Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@02:58:37 GMT

پیشروی باران و برف در مازندران به سمت خسارت زایی

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۵۳۶۲۴

پیشروی باران و برف در مازندران به سمت خسارت زایی

ساری - ایرنا - بارش برف و باران پیش بینی شده که از عصر دیروز یکشنبه در مازندران باریدن گرفت به علت شدت گرفتن در روز دوشنبه هم اکنون در حال ایجاد خسارت در مناطق مختلف استان است و تمامی نیروهای امدادی را درگیری کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، باران بیشترین تاثیر را در بالا آمدن رودخانه های شرق و مرکز مازندران و آبگرفتگی معابر و خیابان ها بر جای گذاشته است ، در حالی که برف سبب قطعی جاده ها و راههای دسترسی روستایی و همچنین قطعی برق بخشی از مناطق شده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در همین ارتباط فرماندار شهرستان نکا در پی بارش شدید باران و بالاآمد آب ' نکارود ' که احتمال ایجاد سیلاب را افزایش داده است ، بر لزوم آمادگی ساکنان حاشیه این رودخانه نسبت به تخلیه منازل تاکید کرد و گفت: در حال حاضر در برخی از نقاط رودخانه شاهد سر ریز شدن آب هستیم.
عبدالجواد توحیدی مقدم حوالی ساعت 11 امروز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : هم اکنون با استفاده از خودروهای دارای بلندگوی امداد آتش نشانی ، پلیس و هلال احمر هشدارهای آمادگی تخلیه منازل در حال انجام است.
وی با بیان اینکه نیروهای امدادی نیز درآماده باش کامل هستند ، ادامه داد: نیروهای امدادی در حال جا به جایی افراد مریض و سالخورده ساکن حاشیه نکا رود هستند.
فرماندار نکا گفت : در حال حاضر گشت های راه و شهرسازی و راهداری و امداد و نجات در منطقه در آماده باش کامل هستند.
به گزارش خبرنگاران ایرنا از شهرهای محتلف مازندران ، بیشتر مناطق شهری و روستایی استان از صبح امروز دوشنبه در پی شدت بارش باران که از شب گذشته شروع شده و همچنان ادامه دارد با آبگرفتگی معابر و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها مواجه هستند.
بنابر گزارش های به دست آمده سطح آب رودخانه های بزرگ از جمله تلار در قائمشهر، تجن در ساری و بابلرود در بابل از حد معمول خود بالاتر آمده و خطر سرریز شدن و طغیان این رودخانه ها به داخل شهر زیاد شده است.
پیش بینی هواشناسی مازندران نشان می دهد که با بارش باران در مناطق جلگه ای و بارش برف در ارتفاعات به همراه وزش باد تا صبح روز چهارشنبه به صورت پراکنده در استان ادامه دارد.
** قطعی برق روستاها
مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران هم اعلام کرد که بارش سنگین برف و باران که از عصر روز گذشته (یکشنبه) در استان آغاز شد، تا کنون منجر به قطعی برق 18 روستا در مناطق مرکزی و شرق مازندران شد.
قاسم شهابی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در حال حاضر به علت رانش زمین و نبود ایمنی تردد به این روستاها، امکان تعمیر خط توزیع وجود ندارد و باید تا پایان بارندگی ها منتظر ماند.
وی علت قطعی برق را شکستن تیرک های توزیع عنوان کرد و ادامه داد : اما خوشبختانه با وجود توفان حدود 100 کیلومتری و طغیان رودخانه های ، تمامی شهرهای مرکز و شرق استان برقدار و هیچگونه قطعی مشاهده و گزارش نمی شود.
مازندران دارای 2 شرکت توزیع برق به مرکزیت ساری و نوشهر است که به بیش از 2 میلیون مشترک خدمات می دهند.
شرکت توزیع برق مستقر در ساری که با نام شرکت توزیع برق مازندران شناخته می شود 15 شهرستان از آمل تا گلوگاه را پوشش می دهد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران اعلام کرد : توفان و سیل 24 ساعت اخیر حدود 2 میلیارد ریال به شبکه توزیع خسارت وارد کرد که بیشتر انها در ناطق روستایی بود.
شهابی اظهار داشت: تا کنون 40 پایه تیرک شبکه توزیع شکسته و چندین کیلومتر نیز به سیم های توزیع خسارت وارد شده است.
از ابتدای سال 97 تاکنون حوادث غیر مطرقبه مانند سیل و تند باد حدود 20 میلیارد ریال خسارت به شبکه توزیع برق مازندران وارد کرد که با احتساب خسارات افزایش مصرف در تابستان، میزان خسارت از این رقم نیز بیشتر است.
توفان و بارش باران و برفی که شب گذشته وارد استان شد، سرعت باد را در برخی مناطق به حدود 100 کیلومتر رساند.
همچنین بر اساس آخرین گزارش ها اغلب روخانه های مرکز و شرق استان همچون بابلرود، تلار ، تجن و نکارود طغیان کرده است که نه تنها ترد محدوده این رودخانه ها را با مشکل مواجه کرد، بلکه منجر به خسارت به ساکنین محلی و تاسیسات عمومی شده است.
** قطع جاده بلده
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای نوراعلام کرد ریزش برف شدید که از شب گذشته در بخش ییلاقی و کوهستانی بلده از توابع این شهرستان آغاز شده، مسیرهای ارتباطی پل زنگوله به بلده و نیز بلده به هراز را مسدود کرد.
گزارش منابع محلی از مناطق کوهستانی بخش کجور نوشهر ، جواهرده و اشکورات رامسر ، دوهزار و سه هزار تنکابن و بلده نور حاکی از آن است که ارتفاع برف به بیش از یک متر رسیده است.
سلیمان ایزدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ریزش برف از ساعت حوالی 22 شب گذشته آغاز شده وهمچنان با شدت ادامه دارد ، عملیات برفروبی و نمک پاشی نیروهای راهداری را نیز مشکل کرده است.
بر اساس پیش بینی هواشناسی شدت بارندگی ها تا اواخر امروز است، اما سامانه بارشی تا روز چهارشنبه در استان باقی خواهد ماند.
وی اظهارداشت : هرچند بتازگی مسیر پل زنگوله به هراز بازگشایی شد و ممکن است با ریزش سنگین برف بزودی این مسیر بسته شود.
بخش کوهستانی بلده نور با 46 روستا و جمعیت 12 هزار نفری دارای 120 کیلومتر جاده اصلی و 300 کیلومتر راه فرعی است.
اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای نور حدود 750 کیلومتر راه اصلی و فرعی را زیرپوشش دارد.
شهرستان نور با جمعیتی دست کم 130 هزار نفردرغرب مازندران قراردارد.
6990/1654

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي طغيان رودخانه هشدار مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۳۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت سامانه بارشی حاکم بر کرمانشاه در روز جمعه تشدید می‌شود

افشین یگانه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پیرو صدور هشدار سطح نارنجی شماره ۳ و بارش‌های ۲۴ ساعت گذشته و هشدار هواشناسی مبنی بر تشدید و تقویت سامانه قبلی از امروز پنجشنبه تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ لغایت شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ اداره کل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه به منظور رعایت حال شهروندان توصیه‌های لازم را صادر کرد.

وی افزود: لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری‌شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی از جمله مخاطراتی است که این سامانه به همراه دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه تصریح کرد: در این راستا به احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، از جمله حمل سریع محصولات قابل برداشت به نواحی امن، محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش توصیه می‌شود.

کد خبر 6095078

دیگر خبرها

  • ترمیم راه‌های روستایی در کرمان با شروع بارش باران + فیلم
  • مدیریت بحران زنجان در حالت آماده‌ باش
  • هشدار مدیریت بحران کرمانشاه در پی تشدید سامانه بارشی
  • هشدار در پی تشدید و استمرار سامانه بارشی در کرمانشاه
  • فعالیت سامانه بارشی حاکم بر کرمانشاه در روز جمعه تشدید می‌شود
  • ببینید | ریزش سقف در دانشگاه ملک‌ فهد | خسارت باران شدید به عربستان
  • پیش بینی باران بهاری برای امروز
  • بارش باران در ۵ استان شدید خواهد بود
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای ۵ استان
  • طوفان و بارش سنگین در راه ۱۴ استان ؛ از طغیان رودخانه‌ها و تگرگ تا صاعقه و رعد و برق