Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره ساز و کار ویژه مالی اروپا با ایران اظهار کرد: ما از اتحادیه اروپا توقع بیشتری در رابطه با برجام داشتیم. اتحادیه اروپا به عنوان یکی از اضلاع مهم برجام، این برنامه جامع اقدام مشترک را امضاء کرده بود.

وی تصریح کرد: حتی تا قبل از خروج ترامپ از برجام هم اروپایی‌ها اقدامات کافی و لازم را در رابطه با تعهداتشان انجام ندادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برجام یک برنامه جامع اقدامات مشترک بود، ما از بسیاری از منافع مشروع خودمان چشم‌پوشی کردیم و نشان دادیم که اهل تعامل هستیم و به تعهداتمان عمل کردیم و حتی بیش از حد هم در مقابل بدعهدی‌ها و نقض عهدها خویشتنداری کردیم اما اقدامات اروپا اصلا شروع نشده بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: اروپا از بسیاری جهات از جمله در مسائل سیاسی و اقتصادی و نظامی تحت سیطره آمریکایی‌ها است و این واقعیت را قبول داریم ولی بالاخره یک اتحادیه اروپا وجود دارد و یک آبروی سیاسی و دیپلماتیکی وجود دارد که اروپا باید از آن صیانت می‌کرد اما نتوانست صیانت کند.

این نماینده اصولگرای مردم فسا خاطرنشان کرد: قرار بود این مشکل برطرف شود اما مدام با دلیل و بهانه‌هایی اجرای این ساز و کار را به تعویق انداختند و حدود هشت ماه طول دادند و ‌هم‌اکنون که اینستکس را اعلام کرده‌اند. ما می‌گوییم این ساز و کار مالی را به عنوان یک شروع می‌توانیم بپذیریم نه به عنوان اتمام کار، بعضی مسائل باید برای ما شفاف شود.

وی ادامه داد: آن‌ها تجارت مشروع و لغاتی از این دست را به کار برده‌اند اما این موارد نباید در عمل مبین فروش نفت در برابر غذا و دارو باشد. برای هیچ‌ کدام از اجزای حاکمیت و جناح‌های سیاسی و حتی برای جناح‌های موافق برجام هم این مورد قابل قبول نیست. همانطور که مطهری هم در صحن علنی مطرح کرد، ما گروکشی و شرط‌گذاری برای این قضیه را به هیچ وجه نمی‌پسندیم.

جمالی نوبندگانی گفت: ما همواره با آقای ظریف و مسئولان وزارت اقصاد و صمت و مسئولان بانک مرکزی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همه زوایای این قضیه را بررسی خواهیم کرد و درخواست شفافیت می‌کنیم تا ببینیم که این موضوع چه پشت پرده‌ای دارد که می‌خواهند تعامل کنند یا اینکه می‌خواهند فرار رو به جلو داشته باشند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار داشت: فرانسه هم فرار رو به جلویی را آغاز کرده و من فکر می‌کنم این تستی دیپلماتیک برای ما باشد که اگر محکم با این قضیه برخورد کنیم دیگران پشت آن‌ها قرار نخواهند گرفت.

این نماینده مجلس دهم درباره لزوم تصویب لوایح FATF در راستای آغاز اجرایی شدن ساز و کار مالی ویژه اروپا با ایران، گفت: بنده قبلا هم گفته‌ام، نوع بررسی شورای نگهبان متوجه این موضوع است که با قانون اساسی و شرع مخالفت و مغایرت نداشته باشد، اما مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیمی فراتر از آن می‌تواند بگیرد و آن مصلحت است چون ممکن است گاهی مصلحت با قانون همخوانی نداشته باشد، درنتیجه ما باید در این قضایا توجه کنیم که مصلحت نظام چگونه خواهد بود.

جمالی نوبندگانی تاکید کرد: با توجه به حضور سران سه قوه در مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس کمیسیون و وزرای مربوطه امیدوارم آن‌چه که به مصلحت است تصویب شود، این مباحث پیچیدگی خودش را دارد به نحوی که تصویب و عدم تصویب آن مسائلی دارد. من امیدوارم آنچه که مجموعه حاکمیت به آن می‌رسند به خیر مملکت باشد.   

منبع: ایلنا

کلیدواژه: جمالی نوبندگانی اینستکس ساز و کار مالی ایران و اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۰۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه

عضو هیأت رئیسه مجلس در جلسه علین امروز بیانیه ۱۵۰ نماینده در حمایت از دانشگاهیان حامی مردم مظلوم غزه در آمریکا و اروپا را قرائت کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 11 اردیبهشت‌ماه) قوه مقننه، بیانیه 150 نماینده در حمایت از دانشگاهیان حامی مردم مظلوم غزه در آمریکا و اروپا را قرائت کرد.

 متن بیانیه به شرح زیر است:

به نام خداوند بخشنده مهربان

امروز غزه صحنه تقابل یک ملت مظلوم و مصیبت‌دیده و مقاوم با جماعتی بی‌رحم و غاصب است، در این معرکه همدردی با ستم‌دیدگان و اعتراض به ظالمان کمترین وظیفه انسان‌هاست. سابقه تجاوز و غصب صهیونیست‌ها در فلسطین به 7 دهه می‌رسد. در این مدت همه راه‌های تسلیم و مسالمت با غاصبان توسط برخی از افراد سست‌ عنصر طی شده است، آنچه امروز در قالب رشادت و حماسه و استقامت غزه بروز یافته است، آتشفشان خشم و درد متراکم ملتی است که سوزش بدعهدی و خیانت را در پهلوی خود حس می‌کند.

اعلام همبستگی با فلسطین از طرف دانشگاهیان جهان به ویژه در کشورهای غربی حرکتی برخاسته از فطرت عدالت‌خواه و نوع‌دوست و انسانی است. این حرکت نشان می‌دهد که مظلوم‌نمایی، چهره‌سازی و تحریف حقایق در رسانه‌های جریان اصلی غرب نیز نتوانسته است صحنه خونین غزه را کاملاً بپوشاند. راه‌حل این بحران در بازگشت به عدالت است.

ما نمایندگان دانشگاهی مجلس قانونگذاری ایران ضمن قدردانی از اقدامات ارزشمند دانشگاهیان عزیزمان در حمایت از مظلومان غزه، درود خود را نثار همکاران شجاع و دانشجویان ظلم ستیز در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا و سایر نقاط دنیا می‌کنیم و همدردی، همراهی و همدلی خود را با دانشجویان و استادان و آزادیخواهان انسان‌دوست دانشگاه های آمریکا ابراز می‌کنیم و یورش سرکوبگرایانه نیروهای پلیس را به ساحت مرکز علم و دانش و هجوم به تحسن دانشگاهیان در آن کشور محکوم می‌کنیم. خشونت بی‌منطق در مقابل این ندای حق‌طلبانه دردی از ظالمانه دوا نخواهد کرد.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه گازرسانی امام زاده ابراهیم(ع) شفت
  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • جلائی‌پور، استاد دانشگاه: برای عملیات «وعدهٔ صادق» به قدر کافی پیوست‌های دیپلماتیک و مربوط به سیاست داخلی و اقتصاد تمهید و عملیاتی نشده/ به جای انسجام داخلی و افزایش همبستگی ملی و رضایت عمومی شهروندان، شاهد تجدید طرح گشت ارشاد بوده‌ایم
  • تلاش مهدی طارمی برای دریافت شهروندی پرتغال
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است