Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-06@20:58:09 GMT

اشک‌ها و لبخندهای شهر جهانی یزد در سال 97

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۵۳۱۵۱

اشک‌ها و لبخندهای شهر جهانی یزد در سال 97

به گزارش ایرنا ، ثبت جهانی ، ملی و کشوری برخی آثار و برگزاری جلسات و سمینارهای ملی سبب شد، چهره‌های معروفی به نخستین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان سفر کنند تا از نزدیک پاره‌ای از تاریخ زیبا و هنر ایرانیان را در مرکز کشور به تماشا نشینند.
انتخاب میبد به‌عنوان شهر زیلو در شورای جهانی صنایع‌دستی در بهمن‌ امسال بعد از ثبت بافت تاریخی شهر یزد در سازمان یونسکو که در تیرماه 96 اتفاق افتاد شاید مهم‌ترین اتفاق بین‌المللی استان باشد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مراسم جشن ثبت جهانی زیلو 29 بهمن با حضور « غدا هیجاوی» رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی، علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی کشور، محمدعلی طالبی استاندار ‌یزد، محسن صادقیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، کمال دهقانی فیروزآبادی نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی و .. . برگزار شد.
خبر مهم دیگر امسال که اصلاً برای مردم استان یزد خوشایند نبود؛ قطع آب انتقالی کوهرنگ چهارمحال و بختیاری به یزد در شرق اصفهان بود.
با توجه به گزارش شرکت آب منطقه‌ای یزد ، آب انتقالی به استان از اسفندماه 96 تا اسفندماه امسال 30 بار توسط افراد ناشناس قطع ‌شد.
در سال‌های اخیر به دلیل تداوم خشکسالی ها و جایگاه اول یا دوم یزد در کم بارش ترین استان کشور ، به‌طور متوسط 70 درصد آب شرب یزد از خارج استان و بقیه از منابع داخلی تأمین شد به همین دلیل در مجموع حدود 57 میلیون مترمکعب حجم سالانه آب انتقالی به یزد است.
همچنین در چهلمین فجر انقلاب اسلامی ، بهترین دستاوردهای دولت و نظام برای استان یزد اتفاق افتاد به‌گونه‌ای که برای نخستین بار ، اجلاس بنیاد جهانی انرژی با حضور 70 مهمان خارجی از 25 کشور هشتم بهمن برگزار شد.
در این ماه 722 طرح با چهار هزار فرصت شغلی در استان با 2 هزار و 379 میلیارد تومان هزینه و سرمایه گذاری به بهره‌برداری رسید.
یکی دیگر از اتفاق‌های مهم دیگر این ماه ، افزایش فعالیت دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در یزد بود و سفر سفرای کشورهایی همچون انگلستان و اسپانیا ، هیئت اقتصادی و کشاورزی اسپانیا و سفیر ایران در کشور نیجریه به یزد بیانگر این امر است.
البته در سال 97 ، سفر مشاور پوتین رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه ، سفرای سریلانکا ، پاکستان ، آفریقای جنوبی ، اتریش ، کنیا ، تعدادی از کارشناسان روس و تجار پاکستانی به یزد نیز بیانگر نگاه جدید دولت تدبیر و امید به توسعه مناسبات استان‌ها با کشورهای مختلف جهان است.
در این ماه افزایش حضور 15 تا 30 درصد مردم یزد در راهپیمایی 22 بهمن‌ماه نسبت به سال‌های قبل ، از مهم‌ترین اتفاق‌هایی بود که کمترین کارشناسی با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلات کشور ، آن را پیش‌بینی می‌کرد.
افتتاح نخستین دفتر منطقه‌ای گروه ملی یونسکو و نخستین مرکز تخصصی حقوق کودک ایران در کشور با حضور معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری در دوم بهمن ، حضور ‌علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ، معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و قائم‌مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای شرکت در آیین تجلیل از پروفسور حسین ملک افضلی اردکانی در 14 بهمن ، حضور مشاور مرکز بین‌المللی مطالعه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی‌ ایکروم ( ICCROM) در نشست بررسی آثار و مزایای ثبت شهر یزد در فهرست میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در 25 بهمن‌ماه و رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در یزد و بازدید از هشت طرح تولیدی و افتتاح برخی از آن‌ها و معاون امور مجلس وزارت تعاون در یزد ، اوج سفرهای مسئولان دولتی دوازدهم به یزد بود.
جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی و نخستین دوره مسابقات کیک بوکسینگ بانوان کشور نیز در بهمن‌ماه برگزارشد.
امسال با توجه به قانون به‌کارگیری نشدن افراد بازنشسته در پست‌های مدیریتی ، محمود زمانی قمی که بعد از هفت سال سابقه استانداری به یزد آمد در کمتر از یک سال از زمان سکان‌داری مدیریت ارشد استان ، از این جایگاه خداحافظی کرد و با حضور معاون وزیر کشور ، محمدعلی طالبی معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری که از نیروهای جوان وزارت کشور بود به‌عنوان استاندار معرفی شد.
این قانون شامل حال مدیرعامل شرکت توزیع برق نیز شد و مدیرعامل آن بعد از 38 سال سابقه با مدیری جوان‌تر جایگزین شد.
از افتخارهای مهم استان در سال 97 این بود که برای بیست و پنجمین سال پیاپی (ربع قرن) توانست رتبه نخست آزمون سراسر دانش آموزان استان در آزمون سراسر را کسب کند و همچون بسیاری از بخش‌ها ، بازهم « نخستین » باشد.
حال که سخن از نخستین‌ها به میان آمد اشاره ای به آغاز به کار نخستین پویش انرژی صنایع کشور در فولاد آلیاژی ایران و یا برگزاری نخستین نشست استانی کارگروه ویژه ساماندهی پروژه‌های نیمه‌تمام کشور به همت نائب رئیس گروه عمران و نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی ، بهره‌برداری از نخستین کارخانه فلوتاسیون سیار سرب و روی کشور با حضور معاون وزیر صنعت .
البته در بخش اجتماعی نیز با حضور وزیر آموزش‌وپرورش در ماه‌های نخستین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی ویژه دوره پیش‌دبستانی در 30 آبان و یا نخستین همایش بین‌المللی مدرسه ایرانی، معماری ایرانی با حضور وزیر آموزش‌وپرورش و مدیرکل نوسازی ، تجهیز و توسعه کشور در 14 اسفندماه در یزد برگزار شد.
ضمن آنکه در طول سال و به مناسبت‌های مختلف معاونان این وزارتخانه بارها به یزد سفر کردند و برنامه‌های زیادی با حضور آن‌ها برگزار شد.
یکی دیگر از اتفاق‌هایی خوب که در استان یزد به خاطر حضور وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در شهریورماه افتاد افتتاح 42 طرح بهداشتی و درمانی که با صرف 900 میلیارد ریال بود.
در بخش همایش‌های بین‌المللی و ملی نیز همایش بین‌المللی مدرسه ایرانی، معماری ایرانی ، هفتمین اجلاس ملی منابع آب ایران با حضور معاون وزیر نیرو در دانشگاه یزد ، چهارمین همایش ملی نقش معدن در توسعه کشور با حضور معاونان وزارت صنعت، کارگاه ملی سه‌روزه طرح تحول سلامت با حضور مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کنگره ملی مدیریت منابع مالی نظام سلامت نیز برگزار شد.
همچنین دهمین همایش سالانه دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی کشور پنجم آبان به مدت 2 روز ، مسابقات ملی رفاقت مهر با حضور رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر گردهمایی ملی 'سبک زندگی و سلامت' در 22 آذر و دوره آموزشی 2 روزه مدیران اداره‌های تابعه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری استان‌ها با حضور معاون وزارت جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها را داشته‌ایم.
در بخش فرهنگی و سیاسی ، افتتاح نخستین گذر فرهنگی کشور با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، انتخاب یزد به‌عنوان پایتخت کتاب ایران ، تعلیق و بازگشت عضو زرتشتی شورای شهر یزد و نیز معرفی محمدعلی طالبی به‌عنوان چهاردهمین استاندار یزد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.
پیکارهای قهرمانی کراس فیت کشور با حضور 200 ورزشکار از 21 استان در 2 اسفندماه ، پیکارهای کاراته کشور ، برگزاری مسابقات فوتبال قهرمانی گروه سه نونهالان باشگاه‌های کشور، برگزاری نخستین دوره پیکارهای المپیاد استعدادهای برتر جودو دختران ، رقابت‌های استعدادهای برتر فوتوالی کشور ، مسابقات لیگ قهرمانی ترامپولین ( زیر مجموعه رشته ژیمناستیک) مردان و دومین دوره مسابقات فوتبال ساحلی جام باشگاه‌های اوراسیا (EURASIA CUP 2018 YAZD ) از مهم‌ترین اتفاق‌ها و اخبار ورزشی سال 1397 است.
امسال چند نفر از معاونان رئیس‌جمهوری ازجمله رئیس سازمان استاندارد ، رئیس سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی و معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری نیز به یزد سفر و در برنامه‌های مختلف شرکت کردند.
ازجمله دیگر وزیرانی که به یزد سفر کرد می‌توان به کشور، دفاع، فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم ، وزیر اطلاعات ( برای معارفه مدیرکل اطلاعات استان ) و نیز وزیر ورزش و جوانان یادکرد.
1968/ 2047/
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 ایران اسلامی خشکسالی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی یزد 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۳۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیتوانی نیرو‌های نظامی مردمی برای حضور در جنگ ایجاد می‌کند

 رسانه‌های محلی به نقل از ولوریناس کاسیوناس وزیر دفاع لیتوانی روز یکشنبه گفت: ما صفحه جدیدی را در دفاع در سطح جامعه باز می‌کنیم.

به گزارش صدای ایران از ایرنا،وزیر دفاع لیتوانی ادامه داد که مقامات می‌خواهند غیرنظامیانی را برای استفاده از سلاح گرم آموزش دهند تا در زمان جنگ بتوانند از آنها استفاده کنند.

دولت لیتوانی از پزشکان و نظامیان بازنشسته خواسته برای کمک به دولت وارد میدان شوند.

مقامات لیتوانی قبلاً گفته بودند که این کشور بیشتر این رویکرد جدید را از تجربه اوکراین در جنگ با روسیه که در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) آغاز شد، گرفته اند.

با توجه به درگیری‌های جاری در اوکراین، کاسیوناس و همتای لهستانی‌اش ولادیسلاو کوسینیاک-کامیز هر دو ماه گذشته متعهد شدند که به کی‌یف برای بازگرداندن شهروندان این کشور برای حضور در میدان جنگ کمک کنند.

ماه آوریل، لتونی کشور همسایه لیتوانی نیز اصلاحاتی را در قانون خدمات نظامی خود تصویب کرد که به خارجی‌ها اجازه می‌دهد در یگان‌های ویژه نیرو‌های مسلح این کشور در مواقع اضطراری خدمت کنند.

دیگر خبرها

  • نامه رئیس فدراسیون به وزیر ورزش و جوانان درباره تمهیدات فدراسیون برای فصل آینده لیگ برتر
  • تمهیدات لازم برای اربعین از سوی کشور عراق اندیشیده می شود
  • کمک جامعه بین‌المللی به بخش صحت افغانستان
  • لیتوانی نیرو‌های نظامی مردمی برای حضور در جنگ ایجاد می‌کند
  • کلنگ خوابگاه متأهلی در دانشگاه کاشان به زمین زده شد
  • دیدار رئیس سازمان فرهنگ با معاون وزیر خارجه ارمنستان
  • جلسه معاون وزیر با تاج درباره اتفاقات اخیر
  • اصفهان، میزبان نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴
  • روسیه وزیر دفاع سابق اوکراین را تحت تعقیب قرار داد
  • رونمایی از نماد جام جهانی فوتبال ساحلی ۲۰۲۵ سیشل