Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پکن- ايرنا- نشست «فرصت هاي سرمايه گذاري و تجاري» ايران و چين دوشنبه شب با حضور `فرهاد دژپسند` وزير امور اقتصادي و دارايي جمهوري اسلامي ايران و «چيان که مينگ» معاون وزير بازرگاني چين در پکن برگزار شد.

به گزارش ايرنا اين نشست با همکاري سفارت جمهوري اسلامي ايران در چين و شوراي توسعه تجارت بين الملل چين و با حضور بيش از صد تن از تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادي ايران و چين در سفارت جمهوري اسلامي ايران در پکن برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سفير جمهوري اسلامي ايران در چين هدف از اين نشست را بررسي فرصت هاي اقتصادي در روابط دوجانبه ايران و چين عنوان کرد و افزود: دوستي ميان ايران و چين ريشه در پيشينه اي تاريخي از روابط اقتصادي و فرهنگي دارد که اين دو تمدن کهن از ديرباز از آن بهره مند بوده اند روابطي که جاده ابريشم باستاني نماد و نشانه آن است و امروز اين روابط ابعاد جديدي به خود گرفته که بر اهميت آن براي هر دو طرف افزوده است.
محمد کشاورز زاده افزود: بستر اين شرايط، تغييرات ماهوي است که نظم بين المللي در حال تجربه کردن آن است تغييراتي که برآمده از فرهنگ شرقي و آسيايي است و موجب ايجاد نوعي جديد از تعاملات ميان بازيگران کليدي در جهان گشته است.
وي تصريح کرد: ابتکار کمربند - راه که رييس جمهور شي آن را طرح نموده و دولت چين آن را پيگيري مي کند، بروز و ظهور بيروني اين تعاملات اس. ابتکاري که برخلاف اقدامات برخي بازيگران، در ذات خود پيوند دادن ميان ملت ها را دنبال کرده و چندجانبه گرايي و بازي برد - برد را دنبال مي کند.
سفير جمهوري اسلامي ايران در چين افزود: اين شرايط جديد بين‌المللي مي طلبد تا با افزايش تعاملات، دو کشور برنامه ريزي دقيق و متناسبي براي آينده روابط خود داشته باشند.
وي افزود: همکاري‌هاي همه جانبه ايران و چين در تمامي زمينه ها با روندي قابل قبول ادامه دارد و تحريم هاي غيرقانوني که نقض صريح قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد به ويژه قطعنامه 2231 است نمي تواند تاثير منفي در اين روند داشته باشد.
کشاورز زاده تاکيد کرد: ايران تحت هيچ گونه تحريم قانوني سازمان ملل متحد نيست و تمامي تحريم هاي اعلام شده عليه جمهوري اسلامي ايران از سوي ايالات متحده، غيرقانوني و خلاف قطعنامه هاي سازمان ملل به ويژه قطعنامه 2231 است.
او از روابط فعلي ايران و چين به عنوان برآيندي از تلاش دو طرف براي حفظ دستاوردهايي ياد کرد که طي دهه ها به دست آمده است و بايد کوشيد تا اين ميراث از روابط را حفظ کرد.
سفير جمهوري اسلامي ايران در چين افزود: در جريان ملاقات مقامات عاليرتبه ايران با مقامات عالي رتبه چين، چه در سفري که رييس جمهوري ايران در سال 2018 به چين داشت و چه در سفر اخير رييس مجلس شوراي اسلامي، `شي جين پينگ` رييس جمهوري چين همواره بر استمرار دوستي و تقويت روابط ميان دو کشور تاکيد داشت.
او گفت: اراده سياسي رهبران ايران نيز آشکار است نگاه به شرق اکنون راهبردي کلان براي تعيين نوع رابطه ما با جمهوري خلق چين است اين نگاه حاصل برآوردي راهبردي است که آينده جهان را متعلق به آسيا مي داند.
او تاکيد کرد: ملت هاي آسيايي به ويژه چين، در دهه ها کار و تلاش و با اتکا به داشته هاي خود و نه استعمار و دستبرد به داشته هاي ساير ملل، به چنان سطحي از قدرت اقتصادي دست يافته اند که قرن حاضر را بدل به قرن آسيا خواهند کرد.
به گفته وي جمهوري اسلامي ايران نيز به عنوان بخشي از آسيا افتخار مي کند که شريکي قدرتمند در تحقق قرن آسيايي باشد.
وي افزود: اين نگاه راهبردي جمهوري اسلامي به چين موجب شده تا راه براي توسعه و تعميق همکاري ها با جمهوري خلق چين در تمامي زمينه ها باز و هموار باشد و در اين چهارچوب است که ايران در بالاترين سطوح، آمادگي خود را براي ارتقا روابط با چين اعلام نموده است.
کشاورز زاده گفت: ايران به عنوان يکي از نقاط کانوني ابتکار کمربند-راه، ظرفيت هاي عظيمي را در خود نهفته دارد که مي تواند آن را بدل به موتور محرکه اي قوي براي پيشبرد اين ابتکار گرداند.
وي با بيان اينکه ايران عوامل توليد فراوان، نيروي کار جوان و تحصيل‌کرده، زيرساخت هاي توسعه‌يافته و منابع طبيعي وسيعي در اختيار دارد گفت: ايران داراي بزرگ ترين ذخاير گاز طبيعي و رتبه چهارم ذخاير بزرگ نفتي جهان است.
وي ادامه داد: ايران داراي نيروي کار مولد و انرژي ارزان قيمت است که تمامي اين عوامل، مزيتي رقابتي براي همکاري ميان شرکت هاي چيني با طرف هاي ايراني به شمار مي روند.
کشاورز زاده از ايران به عنوان يکي از باثبات ترين کشورها در غرب آسيا و وزنه تعادل منطقه ياد کرد و افزود: کشور ما رابطه اي متوازن و مبتني بر اصل احترام به حاکميت ملي با همسايگان خود داشته و اين موجب شده تا دوستي پايدار و گستره وسيعي از روابط سياسي و اقتصادي را با همسايگان خود داشته باشد.
به گفته وي ايران در منطقه غرب آسيا داراي جايگاه مستحکم و با ثباتي است و از مزيت نزديکي جغرافيايي با سه پهنه جغرافيايي اروپا، آسياي مرکزي و افريقا برخوردار است مجموعه هايي که بازارهاي بالقوه بزرگي به شمار مي آيند.
وي با اشاره به اينکه آينده اقتصاد ايران بسيار روشن است تاکيد کرد ايران در چهار دهه گذشته به اثبات رسانده که نه تنها توانايي عبور از بحران ها را داشته بلکه توانسته از درون بحران ها، فرصت هاي تاريخي بسياري را براي خود پديد آور. امروز نيز در ادامه اين روند مي کوشيم شرايط کنوني را بدل به فرصتي براي توسعه توان ملي و روابط بين المللي خود کنيم.
به گفته وي جمهوري اسلامي ايران به گواه نهادهاي بين المللي به تمامي تعهدات خود در چارچوب قطعنامه 2231 و برجام عمل کرده اس. اين بدين معنا است که هرگونه تبعيت از تحريم هايآامريکا، به رسميت شناختن يکجانبه گرايي و نقض حقوق و تعهدات بين المللي است و انتظار داريم فعالان اقتصادي چين نيز در تداوم همسويي سياسي ميان دو کشور، براي تقويت روابط اقتصادي نيز بکوشند.
سفير جمهوري اسلامي ايران در چين افزود: فعالان اقتصادي در ايران نيز تمايل زيادي به همکاري با شرکت هاي چيني دارند که با توجه به گستره وسيع موضوعاتي که مي تواند زمينه کار و همکاري ميان بخش هاي مختلف اقتصادي دوکشور باشد، ضروري است براي آينده روابط، برنامه ريزي دقيقي به عمل آيد تا بتوان با استفاده بهينه از فرصت هاي پيش رو، نقشه راه مناسبي را براي روابط و همکاري ها که در بردارنده منافع مشترک باشد تعريف و ترسيم کرد.
**آساق**1904**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۹۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقلیم کردستان: روابط تاریخی ما را به ایران پیوند داده است

دلشاد شهاب، سخنگوی ریاست اقلیم کردستان جزئیات سفر نچیروان بارزانی، رئیس این اقلیم به تهران را اعلام کرد و گفت که بارزانی می‌خواهد تاکید کند که اقلیم کردستان تهدیدی برای منافع همسایگانش نخواهد بود.

براساس گزارس رووداو، شهاب گفت: رئیس اقلیم کردستان معتقد است که استراتژی اقلیم در برخورد با کشور‌های همسایه این است که عامل ثباتی برای منطقه باشد.

او افزود: روابط تاریخی اقلیم کردستان و جمهوری اسلامی ایران را به هم پیوند داده است. ایران در روز‌های مبارزه با دیکتاتوری (صدام) پناهگاه هزاران پناهنده عراقی و کرد و سنگر عراقی‌ها و اقلیم کردستان تا سقوط رژیم دیکتاتوری بود.

سخنگوی ریاست‌جمهوری اقلیم کردستان خاطرنشان کرد: از ابتدای آزادسازی اقلیم کردستان، روابط دوستانه مبتنی بر احترام با ایران وجود داشته است، روابطی که منافع دو طرف را حفظ کرده است منطقه می‌خواهد به دوستانمان اطمینان دهد که اقلیم کردستان این موقعیت را به عنوان عامل ثبات حفظ خواهد کرد و به تهدیدی برای منافع همسایگان ما تبدیل نخواهد شد.

دلشاد شهاب در خصوص روابط تهران و اربیل گفت: جمهوری اسلامی ایران برای ما کشور مهمی است و مرز‌های وسیع و طولانی، و روابط اقتصادی و تجاری قوی و دائمی داریم.

این مقام اقلیم کردستان افزود: ایران یک نیروی تاثیرگذار در منطقه است و در عراق و منطقه نیز نفوذ دارد و در همه شرایط سخت اولین تماس با جمهوری اسلامی ایران بوده است.

شهاب در پاسخ به سوالی درباره سرد شدن روابط ایران و اقلیم کردستان از دو سال پیش، گفت: همسایگی و روابط در این منطقه ما دچار فراز و نشیب می‌شود. ما می‌خواهیم از طریق این دیدار پیام اطمینان را ارسال کنیم که منافع مشترک بین ما آنقدر زیاد است که سردی روابط ما آن را تیره و تار کند.

گفتنی است رئیس اقلیم کردستان  روز گذشته با هیئتی متشکل از دو معاون خود، وزیر داخلی اقلیم کردستان، رئیس دفتر ریاست اقلیم و تعدادی از مقامات اقلیم کردستان وارد تهران شد.

 رئیس اقلیم کردستان امروز دوشنبه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب، ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران دیدار و گفتگو خواهد کرد.

مترجم: مینا عظیمی

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • چرا سفر «نیچروان بارزانی» به ایران مهم است؟
  • اقلیم کردستان: روابط تاریخی ما را به ایران پیوند داده است
  • بارگیری غیراستاندارد محموله افغانستان توسط کنسرسیوم ریلی+عکس
  • محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه تهران
  • ۱۰ واگن جدا شده محموله های ترانزیتی افغانستان به مرز رازی رسید
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه آهن تهران
  • بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه از تهران گذشت/ آمادگی راه‌آهن برای حمل محموله‌های بعدی
  • بار ترانزیتی افغانستان بدون مجوز از ایستگاه تهران عبور کرد
  • صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود