Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، تا کنون گزارش‌های زیادی در خصوص دخالت و نفوذ امارات در کشورهای آفریقایی منتشر شده است و در هر کدام به بخشی از این حضور و دخالت‌ها اشاره شده است.

شبکه الجزیره، در گزارشی به اقدامات امارات و شرکت «بنادر دبی» در ضربه زدن به اقتصاد کشورهای جیبوتی، اریتره و سومالی پرداخته و آورده است که امارات تلاش دارد با سیطره بر بنادر این کشورهای آفریقایی، در آن‌ها پایگاههای نظامی ایجاد کند که این مسأله در مواردی ضمن ضربه خوردن اقتصاد این کشورها، در مواردی حاکمیت و تمامیت ارضی آن‌ها را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این تحقیق که در ضمن برنامه «مسافت صفر» ارائه شد، آمده است که شرکت بنادر دبی، پذیرش کشتی‌ها در بندر «دورالیه» جیبوتی را به بهانه عدم توسعه‌یافتگی نمی‌پذیرد و کشتی‌ها را به امارات می‌کشاند.

در سال 2014 دولت جیبوتی علیه شرکت «بنادر دبی» به اتهام پرداخت رشوه به «عبدالرحمن بوریه» رئیس هیأت بنادر و مناطق آزاد جیبوتی شکایت کرد. این رشوه به منظور دریافت امتیاز ویژه‌ای در بندر «دورالیه» پرداخت شده بود.

طبق آمار رسمی دولت جیبوتی، بنادر این کشور به صورت روزانه شاهد عبور نود کشتی از مبدأ آسیا، اروپا و آفریقا هستند و جیبوتی به علت قرار گرفتن در نزدیکی باب‌المندب که یک مسیر اصلی تجارت دریایی از آسیا به اروپاست، اهمیت استراتژیک دارد و چندین کشور از جمله آمریکا، فرانسه، انگلیس، اسپانیا، عربستان سعودی، ژاپن و چین در این کشور پایگاه نظامی دارند.

به گزارش الجزیره، تصاویر ماهواره‌ای همچنین نشان می‌دهد که هیچ‌گونه فعالیت تجاری در بنادر اریتره صورت نمی‌گیرد و همه آن‌ها به پایگاههای نظامی دریایی و هوایی امارات تبدیل شده‌اند؛ علاوه بر این امارات در این بنادر اقدام به ساخت زندان‌های سری در زیر زمین کرده است.

شرکت بنادر دبی طبق توافق با اریتره، امتیاز استفاده از بندر و فرودگاه «عصب» را که مشرف به دریای سرخ است به مدت 30 سال بدست آورده و در آن اقدام به ساخت یک پایگاه نظامی کرده است . طبق این توافق علاوه بر 30درصد در آمد بنادر پس از راه‌اندازی آن، سالانه باید مبلغی به دولت اریتره داده شود.

الجزیره در بخش دیگری از گزارش خود به پرونده منطقه خودمختار «سومالی‌لند» پرداخته و آورده است که «محمد عبدالله فرماجو» رئیس‌جمهور سومالی بارها از «محمد بن زاید» ولی‌عهد امارات خواسته است تا به مفاد قرار داد بندر «بربره» دسترسی داشته باشد اما پاسخ منفی شنیده است.

تصاویر ماهواره‌ای نیز از وجود پایگاه‌های دریایی و هوایی امارات در خاک «سومالی‌لند» حکایت دارند. 

در همین حال پس از توافق امارات با جمهوری خودمختار «سومالی‌لند» برای ایجاد پایگاه نظامی در بندر «بربره» و در مقابل ارائه حمایت نظامی و مالی از این جمهوری برای سالیان طولانی، پارلمان سومالی در ماه مارس گذشته با تصویب قانونی حضور شرکت «بنادر دبی» در خاک سومالی را غیر قانونی خواند که این مسأله بحرانی برای این شرکت برای حضور در آفریقا ایجاد کرد.

به نوشته الجزیره، پس از تأکید پارلمان سومالی بر حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور در پاسخ به همکاری امارات با «سومالی‌لند»، ابوظبی اقدام به قطع حمایت نظامی و مالی از این جمهوری خودمختار کرده است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۸۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشورهای آفریقایی

مدیر امور بین‌الملل سازمان غذا و دارو گفت: بیش از ۲۰ کشور آفریقایی در اجلاس اقتصادی تجاری ایران و آفریقا شرکت کردند که می‌تواند زمینه همکاری بیشتر در حوزه صادرات محصولات سلامت محور به این کشورها باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا اینانلو عنوان کرد: ۲۰ کشور آفریقایی و ۲۰۰ تاجر در اجلاس اخیر اقتصادی تجاری ایران و آفریقا حضور داشتند که با توجه به ظرفیت‌های صنعتی بالای کشورمان زمینه همکاری با آنان مورد بحث و گفت و گو قرار گرفته و بررسی شد.

وی با بیان توانمندی‌های ایران در عرصه سلامت گفت: ایران با توجه به پشتوانه بومی‌سازی که در حوزه صنعت دارو و تجهیزات پزشکی داشته است، می‌تواند توانمندی خود را به کشورهای دیگر ارائه دهد، همچنین در مورد خدماتی که برای تجهیز بیمارستان و بیمارستان سازی لازم است، آمادگی داریم که به کشورهای افریقایی کمک کنیم و این مراکز را با صد در صد تجهیزات پزشکی به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

به گفته وی، زمینه همکاری در مورد انتقال تکنولوژی و مشاوره صنعت دارو و تجهیزات پزشکی نیز با توسعه روابط با این کشورها امکان پذیر است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اژه‌ای: وضع بنادر و انبار گمرکات با نقطه مطلوب فاصله دارند
  • با نقطه مطلوب وضعیت بنادر ،‌گمرکات و انبارها فاصله داریم
  • وضعیت بنادر، گمرکات و انبارهای «تملیکی» و «توقیفی» بهتر شده است
  • استمرار جنایات سبعانه رژیم غاصب صهیونیستی در غزه
  • موشک‌های ایرانی کشورهای عربی را بر سر عقل آورد؟ / اخراج محترمانه ارتش امریکا از خاک امارات +فیلم و تصاویر
  • بندر گوگسر آخرین بندرگاه هرمزگان در دریای عمان
  • ایران می‌تواند توانمندی خود در حوزه صنعت دارو را به کشورهای دیگر ارائه دهد
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشورهای آفریقایی
  • امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • ‏توسعه روابط با کشورهای آفریقایی از اولویت‌های سفر به گامبیا است