Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- شماری از دیپلمات‌های ارشد خارجی مستقر در کابل اظهار داشتند که در پی ناکامی‌های کشورشان در افغانستان، مشارکت خود را در این کشور درگیر جنگ مورد بازبینی قرار می‌دهند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان، شماری از دیپلمات‌های خارجی مستقر در کابل که از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز هستند از احتمال کاهش مشارکت این کشورها در افغانستان خبر دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دیپلمات‌ها به دلیل حساسیت وضعیت به شرط فاش نشدن نام خود به «رویترز» گفتند که دولت‌های آن‌ها در حال تجدیدنظر و بازبینی درباره بازسازی افغانستان هستند.

براساس این گزارش، این روند به دلیل کنار گذاشته شدن از گفت‌وگوهای صلح افغانستان و عدم حمایت رای دهندگان و قانونگذاران این کشورها از ماموریت افغانستان تسریع شده است.

با این وجود یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا مدعی است که نشانه‌ای مبنی بر کاهش تمایل برای سرمایه‌گذاری‌ها در افغانستان وجود ندارد.

در سال 2017 میلادی مجموع کمک‌های توسعه‌ای آمریکا برای افغانستان حدود 1.2 میلیارد دلار بود و پس از آن نیز بزرگترین حمایت کننده‌ها آلمان، اتحادیه اروپا، انگلیس و ژاپن هستند.

دیپلمات‌ها می‌گویند که در صورت خروج نیروهای خارجی از افغانستان تنها اهرم برای نگه داشتن نفوذ بر دولت‌های آینده در افغانستان کمک‌های مالی خواهد بود.

پس از حمله آمریکا در سال 2001، افغانستان به یکی از بزرگترین دریافت کنندگان کمک‌های خارجی برای ترویج و توسعه اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده است. در سال 2016 میلادی نیز حامیان بین‌المللی متعهد به پرداخت 15.2 میلیارد دلاری برای افغانستان تا سال 2020 شدند.

یکی دیگر از دیپلمات‌ها نیز اظهار داشت که کشورش با توجه به سناریوهای مختلف احتمالی در افغانستان، از جمله ملحق شدن طالبان به روند صلح و یا شکست مذاکرات، مشارکت در افغانستان را بازبینی می‌کند.

کاهش کمک‌های بین‌المللی از افغانستان می‌تواند نتایج فاجعه‌باری را برای افغانستان داشته باشد. «توبی لنزر» معاون نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان می‌گوید، 90 درصد از بودجه بخش سلامت افغانستان توسط جامعه جهانی تامین می‌شود.

سخنگوی سفارت انگلیس در کابل نیز اظهار داشت که هرگونه تغییر در زمینه مشارکت نیروها پس از مشورت با دیگر اعضای ناتو خواهد بود.

یک دیپلمات اروپایی نیز گفت: ما در افغانستان سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌ایم و باید در مذاکرات حضور داشته باشیم. تعهد ما باید در نفوذ در گفت‌وگوهای صلح و یا دستکم اطلاعات درباره گفت‌وگوها بازتاب پیدا کند.

وی ادامه داد که دسترسی محدود برای حضور بر سر میز مذاکره قابل فهم است اما چیزی که غیر عادی است این است ما در توافقی شرکت داشته باشیم که هیچ اظهارنظری در آن نتوانیم انجام دهیم اما از ما درخواست شود هزینه‌های آن را بپردازیم.

یکی دیگر از دیپلمات‌های غربی نیز ناکامی‌های ائتلاف به رهبری آمریکا در افغانستان را مشکلی برای ادامه مشارکت در افغانستان خواند.

این دیپلمات گفت: در حالی که مردم گزارش‌هایی مبنی بر کنترل طالبان بر نیمی افغانستان را می‌بینند بسیار دشوار است تا به مردم دلیل ادامه حضور خود در افغانستان را توضیح دهیم.

وی ادامه داد: تقریبا تمام اعضای ناتو برای توجیه حضور خود در افغانستان با مشکل روبرو هستند.

از دیگر دیپلمات‌هایی که کشورش در زمینه حمایت از پروژه‌های درمانی در افغانستان حمایت می‌کند نیز گفت: بزرگترین نگرانی ما این است که یک روز از خواب بیدار شویم و ببینیم ترامپ پیش از ایجاد توافق صلح در توئیتی خروج یکجانبه نیروهای آمریکایی از افغانستان را اعلام کرده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان نیروهای امریکایی افغانستان بیدار توئیت حمایت مشکل مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۰۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری سومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در وزارت امور خارجه

سومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال جاری به ریاست مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه و با حضور معاونان و مدیران دستگاه های اجرایی عضو ستاد و نمایندگان بخش خصوصی با دستور کار "بررسی آخرین وضعیت پروژه های اقتصادی با کشورهای آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان و ترکمنستان" در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ضمن تبیین اهمیت توسعه مناسبات با کشورهای مذکور، بر لزوم همکاری کلیه دستگاه های ذیربط و بخش خصوصی جهت بهره گیری حداکثری از ظرفیت توسعه مراودات تجاری - اقتصادی با این کشورها به ویژه در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی، ترانزیت، صادرات محصولات دانش بنیان، انرژی، صنعت، معدن و همچنین تبادل استاد و دانشجو تاکید کرد.

در ادامه آخرین وضعیت طرح ها و پروژه‌های همکاری اقتصادی ایران با این کشورها، موانع و راهکارهای برطرف کردن آنها و تسهیل روند نهایی سازی و اجرای پروژه ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آمادگی استان قزوین برای سرمایه گذاری‌های خارجی
  • دیپلمات‌های طالبان در تهران میزبان تیم ملی فوتسال افغانستان
  • تعامل سازمان همکاری اسلامی با طالبان
  • برگزاری سومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در وزارت امور خارجه
  • تاثیر مهاجرت‌ اتباع خارجی غیرمجاز بر صنف‌های شغلی
  • حداکثر سرعت مجاز در معابر شیراز بازبینی شد
  • خبر مهم وزیر کشور درباره پذیرش اتباع جدید
  • رئیس سازمان همکاری اسلامی خواستار کمک‌های بشردوستانه به افغانستان شد
  • حضور طالبان در نشست کشورهای اسلامی
  • ایران دیگر ظرفیت پذیرش اتباع افغانستانی جدید را ندارد