Web Analytics Made Easy - Statcounter

«کاروانسرای زین الدین» تنها کاروانسرای مدور ایران، بنایی خوش طرح و مستحکم در 60 کیلومتری جاده یزد به طرف کرمان است که می‎‎تواند پذیرای میهمانان نوروزی برای لختی آسایش و صرف غذا باشد.

به گزارش ایسنا، این بنا از شاهکارهای معماری دوره صفویه محسوب می‌شود و تنها بنای مدور ایرانی است که توسط «زین الدین گنجعلی خان ریگ» حاکم کرمان و به دستور شاه عباس صفوی در قرن دهم هجری قمری ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از کاربردهای این کاروانسرا در گذشته، محلی جهت استقرار تفنگچیان و مستحفظان بوده ولی در حال حاضر با کاربری اقامتی، پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

در بخش شمالی این رباط، اتاق‌هایی که شاه‌نشین عمارت بوده است، قرار دارد که دارای سقفی بلند با کاربندی گچی است.

در دو طرف کاروانسرا نیز پله‏‏‌هایی وجود دارد که به پشت بام کاروانسرا راه دارد و می‌توان برای تماشای آسمان فوق العاده زیبای کویر از طریق این پله‌ها به پشت بام رفت.

این رباط از کاروانسراهای بین شهری است و دارای پلان مدور و پنج برج نیم دایره است که به دیواره هشت متری آن متصل هستند، ساختمان آن آجری است و پس از در نسبتا وسیع ضلع جنوبی، هشتی و صحن دوازده ضلعی قرار دارد که در اطراف این صحن، رواق‌های سکوداری وجود دارد که در انتهای هر رواق، اتاق‌هایی مشابه به چشم می‌خورد.

از بارزترین مشخصه این بنا می‏‌توان به قرینه بودن شرق و غرب آن اشاره کرد که کنگره‌ها و تیراندازهای لبه بام، ترکیب برج و دیوارها و نمای تمام آجر آن، چهره خاصی به این کاروانسرا داده است.

کاروانسرای زین الدین به شماره ثبتی 926 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در سال 2006 دیپلم افتخار یونسکو به دلیل «احیا و ساماندهی با بهره‌گیری از مصالح سنتی» را دریافت کرده است.

این کاروانسرا در 60 کیلومتری جاده یزد به کرمان و در فاصله 500 متری از جاده واقع شده است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۱۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زین الدین زیدان و وینیسیوس جونیور، تماشاگران ویژه بازی رافائل نادال در تنیس اوپن مادرید + عکس

در تنیس اوپن مادرید چهره های آشنایی دیده می شوند.

طرفداری | زین الدین زیدان و وینیسیوس جونیور در جریان بازی رافائل نادال در تنیس اوپن مادرید با هم ملاقات کردند.

در جریان مسابقات تنیس اوپن مادرید، رافائل نادال مقابل الکس دی مینور قرار گرفته است. این بازی که کمتر از یک ساعت از شروع آن می گذرد، تماشاگران ویژه ای دارد که در بین آن ها زین الدین زیدان و وینیسیوس جونیور نیز به چشم می خورند.

زین الدین زیدان و وینیسیوس جونیور

 

از دست ندهید ????????????????????????

ژوزه مورایس: باافتخار مسلمان شدم و عضوی از یک خانواده ایرانی‌ام آرنه اسلوت سرمربی جدید لیورپول لغو قانون رشد چگونه فوتبال ایتالیا را نابود می‌کند؟ بازیکن فرانسوی به دلیل عوارض واکسن کرونا از فایزر شکایت کرد!

دیگر خبرها

  • سفرنامه| مسیر بی بازگشت به ریگ جن!/ مثلث برمودای ایران کجاست؟
  • تجربه سینما ترس، ترسناک‌ترین در ایران
  • ۶۵ نفر در آزمون استخدامی طرح شهید زین الدین مرکزی جذب می شوند
  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟
  • زبان مار، دره‌ای عظیم در دل کویر لوت
  • زین الدین زیدان و وینیسیوس جونیور، تماشاگران ویژه بازی رافائل نادال در تنیس اوپن مادرید + عکس
  • کاروانسرای ینگی امام نیازمند مرمت هر چه سریعتر است
  • سفر وزیر ورزش به تایلند برای تماشای فینال فوتسال آسیا
  • نکونام بازیکن حاشیه‌ساز استقلال را تنبیه نکرد!
  • طبیعت بهاری کاشان، بهشتی در دل کویر