Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرم آباد - ایرنا - در 8 کیلومتری شمال شهر الشتر و در دامنه کوه گرین، در روستای دکاموند قرآن خطی وجود دارد که در نوشتن علامات این قرآن از جوهر زعفران و برای تهیه جلد آن از تخته سه‎لا و پوست آهو استفاده شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، به گفته کارشناسان، قرآن مقدس خط وشا به عنوان اولین نسخه از قرآن بوده که وارد شهرستان شده و بیش از 170 سال قبل توسط مرحوم کربلایی جافرخان دکاموند از نجف اشرف به این منطقه منتقل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فاصله خطوط این قرآن دو سانتیمتر است و از این رو به خط وِشا( قرآنی که فاصله خطوطش زیاد است) معروف است.
گفته می‎شود مشابه این قرآن در موزه شیراز هم وجود دارد.
به گفته اهالی این قران دارای معجزات زیادی است و برای قسامه بارها از آن استفاده شده است.
به منظور حفاظت بیشتر از این قرآن تاریخی، محفظه ای فلزی برای نگهداری از آن تدارک دیده شده است و هرساله زائرین و علاقه مندان بسیاری از سراسر استان از آن بازدید می کنند.
هر سال در ایام نوروز، گردشگران بسیاری از سراسر استان برای بازدید این اثر تاریخی، مذهبی به شهرستان سفر می کنند.
شهرستان سلسله بیش از 450 اثر تاریخی دارد که تاکنون 218 آثار از آن ها به ثبت ملی رسیده است.
این شهرستان با 75هزار نفر جمعیت یکی از شهرستانهای استان لرستان است که مرکز آن شهر الشتر است.
سلسله از شمال به شهرستان دلفان، از جنوب به شهرستان خرم آباد و از شرق به شهرستان بروجرد محدود است.
7265/6060

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي نوروز گردشگري آثار تاريخي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۵۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای برنامه همخوانی قرآن در بنا‌های تاریخی قزوین

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: گروه همخوانی قرآن مدرسه علمیه دارالسلام به منظور انس بیشتر مخاطبان با آیات قرآن و آشنایی با مفاهیم بلند آن و ورود این کتاب آسمانی به عرصه‌های مختلف زندگی از سال ۹۶ فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

وی با بیان اینکه این گروه ۲۲۰ نفره همگی از طلاب نوجوان و جوان هستند که آیات کلام الله مجید را همخوانی کردند، ادامه داد: این برنامه پیرو تاکید معاون محترم امور عمرانی استاندار و دفتر نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین، با مشارکت اداره کل اوقاف و امورخیریه استان برنامه ریزی و اجرایی شد.

این مسئول گفت: این گروه به مدت ۲ روز در قزوین اقامت داشتند و در تعدادی از بنا‌های تاریخی شهر قزوین شامل دولتخانه صفوی، آستان مقدس امامزاده‌حسین (ع) و گلزار شهدای قزوین، کاروانسرای سعدالسلطنه، مسجدالنبی (ع)، حسینیه امینی‌ها و مدرسه علمیه صالحیه برنامه خود را تولید و ضبط کردند.

خزائلی به پخش این برنامه قبل از اذان مغرب از شبکه یک سیما اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲۸ اثر فاخر تلویزیونی از این گروه تولید و در شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شده که مورد توجه و تقدیر مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • حضور ۴ نونهال فارس در اردوی تیم ملی بوکس
  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • برگزاری مسابقات قرآن بین کودکان و دانش آموزان در روستای الیف + تصاویر
  • به جای واکنش احساسی، چهره واقعی اسلام را به دنیا نشان دهیم
  • جیب‌بُرترین شهر و کشور اروپایی
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین کاشان
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین
  • اجرای برنامه همخوانی قرآن در بنا‌های تاریخی قزوین
  •  جیب‌بُرترین شهرهای اروپا برای گردشگران کدام‌ها هستند؟
  • نطنز آماده پذیرایی از گردشگران در ایام گل و گلاب شد