Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اکوفارس، محمد طحان پور رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با خبرفوری، در مورد وضعیت بازار لوازم خانگی کشور گفت: لوازم خانگی به دلیل نوسانات ارز و افزایش قیمت مواد اولیه، از اول اردیبهشت تا اول اسفند جاری بین صد تا 130 درصد فزایش قیمت پیدا کرده است.

وی افزود: در گذشته تولیدات داخلی به صورت اعتباری هم به مردم فروخته می شد، ولی از یک ماه پیش بیشتر خریدها به صورت نقدی است، هم اکنون  به دلیل افزایش فوق العاده قیمت کالا و قیمت بعضی از مواد اولیه لوازم خانگی داخلی  گران‌تر از کالاهای خارجی شده است، بنابراین در کارخانجات انباشت کالا پیدا کردیم .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طحان پور ادامه داد: بعضی از کارخانه ها لوازم خانگی را به صورت اعتباری می فروشند، ولی  بعضی دیگر از کارخانه ها هم به دلیل اینکه نمی دانند چه اتفاقی قرار است در آینده بیافتد کالاهای خود را به صورت نقد می فروشند.

 وی افزایش قیمت لوازم خانگی را گریزناپذیر عنوان کرد و گفت: بازار کالاهای تولید داخل به قدری قیمت بالایی دارد که حتی در بخش تولید اگر قیمت صرفه اقتصادی هم نداشته باشد باز هم تولید کننده نمی تواند افزایش قیمت دهد، چرا که قدرت خرید مردم هم کاهش پیدا کرده است، لذا این رکودی که شاهد آن هستیم به دلیل افزایش قیمت ها است و تنها اگر کسی مجبور باشد، خرید می کند ولی خرید مردم هم مانند سابق نیست.

طحان پور در مورد وضعیت بازار لوازم خانگی در سال آینده گفت: متاسفانه وضعیت به صورتی هست که هیچ پیش بینی در مورد آینده و حتی فردای بازار نمی توانیم داشته باشیم، ولی اگر این رویه ادامه پیدا کند، متاسفانه سال آینده به دلیل کمبود قطعات و مواد اولیه، بعضی کارخانه ها، تعدیل نیرو خواهند داشت.

رییس اتحادیه لوازم خانگی در مورد قیمت‌های دستوری در بازار لوازم خانگی گفت: اینکه قیمتها دستوری شود و یا حتی  ببینیم افزایش قیمت خواهیم  داشت یا خیر، باید وضعیت کارخانه دارها در موجودی مناسب جویا شویم که اینکه حتی امکان تهیه مواد اولیه را دارند یا خیر؟ اما در حالت کلی نمی توان وضعیت قیمتها را تشخیص داد، زیرا زمانی مواد اولیه فراوان بود و نرخ ارز ثبات داشت که الان این مولفه ها وجود ندارد .

وی در مورد تولید لوازم خانگی کشور گفت: الان تولید کشور دچار مشکل شده است اصلا معلوم نیست ارز نیمایی را کدام یک از تولید کنندگان دریافت کرده اند و همین امر تولید را با کندی مواجه کرده است، البته این نکته تاریک قضیه است، اما نکته روشن آن است که دیگر کارخانه های خوب ما در بازار رقابت باقی می مانند، کارخانه هایی که از کیفیت مناسب ، تکنولوژی ، امکانات و وضع مالی خوبی برخوردار نیستند از گردونه خارج خواهند شد و مردم می توانند نیازهای خود را با کالای خوب تهیه کنند.

طحان پور با اشاره به  واردات لوازم خانگی گفت: در حال حاضر که واردات کلاً ممنوع است از سوی دیگر متاسفانه تولید داخل هم نتوانسته است خود را به آمار برساند، تولید داخل در اوج کار در شهریور ماه 30 الی 40 درصد کاهش تولید به نسبت سال گذشته داشتیم و اینکه واردات هم نبود و همه این موارد  تاثیری منفی در بازار داشت و شایبه عدم کالا در بازار ایجاد شد در حالیکه کالا هست، ولی لوازم خانگی خارجی تمام شود دیگر پشت بندی نداریم.

وی خاطر نشان کرد: مردم اگر نیازی دارند، خرید کنند و اگر در این فکر هستند که قیمت کالا کاهش پیدا کند، اصلاً  امکان پذیر نیست و هر کس نیاز دارد ، آن نیاز را تهیه کنند و فکر نکنند در سال آینده قیمتها کاهش پیدا می کند، چرا که با این وضعیت چنین اتفاقی نمی‌افتد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۸۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه کسی ترمز رشد ارز را کشید؛ دیگر خبری از افزایش قیمت نیست؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: بازار ارز در یک هفته اخیر روند نزولی داشته به طوری که دلار به نزدیک ۶۰ هزار تومان رسیده و تا زمانی که آرامش در فضای سیاسی و اقتصادی حاکم باشد نرخ ارز در همین حدودها خواهد ماند و خبری از افزایش قیمت دلار نیست.

مرتضی افقه استاد اقتصاد و کارشناس مسائل اقتصادی در تسنیم با بیان اینکه اقتصاد کشور به میزان فروش نفت؛ ارتباطات خارجی و مسائل سیاسی وابسته است، اظهارداشت: هر تحول سیاسی که منجر به تغییر در روابط خارجی و تجارت شود بر بازار ارز اثر می‌گذارد.

وی افزود: درگیری‌های سیاسی ایران و همچنین تنش‌های منطقه باعث افزایش انتظارات تورمی و در نهایت رشد نرخ ارز شد؛ اما زمانی که مردم و فعالین اقتصادی از کاهش تنش و شوک‌ها سیاسی اطمینان پیدا کردند نرخ ارز روند نزولی خود را آغاز کرد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: بازار ارز در یک هفته اخیر روند نزولی داشته به طوری که دلار به نزدیک ۶۰ هزار تومان رسیده و تا زمانی که آرامش در فضای سیاسی و اقتصادی حاکم باشد نرخ ارز در همین حدودها خواهد ماند و خبری از افزایش قیمت دلار نیست.

وی افزود: افزایش یا کاهش نرخ ارز در بلند مدت به احتمال وقوع یا عدم وقوع شوک‌های سیاسی بستگی دارد، البته خوشبختانه طبق گزارش‌های اعلام شده از سوی مراجع رسمی فروش نفت افزایش یافته؛ بنابراین دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز باز است.

افقه بیان کرد: بانک مرکزی در سمت عرضه با مشکلی مواجه نیست؛ بنابراین می‌تواند سیاست‌های مناسبی را در بازار ارز اتخاذ کند؛ البته هم‌اکنون نیز با اقدامات خوب بازارساز و کاهش تنش‌های سیاسی شاهد اُفت قیمت دلار هستیم.

این استاد دانشگاه درباره نقش دلالان و سفته بازان در افزایش نرخ ارز در یک ماه گذشته گفت: زمینه فعالیت سفته بازان و سوداگران با رخ دادن تنش و شوک‌های سیاسی بیشتر می‌شود یعنی زمانی که ایران با مسائل سیاسی رو به رو است عده‌ای از این فضا برای دلالی و بالا بردن نرخ ارز به منظور به دست‌آوردن عایدی استفاده می‌کنند؛ بنابراین 

دیگر خبرها

  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده
  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است
  • پایداری نظام به تقویت و در صحنه‌ بودن نیروی انسانی است
  • ۹۹ درصد لوازم خانگی تقلبی در اینجا به فروش می‌رسند | چقدر لوازم خانگی تقلبی در بازار وجود دارد؟
  • دولت از فعالان بازار لوازم خانگی انتظار معجزه دارد
  • توقف در روند کاهشی دلار؛ خریداران دوباره برگشتند!
  • چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟
  • سهم زنجان از تولید ناخالص داخلی کشور افزایشی است
  • چه کسی ترمز رشد ارز را کشید؛ دیگر خبری از افزایش قیمت نیست؟
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد