Web Analytics Made Easy - Statcounter

به عقیده برخی کارشناسان و توایدکنندگان مازندرانی، واگذاری واردات کالاهای مورد نیاز تولیدکنندگان به تشکل های تخصصی می تواند راهکاری برای برون رفت از مشکل افزایش قیمت نهاده های دامی در این استان و حتی کشور باشد.

به گزارش ایسنا، افزایش قیمت ارز و به تبع آن افزایش قیمت کالاهای اساسی به خصوص نهاده‌های دامی مورد نیاز واحدهای تولیدی موجب شد تا مسئولان برای جبران و مقابله با این پدیده اقدام به واردات اقلام مورد نیاز با ارز یارانه ای 4200 تومانی کند، برنامه ای که شاید روی کاغذ درست پنداشته می شد اما در عمل و در اجرا با سوء مدیریت های غافلانه و بعضا عامدانه موجب شد تا نهاده های وارداتی در بازار به چند برابر قیمت توزیع شوند به طوری که این امر در توزیع نهاده های دامی وارداتی در بازار موجب شد تا وزیر جهاد کشاورزی چند بار تا پای استیضاح کشیده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشکلی که تاکنون مسئولان نتوانستند بر آن غلبه کنند و همچنان شاهد افزایش قیمت مرغ، گوشت و فراورده های دامی هستیم، بیشتر تولیدکنندگان نیز دلیل این افزایش قیمت ها را قیمت بالای نهاده های مورد نیازشان می دانند که موجب شده هزینه تولید افزایش یافته و چاره ای جز افزایش قیمت نداشته باشند.

واردات با ارز یارانه ای زمانی می تواند تاثیر مطلوبی داشته باشد که مسئولان از نبود رانت، باند و فساد در محل های توزیع اطمینان کامل داشته باشد که متاسفانه نبود این مطالعه و رصد مدیریتی موجب سوءاستفاده بسیاری از دلالان رانتی و فشار آن بر مردم و تولید کشور شد.

در این میان تولیدکنندگان و مدیران تشکل های تولیدی و صنفی راهکارهای متعددی را برای حل مشکل موجود بیان کرده اند که یکی از آنها راهکار "واردات کالاهای مورد نیاز تولیدکنندگان توسط تشکل های تخصصی" است و معتقد هستند می تواند مجاری بروز رانت و فساد موجود در نظام توزیع را از بین ببرد.

مسئولان تصدی واردات نهاده ها را به تشکل ها واگذار کنند

سید محیی الدین میر محمدی مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران در گفت‌‌و‌گو با ایسنا، یکی از مهم ترین مشکلات پیش روی زنبورداران در سال 98 را افزایش بیش از حد وسایل و ابزار آلات زنبورداری اعلام کرد و گفت: به دلیل وارداتی بودن وسایل و ابزارآلات زنبورداری شاهد افزایش سه برابری آن ها در بازار هستیم که هزینه تولید عسل را بسیار افزایش داده است.

وی در بیان راهکار برون رفت مشکل افزایش قیمت نهاده ها و ابزار تولید زنبورداران، تصریح کرد: یکی از راه های برون رفت از مشکل پیش آمده واگذاری واردات نهاده و وسایل مورد نیاز تولیدکنندگان به تشکل های تولیدی است.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران با بیان اینکه اگر واردات کالاهای مورد نیاز تولیدکنندگان را به تشکل های تخصص ان ها بدهند می توانیم هزینه های تولید را کاهش دهیم، اظهار کرد: یقینا تشکل های تولیدی کالای وارد شده را در بازار آزاد به حراج نمی گذارند چرا که واحدهای عضو نیاز مبرم به این کالاها دارند تا هزینه تولید را کاهش دهند.

به گزارش ایسنا، حال این سئوال پیش می آید که تا کنون تشکل تخصصی اقدام به واردات کالای مورد نیازش کرده است که بتوان از آن برای دیگر تشکل های تولیدی الگو برداری کرد؟

راهکاری که انجام شدنی است

یکی از تشکل هایی که به مقوله واردات کالای مورد نیاز اعضایش ورود پیدا کرده اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان است که توانسته با کسب مجوزهای لازم، به صورت آزمایشی اقدام به واردات نهاده های مورد نیاز اعضایش کند.

حسین کیهانی مدیرعامل شرکت تعاونی تامین نیاز کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان مازندران در گفت‌و‌گو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که سال آینده را چگونه می بینید و برای برون از مشکلات چه برنامه ای را در دستور کار قرار داده اید، تصریح کرد: برای حل مشکل مواد اولیه و نهاده های مورد نیاز کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان اقدام به کسب مجوز واردات نهاده کرده ایم و امیدواریم که بتوانیم در آینده و به صورت تشکلی، حداقل نیاز بهره برداران این بخش را برآورده کنیم.

وی با بیان اینکه تشکل های تولیدی توان مالی واردات محوله سنگین نهاده های دامی را به کشور ندارند، اظهار کرد: اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان کشور در اندازه توانش و بسته به توانایی مالی محدودی که دارد می تواند بخشی از اقلام مورد نیاز اعضایش را وارد کند.

به گزارش ایسنا و به عقیده کارشناسان، با توجه به اینکه تشکل های تخصصی تولیدی محل قانونی و تخصصی مورد اطمینانی برای واگذاری واردات کالاهای اساسی مورد نیاز تولیدکنندگان هستند با برون سپاری واردات کالاهای مورد نیاز تولید کشور به آن ها می توان تا حدودی زیادی از زد و بندهای پشت پرده بازار در افزایش قیمت مواد اولیه تولیدکنندگان کاست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تولید کنندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۱۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد

به گزارش خبرنگار مهر، امیر جمشیدی ظهر سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: در فروردین ماه ۱۴۰۳، ۴۳۵ هزار و ۲۲۹ تن کالا به ارزش ۱۵۵ میلیون و ۶۲۴ هزار دلار از طریق گمرکات مازندران وارد کشور شد.

جمشیدی اظهار داشت: ذرت دامی با ارزش ۹۶ میلیون دلار، جو دامی با ارزش ۲۰ میلیون دلار، چربی‌ها و روغن های حیوانی و نباتی با ۲۵ میلیون دلار، کک نفتی با ارزش ۳ میلیون دلار و چوب با۳ میلیون دلار مهم‌ترین اقلام عمده وارداتی به گمرکات مازندران در مدت یادشده هستند.

وی بیان داشت: امارات حدوداً ۲۲۶ هزار تن کالا به ارزش ۷۸ میلیون دلار، روسیه ۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ دلارمیلیون، ترکیه با ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۱ میلیون دلار، انگلستان با سه هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیون و ۵۹۱ هزار دلار و سنگاپور با ۸ هزار تن کالا به ارزش ۲میلیون دلار پنج کشور اول طرف معامله در حوزه واردات به گمرکات مازندران بودند که در مجموع ۴۱۵ هزار تن از وزن و ۱۴۹ میلیون دلار از ارزش کالاهای وارداتی گمرکات مازندران در فروردین ماه سال‌جاری مربوط به این کشورها است.

واردات کالا از این پنج کشور ۹۵ درصد از کل وزن و ۹۶ درصد از کل ارزش واردات گمرکات مازندران را دربرمی‌گیرد.

وی با اشاره به واردات کالاهای اساسی از گمرکات مازندران اظهار داشت طی این مدت ۴۱۳ هزارتن کالای اساسی شامل ذرت دامی، جو دامی، چربی ها وروغن های حیوانی و نباتی و خوراک آماده دام به ارزش ۱۴۲ میلیون و ۶۶۶ هزار دلار از طریق کمرکات نوشهر، امیرآباد و فریدونکنار وارد کشور شده که از نظر وزنی ۶۳ درصد و از نظر ارزشی ۲۷ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ نشان می دهند.

کد خبر 6093106

دیگر خبرها

  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است
  • اعلام لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی
  • مطالبات چایکاران تا فردا ۱۳ اردیبهشت تسویه می‌شود
  • نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند
  • لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد
  • خطر تحریم در واردات اتوبوس‌های جدید/ تولیدکنندگان داخلی توان رفع نیاز شهر‌های کشور به اتوبوس را ندارند
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • دولت چقدر ارز ۲۸۵۰۰ تومانی پرداخت کرد؟
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد