Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@13:43:54 GMT

نقوش سفال میبد بازتاب باورهای کویرنشینان +تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۵۴۶۸۳

نقوش سفال میبد بازتاب باورهای کویرنشینان +تصاویر

موزه‌ی سفال میبد در مجموعه‌ی آب‌انبار حاج علی محمد در زمینی به مساحت ۵۰۰ مترمربع و با زیربنای ۲۵۰ مترمربع در میبد قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، استان یزد علاوه بر جاذبه‌های گردشگری زیادی که دارد، دارای صنایع دستی و شیرینی‌های متعدد نیز هست که می‌تواند سوغاتی بسیاری مناسی برای کسانی که به یزد سفر می‌کنند، باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سلسله مطالبی برخی از سوغاتی‌های شاخص استان یزد را به طور اختصار معرفی می‌کنیم:

سفال

یکی از عمده‌ترین تولیدکننگان محصولات سفال ایران میبد یزد است. سفال‌های این خطه به شکل‌های سفال ساده‌ی بدون لعاب، سفال لعاب‌دار و کاشی و سرامیک عرضه می‌شوند.

نقوش سفال میبد بسیار دیدنی و البته منحصربه‌فرد هستند. نقش‌های اصیل مرغ و ماهی و خورشید خانم از رایج‌ترین نقوشی هستند که بر سفال‌های میبد نقش می‌بندند.

سفالگری در شهرستان میبد یزد به دلیل فراوانی مواد خام و خاک مستعد از دیرباز مورد توجه بوده است و بیش از هزار سال قدمت دارد.

دستگاه سفال‌سازی از یک سطح چوبی و دایره مانند با محوری عمودی تشکیل شده است. در گذشته کوزه‌گران با ضربات پا، سطح دایره مانند و به دنبال آن محور عمودی را به حرکت در می‌آوردند. پس از آنکه چانه‌ی گل را روی این محور می‌گذاشتند با حرکات مداوم دست، آن را به شکل مورد نظر در می‌آوردند. اکنون گرداندن سطح مذکور و محور با استفاده از نیروی برق انجام می‌شود.

نقش‌های متفاوتی بر سفالینه‌ها رسم می‌شود که از میان آن‌ها این موارد را می‌توان نام برد:

نقش ماهی، خورشید خانم، مرغک یا چغورگ، چیت، کمر، زلف عروس، کوه دار، طاق نصرت، تاج، محرماتی ساده و غیرساده، کوهگ، پیچ دوقلمه، سوزنی، چادیشوگ (چادرشبی)، پنجه فرسی، لوزی، کرمانی، مشهدی، قندی یا قندگ، کله قوچی، خانیوگ، تخته‌ای و کنده تخته‌ای، بازوبندی، اسب‌سوار که از میان آن‌ها طرح‌های ماهی، خورشید خانم، چیت، مرغک (گنجشک) بیشتر رایج است.

یکی از مهم‌ترین نقوشی که روی سفال‌های میبد به چشم می‌خورد تصویر خورشید است که در واقع از خورشید درخشان مناطق حاشیه‌ی کویر الهام گرفته شده و با صورت زن نقاشی می‌شود که اصطلاحا «خورشید خانم» نامیده می‌شود.

نقوش این سفال‌ها در واقع بازتاب محیط زندگی و آرزوها و خواسته‌های سازندگان آنها است. این نقوش بیشتر با رنگ‌های آبی، سبز، زرد و خطوط ظریف سیاه نقاشی می‌شود و از اصالت و زیبایی خاصی برخوردار است.

موزه‌ی سفال میبد در مجموعه‌ی آب‌انبار حاج علی محمد در زمینی به مساحت ۵۰۰ مترمربع و با زیربنای ۲۵۰ مترمربع در میبد قرار دارد که در آن بیش از ۱۰۰ قلم اشیای سفالی دوران مختلف از جمله انواع ظروف، سرویس‌های سفال رومیزی و سفال‌های قدیمی برای نمایش در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته شده است. این آب‌انبار متعلق به دوره‌ی قاجار است. قدیمی‌ترین اثری که در این موزه به نمایش گذاشته شده،‌ کوزه‌ای سفالین متعلق به دوره‌ی مادها است. باستان‌شناسان این کوزه را از محوطه‌های باستانی میبد پیدا کرده‌اند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۴۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی پروژه عمرانی آبرسانی شهرستان میبد

جلال علمدار مدیرعامل شرکت آبفای استان یزد در بازدید از پروژه بزرگ آبرسانی شهر میبد در جلسه‌ای با حضور پیمانکار موانع و مشکلات پروژه را بررسی و بر تسریع در روند اجرای این پروژه تاکید کرد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده مقرر شد قبل از شروع فصل گرم سال و پیک مصرف آب این پروژه را به بهره برداری برساند.

او با بیان اینکه با بهره برداری از این پروژه بیش از ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به توان تولید آب شهر میبد اضافه می‌شود افزود که این موضوع سبب بهبود کمی و کیفی آب شرب و عدالت در توزیع آب در شهر میبد و همچنین شهر بفروئیه و روستا‌های بخش مرکزی میبد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آبفای استان یزد ادامه داد: با بهره برداری از پروژه آبرسانی شهر میبد بیش از هشتاد هزار نفر از آب شرب پایدار و باکیفیت بهره مند می‌شوند.

علمدار تصریح کرد: این پروژه شامل بیش از ۱۷ کیلومتر خط انتقال آب، تجهیز ۸ حلقه چاه، ساخت یک باب مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی و اجرای خطوط برقرسانی است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد
  • بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های این کشور
  • باورهای توحیدی امیرمؤمنان(ع) در دعای کمیل
  • پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی طرح آبرسانی شهر میبد
  • پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی طرح عمرانی آبرسانی شهر میبد
  • پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی پروژه عمرانی آبرسانی شهرستان میبد
  • ادامه بازتاب تنبیه رژیم صهیونیستی
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • فیلم| بازتاب حمله موشکی به صهیونیست‌ها در پاکستان
  • بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های محلی و بین‌المللی