Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بخشی از طول موج نور قابل رؤیت توسط چشم انسان نیست اما دوربین‌های مادون قرمز می‌توانند این پرتوها را مشاهده کنند. با استفاده از این نوع دوربین‌ها می‌توان از میان مه، دود و پلاستیک پرتوها را مشاهده کرد اما دوربین‌های مادون قرمز بسیار گران‌قیمت‌تر از دوربین‌های رایج هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انرژی پرتو مادون قرمز کمتر از نور مرئی بوده و گیرانداختن آن دشوارتر است.

یافته‌های اخیر محققان دانشگاه شیکاگو نشان می‌دهد که می‌توان از فناوری‌نانو برای ساخت دوربین‌های مادون قرمز ارزان‌قیمت استفاده کرد. نتایج این پروژه در نشریه Nature Photonics به چاپ رسیده است.

زین تانگ از محققان این پروژه می‌گوید: « روش‌های رایج برای ساخت دوربین مادون قرمز بسیار گران‌قیمت است، از این رو ما روشی ارزان و سریع ارائه کردیم که عملکرد عالی دارد.»

در دوربین‌های رایج مادون قرمز از لایه‌های نیمه‌هادی استفاده می‌شود که قیمت بالایی دارند. این گروه تحقیقاتی به جای این لایه‌ها، از نقاط کوانتومی استفاده کردند. این نقاط قادرند تا امواج مادون قرمز را جمع‌آوری کنند. یکی از ویژگی‌های نقاط کوانتومی، وابستگی خواص آن به ابعاد نقاط است. این تنظیم‌پذیری اهمیت زیادی در ساخت دوربین دارد چرا که در دوربین‌ها نیاز است تا بخش‌های مختلف طیف مادون قرمز جمع‌آوری شوند. دریافت طول موج‌های مختلف در این محدوده به کاربر اجازه می‌دهد تا جزئیات بیشتری را دریافت کنند، این کار شبیه به داشتن تصویر رنگی به جای تصاویر سیاه‌ و سفید است. پرتوهای با طول موج کوتاه امکان بررسی ساختار و ترکیب شیمیایی را می‌دهد و امواج با طول موج متوسط دما را نشان می‌دهد.

با استفاده از نقاط کوانتومی می‌توان هر دو دسته طول موج کوتاه و متوسط را دریافت کرد. به اعتقاد محققان این پروژه، ساخت این دوربین‌ها ساده‌تر بوده و عملکرد بهتری نسبت به دوربین‌های رایج دارند. تانگ می‌گوید: « یک بشر را بردارید، داخل آن محلول اول را بریزید، سپس محلول دوم را وارد آن کنید، 5 تا 10 دقیقه منتظر بمانید. حالا شما محلول جدیدی دارید که می‌توان به سادگی از آن برای ساخت دوربین مادون قرمز استفاده کرد.

انتهای پیام/

169 / 159 مادون قرمز کوانتومی دوربین انرژی دانشگاه شیکاگو لایه‌های نیمه‌هادی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: مادون قرمز کوانتومی دوربین انرژی دانشگاه شیکاگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۲۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمام لکوموتیوها به دوربین مجهز می‌شوند

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از راه‌آهن، حمید گوگوچانی، مدیرکل ایمنی و نظارت بر شبکه راه‌آهن گفت: از اقدامات مهمی که سال گذشته انجام شد و بازخورد خوبی برای بررسی سوانح داشت نصب دوربین در لکوموتیو‌های مسافری بود. این اقدام با دستور مدیرعامل برای نصب دوربین در لکوموتیو‌های باری بخش دولتی و خصوصی هم انجام شد.

گوگوچانی بیان کرد: به دلیل تنوع بیشتر لکوموتیو‌های باری نسبت به مسافری، این اقدام در مراحل آزمایش اولیه است و پیش‌بینی می‌شود ظرف ۳ تا ۴ ماه آینده تمام لکوموتیو‌های مسافری، باری و مانوری به دوربین مجهز شوند.

وی اظهار کرد: یک دوربین داخل کابین را رصد می‌کند و برای کمک به مأمورین عملیاتی است و دوربینی که بیرون کابین نصب می‌شود برای پایش زیرساخت و طول خط است.

مدیرکل ایمنی و نظارت بر شبکه تصریح کرد: نصب دوربین به طور ویژه در مراجع خارج از راه آهن اهمیت دارد؛ زیرا بسیاری از برخورد‌ها در سوانح شخص ثالث، خودکشی بود؛ اما، چون مستنداتی نداشتیم نمی‌توانستیم به آن استناد کنیم که با نصب دوربین این مسئله رفع شد و بسیاری از پرونده‌های راه‌آهن شفاف می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تمام لوکوموتیو‌های مسافری و باری به دوربین مجهز می‌شود
  • ببینید | لحظه ترسناک انفجار و آتش‌سوزی یک مغازه مقابل لنز دوربین مداربسته!
  • تمام لکوموتیوهای مسافری و باری به دوربین مجهز می‌شود
  • امدادرسانی نیرو‌های عملیاتی در دزفول از لنز دوربین شهروند خبرنگار
  • تمام لکوموتیوها به دوربین مجهز می‌شوند
  • دیدار پرسپولیس و سپاهان از دریچه دوربین ایسنا
  • هواشناسی پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت؛ هشدار قرمز سیل و بارش
  • گوشی ویوو Y38 5G عرضه شد
  • استرالیا نخستین رایانه کوانتومی کاربردی جهان را می سازد
  • اینترنت کوانتومی و توسعه فناوری دسترسی رادیویی باز؛ پروژه‌های پرچمدار ستاد اتصال‌پذیری