هزار نفری عراق در بغداد ساخته شود.

نفوذ همه جانبه عربستان در عراق به این حد ختم نمی‌شود بلکه حوزه رسانه که یکی از مهم‌ترین ابزار هدایت و جهت دهی افکار عمومی در جهان است را نیز دربر می‌گیرد. عربستان هم زمان با زمینه‌سازی‌ها برای راه‌اندازی شبکه تلویزیونی«MBC العراق» در تلاش است مدیران پایگاه‌های اینترنتی تأثیرگذار را جذب کند تا با حمایت از آن‌ها، از این افراد در زمانی که مناسب می‌داند بهره‌برداری کند. این اقدام در راستای جنگ نرم عربستان در عراق صورت می‌گیرد.

در کنار آمریکا، عربستان سعودی که در انتخابات اخیر دریافت که جایگاه متزلزلی در عراق دارد در صدد استفاده از ارتش سایبری و تأثیرگذاری بر افکار عمومی در عراق از طریق خریداری صفحات فعال و تأثیرگذار اینترنتی و مدیران آنها است. شبکه «MBC» اعلام کرده است تلاش می‌کند با استفاده از هنرمندان مشهور عراقی برنامه‌های خود را ارائه کند. محافل سیاسی عراقی معتقدند عربستان در صدد نفوذ در جامعه عراق با استفاده از این شبکه است.

لزوم هوشیاری ایران در برابر پروژه نفوذ عربستان
در این بین ایران نیز بیکار ننشسته و تلاش می‌کند روابط اقتصادی خود را با توجه به امتیاز هم جواری با عراق گسترش دهد. چند ماه قبل بود که یک نمایشگاه بین المللی در بغداد برگزار شد. حضور پررنگ ایران در این نمایشگاه مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفت. حدود ۶۰ شرکت ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی بغداد شرکت کردند اما خبری از شرکت‌های سعودی به آن صورت که باید باشد نبود؛ شرکتهایی که سال گذشته این نمایشگاه را به انحصار خود درآورده بودند. ایران هم چنین می کوشد تا با استفاده از گذرگاه‌های مرزی به حجم تبادلات تجاری با عراق بیافزاید اما نباید در این بین از کارشکنی‌های سعودی‌ها و سنگ اندازی های آنها در کنار حجم گسترده تبلیغات علیه ایران در میان شهروندان عراقی غافل ماند.

با بررسی روزنامه‌ها و رسانه‌های سعودی متوجه می شویم که این رسانه‌ها بحث نفوذ ایران را در عراق کلید زده و با تبلیغات گسترده سعی در القای این مفهوم دارند که ایران تلاش دارد با صادرات کالا به عراق این کشور را در دست بگیرد! و یا اینکه با قطع صادرات برق (که در یک دوره به دلیل افزایش مصرف برق در داخل به وجود آمد) عمداً سعی دارد شهروندان عراقی را اذیت کند و یا هراز چندگاهی بحث‌های تفرقه افکنانه که سفرهای زیارتی ایرانی‌ها به عراق و یا بالعکس را تحت الشعاع قرار دهد مطرح می‌کنند.

از لحاظ سیاسی نیز مقامات ایرانی سفرهای منظم و دوره‌ای به عراق دارند به صورتیکه محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به تازگی سفری ۵ روزه به عراق انجام داد که این سفر از شمال تا جنوب این کشور را تحت پوشش قرار داد. وی از بخش‌های مختلف این کشور دیدار به عمل آورده و مذاکرات گسترده‌ای با مقامات عراقی انجام داد.

هم چنین حسن روحانی رئیس جمهور ایران به عراق سفر کرد و با مقامات عالی رتبه این کشور دیدار کرد. این سفر بسیار مهم و اثر بخش بوده و می‌تواند نقطه عطفی در روابط میان دو کشور همسایه ایران و عراق تلقی شود.

اما با تمام این تفاصیل به نظر می‌رسد مقایسه حجم اقدامات ایران و عربستان برای تقویت روابط خود با عراق در تمام زمینه‌ها بسیار نامتوازن بوده و ایران باید بیش از اینها برای نزدیک شدن به این همسایه استراتژیک خود و رها نکردن آن در آغوش عربستان تلاش کند.

منبع: مهر

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۴۹۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟

آیا دولت بایدن برای نجات رژیم صهیونیستی از انزوا و شکست بین‌المللی، عربستان را پیش پای اسرائیل قربانی می‌کند؟

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: در حالی که پایتخت‌ها، شهرها و دانشگاه‌های بسیاری از کشورهای جهان شاهد گسترده‌ترین اعتراضات ضد صهیونیستی است، وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با همتای سعودی در ریاض مدعی شد: «روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود. اقدام دوطرفه عربستان و آمریکا در رابطه با پرونده عادی‌سازی روابط با اسرائیل در مراحل پایانی است. آمریکا و عربستان سعودی طی یک ماه گذشته درباره عادی‌سازی روابط میان ریاض و اسرائیل اقداماتی انجام دادند».

فیصل بن‌فرحان وزیر خارجه عربستان هم گفته است: «به مراحل نهائی توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم». این در حالی است که بلینکن با وقاحت گفته است: اسرائیل برنامه‌ای برای حفاظت از غیرنظامیان در حمله به «رفح» در جنوب غزه ندارد.

بلینکن در نشست با وزیران شورای همکاری خلیج‌فارس هم، خواستار سیستم دفاعی یکپارچه در مقابل ایران شد و ادعا کرد: رویارویی ایران با اسرائیل، نیاز به یکپارچگی دفاعی بیشتر را نشان می‌دهد. این حمله، تهدید حاد و فزاینده ایران را نشان می‌دهد، اما همچنین ضرورت همکاری ما در زمینه دفاع یکپارچه را نشان می‌دهد.

اظهارات بلینکن مبنی بر این که آمریکا و عربستان طی یک ماه گذشته درباره عادی‌سازی روابط میان ریاض و اسرائیل اقداماتی انجام دادند، در حالی است که تشدید جنایت‌های اسرائیل در ماه‌های اخیر، موجب برانگیختگی گسترده جهانی و همچنین آماده شدن محاکم بین‌المللی برای صدور حکم تعقیب و بازداشت مقامات جنایتکار صهیونیست شده است. در میدان نظامی نیز تحلیلگران، از قطعیت شکست اسرائیل خبر می‌دهند و این علاوه‌بر ضربت راهبردی تحقیرآمیزی بود که اسرائیل از ایران خورد.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد دولت بایدن و نتانیاهو اصرار دارند دولت‌هایی مانند سعودی، اردن و امارات را قربانی کنند تا هر طور که شده اسرائیل را از باتلاقی که در آن دست‌وپا می‌زند، بیرون بکشند.

پیش از این، دیوید هرست، سردبیر وب‌سایت آمریکایی میدل‌ایست‌آی با اشاره به نقش‌آفرینی اردن، هنگام حمله ایران به اسرائیل هشدار داده بود: «در حالی که مردم اردن، شلیک موشک‌های ایرانی به اهداف خود در اسرائیل را تشویق می‌کردند، ارتش اردن آنها را از طرف اسرائیل سرنگون می‌کرد. اسرائیل ممکن است این واقعیت که متحدان واقعی دارد را جشن بگیرد، اما با این کار، مشروعیت دوستان خود را به طرز مُهلکی تضعیف می‌کند».

البته ایران در آن حمله، پایگاه‌های جاسوسی و نظامی اسرائیل از جمله پایگاه نواتیم را که حفاظت‌شده‌ترین پایگاه نظامی دنیا توصیف می‌شود، درهم کوبید و فقط ذلت و خفّت ماجرا برای شاه خائن اردن بماند.

بیگاری کشیدن اخیر از عربستان و واداشتن او به انتحار با باقی‌مانده حیثیت خود نزد ملت‌های مسلمان، در حالی است که میدل‌ایست مانیتور، آبان ۱۴۰۰ با اشاره به «گاو شیرده» توصیف‌شدن سعودی از سوی ترامپ نوشت: «زمانی که ترامپ، عربستان را گاو شیرده توصیف کرد، بن‌سلمان احساس توهین نکرد. او چرا در مقابل توهین‌های مداوم رهبران غربی سکوت می‌کند، اما در لبنان تنش ایجاد می‌کند؟».

دونالد ترامپ سال ۱۳۹۵ در حالی که هنوز رئیس‌جمهور نشده بود، گفته بود: «عربستان برای ما مانند گاوی شیرده است که هر وقت دیگر نتواند دلار و طلا بدهد، دستور ذبح آن را صادر می‌کنیم و این واقعیتی است که همه دوستان و دشمنان آمریکا به ویژه خود مقامات سعودی از آن آگاهند. عربستان، باید سه‌چهارم ثروتش را به آمریکا بابت حمایت‌های ما بپردازد».

او پس از ریاست‌جمهوری هم در جریان نشست خبری مشترک با سران لتونی، لیتوانی و استونی گفته بود: «می‌خواهم از سوریه خارج شویم و به کشورمان بازگردیم، می‌خواهم کشور خود را بازسازی کنم، هفت تریلیون دلار صرف کردیم اما هیچ چیزی نگرفتیم. ما در این مورد خیلی جدی فکر می‌کنیم و به‌زودی در این مورد تصمیم قطعی خواهیم گرفت. من به ریاض گفتم اگر می‌خواهید در این‌جا بمانیم، پس هزینه‌اش را بپردازید». ترامپ، اردیبهشت ۱۳۹۷ هم در دیدار با محمد بن‌سلمان گفت: «عربستان سعودی جزو خریداران بزرگ ما بوده است. [خطاب به بن‌سلمان] یکی از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ شما خرید سهام و اقلام مختلف و تولید شغل برای آمریکایی‌ها است. من در ماه می در ریاض بودم. صدها میلیارد دلار به ایالات‌متحده بازگرداندیم. ما این را می‌دانیم و آنها هم می‌دانند». ترامپ سپس با نشان دادن چند لوح درباره خریدهای سعودی گفت: «اینها بعضی از چیزهایی هستند که از ما خریده‌اند. این یکی سه میلیارد دلار است، آن ۵۳۳میلیون دلار و آن یکی ۵۲۵میلیون دلار. این پول‌ها برای شما چیزی نیست؛ بیشتر بخرید این ۸۸۰میلیون دلار، این ۶۴۵میلیون دلار، این یکی ۶میلیارد دلار...».

اما بیش از صد میلیارد خرید نظامی از آمریکا- فقط ظرف یکی دو سال- نتوانست عربستان را به هنگام حمله متجاوزانه به یمن و تلافی‌شدن از سوی انصارالله، از گرداب نجات دهد و مانع از فرود آمدن موشک‌های در مناطق نفتی و نظامی شود. حالا هم به نظر می‌رسد اگر پای عربستان بیش از گذشته به بازی جنایتکارانه اسرائیل و آمریکا سُر بخورد، طرفی که بیش از همه زیان خواهد کرد، دولت سعودی است. مقاومت یمن نشان داده که کمترین ملاحظه‌ای درباره حامیان جنایات رژیم صهیونیستی ندارد.

دیگر خبرها

  • ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه