Web Analytics Made Easy - Statcounter

کهن آئین نوروزخوانی سنت مژدگانی نوید بهار مازندرانی‌ها چشم‌انتظار ثبت ملی معنوی ایران قرار دارد. ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶ استانها مازندران نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آمل، هر ساله با فرا رسیدن پایان سال در هر یک از نقاط مختلف سرزمین زیبای ایران شاهد برپایی آئین‌های متفاوتی از استقبال سال نو هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آئین‌هایی که ریشه در فرهنگ هر یک از ایرانیان در اقصی نقاط زندگانی‌شان دارد و در آداب و رسوم آنها عجین شد و با وجود تغییرات اساسی همچنان این سنت‌ها و آئین‌ها به اجرا درمی‌آید.

استان مازندران سرزمین شناخته شده ایرانیان با نام دیار علویان مملو از آئین‌ها و سنت‌هایی است که قدمت بسیاری از آنها به هفت هزار سال می‌رسد و با وجود این قدمت دیرینه برخی از آنها همچنان توسط علاقه‌مندان به آئین‌ها و سنت‌ها به اجرا در می‌آید.

این آئین‌ها که با فرهنگ و آداب و رسوم مازندرانی‌ها اجین شده برای حفظ آنها گام‌های اساسی برداشته شد تا در فهرست آثار ملی و معنوی ایران قرار گیرد.

با پایان سال و فرارسیدن بهار آئین‌هایی بانوان مازندرانی چون گل‌مالی، آش آخر چهارشنبه سال، پختن انواع شیرینی‌های خانگی و خانه تکانی به استقبال بهار می‌روند، سنت‌هایی که با اجرای هر یک کدام‌شان شور و نشاط خاصی به خانواده‌ها برای رسیدن فصل جدید ایجاد می‌کند تا همه خودجوش و یکپارچه به اجرای آن بپردازند.

بیش از 2500 نیروی هلال‌احمر گلستان در طرح نوروزی فعالیت دارند52 پایگاه اورژانس در ایام نوروز در استان گلستان برپا می‌شودطرح نوروزی ترافیکی در جاده های استان سمنان به روایت تصویر

اما یکی از آئین‌هایی که از دیرهنگام با فرارسیدن فصل نو مردم این استان با آغوش باز به استقبال آن می‌روند و از سروده‌های آن لذت می‌برند، شنیدن اشعارش را با جان و دل گوش می‌دهند و زمانی نوایشان در کوچه پس کوچه‌ها به گوش‌شان می‌رسد درب منازل‌شان را باز می‌کنند تا ورودشان برکتی برای رزق و روزی زندگی‌شان در سال جدید شود.

آئین نوروزخوانی کهن آئینی که سال‌های سال در نقاط مختلف استان سرسبز مازندران توسط افرادی به نام «نوروزخوانان» به اجرا درمی‌آید. سنتی دیرینه که اواسط اسفندماه با نوای سنتی ساز سرنا، غرنه، دف و دهل به همراه اشعاری در مدح ائمه به ویژه امام علی(ع) و پیامبر(ص) و روایاتی از رسیدن بهار، نوروز و فرا رسیدن سال نو را به همگان شادباش می‌گویند.

نوروزخوانان طبق رسوم دیرنیه با پوشیدن لباس‌های سنتی مازندرانی و ساز آواز پیام‌آور شادی برای روستا و شهرنشینان فرهنگ‌دوست هستند. همراه نوروزخوانان آملی شدیم در دو روستایی جنگلی و کوهستانی رزکه و محمدآباد بخش امام‌زاده عبداله آمل تا با شنیدن نوای نوروز‌خوانی از نزدیک شاهد استقبال پرشور مردم این دیار باشیم.

مردمی که با ورود نوروزخوانان درب‌های منازل خود را گشودند تا علاوه بر شنیدن نوای نوروزخوانی به باورشان برکت و روزی را با استقبال از نوروزخوانان به زندگی و کارشان بیاورند.

ساده‌دلانی که دست خالی به استقبال این نویددهندگان بهار و عید نمی‌روند بلکه وجه نقد، شیرینی خانگی، برنج، میوه که حاصل دسترنج‌شان است، هدایایی‌ است که به این نوروزخوانان می‌دهند.

قدمت 3000 ساله نوروزخوانی در مازندران

حشمت‌اله ایاز مدیر مرکز پژوهش‌های فرهنگ بومی آمل در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه کهن آئین نوروزخوانی بیست روز مانده به ایام نوروز در مناطق مختلف مازندران آغاز می‌شود گفت: این آوازخوانی توسط نوروزخوانان در ییلاقات، روستاها و برخی از نقاط شهری استان بشارت‌دهنده بهار و سال جدید است.

وی افزود: این آئین نه تنها در مازندران بلکه در مناطق مختلف ایران با اشعاری متفاوت با زبان و گویش‌های متعدد به اجرا درمی‌آید و مورد استقبال مردم نیز قرار می‌گیرد.

ایاز شناسایی این سنت دیرینه را در مازندران حدود سه هزار سال بیان و عنوان کرد: نوروزخوانان این مراسم را به صورت دوره‌گردی در روستاها و ییلاقات انجام می‌دهند تا نوید بهار و ایام نوروز را به مردم بدهند.

با وجود ورود مسئولانی استانی بر ثبت ملی این سنت کهن هنوز این آئین سه هزار ساله دیار علویان در لیست آثار ملی معنوی ایران قرار نگرفته است اما امید آن داریم با وجود این زندگی تجملاتی و از بین رفتن چنین آئینی به‌زودی شاهد ثبت آن در آثار ملی باشیم. 

 

 

گزارش و فیلم از کبریا مقدس

انتهای پیام/ح

R41358/P/S6,74/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۶۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۳۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد گفت: سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد تحصیص می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد، مسلم فلاح زاده اظهار کرد: تأمین برق پایدار برای واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی از برنامه‌هایی است که در چند سال اخیر در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی استان قرار گرفته است.

وی افزود: از همین جهت از سال ۱۴۰۰، تفاهم نامه‌های مختلفی برای ایجاد شش پست برق بین شرکت شهرک‌های صنعتی و شرکت برق منطقه‌ای یزد منعقد شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد ادامه داد: برای ایجاد این پست‌های برق بیش از هفت هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.

فلاح زاده گفت: خوشبختانه با مشارکت هر دو طرف قرارداد تاکنون بیش از سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز، برای انعقاد قرارداد مشاور و خرید تجهیزات طرح‌ها تأمین شده است.

کد خبر 747953

دیگر خبرها

  • خروش علویان در جمعه خشم
  • حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد
  • اختصاص ۳۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد
  • نوجوان ۱۶ ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد
  • پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد فرشته حسینی
  • گشایش نخستین دوره المپیاد فرهنگی، ورزشی و علمی شهید عجمیان + فیلم
  • کانون حل بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات جامعه، آموزش و پرورش است
  • پایان فراق پدر کوچکترین سرباز ولایت از خطه علویان
  • ۳۰۰۰ جوان کهگیلویه و بویراحمد در انتظار وام ازدواج
  • استقبال مازندرانی ها از طرح « نور» مطلوب است/ دستگیری تعداد اندک